Παράγοντες μεγάλων εταιριών διακίνησης του καυσίμου, διαπίστωσαν φοροδιαφυγή ύψους 20 εκατ. ευρώ ετησίως, έξαρση λαθρεμπορίου και «πειραγμένες» αντλίες στην αγορά του υγραερίου κίνησης, ενώ ζητούν από την πολιτεία τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων.

Σύμφωνα με στελέχη νόμιμων επιχειρήσεων, η παραβατικότητα έχει ενταθεί μετά την πρόσφατη επιβολή δασμού στο υγραέριο κίνησης, ενώ οι έλεγχοι από τις αρμόδιες αρχές απουσιάζουν και συνεπώς και η επιβολή κυρώσεων. Η παράνομη δραστηριότητα επιτήδειων, όπως αναφέρουν τα ίδια πρόσωπα, ξεκινά από την κλοπή στις αντλίες, με μεγάλο μέρος των πρατηρίων να παρεμβαίνουν σε αυτές με διάφορους τρόπους.

Συνεχίζεται με την πώληση βιομηχανικού υγραερίου ως κίνησης, καθώς το πρώτο προϊόν έχει χαμηλότερη φορολογία. Μάλιστα εκτιμάται ότι πάνω από το 20% του υγραερίου κίνησης που πωλείται στην Ελλάδα προέρχεται από παράνομες παραδόσεις υγραερίου βιομηχανίας. Το ίδιο συμβαίνει και με τη λαθρεμπορία υγραερίου θέρμανσης. Το συγκεκριμένο προϊόν κοστίζει 0,21 ευρώ το λίτρο χαμηλότερα από το υγραέριο κίνησης, με αποτέλεσμα το κίνητρο να είναι ισχυρό για την παράνομη διακίνηση.

Advertisement

1«Μαύρες τρύπες» στη διακίνηση

Μεγάλες εταιρίες του κλάδου εντοπίζουν τις ακόλουθες «μαύρες τρύπες» στη διακίνηση υγραερίου κίνησης, με αποτέλεσμα την έξαρση του λαθρεμπορίου:

– Απουσία Ελέγχων.

– Ψήφιση και εφαρμογή υποτιθέμενων νέων μέτρων, που δημιουργούν υψηλή γραφειοκρατία και θα έχουν πολύ περιορισμένη αποτελεσματικότητα. Ως τέτοια αναφέρουν ενδεικτικά την κατάργηση υποχρέωσης ετήσιου ελέγχου τελωνείων (ΦΕΚ 2100 Β 7/7/2016), την υποχρεωτική αναγραφή σε ετήσιες καταστάσεις που υποβάλλονται στα τελωνεία αριθμών διασάφησης και για τα βιομηχανικά υγραέρια κ.α..

– Δεν υπάρχει εγκατεστημένο σύστημα εισροών-εκροών για το υγραέριο κίνησης.

– Δεν υπάρχει φορολογικός μηχανισμός συνδεδεμένος με τον διανομέα στα πρατήρια υγραερίου κίνησης (σε αντίθεση με τα πρατήρια υγρών καυσίμων, στα οποία αυτό έχει επιβληθεί εδώ και παρά πολύ καιρό και προ της θέσπισης του Συστήματος Εισροών-Εκροών).

– Έλλειψη πόρων, μέσων, ανθρώπινου δυναμικού στους ελεγκτικούς μηχανισμούς (π.χ. Τελωνεία, Μετρολογία, Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ΚΕΔΑΚ κ.λπ.).

– Έλλειψη καταρτισμένων στο αντικείμενο ελεγκτών.

– Καμία ουσιαστική ποινή που θα απέτρεπε την επανάληψη τέτοιων φαινομένων.

– Οι περισσότεροι τύποι αντλιών επιδέχονται εύκολα παρεμβάσεις και με διπλές πλακέτες παρακάμπτονται και τα υποτυπώδη συστήματα ελέγχου.

Οι ίδιοι παράγοντες συνιστούν την αυξημένη προσοχή στα φθηνά πρατήρια καθώς όπως υποστηρίζουν υπάρχουν δεκάδες τέτοια στην Αττική, που η λιανική τιμή του υγραερίου κίνησης είναι τόσο χαμηλή, που δεν δικαιολογεί ούτε καν το να μεταφερθεί το καύσιμο από τα διυλιστήρια στο σημείο πώλησης -πολλώ δε μάλλον νόμιμο κέρδος εταιρίας και πρατηρίου.

Advertisement

2Οι συνέπειες σε οδηγούς και κράτος

Οι συνέπειες από αυτή την κατάσταση είναι σοβαρές για τους καταναλωτές, το κράτος αλλά και τις νόμιμες επιχειρήσεις του κλάδου.

Ειδικότερα, για τον καταναλωτή, όπου υπάρχουν «πειραγμένες» αντλίες, εκείνος ουσιαστικά μπορεί να παραλαμβάνει βιομηχανικό υγραέριο ακατάλληλων προδιαγραφών και αμφίβολης ποσότητας. Δηλαδή ο οδηγός πληρώνει ένα κακής ποιότητας υγραέριο που οδηγεί σε χαμηλή απόδοση του αυτοκινήτου του. Η κλοπή στην ποσότητα δεν έχει μετρηθεί ποτέ και μπορεί να φτάσει και διψήφιο ποσοστό!

Για το κράτος, οι συνέπειες είναι η απώλεια εσόδων που εκτιμάται σε πάνω από 20 εκατ. τον χρόνο από διαφυγόντες φόρους και δασμούς. Επιπλέον, ποσότητες βιομηχανικού υγραερίου διακινούνται με πλαστά τιμολόγια, τα οποία παρουσιάζονται ως έξοδα από τους συνεργούς.

Για τον κλάδο προκαλείται αθέμιτος ανταγωνισμός σε βάρος σωστών επαγγελματιών του κλάδου (πρατήρια, εταιρίες εμπορίας). Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα επιχειρήσεις να κλείνουν.

Advertisement

3Προτάσεις για την πάταξη του λαθρεμπορίου

Οι λύσεις που προτείνουν οι νόμιμες επιχειρήσεις είναι:

– Εφαρμογή φορολογικού μηχανισμού, δηλαδή αυτόματη έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης και για τις αντλίες υγραερίου (με ποσότητα λίτρα και τιμή, όπως ισχύει και στα υγρά καύσιμα).

– Αποτελεσματική σφράγιση των αντλιών, ώστε να μην επιδέχονται επεμβάσεις από τους επιτήδειους.

– Άμεση ένταξη του υγραερίου κινητήρων στο σύστημα εισροών-εκροών.

– Ενεργοποίηση ελεγκτικών μηχανισμών σε ένα κλάδο που γνώρισε μεγάλη και απότομη αύξηση τα τελευταία χρόνια.

– Αφαίρεση άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια στα οποία διαπιστώνεται «παρέμβαση» (π.χ. με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς) στη λειτουργία των αντλιών, ή αποδεικνύεται ότι εφοδιάζονται με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης.

– Αυστηρές ποινές για τις εταιρείες εμπορίας υγραερίου και μεταφορείς που αποδεικνύεται ότι εφοδιάζουν τα πρατήρια με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης, αλλά και για τις βιομηχανίες.

  • ελα δεν το πιστευω………

  • Grekko

    Στην Ελλάδα, όργιο φοροδιαφυγής στα καύσιμα, αποκλείεται, αγαπητό ab παρακαλώ να ελέγξετε τις πηγές σας .
    Troll Mode off!

  • Anestis Genk

    Παγκοσμίως, το χρήμα βγαίνει με παρανομία και όχι (μόνο) με έξυπνες ιδέες και σκληρή δουλειά.

  • Renesis1

    Για να βρεις γενικότερα στην Ελλάδα καθαρό πρατήριο πλέον, θα πρέπει να ρίξεις τέτοιο ψάξιμο που αντιστοιχεί σε αποστολή / εκστρατεία, σαν άλλος Indiana Jones των πόλεων..

    • Anestis Genk

      Τα Shell(Coral Gas) νομίζω έχουν και καλές τιμές και καλή ποιότητα και ο τρόπος λειτουργίας τους είναι σχετικά(!) αδιάβλητος. Δλδ απόσο γνωρίζω(που δεν γνωρίζω καλά όμως), όταν θες να ανοίξεις πρατήριο Shell, τότε κάνεις ένα συμβόλαιο και είσαι υπάλληλος.

    • Renesis1

      Αν είσαι στο εξωτερικό, ισχύει και μάλιστα κάνουν και αυστηρούς ελέγχους, από όσο ξέρω. Στο Ιλλάντα αρκετοί αγοράζουν το πρατήριο με το όνομα και μετά είναι δική τους ιδιοκτησία, κάνουν έπειτα δηλαδή ότι θέλουν.. Εδώ και 7 χρόνια έβαζα βενζίνη σε ένα συγκεκριμένο Shell λόγω καθαρής βενζίνης. Έφτασε όμως και η αποφράδα μέρα που την “νερώσανε” και αυτοί και έτσι την έκανα με ελαφριά πηδηματάκια προς ένα άλλο πρατήριο, BP.

      Στην Ελλάδα δεν παίζει κανένα ρόλο το όνομα τελικά. Έχει να κάνει με τον ιδιοκτήτη και με το αν θέλει να είναι νόμιμος και σωστός έναντι των πελατών του. Εγώ προσωπικά δεν θέλω να πάρω κάποια μέρα το κινητήρα στο χέρι και έτσι αναγκάζομαι να το ψάχνω πολύ καλά στο που βάζω βενζίνη. Μπορεί να κάνω κάποια χλμ παραπάνω, αλλά ξέρω που πάω και έτσι έχω το κεφάλι μου ήσυχο και το αυτοκίνητο μου υγιές.

    • apostolos32

      Βάζω πετρέλαιο σε shell. Όταν προ διμήνου άνοιξε ένα καινούργιο στην περιοχή μου πήγαινα σε αυτό. Διαπίστωσα στα 4 γεμισματα που έκανα στο συγκεκριμένο ότι με κλέβει στην ποσότητα τουλάχιστον. Δυστυχώς δεν υπάρχει εμπιστοσύνη πουθενά.

    • xoul

      Εβαζα shell V-Power diesel για 2 χρονια γιατι νομιζα πως ειναι το καλυτερο και μ αλιστα απο εταιρικο που υποτιθεται οτι δεν νοθευουν το καυσιμο και το αμαξι καπνιζε αν το ανοιγα μετα απο νορμαλ οδηγηση.Νομιζα οτι καπνιζει λογο του προγραμματος που ειχα βαλει.Πριν λιγο καιρο δοκιμασα EKO Avio και δεν καπνιζει καθολου αλλα δεν εχει μεσα προσθετικα για μυκητα.Οποτε για μενα η καλυτερη λυση απο ολες με διαφορα ειναι να βαζεισ το απλο πετρελαιο με 3-4 euro βενζινη ανα 2 φουλαρισματα.Ολα τα αλλα ειναι πεταμενα λεφτα.

    • Petros K

      Το μόνο καθαρό καύσιμο στην Ελλάδα είναι το φυσικό αέριο. Αποκλειστική διάθεση από την ΔΕΠΑ, ίδιες αντλίες για λεωφορεία, αυτοκίνητα, απορριμματοφόρα, ταξί, κλειστό δίκτυο αερίου και σε σταθερά πολύ χαμηλή τιμή.

  • GiorisFullThrottle

    Αυτοι ειμαστε!!!!!Κ το τρελο ειναι οτι σαν κοιμισμενοι δεν αντιδρουμε με κανενα τροπο σε ολα αυτα που συμβαινουν….απλα περιμενουμε να σκασει το επομενο θεμα κ να πουμε ημουν σιγουρος κ γι “αυτο” κ κουβεντα να γινεται με τα φιλαρακια!!!!!Αι σιχτιρ!!!!!!

  • anagnwsths

    Που ξέρω ρε παιδιά , δεν έχω άεριο αλλά γενικά στα πρατήρια στα 10 τα 8 είναι εταιρικά. Άμα έχει τόση κονόμα τι τα δίνουν στις εταιρίες? Απο την άλλη πάντα οι “νόμιμες” εταιρίες οι οποίες ανήκουν σε ομίλους με διυλιστήρια είναι τα καλά παιδιά που δίνουν τα κακά. Και μου γεννιέται εμένα η απορία .
    α) Πως υπολογίζουν την ζημιά και
    β) Αφού ξέρουν τις κακές μικρές εταιρίες , γιατί συνεχίζουν να τις προμηθεύουν απο τα διυλιστήρια των ομίλων τους?
    Υ.Γ
    Τελικά όλοι τα ίδια καύσιμα δεν φορτώνουν απο τα διυλιστήρια ? Δηλαδή η Shell φτιάχνει άλλο χαρμάνι ή μας δουλεύουν ψηλό γαζί? Και αν φτιάχνει άλλο χαρμάνι δεν αυξάνει την ποσότητα προσθέτοντας υλικά? Δεν ξέρω αλλά είμαι πολύ καχήποπτος πλέον. Όλοι λένε για άλλους κλέφτες και στο τέλος της μέρας όλα τα μαγαζιά εξαγοράζονται απο τις καλές εταιρίες , που μας αγαπάνε τόσο πολύ , που μας κάνουν δώρα και προσφορές αλλά όλο με λιγότερα λεφτά τριγυρνάμε.

  • Hexagon

    πρέπει να είμαι από τους λίγους πειραγμένους που 1 στα 5 γεμίσματα κάνω έλεγχο απόδοσης οχήματος (πάτημα 3η από χαμηλά μέχρι κόφτες) μέσω obd και laptop στο δίπλα κάθισμα ώστε να δω αν έχω επιστροφές και πυράκια καθώς και κατά πόσο διορθώνει σε μοίρες και τι αβάνς σηκώνει… έχω πάθει πλάκα με το πόσα πρατήρια έχουν 100αρα μέτριας έως και κακής ποιήτητας. Για την 95άρα ούτε λόγος, έχω δει διορθώσεις μέχρι και 15(!) μοίρες και δεν σκοπεύω να στείλω το πρώτο πιστόνι στο διάστημα…

    … απλά τα πράγματα με τα πρατήρια… τον έπιασες; τον έκλεισες! και αφαιρείς δικαίωμα μεταφοράς μέχρι και 3ου βαθμού συγγένιας καθώς και υπαλλήλων που έχουν δηλωθεί σε ΙΚΑ… το μέτρο πρέπει να αφορά νοθεία, πειραγμένη ποσότητα και έλλειψη τιμολογίων!