Η υψηλή γέφυρα Σερβίων στη λίμνη Πολυφύτου στο νομό Κοζάνης, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη γέφυρα της Ελλάδος, μετά από αυτή του Ρίου – Αντίρριου. Τις προηγούμενες ημέρες έγινε αυτοψία από τον αναπληρωτή καθηγητή του Πανεπιστημίου του Surrey, Στέργιο Μητούλη, Πολιτικός Μηχανικός με ειδίκευση στη γεφυροποιΐα, παρουσία του περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργου Κασαπίδη, όπου διαπιστώθηκαν σημαντικές μετακινήσεις του καταστρώματος, που προκαλούν ζήτημα αναφορικά με την στατική ακεραιότητα της κατασκευής.

1Οι διαπιστώσεις του καθηγητή

Παρόλο που έγινε μόνο οπτικός έλεγχος, στη διάρκεια της αυτοψίας στη γέφυρα, ο καθηγητής Στέργιος Μητούλης διαπίστωσε μόνιμες κατακόρυφες μετακινήσεις του καταστρώματος, καθώς και τοπικές φθορές, τις οποίες απέδωσε τόσο στη φόρτιση της κατασκευής επί 45 χρόνια από οχήματα -βαρέα και μη, όσο και σε περιβαλλοντικούς παράγοντες (διάβρωση οπλισμού, οξείδωση κ.ά.)

Η γέφυρα θα χρειαστεί κάποιες άμεσες ενέργειες προκειμένου να μειωθεί η επικινδυνότητά της και να ενισχυθεί η στατική της ακεραιότητα,

δήλωσε ο κ. Μητούλης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν ενδείξεις πως η κατάσταση της γέφυρας επιδεινώθηκε κυρίως τα τελευταία χρόνια, καθώς δεν είχε παρουσιάσει τόσο σοβαρά προβλήματα κατακόρυφων μετακινήσεων το 2012.

2Όριο 40 χλμ/ώρα

Έπειτα από τις τεχνικές υποδείξεις του καθηγητή, τέθηκαν ήδη σε εφαρμογή τα πρώτα προληπτικά μέτρα για τη μείωση του φορτίου της γέφυρας, ενώ δρομολογούνται άμεσα οι παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για την ενίσχυση της κατασκευής.

Από σήμερα απαγορεύεται η κυκλοφορία φορτηγών άνω των 50 τόνων στο κατάστρωμα της γέφυρας, ενώ το ανώτατο όριο ταχύτητας των οχημάτων σε αυτήν μειώθηκε στα 40 χλμ/ώρα (από 60 χλμ/ώρα).

3Λειτουργεί αδιάκοπα από το 1975

Η υψηλή γέφυρα Σερβίων, με συνολικό μήκος 1.372 μέτρων, κατασκευάστηκε στη δεκαετία του 1970, ταυτόχρονα με τη δημιουργία της τεχνητής λίμνης του Πολυφύτου και αποτελεί τμήμα της εθνικής οδού Λάρισας – Κοζάνης. Τέθηκε για πρώτη φορά στην κυκλοφορία το 1975.

Από τότε έχουν περάσει 45 ολόκληρα χρόνια. Στο μεσοδιάστημα η γέφυρα δέχτηκε τον σεισμό των 6,6 Ρίχτερ του 1995, ενώ όταν έκλεισαν τα Τέμπη είχε για μεγάλο διάστημα όλη την κυκλοφορία της ΠΑΘΕ,

είπε ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Κασαπίδης, και έκανε γνωστό πως η κατασκευή έχει παρουσιάσει ζητήματα φθοράς από το 2012. Υπάρχει έκτοτε συνεχής αλληλογραφία με το υπουργείο Υποδομών για το ζήτημα.

Την περασμένη Τετάρτη ο ίδιος μαζί με τον ειδικό καθηγητή γεφυροποιίας Στέργιο Μητούλη έκαναν επιτόπου αυτοψία, στη διάρκεια της οποίας διαπιστώθηκε πως η κατάσταση της γέφυρας έχει επιδεινωθεί σε σχέση με το 2012.

Υπάρχουν κατακόρυφες μετακινήσεις στους προβόλους της γέφυρας, της τάξης του ενός εκατοστού κάθε χρόνο. Εκεί εντοπίζεται το βασικό πρόβλημα και πρέπει να γίνει ενίσχυση με συρματόσχοινα,

ανέφερε ο κ.Κασαπίδης.

4Οι εργασίες που θα γίνουν

Οι παρεμβάσεις που θα ακολουθήσουν, με βάση τις μακροσκοπικές διαπιστώσεις του καθηγητή θα αναπτυχθούν σε τρεις φάσεις:

Ήδη με έγγραφο του περιφερειάρχη προς την Αστυνομική Διεύθυνση Κοζάνης τέθηκαν σε εφαρμογή τα μέτρα απομείωσης της φόρτισης της γέφυρας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα 40 χλμ/ώρα και του μέγιστου επιτρεπόμενου βάρους των διερχόμενων οχημάτων στους 50 τόνους.

Σε δεύτερη φάση, ο κ. Κασαπίδης φέρνει τη Δευτέρα στο Περιφερειακό Συμβούλιο εισήγηση για ανάθεση μελέτης στον καθηγητή του βρετανικού πανεπιστημίου αναφορικά με τις άμεσες τεχνικές παρεμβάσεις που θα γίνουν με στόχο την ενίσχυση της στατικότητας της γέφυρας.

Μακροπρόθεσμα θα προωθηθεί μελέτη για τη συνολική αποκατάσταση και στατική ενίσχυση της κατασκευής.