Η Formula 1 εξετάζει με την αλλαγή των κανονισμών το 2026 να προσθέσει ενεργή αεροδυναμική για τη βελτίωση του θεάματος, αλλά και να εφαρμόσει μια αντίστροφη λειτουργία σε σχέση με το DRS, έτσι ώστε ο πρωτοπόρος του αγώνα να μην μπορεί να ξεφύγει εύκολα από τους άλλους πιλότους.

Η F1 θέλει μέσω της ενεργής αεροδυναμικής τα μονοθέσια να έχουν χαμηλότερα επίπεδα κάθετης δύναμης στην ευθεία για υψηλότερες ταχύτητες στις ευθείες και υψηλότερα επίπεδα κάθετης δύναμης στις στροφές για μεγαλύτερη πρόσφυση, άρα και για υψηλότερες ταχύτητες στις στροφές.

Ο απερχόμενος Διευθύνων Σύμβουλος του μηχανοκίνητου αθλητισμού της F1, Ross Brawn, μιας και αποφάσισε να συνταξιοδοτηθεί, αποκάλυψε πως η F1 και οι επικεφαλής των ομάδων έχουν αρχίσει να σκέφτονται πως θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί καλύτερη η ενεργή αεροδυναμική στα μονοθέσια.

Ένα από τα μεγάλα πράγματα για τα μονοθέσια του 2026 είναι αν θα έχουμε ενεργή αεροδυναμική. Πιστεύω ότι αυτό είναι ένα βήμα αποτελεσματικότητας που είναι πολύ ελκυστικό.

Πρέπει ακόμα να διευθετηθεί για να δούμε πώς μπορεί να γίνει αυτό και αν μπορεί να γίνει με ασφάλεια και προβλέψιμα. Αλλά, ενεργή αεροδυναμική έχουμε αυτή τη στιγμή με το DRS, καθώς το DRS είναι ενεργή αεροδυναμική.

Μπορείς όμως να κάνεις κάτι πολύ πιο σημαντικό; Αν έχεις ενεργή αεροδυναμική, τότε φυσικά θα μπορούσες να επηρεάσεις το μονοθέσιο που βρίσκεται στη πρώτη θέση. Θα μπορούσες να έχεις μια εγγύτητα που μόλις φτάσεις σε ένα συγκεκριμένο βαθμό, το μονοθέσιο αυτό να χάνει λίγη κάθετη δύναμη και να αποκτάς λίγη κάθετη δύναμη. Υπάρχουν κόλπα που μπορείς να παίξεις με αυτά. Είναι μια ευκαιρία.

Δεν λέω ότι θα το κάναμε, αλλά το σκεφτόμαστε. Έτσι, τα μονοθέσια του 2026 θα είναι διδάγματα από αυτά που έχουμε τώρα και νομίζω ότι θα ενσωματώσουμε κάποια μορφή ενεργητικής αεροδυναμικής,

είπε ο Brawn προσθέτοντας πως μια ομάδα ειδικών της FIA, συμπεριλαμβανομένου του επικεφαλής αεροδυναμικής Jason Sommerville, έχουν ξεκινήσει την έρευνα για να κατανοήσουν πλήρως τις επιπτώσεις του “αντίστροφου DRS”.

Επιπλέον ο Brawn τόνισε πως η Formula 1 δεν θα πρέπει να φοβάται να κάνει το πλεονέκτημα του DRS λιγότερο ισχυρό από το 2023, σε μια προσπάθεια να σταματήσει να κάνει τα προσπεράσματα μια τυπική διαδικασία.

Στα φετινά μονοθέσια ήταν πολύ εύκολο για τους οδηγούς που είχαν DRS να προσπεράσουν το μπροστινό μονοθέσιο και με τον φόβο πως οι προσπεράσεις με το DRS θα γίνουν ακόμη ευκολότεροι το 2023, ο Brawn είπε:

Το μόνο πράγμα που ξέρουμε είναι πως οι οπαδοί, και το ξέρουμε γιατί δεν μας αρέσει, δεν τους αρέσει το “πας στην ευθεία, ανοίγεις το DRS, προσπερνάς, οδήγησε γρήγορα, χτίσε διαφορά”. Νομίζω ότι σε έναν ιδανικό κόσμο το DRS θα έπρεπε να χρησιμοποιείται μόνο για να βρεθείς στη πλάτη κάποιου, ώστε να μπορείς πραγματικά να έχεις μια αξιοπρεπή επίθεση.

Ο Brawn αναφέρει ότι μία από τις βασικές ιδέες που πρέπει να προωθηθεί είναι οι ζώνες DRS να χρησιμοποιούνται ως μέρη όπου οι οδηγοί που ακολουθούν να μειώνουν την διαφορά από τα προπορευόμενα μονοθέσια, αντί να κάνουν ένα στιγμιαίο προσπέρασμα. Ανέφερε μάλιστα τη Μελβούρνη ως παράδειγμα, όπου υπήρξε κάποια διαμάχη φέτος σχετικά με την αφαίρεση μιας ζώνης DRS:

Αν θυμάστε, είχαν τέσσερις ζώνες DRS και κάποιος κατάφερε να τους πείσει να βγάλουν μία από αυτές, κάτι που ήταν πολύ ενοχλητικό. Αυτές οι ζώνες DRS δεν αφορούσαν το προσπέρασμα, αλλά να πλησιάσεις τον μπροστινό σου έτσι ώστε να μπορέσεις να του επιτεθείς στη συνέχεια. Και αυτός είναι ο ιδανικός κόσμος.

Πιστεύω ότι δεν πρέπει να φοβόμαστε να μειώσουμε το DRS σε πίστες όπως η Monza, γιατί φαίνεται κάπως “βρίσκεται πίσω του, πατάς το κουμπί, προσπερνάς”. Είναι λίγο τελετουργικό, έτσι δεν είναι; Δεν είναι πολύ εντυπωσιακό. Και επομένως δεν πρέπει να φοβόμαστε να μειώσουμε τη χρήση του DRS όπου αποδεικνύεται ξεκάθαρα ότι είναι πολύ ισχυρό.

Ενώ η F1 παραμένει αισιόδοξη ότι μια μέρα τα μονοθέσια θα είναι ικανά ώστε να μην χρειάζεται καθόλου το DRS κατά τη διάρκεια των αγώνων, ο Brawn λέει προς το παρόν η βοήθεια που προσφέρει το DRS για προσπέραση είναι απαραίτητη:

Πιστεύω πως το DRS είναι ένα χρήσιμο εργαλείο όπου θέλουμε να βάζουμε τα μονοθέσια στο πίσω μέρος ενός άλλου μονοθεσίου και να μπορούν να βρίσκονται δίπλα σε μια στροφή και να έχουν μια μάχη τροχό με τροχό. Απλώς χρειάζεται συνετή χρήση του DRS. Θα εξακολουθεί να είναι ένα εργαλείο που θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε. Ίσως με την ενεργή αεροδυναμική αυτό να αλλάξει.