Πάνε κιόλας δεκαέξι χρόνια από τη μαύρη Πρωτομαγιά της Formula 1. Την ημέρα που ο θρύλος, Ayrton Senna, έχασε τη ζωή του στην Imola. Ο Βραζιλιάνος λατρευόταν από τους συμπατριώτες του και λάτρευε τον Θεό. Η πίστη του ήταν το μεγαλύτερο όπλο του. Αλλά Εκείνος αποφάσισε να τον πάρει πρόωρα κοντά του… «Όλα είναι θέλημα Θεού και κατευθυνόμενα από Εκείνον», έλεγε ο Ayrton. Πίστευε βαθιά και κάθε φορά που έμπαινε στο μονοθέσιο ξεκινούσε μία μυστική κουβέντα με Το δημιουργό του. Προσευχόταν και κοιτούσε το άπειρο, άδειαζε τον εαυτό του από κάθε σκέψη και συναίσθημα. Και μετά, πατούσε το γκάζι και τρέλαινε τα χρονόμετρα, κάνοντας συχνά πράγματα πέρα από τη λογική. Όπως στα δοκιμαστικά του GP του Monaco το 1988, όπου βρισκόμενος «σε άλλο, τρομακτικό επίπεδο» κατέβασε από το πουθενά το χρόνο των υπολοίπων οδηγών κατά 2 και πλέον δευτερόλεπτα. Ο Senna είχε αυτήν την απίστευτη ικανότητα, να σημειώνει ξαφνικά απίστευτους χρόνους. Ένα χάρισμα μοναδικό…..

Υπερέβαλλε εαυτόν με μονοθέσια που στα χέρια άλλων θα έμοιαζαν αργά και πάνω απ’ όλα “χόρευε” στη βροχή. Όταν οι ουρανοί άνοιγαν κανείς δεν μπορούσε να τον νικήσει, παρότι η εποχή του περιελάμβανε κι άλλους σπουδαίους οδηγούς: Nigel Mansell, Nelson Piquet και φυσικά ο Alen Prost. Ειδικά ο Γάλλος αποτελούσε το αντίπαλον δέος. Ήταν ο μεγάλος του αντίπαλος και οι μεταξύ τους μονομαχίες εντός πίστας έχουν μείνει στην ιστορία. Όπως άλλωστε και οι καβγάδες τους αλλά ποτέ δεν έπαψαν να τρέφουν απεριόριστο σεβασμό ο ένας για τον άλλον.

Όταν έτρεχε, ο Senna εκπροσωπούσε ένα ολόκληρο έθνος. Παρότι γόνος πλούσιας οικογένειας, είχε καταφέρει να αγγίξει και τον πιο φτωχό Βραζιλιάνο, που σε κάθε επιτυχία του ήρωά του, έβρισκε μία σύντομη απόδραση από την μιζέρια του. Και για αυτό θα αποτελεί για πάντα τον ήρωά τους. Έφυγε νωρίς και κανείς δεν ξέρει πώς θα είχαν διαμορφωθεί οι αριθμοί αν συνέχιζε μερικά χρόνια ακόμα. Τώρα, δεκαέξι χρόνια μετά, ακόμα και το απίστευτο ρεκόρ του με τις 65 pole position “έπεσε”.

Η καριέρα του Senna στη Formula 1, άρχισε το 1984. Τα επόμενα δέκα χρόνια, οδήγησε για λογαριασμό των Tolema, Lotus, McLaren και Williams. Με την τελευταία, όμως, πρόλαβε να τρέξει μόνο σε τρεις αγώνες και έξι γύρους.

«Φόβος είναι ο κίνδυνος που βιώνει ένας οδηγός να μην τραυματιστεί ή σκοτωθεί», έλεγε, και την τραγική εκείνη Πρωτομαγιά διαισθανόταν αυτόν το φόβο. Ένα 24ωρο νωρίτερα, ο Αυστριακός Ronald Ratzenberger είχε χάσει τη ζωή του, όταν η Simtek που οδηγούσε είχε καρφωθεί στον τοίχο. Αυτό προκάλεσε σοκ στον Senna, που φώναζε για περαιτέρω μέτρα ασφαλείας και ήταν εμφανώς προβληματισμένος.

Έμοιαζε να βρίσκεται πάλι σε ένα μακρινό κόσμο, βυθισμένος στις σκέψεις του, ίσως να μιλούσε πάλι με Εκείνον… «Το μονοθέσιό μου είναι νευρικό και η πίστα γλιστερή και επικίνδυνη, χωρίς αρκετά σημεία διαφυγής», δήλωνε λίγο πριν από την εκκίνηση, λόγια που αποδείχθηκαν τραγικά προφητικά… Είχε προμηθευτεί μία αυστριακή σημαία ώστε αν νικήσει να τιμήσει τη μνήμη του Ratzenberger αλλά αυτό δεν συνέβη ποτέ.

Στην εκκίνηση, οι Pedro Lamy και JJ Lehto συγκρούστηκαν και το αυτοκίνητο ασφαλείας μπήκε στην πίστα και παρέμεινε εντός αυτής μέχρι και τον 5ο γύρο. Ένα πέρασμα αργότερα ήρθε η μοιραία στιγμή. Προσεγγίζοντας την στροφή Tamburello, η Williams συνέχισε ευθεία ακολουθώντας καταδικαστική πορεία προς τον τσιμεντένιο τοίχο που βρισκόταν εφιαλτικά κοντά. Ο Senna δεν είχε περιθώρια αντίδρασης. Η σύγκρουση ήταν σφοδρή, αφού το μονοθέσιο του κινείτο με περίπου 310 χλμ/ω τη στιγμή της εξόδου.

Ήταν 2.17 μ.μ. Όλοι “πάγωσαν”, αλλά κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει το αδιανόητο. Ένα μεταλλικό κομμάτι από την μπροστινή ανάρτηση (πιθανότατα ένα από τα ψαλίδια) είχε διαπεράσει το κράνος του προκαλώντας σοβαρότατες κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Ήταν κλινικά νεκρός. Μεταφέρθηκε με ελικόπτερο στο νοσοκομείο της Bologna, καθώς η καρδιά του κτυπούσε ακόμα, αλλά και αυτή σταμάτησε στις 18.40 μ.μ.

Τα τραγικά νέα προκάλεσαν παγκόσμια θλίψη. Όλος ο κόσμος και όχι μόνο οι φίλοι της Formula 1 ήταν συντετριμμένοι από το θάνατό του. Η Βραζιλία έπεσε σε πένθος. Ο Senna κηδεύτηκε με τιμές εθνικού ήρωα, παρουσία 250.000 συμπατριωτών του, που έσπευσαν να του πουν το ύστατο χαίρε. Άλλωστε, ήταν θεός τους. Μέσα στη μιζέρια που τους περιστοίχιζε έβρισκαν στο πρόσωπο του Ayrton ένα λόγο να νιώθουν υπερήφανοι.

Η σχέση του με τον Θεό τελικά ήταν πιο στενή απ’ όσο πίστευαν όλοι. Τόσο, που Εκείνος θέλησε να τον θαυμάζει από κοντά. Και τον πήρε πρόωρα κοντά Του.

Απόδοση ευθυνών

Ο θάνατος του Ayrton Senna δεν οφειλόταν σε δικό του λάθος. Το ατύχημα προκλήθηκε από μηχανική βλάβη και οι εκδοχές που έχουν ακουστεί εκ τότε είναι πολλές. Ο Frank Williams και μέλη της ομάδας και της FIA κατηγορήθηκαν για ανθρωποκτονία. Το βασανιστικό ερώτημα ήταν: «Τι προκάλεσε το θάνατο του Βραζιλιάνου; Η κολόνα του τιμονιού έσπασε πριν ή μετά τη σύγκρουση;».

Ακολουθώντας την επιθυμία του Senna για περισσότερο χώρο στο κόκπιτ, οι μηχανικοί της Williams είχαν μετατοπίσει την κολόνα. Η θεωρία των κατηγόρων λέει ότι είτε το υλικό που χρησιμοποιήθηκε για να κολληθούν τα δύο μέρη αυτής δεν ήταν ανάλογης ποιότητας με την ίδια την κολόνα είτε ότι στο συγκεκριμένο σημείο, η διάμετρος της ήταν μικρότερη του κανονικού.

Αμφότερες οι εκδοχές μπορούσαν να προκαλέσουν σπάσιμο της κολόνας και να ευθύνονται για τη γνωστή σε όλους συνέχεια. Μυστήριο καλύπτει το τι συνέβη με το μαύρο κουτί του μονοθέσιου της Williams. Λίγο μετά το ατύχημα μέλη της βρετανικής ομάδας το έβγαλαν από τη διαλυμένη FW15. Το αν περιείχε δεδομένα που θα έδιναν τις πολυπόθητες απαντήσεις δεν θα το μάθουμε ποτέ, αφού στα χέρια της ιταλικής δικαιοσύνης έφτασε κατεστραμμένο.

Ύστερα από τέσσερα χρόνια δικαστικής αγωνίας, όλοι οι κατηγορούμενοι απαλλάχθηκαν και η υπόθεση έκλεισε. Ωστόσο, όποιος κι αν είναι υπεύθυνος, η ουσία είναι ότι εδώ και δεκαέξι χρόνια ο Ayrton δεν βρίσκεται κοντά μας.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=JhAyr_5uv2A

httpvh://www.youtube.com/watch?v=PMEv_XC6ObQ

httpvh://www.youtube.com/watch?v=wRSBVgqVpq0

httpvh://www.youtube.com/watch?v=yNCr8PfY3rs

[Πηγή: Bmw-hellasclub.gr | via: ibizamania.gr]

  • Mika

    Apisteyto..San xtes moiazei..kai perasan hdh 16 xronia..
    :-(
    He was THE BEST…
    kanenas allos…

    • Δεν θα δούμε ξανά τέτοιους οδηγούς…. Άλλες εποχές τώρα

    • bandy

      σορρυ γιατρε..εκτος θεματος,αλλα εχω την εντυπωση οτι η ferrari κανει μετατροπη στο f duct για την ισπανια.αν βρεις κατι για το θεμα…ενημερωσε.thx

    • ετοιμάζεται !!!

    • bandy

      αρχηγε μου……κομματια με κανεις.σ ευχαριστω.


  • bandy:

    αρχηγε μου……κομματια με κανεις.σ ευχαριστω.

    https://www.autoblog.gr/2010/05/03/f1-news-mikra-nea-prin-to-ispaniko-gp/

  • Mika

    O logos pou egina ki eimai Mclaren mexri shmera htan aytos….

  • george

    οτι και να πουμε για τον ΑYRTON SENNA ειναι πραγματικα πολυ λιγο.Περασαν 16 χρονια που εφυγε απο κοντα μας ο μεγαλυτερος ο πιο γρηγορος ο πιο μεθοδικος οδηγος στην ιστορια της f1.Σιγουρα ποτε δεν θα τον ξεχασουμε γιατι με αυτα που εκανε μεσα στις πιστες απεναντι σε μεγαλους αντιπαλουσ PROST MANCEHL PIQEUTηταν πραγματικα απιστευτα.Οπως ειναι απιστευτο και για ολους εμας να πιστεψουμε τον αδικο χαμο του την καταρααμενη πρωτομαγια του 1994.ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΞΕΧΑΣΤΟΣ!!!!!!!!!!!

  • leo

    gia mena o kaliteros odigos stin istoria tis f1.eixa akousei kapote mia istoria gia ton senna oti eixe amfisvitisi tin varitita stin strofi parabolica alla den kserw leptomereies.an kapoios kseri tin istoria as mou pei ti akrivws eixe eipwthei apo ton senna

    • ενδιαφέρον ακούγεται αυτό που λες! ξέρει κάποιος άλλος περισσότερες λεπτομέρειες;