Πάνε κιόλας δεκαεπτά χρόνια από τη μαύρη Πρωτομαγιά της Formula 1. Την ημέρα που ο θρύλος, Ayrton Senna, έχασε τη ζωή του στην Imola. Ο Βραζιλιάνος λατρευόταν από τους συμπατριώτες του και λάτρευε τον Θεό. Η πίστη του ήταν το μεγαλύτερο όπλο του. Αλλά Εκείνος αποφάσισε να τον πάρει πρόωρα κοντά του… «Όλα είναι θέλημα Θεού και κατευθυνόμενα από Εκείνον», έλεγε ο Ayrton. Πίστευε βαθιά και κάθε φορά που έμπαινε στο μονοθέσιο ξεκινούσε μία μυστική κουβέντα με Το δημιουργό του. Προσευχόταν και κοιτούσε το άπειρο, άδειαζε τον εαυτό του από κάθε σκέψη και συναίσθημα. Και μετά, πατούσε το γκάζι και τρέλαινε τα χρονόμετρα, κάνοντας συχνά πράγματα πέρα από τη λογική. Όπως στα δοκιμαστικά του GP του Monaco το 1988, όπου βρισκόμενος “σε άλλο, τρομακτικό επίπεδο” κατέβασε από το πουθενά το χρόνο των υπολοίπων οδηγών κατά 2 και πλέον δευτερόλεπτα. Ο Senna είχε αυτήν την απίστευτη ικανότητα, να σημειώνει ξαφνικά απίστευτους χρόνους. Ένα χάρισμα μοναδικό.


Υπερέβαλλε εαυτόν με μονοθέσια που στα χέρια άλλων θα έμοιαζαν αργά και πάνω απ’ όλα “χόρευε” στη βροχή. Όταν οι ουρανοί άνοιγαν κανείς δεν μπορούσε να τον νικήσει, παρότι η εποχή του περιελάμβανε κι άλλους σπουδαίους οδηγούς: Nigel Mansell, Nelson Piquet και φυσικά ο Alen Prost. Ειδικά ο Γάλλος αποτελούσε το αντίπαλον δέος. Ήταν ο μεγάλος του αντίπαλος και οι μεταξύ τους μονομαχίες εντός πίστας έχουν μείνει στην ιστορία. Όπως άλλωστε και οι καβγάδες τους αλλά ποτέ δεν έπαψαν να τρέφουν απεριόριστο σεβασμό ο ένας για τον άλλον.

Το αφιέρωμα του Top Gear στον Ayrton Senna


Όταν έτρεχε, ο Senna εκπροσωπούσε ένα ολόκληρο έθνος. Παρότι γόνος πλούσιας οικογένειας, είχε καταφέρει να αγγίξει και τον πιο φτωχό Βραζιλιάνο, που σε κάθε επιτυχία του ήρωά του, έβρισκε μία σύντομη απόδραση από την μιζέρια του. Και για αυτό θα αποτελεί για πάντα τον ήρωά τους. Έφυγε νωρίς και κανείς δεν ξέρει πώς θα είχαν διαμορφωθεί οι αριθμοί αν συνέχιζε μερικά χρόνια ακόμα. Τώρα, δεκαεπτά χρόνια μετά, ακόμα και το απίστευτο ρεκόρ του με τις 65 pole position “έπεσε”.

Η καριέρα του Senna στη Formula 1, άρχισε το 1984. Τα επόμενα δέκα χρόνια, οδήγησε για λογαριασμό των Tolema, Lotus, McLaren και Williams. Με την τελευταία, όμως, πρόλαβε να τρέξει μόνο σε τρεις αγώνες και έξι γύρους.

Φόβος είναι ο κίνδυνος που βιώνει ένας οδηγός να μην τραυματιστεί ή σκοτωθεί“, έλεγε, και την τραγική εκείνη Πρωτομαγιά διαισθανόταν αυτόν το φόβο. Ένα 24ωρο νωρίτερα, ο Αυστριακός Ronald Ratzenberger είχε χάσει τη ζωή του, όταν η Simtek που οδηγούσε είχε καρφωθεί στον τοίχο. Αυτό προκάλεσε σοκ στον Senna, που φώναζε για περαιτέρω μέτρα ασφαλείας και ήταν εμφανώς προβληματισμένος.

Λίγες στιγμές προτού το τραγικό δυστύχημα μέσα στο cockpit της Williams. San Marino Grand Prix, Imola, 1 Μαΐου 1994

Έμοιαζε να βρίσκεται πάλι σε ένα μακρινό κόσμο, βυθισμένος στις σκέψεις του, ίσως να μιλούσε πάλι με Εκείνον… “Το μονοθέσιο μου είναι νευρικό και η πίστα γλιστερή και επικίνδυνη, χωρίς αρκετά σημεία διαφυγής, δήλωνε λίγο πριν από την εκκίνηση, λόγια που αποδείχθηκαν τραγικά προφητικά… Είχε προμηθευτεί μία αυστριακή σημαία ώστε αν νικήσει να τιμήσει τη μνήμη του Ratzenberger αλλά αυτό δεν συνέβη ποτέ.

Στην εκκίνηση, οι Pedro Lamy και JJ Lehto συγκρούστηκαν και το αυτοκίνητο ασφαλείας μπήκε στην πίστα και παρέμεινε εντός αυτής μέχρι και τον 5ο γύρο. Ένα πέρασμα αργότερα ήρθε η μοιραία στιγμή. Προσεγγίζοντας την στροφή Tamburello, η Williams συνέχισε ευθεία ακολουθώντας καταδικαστική πορεία προς τον τσιμεντένιο τοίχο που βρισκόταν εφιαλτικά κοντά. Ο Senna δεν είχε περιθώρια αντίδρασης. Η σύγκρουση ήταν σφοδρή, αφού το μονοθέσιο του κινείτο με περίπου 310 χλμ/ω τη στιγμή της εξόδου.

Ήταν 2.17 μ.μ. Όλοι “πάγωσαν”, αλλά κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει το αδιανόητο. Ένα μεταλλικό κομμάτι από την μπροστινή ανάρτηση (πιθανότατα ένα από τα ψαλίδια) είχε διαπεράσει το κράνος του προκαλώντας σοβαρότατες κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις. Ήταν κλινικά νεκρός. Μεταφέρθηκε με ελικόπτερο στο νοσοκομείο της Bologna, καθώς η καρδιά του κτυπούσε ακόμα, αλλά και αυτή σταμάτησε στις 18.40 μ.μ.

Τα τραγικά νέα προκάλεσαν παγκόσμια θλίψη. Όλος ο κόσμος και όχι μόνο οι φίλοι της Formula 1 ήταν συντετριμμένοι από το θάνατό του. Η Βραζιλία έπεσε σε πένθος. Ο Senna κηδεύτηκε με τιμές εθνικού ήρωα, παρουσία 250.000 συμπατριωτών του, που έσπευσαν να του πουν το ύστατο χαίρε. Άλλωστε, ήταν θεός τους. Μέσα στη μιζέρια που τους περιστοίχιζε έβρισκαν στο πρόσωπο του Ayrton ένα λόγο να νιώθουν υπερήφανοι.

Η σχέση του με τον Θεό τελικά ήταν πιο στενή απ’ όσο πίστευαν όλοι. Τόσο, που Εκείνος θέλησε να τον θαυμάζει από κοντά. Και τον πήρε πρόωρα κοντά Του.

Ο θάνατος του Ayrton Senna δεν οφειλόταν σε δικό του λάθος. Το ατύχημα προκλήθηκε από μηχανική βλάβη και οι εκδοχές που έχουν ακουστεί εκ τότε είναι πολλές. Ο Frank Williams και μέλη της ομάδας και της FIA κατηγορήθηκαν για ανθρωποκτονία. Το βασανιστικό ερώτημα ήταν: Τι προκάλεσε το θάνατο του Βραζιλιάνου; Η κολόνα του τιμονιού έσπασε πριν ή μετά τη σύγκρουση;

http://www.youtube.com/watch?v=wRSBVgqVpq0

Ακολουθώντας την επιθυμία του Senna για περισσότερο χώρο στο cockpit, οι μηχανικοί της Williams είχαν μετατοπίσει την κολόνα. Η θεωρία των κατηγόρων λέει ότι είτε το υλικό που χρησιμοποιήθηκε για να κολληθούν τα δύο μέρη αυτής δεν ήταν ανάλογης ποιότητας με την ίδια την κολόνα είτε ότι στο συγκεκριμένο σημείο, η διάμετρος της ήταν μικρότερη του κανονικού.

Αμφότερες οι εκδοχές μπορούσαν να προκαλέσουν σπάσιμο της κολόνας και να ευθύνονται για τη γνωστή σε όλους συνέχεια. Μυστήριο καλύπτει το τι συνέβη με το μαύρο κουτί του μονοθέσιου της Williams. Λίγο μετά το ατύχημα μέλη της βρετανικής ομάδας το έβγαλαν από τη διαλυμένη FW15. Το αν περιείχε δεδομένα που θα έδιναν τις πολυπόθητες απαντήσεις δεν θα το μάθουμε ποτέ, αφού στα χέρια της ιταλικής δικαιοσύνης έφτασε κατεστραμμένο.

Ύστερα από τέσσερα χρόνια δικαστικής αγωνίας, όλοι οι κατηγορούμενοι απαλλάχθηκαν και η υπόθεση έκλεισε. Ωστόσο, όποιος κι αν είναι υπεύθυνος, η ουσία είναι ότι εδώ και δεκαεπτά χρόνια ο Ayrton δεν βρίσκεται κοντά μας.

Να θυμίσω, για όποιον δεν το ξέρει, ότι κυκλοφόρησε πρόσφατα και μια ταινία-ντοκιμαντέρ για την ζωή του μεγάλου Βραζιλιάνου που θεωρώ ότι πρέπει να την δει ο καθένας μας.

http://www.youtube.com/watch?v=yNCr8PfY3rs

[Πηγή: Bmw-hellasclub.gr | via: ibizamania.gr | Photo Copyright: Sutton Motorsport]

  • Manos.p

    Ayrton Senna R.I.P !!!!

  • achil

    ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΕΡΑΣΑΝ 17 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΤΕ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΠΟΤΕ ΝΑ ΞΕΧΑΣΩ 
    ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΡΟΜΕΡΟ ΑΤΥΧΗΜΑ. ΠΟΣΟ ΜΑΛΛΟΝ ΠΟΥ ΤΟ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΣΑ LIVE ΑΠΟ ΤΟ
    RTL. ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ. ΜΠΡΑΒΟ AB. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ.

  • kostas

    Μεγάλος οδηγός, μεγάλος άνθρωπος. R.I.P Ayrton Senna :( :( :( :(

  • VanPerse(Βαγγέλης)

    Τοτε 10 χρονων και κατι…το μικροβιο της Formula 1 μου το ειχε κολλησει ο πατερας μου απο τα 7 μου και φυσικα την αγαπη μου για τον Θεο της Ayrton!Εκεινο το μαυρο απογευμα ακουγοντας ραδιοφωνο για την εξελιξη της υγειας του ακουσα το ασχημο νεο…”Ο Ayrton Senna ειναι νεκρος”…το κλαμα που ακολουθησε ηταν κατι πρωτογνωρο για μενα…Αντιο Μεγαλε…Aντιο Ayrton.

  • mika

    Moiazei san xtes…
    :-(
    Tote,den to edeixne h ellhnikh thleorash,an thymamai, pali den eixan kleisei ta dikaiwmata kai tous 3 prwtous agwnes den tous eidame pote..Etsi ki egw,ta akousa apo to radio,kathws gyrnousa apo to eksoxiko…Kontepse na mou fygei to timoni…Pws elpiza na htan lathos plhroforhsh,alla dystyxws den htan..
    Apo ton epomeno agwna,nomizw to Monaco,arxise na to deixnei h TV…Xwris omws ton Ayrton,tipota den htan idio..
     

    • VanPerse(Βαγγέλης)

      Οντως Mika δεν ειχαμε τηλεοπτικη καλυψη,στο ραδιοφωνο του αυτοκινητου καθομουνα και το ακουγα…αν θυμαμαι καλα παλι μ@λ@κι@ ο ΑΝΤ1 ειχε κανει,δεν εμαι ομως σιγουρος…

    • Mika

      Opws to les,etsi htan…Kai ksekinhse meta,apo ton 4o agwna,nomizw to Monaco…Ti na peis me tous blammenous pou yparxoun..
      :-(

  • mika

    S olh aythn thn istoria,den einai katholou tyxaio pou to mayro kouti eftase katastrammeno sth dikaiosynh…Aytoi pou to syneleksan,frontisan na katharisei apo otidhpote enoxopoihtiko stoixeio gi aytous…O nown noeitw..
    ;-)
     

  • Ένας άνθρωπος πεθαίνει όταν ξεχαστεί. Άρα, ο Ayrton Senna da Silva δεν πέθανε ποτέ!

    Ίσως ο Βραζιλιάνος να ήταν πολύ μεγάλος για να βρίσκεται στη Γη και Κάποιος τον ήθελε κοντά Tου.

    Ελπίζουμε η σκέψη των εκατομμυρίων φίλων της Formula 1 να είναι καλή συντροφιά.

    Να προσέχεις Ayrton…

  • FERRARI-PURE PASSION

    Πιστευω στο θεο αλλα μερικες φορες ειναι πολυ εγωιστης!!!!Γιατι θελησες να τον παρεις τοσο συντομα κοντα σου και να μας τον στερησεις????ΓΙΑΤΙ ΘΕΕ ΜΟΥ?????????

  • LJ

    :(

  • mika

    Eksakolouthw na pisteyw pws an zouse o Ayrton genikws,o Soumi tha eixe petyxei ta misa apo osa petyxe…
    :-)
     

    • εικασίες που θα μείνουν πάντα αναπάντητες :/

    • mika

      Fysika kai einai eikasies…Ennoeitai….Omws pisteyw pws symfwna me thn hlikia tou kai to talento tou,eixe 1-2 prwtathlimata akoma sto tsepaki tou kai sigoura mpolikes nikes kai pole positions…Aneta mporouse na isofarisei h kai na perasei ta 4 tou Prost, p.x.Mh ksexnas posa xronia perasan mexri o Soumi na spasei to rekor twn poles tou Ayrton, m ayton dystyxws out of the way,logw tou tragikou xamou tou..
      :-(
      Oxi pws den tha eixe tosa epiteymata o Soumi,alla ta noumera kai ta rekor tha htan poly diaforetika…Ayth einai h eilikrinhs kai dynath apopsh mou..

  • hellboy

    o anthropos efyge opws hthele.enoeite oti o papoutsis den tha ekane karriera.kathws na thimisw oti tin proigoumenh mera stis katataktiries pige nosokomeio o mika hakkinen kai o rubens baricello,kaithws sta elefthera dokimastika efyge kai allo ena palikari den thimame onoma kai ti odhgouse filandos htan nomizw.otan exeis 3 atyxhmata prin apo to gran pri,stamatas ton agona kai den ton kaneis den ton kaneis san na mhn trexei tipota!!!

    • Σαν να τους είχανε ματιάσει όλους σε εκείνον τον αγώνα! τον έχω δει 2-3 φορές και συνέχεια λέω δεν είναι δυνατόν με τόσο ατυχήματα να μην τον διακόπτουν τον αγώνα!

    • VanPerse(Βαγγέλης)

      O Αυστριακος Roland Ratzenberger ειχε σκοτωθει στα δοκιμαστικα και οταν βγαλανε τον Ayrton απο το μονοθεσιο βρηκαν μια σημαια της Αυστριας που θα την εβγαζε να κυματισει στο τελος του αγωνα ως φορο τιμης στον αδικοχαμενο, αλλα η μοιρα τα ηθελε καπως διαφορετικα.

    • και ο μπαρικέλο είχε τρακάρει στα δοκιμαστικά.

  • hellboy

    nomizw oti molis eixane teleiosei oi episkeyes sto odostroma kai malista mia eydomada prin ton agwna,htan apatito gi auto glystragan.

    • τι άσφλατο είχανε βάλει;; θα μας τρελάνουν;;; εγώ ξέρω ότι η καινούργια άσφαλτος έχει καλύτερη πρόσφυση.

  • Έβαλα και το αφιέρωμα του topgear μέσα στο κείμενο

    • Mika

      Weldone,AB
      ;-)

  • George F

    Μπραβο παιδια πολυ καλο αφιερωμα !! Να ειστε και να ειμαστε καλα να τον Θυμομαστε !!
    Καλο μηνα σε ολους !!

    • Δεν γινόταν να μην κάναμε σχετικό θέμα για τον “Θεό” :)

  • BMWm3

    to palhkari efufe kai gia emena enas apo tous megaluterous sportsman ‘filosofhmenos’ nikhths pou opos elege ‘racing is all about winning, second and third fourth place does not mean anything to me….

    tora gia to pos pe8ane -oxi oti 8a allacsei kati – alla uphrxe kataskeuastiko la8os logo allagon teleutaia stigmh pin ton agona- sthn kolona tou timoniou
    gia osous exoune diabasei thn biografia Senna apo agllo suggrafea anaferetai mhxanikh blabh alla prospa8oune na to pnicsoune..alla sthn tainia uposthrizetao kai apo R Dennis kai apo A Prost

    tora oti kai na leme to palhkari efuge noris

    tora gia osous lene poios einai o kaluteros ktl…ena 8a po…den pisteuo oti uphrcse pote odhgos sthn formoula ena me to toso pa8os gia thn nikh.p.x. kollhmenh 6 taxhthta sto grand prix ths brazilias kai par ola auta kerdise (an 8umaste eixe lupo8umisei…)

    gia emena o senna den htan apla ena spa8iasmenos odhgos , alla xarakthras opos alloste oloi oi odhgoi ths formula 1 tote pou den 8a eskube to kefali se team orders to susthma ktl..an 8umaste thn kontra pou eixe me to ZM Balestre sxetika me kanonismous

    dusthxos o 8anatos htan kai to teleioma tetoias ‘pastas’ odhgon..oi upoloipoi kai bareta shmerinoi odhgoi einai pionaki ton omadon kai ton sponsors…