Το 1991 η Mazda έγινε η πρώτη, και μέχρι σήμερα μοναδική, Ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία που κέρδισε τον 24ωρο αγώνα του Le Mans με το πρωτότυπο 787B,το πρώτο και μοναδικό αυτοκίνητο που κέρδισε τον θρυλικό αγώνα με περιστροφικό κινητήρα. 20 χρόνια μετά την θρυλική νίκη, η Mazda ανακοίνωσε ότι θα επανακατασκευάσει το αυτοκίνητο που νίκησε στο Le Mans και θα το βάλει να τρέξει στην πίστα Circuit de la Sarth λίγες ώρες προτού ξεκινήσει ο 79στος 24ωρος αγώνας.


Το Mazda 787B φορά έναν κινητήρα με τέσσερις ρότορες που αποδίδει 700 άλογα, αν και φημολογείται ότι μπορεί να αποδώσει έως και 900, δύναμη ικανή ώστε το αυτοκίνητο να συμμετέχει και φέτος στο Le Mans.

Ο οδηγός του δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη, αλλά φημολογείται ότι στις 11 Ιουνίου θα το οδηγήσει ο Johnny Herbert, αυτός που το οδήγησε 20 χρόνια πριν, στην νίκη στην θρυλική πίστα. Εκπληκτικές φωτογραφίες αλλά και video στη συνέχεια.

http://www.youtube.com/watch?v=0qPHsk0t1uo

[Πηγή: Mazda]

Δελτίο Τύπου

Mazda 787B 1991 Winning Car Returns to Le Mans After 20 Years

– The Mazda 787B’s incredible 4-rotor engine noise will be heard again around the Circuit de la Sarthe on June 11, before the 24-hour race begins –

HIROSHIMA, Japan-2011 marks the 20th anniversary of Mazda’s victory in the world’s most demanding endurance race, the 24 Hours of Le Mans. In 1991, Mazda became the first and only Japanese car manufacturer to win the race. In celebration of this anniversary, and at the invitation of the event organizers, the Automobile Club de L’Ouest (ACO), Mazda will demonstrate the winning Mazda 787B on the Circuit de la Sarthe in Le Mans, France on Saturday, June 11, 2011, before the 24-hour race begins.

The 79th 24-Hours of Le Mans is scheduled to start at 3 p.m. (local time) on Saturday, June 11, 2011, and finish at the same time on the following day. Mazda plans to hold the demonstration of the 787B racecar on the Circuit de la Sarthe at 12:30 p.m. on June 11. Additionally, the 787B will also take part in the Driver’s Parade through the Le Mans city center on Friday June 10.

The Mazda 787B is the first and only Japanese car, and rotary-engine car, to win the 24 Hours of Le Mans. Jointly developed by Mazda and Mazdaspeed, the organization that managed Mazda’s racing program, the 787B has a chassis designed to meet Group C racing car technical regulations and is powered by a four-rotor rotary engine that produces 700 horsepower. Due to a change in the race regulations, 1991 was to become the last year that a rotary-engine car could participate in the 24 Hours of Le Mans. At the last chance, after 17 years of effort, Mazda finally realized its long-held dream to take the overall victory at Le Mans. This victory was not Mazda’s alone, but the result of long years of hard work by Mazdaspeed, the drivers, suppliers and the many others involved.

Takashi Yamanouchi, Mazda’s representative director, chairman of the board, president and CEO, said, “Mazda is founded on a desire to ‘never stop challenging.’ This spirit brings Mazda Group employees together across the globe, and it inspires us to achieve the demanding goals we set ourselves. Exactly 50 years ago, in 1961, Mazda commenced development of the rotary engine. The road from this beginning until our 1991 victory at Le Mans, and on to our current SKYACTIV TECHNOLOGY development program, is built upon our spirit of challenge. 2011 is set to be another landmark year for the entire Mazda Group, as we enter our SKYACTIV era with the global introduction of our next-generation vehicles.”

Since 1991, the winning Mazda 787B has mostly been on display at the Mazda Museum in Hiroshima, Japan. In preparation for the demonstration at Le Mans, Mazda has carefully restored the winning 787B racecar back to driving condition for the first time since its post-race overhaul in 1991. The work was carried out by current Mazda employees who participated in the company’s original Le Mans Challenge Project, along with engineers from Mazda’s subsidiary engineering company Mazda E&T. The restored 787B has been tested by one of Mazda’s in-house top gun drivers, and its performance has been confirmed by former Mazda factory drivers Yoshimi Katayama, Takashi Yorino and Yojiro Terada at Mazda’s Mine Proving Ground in western Japan.

As part of the 20th anniversary celebrations, various members of the 1991 Mazda team will also return to Le Mans. The winning driver Johnny Herbert (England) will be joined by 1991 Mazda drivers David Kennedy (Ireland), Pierre Dieudonné (Belgium) and other team members.

  • thymios

    Ανατρίχιασα…:)
     
    Υπέροχος ήχος…Εκείνη η εποχή με τα πρωτότυπα (κάποτε τα αποκαλούσαμε Group C) από Mazda, Porsche, Peugeot, Jaguar, Mercedes ήταν απίστευτη…
     
    Θυμάμαι μια χρονιά που ένα τοπικό κανάλι έδειχνε παράνομα Eurosport και τα απολάμβανα – έμενα όλη νύχτα ξάγρυπνος να χαζέψω LeMans…
     
    Δυστυχώς όλα αυτά αποτελεούν “φόβητρο” για το αγαπημένο “παιδί” της FIA, την F1, και έχουν μπει με τρόπο στο περιθώριο…

  • gazokiller

    ο ήχος απλά δεν υπάρχει…
    μιλάμε ξυρίζει κ κουφαίνει…
    εθιστικός!!

  • John_rx7

    Epic car, Epic engine, Epic era

    AB, οι φωτο ανοιγουν σε ολο το παραθυρο, οχι σε “θεατρικη” μορφη οπως συνηθως!

    • εεε????????? για πάτα 2 φορές F5 και πες μου πάλι αν συμβαίνει αυτό!

  • f1 kai arxidia….4 xwnia kai 4 rotorakia….pws einai duntaton kati toso mikro se megethos kinitira na vgazei tosa aloga kai toso wraio hxo…. :( kai ama tis kanoun 4kulindres tis f1 zhtw pou kahkame ektos an forane kati san ayto :PPPPPPPPPPPPP

  • αχχχχχ ροτορες… μακαρι να μπορουσα να εχω κι εγω εναν!!! αχχχχχ….

  • georgeiapwnas

    ποπο τι απιστευτος ηχος τον ακους και νομιζεις οτι ερχεται η καταστροφη…πολυ καληερος ηχος απο f1..(ενταξει ειναι και διαφορετικο κινητηρες αλλα θεριζει..)

  • dimitris

    ta spaei
    o hxos ths f1 den einai tipota mprosta se auton
    pisteuw ena prota8lhma me autou tou typou ta autokinhta 8a htan poly 8eamatiko
    AB einai h idea mou h auto to TERAS einai to idio grhgora me ta mono8esia ths f1??

    • Δεν ξέρω δημήτρη άμα είναι τόσο γρήγορο όσο ένα μονοθέσιο, αλλά σίγουρα είναι γρήγορο ;)

  • FERRARI-PURE PASSION

    ΑΧ ΑΧ ΑΧ!!!!Τι μου θυμησες τωρα!!!Ηταν και το αγαπημενο μου αυτοκινητο και στο gt2(τωρα παιζω xbox και forza)!!!!Γιατι ρε γαμωτο να χαλανε παντα καθε τι ωραιο!!!!Το ιδιο εχουν κανει σχεδον σε καθε μορφη μηχανοκινητουη αθλητισμου!!!!!Ειδικα στο le mans τα τελευταια χρονια με τα πετρελαια δεν λεψ μπορει να ειναι γρηγορα αλλα ρε παιδια απο ηχο και αισθηση στα on board τι να πω!!!!Γιατι και στην f1 τα ιδια  on board βλεπουμε τωρα και παλια απο τη δεκαετια του ’90 και πισω!!!!!Να δω που θα καταληξουν!!!!!Θελουν να μας ξενερωσουν τελειως????
     

  • LJ

    Ενας Θεος ξερει ποσο δεν παω τους Ιαπωνες ΑΛΛΑ το συγκεκριμενο ειναι Γ-Α-Μ-Α-Τ-Ο κ Μ-Ο-Ν-Α-Δ-Κ-Ο. Μπραβο για την νικη τουε τοτε, μπραβο για την αναπαλαιωση και της αναμνησεις. Το εχω λιωσει σε Grand Tourismo 4 k Forza MS 3.

  • Lefteris

    Κ@υλα.Just

  • Δημητρης

    φοβερο βιντεο ,φοβερο  787Β, φοβερη εποχη ….
    θα ηταν ωραιο να βλεπαμε και αλλα  αρθρα απο το group c…!