Μετά την BMW M5 και το νέο Ford Focus ST έχει σύστημα που κάνει τον ήχο του κινητήρα μέσα στη καμπίνα να ακούγεται δυνατότερα προς τέρψιν τα αυτιά του οδηγού. Ο 2.0-λιτρος Ecoboost των 250 ίππων θα ακούγεται διαφορετικά εκτός καμπίνας, αλλά στο εσωτερικό της οι επιβάτες θα του ακούνε αγριότερα μέσα από φάσμα 200 έως 450 Hz.


Οι μηχανικοί της Ford έχουνε τοποθετήσει έναν ειδικό σωλήνα, τον οποίο τον ονομάζουν sound symposer και αυτός ενισχύει τον ήχο του κινητήρα μέσα στη καμπίνα. Παρόμοιο σύστημα διαθέτουν αρκετά αυτοκίνητα όπως το Ford Mustang, το Golf GTI αλλά και Mazda MX-5, με την διαφορά του συστήματος του Focus να είναι στη παρουσία μιας ηλεκτρονικής βαλβίδας η οποίας ανοιγοκλείνει ανάλογα με τις στροφές που στροφάρει ο κινητήρας. Στις χαμηλές στροφές και ταχύτητες η βαλβίδα ανοίγει μεταφέροντας έτσι τον ήχο του κινητήρα στη καμπίνα, ενώ στις υψηλές ταχύτητας, η βαλβίδα κλείνει ώστε να κάνει όσο γίνεται δυνατό, αθόρυβη την οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο. Για να ακούσεις τον ήχο κάνε κλικ εδώ.

[Πηγή: Ford]

Δελτίο Τύπου

The Sound of Science: Ford Focus ST Features Active Sound Symposer

  • Ford amplifies engine’s low-frequency sounds to Focus ST passenger compartment
  • System boosts engine volumes into passenger compartment in 200-to-450-Hz frequency range
  • Next-generation system features actively controlled valve varying interior sound level based on engine speed, accelerator pedal position and gear selection

DEARBORN, Mich., May 11, 2012 – Discerning sports compact drivers not only want their engines to sing, they want them to roar. Ford engineers made sure the new Focus ST does both, with the help of a new twist on an existing technology.

Ford engineers added a special sound tube – called a sound symposer – to amplify the throaty frequencies enthusiasts crave in performance cars. Engineers worked to naturally amplify the specific lower range of engine frequencies found between 200 and 450 Hz that are most pleasing to performance enthusiasts through the use of a composite “paddle” that vibrates with intake air pulses.

While the sound tube concept has been used on Mustang in the past, the sound symposer used in Focus ST is unique because of its electronically controlled valve that opens and closes based on driver inputs – engine speed, accelerator pedal position and gear selection. In lower gears, the valve is mapped more aggressively, while in higher gears the effect is dialed back to enable quieter cruising. This isn’t possible with conventional, passive sound tubes. Part of the reason Ford made these changes is that on Focus ST, for the first time, the symposer is attached directly to the intake manifold (as opposed to between the manifold and air intake).

“For ST drivers, it’s not enough to have a car that is fast or feels fast. It also has to sound fast,” says Christopher Myers, Air Induction System engineer. “Part of this is the design of the exhaust, but we went further and engineered the symposer both to dial up the nice sounds the EcoBoost delivers under the hood but dial back the interior sound volumes at part throttle.

“The turbo gives us great power across the rev range, but it presents a special challenge from a sound perspective as it absorbs much of the beautiful engine music,” Myers adds. “The symposer helps us bring the throaty sounds that drivers love.”

The secret to getting this right was developing the perfect paddle to naturally amplify the ST’s great engine sound. Ford engineers tested several different paddles. Eventually, the supplier developed a paddle with the correct stiffness that yielded the best acoustic response and ultimately, the best “flutter” and low-end frequency sound.

An international team from suppliers of the intake manifold, battery tray, electrical hardware and software, and electrical connectors came together with Ford to accelerate development of the symposer. All in all, 30 engineers from five countries had to balance NVH, materials, manufacturing and assembly considerations to bring the symposer to life.

“The sound symposer gives the Focus ST an aural split personality,” says Lisa Schoder, Ford Focus ST Marketing manager. “In everyday driving, the car is composed and refined. But under full throttle, we unleash the sonic hounds. It’s a beauty and a beast.”

Among the more visible options will be the Tangerine Scream metallic color that will be offered exclusively on Focus ST as well as race-inspired Recaro seats with matching color accents.

More information regarding Focus ST can be found at http://www.ford.com/cars/focus/focusst/ or https://www.facebook.com/OfficialFordST.

  • johny

     ε ενταξει αυτο δεν ειναι ψευτικο συστημα ηχου

  • gkar

    Είπαμε οτι έχει σημάνει προ πολλού το τέλος των αυτοκινήτων για το ευρύ κοινό αλλά όχι κι έτσι…
    Σε 5-6χρόνια όσοι το σηκώνει η τσέπη τους θα κάνουν tuning στο αμάξι τους…αλλάζοντας cd!!
    ΕΛΕΟΣ!!
    Ο ένα με σωλήνα, ο άλλος ηλεκτρονικά…

    • pariah
    • gkar

      Σε λίγα χρόνια στον βασικό εξοπλισμό των αυτοκινήτων θα είναι δια νόμου 4 σετ ακουστικών για να ακούει όποιος θέλει τον “ήχο” του κινητήρα και να μην ενοχλούνται οι υπόλοιποι επιβάτες.
      Τι έχουμε να δούμε και να ακούσουμε ακόμη… 

  • κλέφτέσ ήχου…ούστ..

  • OdyZante

    Το ψεύτικο σύστημα ήχου είναι σαν γυναίκα με προσθετική στήθους! Δίνουν μία ψευδαίσθηση του ωραίου αλλά δεν συγκρίνεται με το αληθινό!