Η ενεργειακή ετικέτα των ελαστικών τέθηκε σε ισχύ από την 1η Νοεμβρίου βάσει ευρωπαϊκής νομοθεσίας και έτσι όλα τα ελαστικά που που προορίζονται για επιβατικά και ελαφρά φορτηγά και έχουν κατασκευαστεί από την 1η Ιουλίου και έπειτα, πρέπει να είναι εφοδιασμένα με αυτή.

Η ετικέτα τοποθετείται για να βοηθά τον οδηγό να καταλάβει πόσο καλό είναι το ελαστικό που σκέφτεται να αγοράσει και η οποία ενημερώνει για έξι σημαντικά πράγματα που έχουν να κάνουν με τα ελαστικά.

Η ετικέτα είναι ευδιάκριτη και φανερώνει ότι το ελαστικό αυτό έχει ακολουθήσει κατά την κατασκευή του τις προδιαγραφές που ορίζει η Ε.Ε. Παρέχει πληροφορείς για την απόσταση φρεναρίσματος, τη τάξη αποδοτικότητας σε κατανάλωση καυσίμου, την τάξη πρόσφυσης (αντίσταση κύλισης) σε βρεγμένο οδόστρωμα και τον εξωτερικό θόρυβο του κάθε ελαστικού, καθώς και την τιμή.

Οι ετικέτες έχουν τρία σχήματα που το ένα συμβολίζει την αντίσταση κύλισης των ελαστικών, το άλλο τη συμπεριφορά στο βρεγμένο οδόστρωμα και το τρίτο το θόρυβο με μονάδα μέτρησης το ντεσιμπέλ. Τα δύο σύμβολα για την οικονομία καυσίμου και την απόδοση στο βρεγμένο θα χαρακτηρίζουν την επίδοση του ελαστικού από το Α μέχρι το G με το Α (σε πράσινο χρώμα) να αντιπροσωπεύει την καλύτερη επίδοση του ελαστικού τόσο σε οικονομία όσο και μείωση καυσίμου.

Δελτίο Τύπου

«Η Ετικέτα Ελαστικών της Ε.Ε. είναι πλέον γεγονός, αλλά δεν μας λέει τα πάντα», επισημαίνουν οι ειδικοί της βιομηχανίας ελαστικών

Βρυξέλλες, Βέλγιο, 1η Νοεμβρίου – Ενώ η νέα Ετικέτα, που έχει σκοπό να δώσει ειδικό βάρος στην αποδοτικότητα και στα χαρακτηριστικά ασφάλειας των νέων ελαστικών, γίνεται υποχρεωτική με νόμο σήμερα σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι ειδικοί των ελαστικών επισημαίνουν ότι επιδεικνύει μόνο ορισμένα από τα κριτήρια που επηρεάζουν την απόδοση των ελαστικών.

Η Ετικέτα Ελαστικών της Ε.Ε. έχει σχεδιαστεί σαν ένα σύστημα βαθμολόγησης που θα κατευθύνει τους καταναλωτές να αγοράζουν ελαστικά φιλικότερα προς το περιβάλλον και ασφαλέστερα, προβάλλοντας ξεκάθαρα την απόδοση του ελαστικού σε 3 κριτήρια – αντίσταση κύλισης, κράτημα στο βρεγμένο και εξωτερικός θόρυβος. Από σήμερα όλα τα ελαστικά επιβατικών, ελαφρών φορτηγών και φορτηγών οχημάτων, πρέπει να πωλούνται με αυτή την πληροφόρηση της ετικέτας στο σημείο πώλησης.

Ο κατασκευαστής ελαστικών Goodyear καλωσορίζει αυτή την πρωτοβουλία, αλλά τονίζει ότι η Ετικέτα Ελαστικών προβάλλει μόνο ορισμένους από τους σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση του ελαστικού.

Ο Jean-Pierre Jeusette, γενικός διευθυντής του κέντρου καινοτομίας της Goodyear στο Λουξεμβούργο, δηλώνει: “Η Ετικέτα έχει τεράστιο πιθανό αντίκτυπο – οικονομικά, περιβαλλοντικά και σε επίπεδο ασφάλειας δρόμων σε όλη την Ευρώπη. Η ανάλυσή μας δείχνει ότι αν όλα τα οχήματα εντός της Ε.Ε. κινούνταν με βαθμολογημένα με Α ελαστικά, θα εξοικονομούσαμε 27 δις € σε καύσιμα[1] κάθε χρόνο. Αυτό θα σήμαινε μια μείωση των εκπομπών CO2 κατά 20 εκατομμύρια τόνους.

«Επιλέγοντας ένα βαθμολογημένο με Α στο κράτημα στο βρεγμένο επιβατικό ελαστικό, συγκριτικά με ένα ελαστικό που είναι βαθμολογημένο με G, θα έχουμε 30% μικρότερη απόσταση φρεναρίσματος σε βρεγμένο δρόνο – ακινητοποίηση μέχρι και 18 μέτρα συντομότερα. Αυτό αντιστοιχεί περίπου σε μήκος 4 οχημάτων.»

« Ωστόσο, η ετικέτα μπορεί να εξυπηρετήσει μόνο σαν σημείο εκκίνησης για τους καταναλωτές και τους υπέυθυνους στόλων, οι οποίοι θα έπρεπε να κοιτάνε μετά την ετικέτα σε άλλα κριτήρια που επηρεάζουν τη συνολική απόδοση ενός ελαστικού. Για να το θέσουμε στην πραγματική του διάσταση, η Goodyear εξετάζει πάνω από 50 διαφορετικούς παράγοντες κατά τη διαδικασία εξέλιξης του ελαστικού, συμπεριλαμβανομένων των: κράτημα ελαστικού σε στεγνούς και βρεγμένους δρόνους, πλευρική ευστάθεια και σταθερότητα σε υψηλές ταχύτητες. Κρίσιμη μεν για την ασφάλεια, αλλά η υδρολίσθιση σε στροφές και ευθείες δεν προβάλλεται στην ετικέτα.»

Ο ανεξάρτητος οργανισμός δοκιμών TÜV επίσης επισημαίνει την περιορισμένη πληροφόρηση που λαμβάνουμε από τη νέα ετικέτα ελαστικών της Ε.Ε..

Ο Michael Staude, υπεύθυνος γραμμής παραγωγής – ελαστικά & τροχοί στο TÜV SÜD Automotive, σχολιάζει: «Η Ετικέτα Ελαστικών της Ε.Ε. μοιάζει κάπως με ένα κερί: ρίχνει λίγο φως στους παράγοντες που επηρεάζουν την απόδοση των ελαστικών, αλλά δεν συγκρίνεται με ένα φακό. Πολλά συγκεκριμένα κριτήρια απόδοσης δεν προβάλλονται από τις πληροφορίες που επιδεικνύει η ετικέτα. Τα χειμερινά ελαστικά είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα. Είναι ένας περιορισμός που οι αγοραστές πρέπει να γνωρίζουν. Πρέπει να κάνετε περισσότερες ερωτήσεις στον έμπορο ελαστικών της επιλογής σας και να μην περιμένετε να μάθετε όσα χρειάζεται να γνωρίζετε από την ετικέτα.

«Η επιτυχία του εγχειρήματος θα εξαρτηθεί επίσης από την εφαρμογή του νόμου, για τον οποίο είναι υπεύθυνα κάθε ένα από τα 27 κράτη μέλη της Ε.Ε. για τη δική τους χώρα. Πρέπει επίσης να δημιουργηθεί και ένα αποτελεσματικό σύστημα κυρώσεων για την εφαρμογή του κανονισμού, κάτι που θα αυξήσει την αξιοπιστία της ετικέτας. Η αποτελεσματική εφαρμογή θα δημιουργήσει ίσους κανόνες ανταγωνισμού για όλες τις εταιρίες στην αγορά και θα κάνει βέβαιο ότι το καναλωτικό κοινό, οι μεταπωλητές ελαστικών και όλοι οι υπόλοιποι ενδιαφερόμενοι δεν θα παραπλανούνται ώστε να αγοράσουν κατώτερα ελαστικά που φέρουν ετικέτα με λάθος πληροφορίες εσκεμμένα ή μη» εξηγεί ο Staude.

Οι μεγαλύτερη εξοικονόμηση θα υφίσταται για τους εμπορικούς στόλους, εξηγεί ο Emmanuel Robinet, διευθυντής αξιολόγησης των ελαστικών της Goodyear: «Η αντίσταση κύλισης συνεισφέρει περίπου στο 30% της κατανάλωσης καυσίμου ενός φορτηγού, οπότε η σωστή επιλογή ελαστικών μπορεί μειώσει σημαντικά την κατανάλωση ενός οχήματος.

«Ο πιθανός αντίκτυπος στο περιβάλλον μπορεί να είναι τεράστιος και η εκτιμώμενη εξοικονόμηση μπορεί να ισούται με 7,000 ευρώ στη διάρκεια ζωής των ελαστικών – αρκετά χρήματα για να μπορεί ένας υπεύθυνος στόλων να αγοράσει ένα νέο σετ.»