egnatia odos

Στην αντεπίθεση περνά η Εγνατία Οδός ΑΕ, λίγο πριν μπει σε εφαρμογή το σχέδιο ιδιωτικοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ που προβλέπει την παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου και των κάθετων οδικών αξόνων σε ιδιώτες. Το κομμάτι που θα μείνει, προβλέπεται εκτός απροόπτου να διατηρηθεί ως δημόσιο έχοντας σε εξέλιξη κατασκευαστικά έργα σε όλη τη χώρα συνολικής αξίας 623 εκ. ευρώ, ένα εκτεταμένο πρόγραμμα μελετών οδικής ασφάλειας στο εθνικό και επαρχιακό δίκτυο μήκους 15.000 χλμ. αλλά και έργα αξίας 273 εκ. ευρώ, τα οποία βρίσκονται στο στάδιο της ανάθεσης.

Στόχος της Εγνατίας είναι να καταδείξει ότι η …αποστολή της δεν εξαντλείται στην κατασκευή του ομώνυμου οδικού Άξονα και των κάθετων δρόμων, αλλά αναλαμβάνει μία σειρά έργων σε όλη τη χώρα, υποστηρίζοντας τις τοπικές κοινωνίες αλλά και τις υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Σύμφωνα με τον απολογισμό του α΄ εξαμήνου, η εταιρεία υλοποιεί συμβάσεις για την ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων, έργα οδοποιίας σε όλη τη Βόρειο Ελλάδα, την κατασκευή της ενισχυμένης περίφραξης για την προστασία της αρκούδας, καθώς και πολλά έργα ΧΥΤΑ και αποχέτευσης στα νησιά του Βόρειου και Νότιου Αιγαίου.

Μέχρι τα τέλη Ιουνίου είχε γίνει επανεκκίνηση έργων, των οποίων η κατασκευή είχε βαλτώσει κυρίως λόγω οικονομικών δυσχερειών των αναδόχων. Μεταξύ αυτών είναι η σύνδεση του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης με την ΠΑΘΕ όπου έγινε υποκατάσταση του αρχικού αναδόχου και η ολοκλήρωση του οδικού τμήματος Κάτω Αμπέλα – Πετριτσίου στον κάθετο άξονα Θεσσαλονίκης – Σερρών – Προμαχώνα όπου πραγματοποιήθηκε νέος διαγωνισμός για την εκτέλεση των υπολειπόμενων εργασιών. Συγχρόνως επανεκκινήθηκαν και εκτελούνται οι εργασίες για την ολοκλήρωση του βορείου τμήματος της οδού Κομοτηνή – Νυμφαία – Ελληνοβουλγαρικά σύνορα και των δύο τμημάτων Μάνδρα – Ψαθάδες και Αρδάνιο – Μάνδρα στον κάθετο άξονα Αρδάνιο – Ορμένιο στον Έβρο ενώ εκτελείται συντήρηση του ασφαλτοτάπητα και στις δύο κατευθύνσεις του οδικού τμήματος Αλεξανδρούπολη-Αρδάνιο.

Η προκήρυξη του διαγωνισμού για την Εγνατία έχει καθυστερήσει γεγονός που συνδέεται με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ολόκληρο το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ στις μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις. Ωστόσο το σχέδιο προβλέπει ότι η σύμβαση παραχώρησης θα είναι 30ετής με τους ιδιώτες να αναλαμβάνουν την εκμετάλλευση τόσο των διοδίων όσο και των κάθετων οδικών αξόνων που ξεκινούν από τους ανισόπεδους κόμβος Καστοριάς (Δυτικής Σιάτιστας), Κορομηλιάς, Ιεροπηγής και Λαγκαδά – Σερρών καθώς και τα τμήματα που τη συνδέουν με τους μεθοριακούς σταθμούς Κρυσταλλοπηγής, Προμαχώνα και Ευζώνων. Θα εφαρμοστεί η ίδια τιμολογιακή πολιτική που ισχύει στους υπόλοιπους οδικούς άξονες δηλαδή θα αρχίζει από τα 4 ευρωλεπτά ανά χιλιόμετρο και θα φτάνει τα 6 ευρωλεπτά.

Ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ ενόψει της ιδιωτικοποίησης είναι η λειτουργία 21 σταθμών μαζί με τα διόδια που θα τοποθετηθούν στους έξι κάθετους άξονες. Είναι όμως πιθανό ο σχεδιασμός να διαφοροποιηθεί αφού είναι σαφές ότι τον τελευταίο λόγο θα έχει ο ανάδοχος, ο οποίος θα «φορτωθεί» και την εξόφληση του τραπεζικού δανείου των 250 εκ. ευρώ που βαρύνει την εταιρεία. Το πρώτο εξάμηνο του έτους η Εγνατία είχε συνάψει έξι συμβάσεις αξίας 49 εκατ. Ευρώ, (εργολαβία αναβάθμισης της Δυτικής Εσωτερικής Περιφερειακής της Θεσσαλονίκης, κατασκευή ανισόπεδου κόμβου στη ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής και η αντιστήριξη πρανών καλντέρας Θήρας), ενώ σε διαδικασία δημοπράτησης βρίσκονται 10 έργα προϋπολογισμού περίπου 61,7 εκατ. ευρώ, (η δεύτερη εργολαβία αναβάθμισης της Δυτικής Εσωτερικής Περιφερειακής της Θεσσαλονίκης, κατασκευή Χ.Υ.Τ.Α σε νησιά κ.ά.).Το ίδιο διάστημα η εταιρεία υλοποιούσε μελέτες άνω των 10 εκ. ευρώ ενώ πρόσφατα υπογράφτηκε μνημόνιο συνεργασίας για την κατασκευή της δεύτερη διασυνοριακής Γέφυρας «Κήπων –Υψάλων» μεταξύ της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και της Τουρκικής Αρχής Αυτοκινητοδρόμων.