gm logo usa flag

Η General Motors ανακοίνωσε πως το Υπουργείο Οικονομικών των Η.Π.Α. έχει πουλήσει όλες τις υπάρχουσες μετοχές της αυτοκινητοβιομηχανίας που υπήρχαν στο χαρτοφυλάκιό της, από τότε που η κυβέρνηση των Η.Π.Α την είχε βοηθήσει να ορθοποδήσει μετά τη χρεοκοπία του 2009.


1209-ust-exit-2-mediumΤο υπουργείο είχε αγοράσει τις μετοχές της GM έναντι 49,5 δις δολαρίων και τελικά τις πούλησε έναντι 39 δις δολαρίων, ζημιώνοντας τους Αμερικάνους φορολογούμενος κατά 10,5 δις δολάρια.

Ο Dan Akerson, CEO της GM δήλωσε πως θα είναι για πάντα ευγνώμων στον Αμερικανικό λαό, ο οποίος έδωσε στην εταιρία του μια δεύτερη ευκαιρία. Η μετοχή της GM έχει ανέβει στα $40,9, κάνοντας νέο ρεκόρ από τότε που επανήλθε στη δημόσια διαπραγμάτευση πριν από τρία χρόνια.

Από το σχέδιο διάσωσης της, η GM αναφέρει πως 1,2 εκατ. άτομα δεν έχασαν τη δουλειά τους, με την GM να πληρώνει σε φόρους το 2009 και το 2010 39,4 δις δολάρια. Όπως αναφέρει το Detroit News, η GM είναι πλέον απαλλαγμένη από τους περιορισμούς των αμοιβών της κυβέρνησης και μπορεί να πληρώσει και πάλι μερίσματα στις κοινές μετοχές της.

[Πηγή: GM, Detroit News (1), (2), CNBC]

Δελτίο Τύπου

GM Statement on U.S. Treasury Full Ownership Exit

Attributable to Chairman and CEO Dan Akerson

DETROIT – The following statement is attributable to General Motors Chairman and CEO Dan Akerson:

“The U.S. Treasury’s ownership exit closes just one chapter in GM’s ongoing turnaround story. We will always be grateful for the second chance extended to us and we are doing our best to make the most of it. Today is not dramatically different from the hundreds of preceding days during which we have worked to make GM a company our country can be proud of again.

“Continued investments, innovation, and job creation are just some of the “returns” of a healthy GM and domestic auto industry. Our work continues uninterrupted, and we will keep our sights squarely on our customers and transforming the way we do business.”

About General Motors Co.

General Motors Co. (NYSE:GM, TSX: GMM) and its partners produce vehicles in 30 countries, and the company has leadership positions in the world’s largest and fastest-growing automotive markets. GM, its subsidiaries and joint venture entities sell vehicles under the Chevrolet, Cadillac, Baojun, Buick, GMC, Holden, Isuzu, Jiefang, Opel, Vauxhall and Wuling brands. More information on the company and its subsidiaries, including OnStar, a global leader in vehicle safety, security and information services, can be found at http://www.gm.com.

New Study Says GM Bailout Spared 1.2 Million Jobs

Auto industry would have recovered, but Midwest would have been devastated

DETROIT – The U.S. government bailout of General Motors spared 1.2 million jobs in 2009 and preserved$39.4 billion in personal and social insurance tax collections in 2009 and 2010, according to a Center for Automotive Research study released Monday.

“Any complete cost-benefit assessment of the federal assistance to GM in its restructuring must consider the total net returns to the public investment…” researchers Sean McAlinden and Debra Maranger Menk wrote in “The Effect on the U.S. Economy of the Successful Restructuring of General Motors.”

The infusion of money into GM and Chrysler by the administrations of Presidents George W. Bush and Barack Obama avoided loss to the U.S. of $105.3 billion in transfer payments and personal and social insurance tax collections. Additionally, 2.6 million jobs were saved in 2009 alone and $284.4 billion in personal income was preserved over 2009-2010.

“If the U.S. government had refused to assist (GM and Chrysler)… in a financial crisis of unprecedented proportions, then the whole U.S. economy was operating without a safety net, with the exception of course, of the banking system,” McAlinden and Maranger Menk conclude.

The center independently funded the new study as a follow up to a November 2008 analysis.