Mercedes cars are pictured at a shipping terminal in the harbour of the German northern town of Bremerhaven.

Από τον περασμένο Μάιο κυκλοφορούν δημοσιεύματα τα οποία κάνουν λόγο πως οι ελληνικές θυγατρικές εταιρίες της BMW και της Mercedes-Benz πιθανώς να φοροδιαφεύγουν, με αφορμή τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές μεταβίβασης με τις οποίες έδιναν οι γερμανικές επιχειρήσεις τα οχήματα στις αντιπροσωπείες τους στην Ελλάδα, κάνοντας το ΣΔΟΕ να διεξάγει έρευνα στις γερμανικές εταιρείες αυτοκινήτων. Οι παραβάσεις εντοπίστηκαν στο πλαίσιο των ελέγχων που γίνονται αυτή την εποχή στο σύνολο των αυτοκινητοβιομηχανιών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας.

Το θέμα έχει βγει και εκτός των συνόρων μας, αφού όπως αναφέρει το Γερμανικό Der Spiegel, το οποίο επικαλείται τηλεγράφημα του Γερμανικού Πρακτορείου Ειδήσεων (DPA), οι ελληνικές φορολογικές αρχές διερευνούν φορολογική απάτη σε βάρος τόσο των προαναφερθέντων αυτοκινητοβιομηχανιών όσο και της Opel.

Ο διευθυντής ελέγχων του ΣΔΟΕ, Θεόδωρος Φλωράτος δήλωσε στο DPA πως ο λόγος της έρευνας είναι οι χαμηλές τιμές μεταβίβασης των οχημάτων των εταιρειών αυτών προς τους αντιπροσώπους τους στην Ελλάδα, με τις έρευνες να συνεχίζονται μέχρι και σήμερα χωρίς ακόμη να έχει καταλήξει η υπηρεσία του σε κάποιο συμπέρασμα.

Σύμφωνα με το γερμανικό δημοσίευμα, οι τιμές αποτελούν τη βάση μιας σειράς φόρων, πράγμα που σημαίνει ότι όσο πιο χαμηλές είναι οι τιμές τόσο πιο χαμηλά κινούνται και τα έσοδα του Δημοσίου, από τον ΦΠΑ και το φόρο πολυτελείας που επιβάλλεται στην εργοστασιακή αξία των αυτοκινήτων. Μια σημαντική κατηγορία φόρων που επιβαρύνουν τα αυτοκίνητα, όπως είναι το Τέλος Ταξινόμησης και ο Φόρος Πολυτελείας, επιβάλλονται στη λεγόμενη αξία CIF του αυτοκινήτου και καταβάλλονται κατά τον εκτελωνισμό του. Πρόκειται ουσιαστικά για την εργοστασιακή αξία του αυτοκινήτου, δηλαδή για την τιμή που πουλά ο κατασκευαστής στην εισαγωγική εταιρεία στην Ελλάδα το αυτοκίνητο. Αθροιστικά το ύψος των δύο αυτών φόρων ξεκινά από 12% και μπορεί να φτάσει έως και το 90% της αξίας του.

Αποδεικνύεται όμως ότι στις περιπτώσεις όπου υπάρχει σχέση μητρικής – θυγατρικής του εισαγωγέα και του κατασκευαστή αυτοκινήτων, η υποτιμολόγηση των αυτοκινήτων με την πρακτική του Transfer Pricing μπορεί να εξασφαλίσει γι’ αυτές τις εταιρείες τεράστια οφέλη σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου και κατ’ επέκταση του Έλληνα φορολογούμενου.

Σύμφωνα με το ΣΔΟΕ η BMW και η Mercedes-Benz έχει εντοπιστεί πως έχουν υποβάλει στα ελληνικά τελωνεία υποτιμολογιμένα τιμολόγια, ώστε να πληρώσουν μειωμένο φόρο ταξινόμησης κατά τον εκτελωνισμό των αυτοκινήτων. Η μητρική εταιρία αναγράφει στα τιμολόγια πλασματική εργοστασιακή αξία, πολύ χαμηλότερη από την πραγματική, μειώνοντας έτσι σημαντικά το φορολογητέο ποσό. Δηλαδή, υποτιμολογείται η εργοστασιακή αξία με αποτέλεσμα κατά τον εκτελωνισμό του οχήματος οι συνολικοί φόροι που θα έπρεπε να καταβληθούν να είναι μειωμένοι. Καθώς οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες ακολουθούν συχνά όπως φαίνεται αυτήν την πρακτικά (η οποία δευτερευόντως λειτουργεί και ως άτυπη τακτική “ντάμπινγκ”) τα κρατικά ταμεία, υπολογίζεται να έχουν χάσει ακόμη και πάνω από 100.000.000 ευρώ, όπως αναφέρουν δημοσιεύματα.

Σε δική μας ερώτηση προς τις ελληνικές αντιπροσωπείες για το θέμα, η Mercedes-Benz μας δήλωσε πως τα πάντα γίνονται με καθόλα νόμιμο τρόπο και πως στόχος της είναι να προσφέρει στο αγοραστικό κοινό τα αυτοκίνητα της στις καλύτερες τιμές. Έκλεισε δε λέγοντας πως συνεργάζεται με τις ελληνικές αρχές για το θέμα. Η BMW από τη μεριά της ανέφερε πως η τιμολόγηση βασίζεται σε διεθνή στάνταρντς και είναι σύμφωνη με τους κανονισμούς του ΟΟΣΑ και το ευρωπαϊκό δίκαιο.

Το Der Spiegel αναφέρει και ένα παράδειγμα στο οποίο ο εισαγωγέας εκδίδει τιμολόγιο 22.135 ευρώ για μια Mercedes S-Class (Mercedes-Benz S500 CGI Blue Efficiency), ενώ η τιμή πώλησης του συγκεκριμένου μοντέλου ανέρχεται στις 124.450 ευρώ. Πάνω σε αυτό το κομμάτι ο κ. Φλωράτος δήλωσε πως κάτι τέτοιο δεν μπορεί το ΣΔΟΕ να το επιτρέψει, διευκρινίζοντας πως οι έρευνες κινούνται προς κάθε κατεύθυνση και όχι μόνο εναντίον γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Το δημοσίευμα κλείνει πως με την τακτική αυτή, οι θυγατρικές των αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ελλάδα είναι σε θέση να προσφέρουν μεγαλύτερες εκπτώσεις στους πελάτες τους και εκτιμάται ότι, αν οι τιμές ήταν υψηλότερες, θα πωλούνταν ακόμη λιγότερα αυτοκίνητα στη Χώρα μας.

Ας περιμένουμε το επίσημο πόρισμα του ΣΔΟΕ για το θέμα, προτού βγάλουμε τα όποια συμπεράσματα.

[Πηγή: Der Spiegel]