peugeot 2008 dkr teaser

Μετά την επιτυχία της Peugeot στο Pikes Peak Hill Climb με ένα ειδικά προετοιμασμένο 208, η Γαλλική εταιρία θα δοκιμάσει την τύχη της και στο Rally Dakar του 2015. Συνοδοιπόροι στην πορεία της, θα είναι όπως και με το 208 η Red Bull και η Total ενώ το αυτοκίνητο που θα ετοιμάσει, θα το οδηγήσουν ο πολυνίκης στο WRC και τελευταία “θαμώνας” του Rally Dakar (με μία νίκη μάλιστα), Carlos Sainz αλλά και ο 5 φορές νικητής του Rally (με μοτοσυκλέτα), Cyril Despres. Το αυτοκίνητο δε με το οποίο θα προσπαθήσουν να σπάσουν το σερί της MINI, θα είναι το 2008 DKR.

Η Peugeot απείχε από το Rally Dakar μετά το 1990, οπότε και κέρδισε για τελευταία φορά τον αγώνα με το ιστορικό πλέον 405 T16 Grand Raid, όπως είχε κάνει και το 1989 με το ίδιο αυτοκίνητο ενώ τα δύο προηγούμενα χρόνια, το 1987 και 1988, είχε κατακτήσει την πρώτη θέση με το 205 T16.

Περισσότερες πληροφορίες για το αυτοκίνητο, θα έχουμε στις 20 Απριλίου, όταν και παρουσιαστεί στην έκθεση του Πεκίνου.

[Πηγή: Peugeot]

Δελτίο Τύπου

Μία ακόμη συναρπαστική πρόκληση για την Peugeot: η μεγάλη επιστροφή στο Ντακάρ!

Μετά από την εξαιρετική περσινή χρονιά με την κατάρριψη του ρεκόρ στην ανάβαση του Pikes Peak Hill, οι Peugeot Sport, Red Bull και Total ενώνουν ξανά τις δυνάμεις τους απέναντι σε μια συναρπαστική πρόκληση: το Ντακάρ, το πιο σκληρό ράλι στον κόσμο!

Το απίστευτο ρεκόρ που σημειώθηκε τον περασμένο Ιούνιο στην ανάβαση του Pikes Peak με χρόνο 8λεπτά και 13,878 δευτερόλεπτα επιβεβαιώνει με τον καλύτερο τρόπο την ετοιμότητα της Peugeot Sport η οποία θα συμμετάσχει σε ένα ακόμη κορυφαίο μηχανοκίνητο γεγονός: στο διάσημο ράλι Ντακάρ. Ένα ράλι όπου η γαλλική ομάδα έχει γράψει ιστορία από το 1987 έως το 1990, αρχικά με το 205 Τ16 Grand Raid και στη συνέχεια με το θρυλικό 405 T16 Grand Raid.

Από τους αμμόλοφους της βορειοδυτικής Αφρικής μέχρι την έρημο της Λατινικής Αμερικής το ράλι Ντακάρ αποτελεί την κορυφαία πρόκληση για τις ομάδες και τις μηχανοκίνητες κατασκευές. Η Team Peugeot Total θα δώσει το κυρίαρχο παρόν στο επόμενο ράλι Ντακάρ που ξεκινά τον Ιανουάριο του 2015 με το νέο αγωνιστικό 2008 DKR που θα καλύψει έναν μαραθώνιο 10.000 χιλιομέτρων σε διάστημα δύο εβδομάδων.

Με την εμπειρία του νικητή στο Ντακάρ του 2010, ο Carlos Sainz επιστρέφει στον διάσημο ράλι με στόχο την κατάκτηση ενός ακόμη τίτλου ενώ ο πέντε φορές νικητής με μοτοσικλέτα Cyril Despres αναζητά μία νέα διάκριση, αυτή την φορά με τέσσερις τροχούς! Και οι δύο οδηγοί θα έχουν την πλήρη υποστήριξη της ίδιας πολύπειρης ομάδας που βρέθηκε πίσω από την εξέλιξη του εκρηκτικού 208 Τ16 Pikes Peak.

Περισσότερες πληροφορίες για το αγωνιστικό που θα συμμετάσχει στο Ντακάρ θα ανακοινωθούν στις 20 Απριλίου, στην έκθεση αυτοκινήτου του Πεκίνου.

Peugeot & Dakar: μία επική περιπέτεια!

Η σχέση της Peugeot με το Ντακάρ έχει να επιδείξει τέσσερα νικηφόρα αποτελέσματα μέσα από 48.125 χιλιόμετρα στη νοτιοδυτική Αφρική την περίοδο 1987 έως 1990.

Την 1η Ιανουαρίου, 1987 η φόρμουλα για μία πετυχημένη εμφάνιση στο ράλι Παρίσι-Αλγερία-Ντακάρ ήταν ήδη έτοιμη. Στην παράταξη των οδηγών βρισκόταν και ο αξεπέραστος Ari Vatanen με το 205 Turbo 16 και το νούμερο «205», ότι καλύτερο για την προβολή του γνωστού μοντέλου της Peugeot. Αρχικά, ένα ατύχημα προκάλεσε μηχανικά προβλήματα στο αυτοκίνητο και το αστέρι της Peugeot έπεσε στην 274η θέση! Ο αγώνας είχε μόλις αρχίσει και το ράλι Ντακάρ είχε ήδη αποδείξει πόσο σκληρό είναι. Μερικές μέρες αργότερα, ο ομόσταβλός οδηγός Shekhar Mehta πέρασε από το ίδιο πάθημα αντιμετωπίζοντας προβλήματα με τον κινητήρα του 205 T16. Ωστόσο, ο Ari Vatanen δεν είχε πει την τελευταία του λέξη και αφού διένυσε 13.000 χλμ. άνοιξε το πρώτο κεφάλαιο για την 4ετή κυριαρχία της Peugeot στο Ντακάρ.

Το 1988 και με τη γαλλική ομάδα υπό την καθοδήγηση του Jean Todt, συνέβη κάτι εντελώς αναπάντεχο: μετά από 13 ειδικές διαδρομές και κατά τη διανυκτέρευση στην πρωτεύουσα του Μαλλί εκλάπη το 405 Τ16 του Ari Vatanen! Τελικά, το αγωνιστικό του Φινλανδού βρέθηκε αλλά ήταν ήδη αργά μιας και είχε τεθεί εκτός κατάταξης. Παρόλες τις αντίξοες συνθήκες το αστέρι της Peugeot κατάφερε να λάμψει ξανά με τον Juha Kankkunen να κατακτά ξανά το Ντακάρ με 205 Τ16.

H συνέχεια ήταν εξίσου συναρπαστική με το Ντακάρ του 1989 να εκτυλίσσεται σε εσωτερική υπόθεση μιας και τον τίτλο διεκδικούσαν οι Ari Vatanen και Jacky Ickx (και οι δύο με 405 T16). Η μάχη ήταν σκληρή και η Peugeot αποφάσισε κατά την διανυκτέρευση στο Gao (του Μαλλί) να το παίξει κορώνα-γράμματα. Ο Ari Vatanen ήταν και τυχερός, ξανά. Η απόλυτη κυριαρχία της Peugeot στο Ντακάρ ολοκληρώθηκε το 1990 και τον συνήθη ύποπτο, τον Ari Vatanen να επισφραγίζει μία ξέφρενη πορεία σε έναν από τα διασημότερα και πιο σκληρά ράλι του κόσμου.

Maxime Picat, Peugeot CEO

«Η επιτυχία μας στο Pikes Peak 2013 μας έδωσε το κίνητρο για την επιστροφή μας στο Ντακάρ. Ήταν μία πολύ ξεχωριστή στιγμή η οποία δείχνει τι μπορεί να επιτύχει η Peugeot Sport σε συνεργασία με τις Total και Red Bull. Ήταν μια νίκη που μας έδωσε φτερά και μας οδήγησε στο να δούμε σε ποια άλλα μηχανοκίνητα γεγονότα θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε ξανά. Το αποτέλεσμα είναι η επιστροφή μας στο Ντακάρ».

Bruno Famin, διευθυντής Peugeot Sport

«Είμαστε πολύ περήφανοι που στην ομάδα μας έχουμε δύο από τους πιο ταλαντούχους οδηγούς, τον Carlos και τον Cyril. Ο Carlos έχει πετύχει απίστευτες επιδόσεις στους αγώνες και οι ικανότητες του για την εξέλιξη του αυτοκινήτου είναι ευρέως γνωστές μέσα από νικηφόρα αποτελέσματα. Η εμπειρία του είναι πολύ σημαντική για την ομάδα ενώ ο ενθουσιασμός του και η θέλησή του για νίκες παραμένουν ανεπηρέαστα στοιχεία. Ο Cyril έχει επίσης σημειώσει εντυπωσιακά ρεκόρ στις μοτοσικλέτες και είναι ανυπόμονος να ανακαλύψει τι μπορεί να κάνει με τους τέσσερις τροχούς».

Carlos Sainz

«Στο παρελθόν είχα αγωνιστεί πολλές φορές ενάντια στην Peugeot Sport και ξέρω πολύ καλά το πάθος της συγκεκριμένης αγωνιστικής ομάδας. Όπως επίσης ξέρω πως όταν αποφασίζουν να μπουν σε ένα αγωνιστικό πρόγραμμα, τα δίνουν όλα σε αυτό. Κάτι που με εκφράζει απόλυτα. Γνωρίζετε πόσο αγαπώ το Ντακάρ και δεν θα μπορούσα ποτέ να μην δεχθώ την πρόταση της Peugeot για την επιστροφή μου σε μία μοναδική περιπέτεια».

  • Γεννήθηκε στις 12 Απριλίου του 1962, στην Μαδρίτη.
  • Νικητής στο ράλι Ντακάρ 2010
  • 7 συμμετοχές στο ράλι Ντακάρ
  • Νικητής στο παγκόσμιο Cross-Country RWC 2007
  • 2 φορές παγκόσμιος πρωταθλητής στο WRC (1990,1992)
  • 26 νίκες στο WRC

Cyril Despres

«Μετά από πέντε νίκες στο Ντακάρ με μοτοσικλέτα η συμμετοχή μου με ένα αυτοκίνητο έρχεται σαν φυσικό επακόλουθο. Όταν αγωνίζεται με μοτοσικλέτα στο Ντακάρ έχεις περίπου 10 ώρες την ημέρα ελεύθερο πρόγραμμα και έχεις να σκεφτείς πολλά πράγματα. Βασικά, η ιδέα μου ήρθε στο περσινό Ντακάρ και η πρόταση της Peugeot με την Red Bull έφτασε την κατάλληλη στιγμή. Είμαι πολύ περήφανος. Για μένα είναι ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα σηματοδοτώντας το ξεκίνημα μίας νέας ζωής».

  • Γεννήθηκε στις 24 Ιανουαρίου του 1974, στο Fontainebleau της Γαλλίας.
  • 5 φορές νικητής στο Ντακάρ με μοτοσικλέτα (2005, 2007, 2010, 2012, 2013)
  • 14 συμμετοχές στο Ντακάρ με μοτοσικλέτα
  • Cross-Country Rally World Champion (2003)
  • World Team Enduro Champion (2001)

ANOTHER EXCITING CHALLENGE FOR PEUGEOT: DAKAR COMEBACK IN 2015!

After their extraordinary adventure in 2013, which saw them smash the record for the celebrated Pikes Peak Hill Climb, Peugeot Sport, Red Bull and Total have again joined forces for another exacting yet equally exciting challenge: the Dakar. To take on the 10,000km of the world’s longest and toughest cross-country rally 25 years after the French car manufacturer last contested the event, the team has recruited Carlos Sainz and Cyril Despres.

Last June’s memorable new record of 8m13.878s for the ascent of Pikes Peak confirmed that Peugeot Sport had lost none of its taste for motorsport. After emphatically showcasing its expertise on the celebrated climb’s steep, demanding course, the team could easily have contented itself with last year’s one-off foray. However, its passion for competition needed feeding with further stimulating new challenges and the next one will be the infamous Dakar.

Following last year’s intense adventure in the lofty mountains of Colorado, USA, Peugeot Sport, Red Bull and Total have decided to set their sights on the wide open spaces of South America which provide the backdrop for the toughest cross-country rally of them all. Inevitably, the decision recalls a particularly successful period in the history of the French team which made an indelible mark on the Dakar by winning the legendary competition four years running from 1987 until 1990, first with the 205 T16 Grand Raid, then with the equally iconic 405 T16 Grand Raid.

In between times, the Dakar has traded the dunes of northwest Africa for the tracks and trails of Latin America which are every bit as punishing for competitors and their machines. It is here, a quarter of a century after its last participation, that Team Peugeot Total will take on its next challenge with a new car, the 2008 DKR. After last June’s 20-kilomètre asphalt sprint, it’s a two-week 10,000km marathon that will put Peugeot Sport’s all-round skills to the test in January 2015.

The Dakar will naturally be the chief focus of Peugeot’s new, multiyear programme which will also include a certain number of other events in order to help it to prepare for the annual South American marathon. The team’s driver line-up stars the 2010 Dakar victor Carlos Sainz, who brings his extensive experience and car-development skills to the table, as well as the event’s five-time winner on two wheels, Cyril Despres, who has chosen Peugeot to kick off a new career on four wheels.

Both drivers are eager to discover their car which was concocted by the same team that was behind the development of the 208 T16 Pikes Peak. More information about the car will be revealed at the Beijing Motor Show on April 20.

Four questions to Maxime Picat, Peugeot CEO

“Our aim is to win the Dakar in 2015”

  • What is the reason for Peugeot’s Dakar comeback?

Maxime Picat: “It obviously follows in the wake of our Pikes Peak victory in 2013. That was a very special moment which showcased what Peugeot Sport is capable of achieving in association with Total and Red Bull. It was a win that gave us wings and led us to take a close look at what other motorsport programmes we could do together. The result of that process was the decision to return to the Dakar.”

  • Is Peugeot’s Dakar programme as ambitious as last year’s Pikes Peak operation?

Maxime Picat: “Our Pikes Peak programme was a success because we succeeded in bringing together an outstanding driver, a remarkable team and a car of the very highest quality. We have set our sights high for the Dakar, too, and the team will once again be able to count on all the necessary talent and skills. Our intention is to have everything in place for next year’s Dakar, even though our strategy is based on a longer term than was the case for the Pikes Peak Hill Climb, since we will be involved for several years. We are perfectly aware that the Dakar is a very difficult event but our aim is nonetheless to win at first attempt in 2015.”

  • How important an event is the Dakar for Automobiles Peugeot?

Maxime Picat: “We are delighted to be returning to the Dakar because it’s an event which enjoys extensive coverage globally. It is well known in Europe, as well as in such important markets as South America and China. It takes place in South America, with much of the action in Argentina where Peugeot has traditionally enjoyed a strong foothold.”

  • Why did you decide to compete with the 2008?

Maxime Picat: “The 2008 conveys a strong image on every continent. It is our latest crossover and is proving a big hit in Europe, ahead of its launches in China and Latin America in 2015. The 2008 DKR stood out as the obvious choice.”

Three questions to Bruno Famin, Director of Peugeot Sport

“We are very proud to have Carlos and Cyril in the team”

  • Peugeot Sport can look back at an excellent record on the Dakar. Will your past results be of help for your new challenge?

Bruno Famin: “The Dakar has changed a great deal in the past 25 years but you still design cars in the same way. We still have a certain amount of data from the late 1980s which we will be able to use. Above all, though, we have built up considerable experience of designing rally cars. Cross-country rallies and conventional rallies are effectively slightly different, but the approach and know-how are exactly the same. And that know-how is something we have.”

  • What guided your choice of drivers?

Bruno Famin: “First let me say how proud the team is to be able to count on the services of two such hugely talented drivers as Carlos and Cyril. Their respective profiles are perfectly complementary. Carlos has an incredible record in motorsport and his car development skills are well documented. In all the teams he has worked with, he has contributed to producing winning cars. His experience will be an important asset for the team, while his enthusiasm and will to win are just as exceptional. Cyril has an impressive record, too, although on bikes, of course, and he is looking forward to discovering the world of motorsport on four wheels. Judging by the way the two are getting along together, I am sure it won’t be long before Cyril is competitive.”

  • How did the staff at Peugeot Sport respond to the news of this comeback?

Bruno Famin: “The reaction of everyone at Peugeot Sport has been very good. The announcement of a programme for the medium term is obviously excellent news after the difficult years we have experienced recently. At the same time, the Dakar is an integral part of Peugeot’s history and everyone is very proud to be involved in this event again. We actually still have some people who were part of the original adventure, and one of them has already started working on the new project.”

Three questions to Carlos Sainz

“A proposal that was too good to resist”

  • What made you decide to join Peugeot?

Carlos Sainz: “I have often competed against Peugeot Sport in the past and I have known for years just how passionate it is about motorsport. I also know that when they decide on a programme, they put everything into it. I’m the same. Given how much I love the Dakar, it was too good a proposal to resist when Peugeot asked me to be part of its line-up for its comeback to this unique adventure.”

  • Peugeot hasn’t done the Dakar for 25 years. Do you see that as a handicap?

Carlos Sainz: “I don’t think so, because Peugeot has never stopped making cars of a very high standard for disciplines like rallying and endurance racing. The new 208 T16 R5 is a fine example. At the same time, I have already won the Dakar and I will be able to bring my own experience of the event in four-wheel and two-wheel drive cars to the table. We are ready for the challenge.”

  • Do you believe the team can be competitive quickly?

Carlos Sainz: “In motorsport, you can never take anything for granted. The level of competition on the Dakar today is very high and it’s an event that really isn’t easy to win. We won’t have much time before our first attempt, either, but I feel confident because the team is clearly extremely motivated and we will work hard to try to win.”

Carlos Sainz in brief

Born April 12, 1962, in Madrid, Spain. Lives in Madrid, Spain.

  • Winner of the Dakar in 2010
  • Seven previous Dakar participations: one victory (2010), one 3rd place (2011), one 9th place (2007), one 11th place (2006) and three retirements (2009, 2013 and 2014)
  • Winner of the Cross-Country Rally World Cup in 2007
  • Two-time World Rally Champion (1990 and 1992) and four-time runner-up
  • 26 World Rally Championship victories

Three questions to Cyril Despres

“The beginning of a new life for me”

  • You enjoyed a highly successful career as a biker, with five Dakar wins to your name. Why have you decided to switch to four wheels?

Cyril Despres: “It was a natural process. When you do the Dakar on a motorbike, you can spend up to 10 hours on your own every day, so you have plenty of time to reflect on different things. In fact, the idea dawned on me during last January’s Dakar, then Peugeot and Red Bull came up with this incredible opportunity. I am very proud. I didn’t take me long to weigh up the pros and the cons! For me, it’s a dream come true and the beginning of a new life.”

  • How are you approaching this new challenge?

Cyril Despres: “I am aware that this is a tremendous opportunity to join the car guys at the sharp end, and with a competitive and professional team like Peugeot. I’m not sure I would have made the same jump for another team. I have strong recollections of Peugeot winning the Dakar when I was a kid and I can’t wait to get a chance to drive the new car…”

  • Certain successful bikers have gone on to win the Dakar on four wheels. What is your objective?

Cyril Despres: “To begin with, my aim will be to learn and help as much as I can. I should be able to make good progress in a team like Peugeot and with a teammate like Carlos Sainz. That’s so stimulating. I really want to familiarise myself with the way these cars function and how to drive them, as well as with how to work with a co-driver. Sharing so much time with someone sitting next to you will be difficult because I’ve been accustomed to being on my own for the past 15 years!”

Cyril Despres in brief

Born January 24, 1974, in Fontainebleau, France. Lives in Andorra.

  • Five-time Dakar bike winner (2005, 2007, 2010, 2012 and 2013)
  • 14 previous Dakar participations on two-wheels: five victories, three 2nd places (2006, 2009 and 2011), one 3rd place (2004), two 4th places (2003 and 2014), one 13th place (2001), one 16th place (2000) and one retirement (2002)
  • Cross-Country Rally World Champion (2003)
  • World Team Enduro Champion (2001)