P-20130701-00242_HiRes JPEG 24bit RGB

Ο Sebastian Loeb και η Peugeot, 25 χρόνια μετά το ρεκόρ του Ari Vatanen με το Peugeot 405 T16, έσπασαν το ρεκόρ στη θρυλική ανάβαση του Pikes Peak του Κολοράντο.

Ο Γάλλος με το Peugeot 208 T16 Pikes Peak σημείωσε χρόνο 8:13.878, διαλύοντας το περσινό ρεκόρ του Rhys Millen ο οποίος με ένα Hyundai Genesis είχε σημειώσει χρόνο 9:46.16! Ο χρόνος του Loeb είναι εξωπραγματικός, έχοντας μέση ωριαία ταχύτητα 145 χλμ/ώρα, με τον Γάλλο να ευχαριστεί τη Peugeot και να δηλώνει:

Είναι απίστευτο και μαγευτικό αν σκεφτείς την προετοιμασία και όλα όσα έγιναν για την ανάβαση αυτή. Νόμιζα ότι ένας χρόνος κοντά στο 8.15 θα ήταν ένας καλός χρόνος άρα είμαι πολύ ικανοποιημένος που πέτυχα το 8:13.878.

Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είμαι χαρούμενος που κατάφερα και τερμάτισα. Εκτός από την προσπάθεια που απαιτείται, έπρεπε να είμαι προσεκτικός διότι δεν υπάρχει πιθανότητα να κάνεις το οποιοδήποτε λάθος σε ένα τέτοιο αγώνα.

Μπορείς να βρεις τα πλήρη αποτελέσματα εδώ, με τον δεύτερο να είναι ο Rhys Millen ο οποίος σημείωσε χρόνο 9:02.192. Μπορεί ο χρόνος του Millen να είναι κατά 43 δευτερόλεπτα γρηγορότερος από το περσινό, δικό του ρεκόρ, αλλά υπολείπεται 49 δευτερόλεπτα από τον εξωπραγματικό χρόνο που πέτυχε ο Sebastian Loeb.

Για όσους δεν γνωρίζουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Peugeot 208 T16 Pikes Peak να πως στα γρήγορα πως φορά έναν V6 bi-turbo 3,2-λίτρων 24-βάλβιδο κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο, απόδοσης 875 άλογα με 900 Nm ροπής. Έχει τελική ταχύτητα 240 χλμ/ώρα με τα 0-100 χλμ/ώρα να τα κάνει σε 1,8 δευτερόλεπτα, τα 0-200 χλμ/ώρα σε 4,8 δευτερόλεπτα και τα 0-240 χλμ/ώρα σε 7,0 δευτερόλεπτα.

Η κίνηση μεταφέρεται σε όλους τους τροχούς μέσω 6-τάχυτου σειριακού κιβωτίου με paddles στο τιμόνι. Στο σασί του είναι σωληνωτό με το σώμα να είναι κατασκευασμένο εξολοκλήρου από carbon. Το αγωνιστικό φορά ένα επιθετικό bodykit, με τις εξατμίσεις να βγαίνουν στο πλάι. Έχει μήκος 4.500 mm, πλάτος 2.000 mm, ύψος 1.300 mm, και μετατρόχιο 2.695 mm. Ζυγίζει 875 κιλά, έχοντας αναλογία κιλών ανά ίππο 1:1.

Περισσότερες δηλώσεις μπορείς να βρεις στο δελτίο τύπου που ακολουθεί.

[Πηγή: Peugeot]

Δελτίο Τύπου

Ο SEBASTIEN LOEB ΚΑΤΕΚΤΗΣΕ ΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ

Όταν ο Sebastien Loeb και η Peugeot Sport αναλάμβαναν την πρόκληση να σπάσουν το ρεκόρ της θρυλικής ανάβασης του Pikes Peak, δεν περίμεναν ούτε και οι ίδιοι πως θα το έκαναν με τόσο εμφατικό τρόπο!

Μετά από μήνες αναμονής για εμάς και σκληρής προετοιμασίας για εκείνον και την ομάδα του, ο εννέα φορές παγκόσμιος πρωταθλητής ράλι όχι απλά έσπασε αλλά διέλυσε το προηγούμενο ρεκόρ! Με μέση ωριαία ταχύτητα 145 χιλιομέτρων την ώρα, κατάφερε με το θηριώδες το 208 T16 Pikes Peak να σταματήσει τα χρονόμετρα στο εντυπωσιακό 8:13.878, επίδοση που είναι κατά ενάμιση (!) λεπτό κάτω από το προηγούμενο ρεκόρ!

«Ήταν ο αγώνας της χρονιάς για μένα», δήλωσε ο Αλσατός οδηγός , χαμογελώντας σε υψόμετρο 4.300 μέτρων στα Rocky Mountains του Colorado, στον τερματισμό δηλαδή. «Υπήρχε μεγάλη πίεση καθώς ήξερα πόσο πολύ είχαν δουλέψει αλλά και πόσα είχαν επενδύσει σε αυτή την προσπάθεια η Peugeot και οι συνεργάτες της. Μετά από πολύμηνη προετοιμασία, ήταν όλα πλέον στο χέρι μου».Ο Loeb, που εκκίνησε πρώτος ανάμεσα στα αυτοκίνητα της κατηγορίας Unlimited, είχε έναν επιπλέον πονοκέφαλο, την επικείμενη κακοκαιρία. «Βρισκόμουν στην εκκίνηση, δεμένος, έτοιμος να πατήσω γκάζι και έβλεπα τα σύννεφα να μαζεύονται στην κορυφή.  Ένιωθα πως αν καθυστερούσαμε λίγο ακόμα, θα ήταν δύσκολο να πετύχουμε το στόχο μας». Καμία δυσκολία όμως δεν λυγίζει τον αστέρα των ράλι. Ο Loeb δάμασε το κτήνος των 875 ίππων, αναρριχόμενος με μαεστρία στη διαδρομή των 20 χιλιομέτρων με τις 156 στροφές, γράφοντας ξανά ιστορία για την Peugeot – 25 χρόνια μετά τον επικό «Αγώνα Προς Τα Σύννεφα» με πρωταγωνιστές τον Άρι Βάτανεν και το 405 T16 Pikes Peak.

Μάλιστα, η εξωπραγματική επίδοση του Sebastien αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς όχι μόνο για τους αντιπάλους του (άλλοι δύο έσπασαν το προηγούμενο ρεκόρ αλλά έμειναν πολύ πίσω από την επίδοση του Γάλλου) αλλά και για την… τεχνολογία! Βλέπετε η Peugeot είχε κάνει προσομοίωση της προσπάθειας του, με τον υπολογιστή να λαμβάνει υπόψη τους χρόνους στα δοκιμαστικά, τις καιρικές συνθήκες και άλλες παραμέτρους, προβλέποντας χρόνο στο 8:15. Ο Loeb ήταν απλά, ταχύτερος και από τον υπολογιστή… «Είμαι πολύ χαρούμενος για το 8:13. Πριν την εκκίνηση, δεν ήξερα αν θα έπρεπε να πιέσω στο όριο ή να οδηγήσω με ελεγχόμενο ρυθμό, εξασφαλίζοντας τη νίκη και το ρεκόρ. Τελικά αποφάσισα να πιέσω στο όριο», δήλωσε. Δεν ξέρει άλλωστε να οδηγεί αλλιώς, πράγμα αναμενόμενο και από τους αντιπάλους του, που, όπως παραδέχθηκε και ο κάτοχος του προηγούμενου ρεκόρ, Rhys Millen, έτρεχαν για να βγουν δεύτεροι!

«Ήξερα πως δεν μπορούσα να πετύχω ανάλογο χρόνο. Η επίδοση τους ήταν απλά απίστευτη. Θα σπάσει άραγε ποτέ αυτό το ρεκόρ; Ίσως και όχι…», παραδέχθηκε ο οδηγός από τη Νέα Ζηλανδία που με το Hyundai RMR PM580-T κατετάγη δεύτερος, υστερώντας κατά 49 δευτερόλεπτα του Loeb. Ένα χρόνο μετά την κατάκτηση της Αμερικής, επικρατώντας στον τελικό του Rally Cross στα X-Games του Los Angeles, ήρθε αυτή η εντυπωσιακή εμφάνιση στο Pikes Peak για να ολοκληρώσει την απόβαση του κορυφαίου οδηγού ράλι στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού Ωκεανού.

Η περιπέτεια που ξεκίνησε με δοκιμές στο όρος Ventoux της Γαλλίας και ολοκληρώθηκε με τον θρίαμβο στην 91η πρώτη ανάβαση στο Colorado, τον δεύτερο πιο ιστορικό αγώνα στις ΗΠΑ μετά το Indy500, αποτελεί πια παρελθόν. Όμως η επιτυχία της Peugeot και του Loeb, του νέου «Βασιλιά του Peak», αποτελεί ορόσημο για το μέλλον…

Sébastien Loeb and the Peugeot 208 T16 Pikes Peak set new record!

After months of anticipation, Sébastien Loeb has shattered the Pikes Peak International Hill Climb record with a breath-taking time of 8m13.878s in the 208 T16 Pikes Peak. The Frenchman negotiated the 20 kilometres and 156 corners of the mountain at an average speed of 145kph.

Loeb’s time blitzed the previous best of 9m46.164s, set by Rhys Millen last year, with the top three finishers all beating the 2012 record. “For me, this was the race of the year, ” said Loeb at the finish, 4300 metres high in the Rocky Mountains. “At the beginning of my run there was a bit of pressure for sure because I knew there was so much work and investment from Peugeot and all the partners. Now, after all the practice, it was just down to me and I had to perform.”

Loeb started first of the Unlimited class cars, unleashing his 875-horsepower car onto the mountain this morning after all the motorcycle competitors had passed through. However there were a number of delays before he started, which meant that the team began to worry about bad weather: a common feature of Pikes Peak at high altitude. “When I was on the start line waiting to go, I could actually see the clouds closing in at the top of the mountain, ” said Loeb. “I remember thinking that if we didn’t get going soon, it would be really difficult.”

As it was, Loeb blasted his 208 T16 Pikes Peak through the clouds in a time that was even quicker than Peugeot Sport’s computer had thought was possible. The ideal theoretical time – calculated using data from Loeb’s practice runs up the Colorado mountain – was 8m15s. The nine-time world rally champion somehow managed to shave two seconds off that.

“I’m really happy as that was a very good run in the end, ” said Loeb. “I really didn’t expect anything better than 8m15s, so to do 8m13s was fantastic. Before the start I didn’t really know if I should push absolutely to the maximum or if I should just push to a comfortable pace, in order to make sure of the victory. In the end, I decided to push to the limit.”

The result was spectacular, with Loeb now joining the pantheon of Pikes Peak winners; nearly one year to the day after he first conquered America by winning the rally cross finale of the X-Games on July 1, 2012. Despite his flat-out approach, the multiple champion didn’t even report any major moments, while his Peugeot has been completely reliable throughout the entire month it has been in America.

“It was good, all under control from start to finish, ” he concluded. “Apart from the potential of the weather turning bad, we didn’t have any worrying moments.” The scenes of success at Peugeot were reminiscent of 1988, when former world rally champion Ari Vatanen broke the Pikes Peak record for the French manufacturer exactly 25 years ago, with the 405 T16 Pikes Peak. Back then the benchmark was 10m47.220s on gravel roads – a sign of just how rapidly technology has evolved.

In second place on the 91st ‘Race to the Sky’ this year was former record-holder Rhys Millen in his all-new Hyundai RMR PM580-T, 49 seconds behind Loeb with a time of 9m02.192s. Nonetheless, the New Zealander beat his own record – and he says that he’s determined to break the nine-minute barrier next year.

“I think it’s fair to say that we were racing for second place today, ” said Millen. “Myself and Romain Dumas had been really close throughout practice, but then I heard that his engine had unfortunately broken at the start. I knew I wasn’t going to beat Sebastien’s time, so I just decided to take no risks. You have to hand it to Loeb and Peugeot Sport: they were unbeatable. That time they set was simply incredible. When will it be beaten? It might never be…”

For Loeb & Peugeot Sport, it was the end to a remarkable one-shot adventure that had taken them from early tests of the 208 T16 Pikes Peak at Mont Ventoux in France to the untrammelled mountains of Colorado: officially America’s highest state. Pikes Peak is a legend: the second-oldest car race in America after the Indy 500. And now Loeb – the new King of the Peak – and the Peugeot car are part of American history.

Q&A Sébastien Loeb

Sébastien Loeb has broken every record there is to break in the World Rally Championship but he’s not quite done with firsts yet. We caught up with the man who has not just blitzed the Pikes Peak International Hill Climb: instead comprehensively pulverized it with a blue and white sledgehammer built by Peugeot Sport…

Sébastien, what did it feel like to drive the 208 T16 Pikes Peak?

SL: “It’s definitely a very special feeling and a big moment. You have the downforce of a Le Mans car, with acceleration that is faster than a Formula One car, going through scenery that is a bit like rallying. It just comes out of corners like a cannonball; the traction is astounding. With steep drops either side, and so much work and investment going into this programme, you obviously can’t make any mistakes… It’s 20 kilometres of taking risks. There was a certain amount of pressure that I felt before the start, that’s true.”

How do you find the right balance between being quick enough to win but safe enough not go off?

SL: “Good question… In fact, before starting, I spent a lot of time thinking about whether or not to push to the maximum to get a really good record or whether or not just to push hard enough to get a result so that we could win. In the end, once I was in the car, I decided to push hard. I’d say I was pretty much on the limit of it with every corner. But it was OK, we didn’t have any moments at all.”

How does this win rank among all your other achievements?

SL: “Well, I’m not going to say it’s like winning a rally title but it still means a lot. I always looked at Pikes Peak in the past and thought that it would be nice to do it one day, and now here I am. For me, with what I’m doing this season, it’s the race of the year. Of all the cars I’ve driven this year, the 208 T16 Pikes Peak is definitely the most fun. This one is a good record, which I think will be quite hard to beat.”

How much of a worry was the weather today?

SL: “It was certainly a big worry as there were lots of delays to our start time; every time something else. We had some information from our weather forecasters that there would be rain after midday and then when we were waiting to start it seemed to be getting closer and closer to midday. I thought that if we didn’t get on with it soon, we’d be in trouble… From the start line I could actually begin to see the weather start to close in around the mountain.”

How long did it take you to get used to the 208 T16 Pikes Peak?

SL: “Before starting on this programme I did ask myself whether or not this car would be too extreme for me to find the same sort of feeling and confidence as I have in my rally car. After all it’s 875 horsepower and the most radical car I have ever driven. In the end though I had a very comfortable feeling with the car and I was able to push with full confidence.”

So will you be back next year?

SL: “To be honest that’s not something we’ve spoken about. I’ve really enjoyed this but we’ll see what happens and who tries to break the record. The feeling is amazing, but the risks are also high.”