M4 DTM

Στο δεύτερο μέρος του αφιερώματος για το φετινό πρωτάθλημα του DTM, θα ασχοληθούμε με τους ισχύοντες αγωνιστικούς κανονισμούς. Πολλοί εξ’αυτών, είναι παρόμοιοι ή ίδιοι με τους αντίστοιχους της Formula 1. Για να ξεκινήσουμε λοιπόν!

Δοκιμές: Ο αριθμός των δοκιμών που διεξάγουν οι ομάδες είναι οριοθετημένος στο DTM. Ακόμα και για τα λεγόμενα “taxi and camera runs”, οι δοκιμές κατά τη διάρκεια του πρωταθλήματος πρέπει εγκαίρως να δηλωθούν στη γερμανική ομοσπονδία αγώνων DMSB (Deutscher Motor Sport Bund).

Πριν την έναρξη του πρωταθλήματος πραγματοποιούνται τα pre-season tests. Ενδεικτικά για φέτος, πραγματοποιήθηκαν 2 δοκιμές, η πρώτη στην πίστα του Hungaroring στη Βουδαπέστη το διάστημα από 31 Μαρτίου μέχρι 3 Απριλίου Η δεύτερη και τελική δοκιμή για τις ομάδες διεξήχθη 2 εβδομάδες μετά στο Hockenheim, την πίστα που θα φιλοξενήσει τον εναρκτήριο αγώνα του πρωταθλήματος, στις 4 Μαΐου. Η ουγγρική πίστα επιστρέφει στο αγωνιστικό ημερολόγιο μετά από 26 χρόνια, αφού εκεί θα γίνει ο τρίτος αγώνας, στη 1η Ιουνίου.

DTM, ITR-Testfahrten, Hockenheim, 14.04.2014

Κατατακτήριες δοκιμές: Για το καλύτερο πλασάρισμά τους στην εκκίνηση του κυριακάτικου αγώνα, οι οδηγοί περνούν από 3 επιμέρους χρονομετρημένες διαδικασίες (Q1, Q2, Q3 ), αντί των 4 που ήταν μέχρι το 2013. Στο Q1, οι 23 οδηγοί έχουν 13 λεπτά στη διάθεσή τους για να κάνουν όσους γρήγορους γύρους θέλουν. Οι 18 πιο γρήγοροι οδηγοί περνούν στην επόμενη φάση, το Q2, ενώ οι 5 πιο αργοί αποκλείονται μετά το πέρας των 13λεπτών και καταλαμβάνουν τις θέσεις 19 έως και 23 στην εκκίνηση του αγώνα. Μετά το πέρας του Q1, ακολουθεί παύση 7 λεπτών. Στο Q2, τα λεπτά είναι πλέον 11. Οι 8 πιο γρήγοροι περνούν στο Q3, οι εναπομείναντες 10 καταλαμβάνουν τις θέσεις 9 έως και 18 στην εκκίνηση. Αμέσως μετά, στο Q3, δίνεται η 11λεπτη μάχη για την κατάληψη της πρώτης θέσης. Εδώ, οι 8 πιο γρήγοροι του Q2, μέσα στο χρονικό όριο που τους δίνεται, κάνουν όσους γρήγορους γύρους θέλουν για να πλασαριστούν όσο το δυνατόν πιο ψηλά στην εκκίνηση του αγώνα.

Ο Marco Wittmann σημειώνει το πρώτο χρόνο στα δοκιμαστικά, στην τελευταία διαδικασία (Q4) στην πίστα του Zandvoort στην Ολλανδία (σ.σ με το περσινό σύστημα χρονομετρημένων δοκιμαστικών, για αυτό και τον βλέπετε μόνο του στην πίστα).

https://www.youtube.com/watch?v=vkTUk-5C81w

Ελεύθερα δοκιμαστικά: Πραγματοποιούνται κάθε Παρασκευή πριν τον αγώνα σε 2 μέρη των 15 λεπτών το καθένα. Τα αυτοκίνητα χωρίζονται με βάση αν έχουν άρτιο ή περιττό αριθμό. Κάθε ομάδα από τις 12 συμμετέχει με ένα αυτοκίνητο σε καθένα από τα δυο μέρη και επικεντρώνεται σε εξάσκηση των μηχανικών της στα pit stops και στις ρυθμίσεις του αυτοκινήτου.

Ελαστικά: Κάθε οδηγός έχει στη διάθεσή του για το Σαββατοκύριακο των δοκιμαστικών (ελευθέρων και χρονομετρημένων)και του αγώνα ένα συγκεκριμένο αριθμό σλικ και βρόχινων ελαστικών. Τα ελαστικά κατανέμονται στους αγωνιζόμενους από τους αγωνοδίκες, κατά κανόνα από την Παρασκευή. Αποκλειστικά για τον αγώνα, υπάρχει και μια έξτρα, πιο μαλακή γόμα που πρέπει να χρησιμοποιηθεί μέχρι το 50% της συνολικής απόστασης σε κάθε αγώνα που θα διανύσουν οι οδηγοί. Μετά την έξοδο αυτοκινήτου ασφαλείας, οι οδηγοί με τη μαλακή γόμα ελαστικών υποχρεούνται εντός 6 γύρων (τα pit stop θα αναλυθούν στη συνέχεια του άρθρου) να εισέλθουν στα pits για αλλαγή, ακόμη και αν έχουν διανύσει περισσότερο από το 50% της απόστασης με τη μαλακή γόμα.

Μετά τις κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου, οι ομάδες είναι υποχρεωμένες να ανακοινώσουν με ποια από τις 2 γόμες ελαστικού (σκληρή ή μαλακή) θα ξεκινήσουν τον αγώνα.

Αυτοκίνητο ασφαλείας – Διακοπή αγώνα: Ακόμη και λόγω σοβαρού ατυχήματος, ένας αγώνας DTM δε διακόπτεται οριστικώς. Ακολουθείται μετά από το ατύχημα μια σύντομη διακοπή κατά την οποία τα αγωνιστικά σταματούν στη γραμμή εκκίνησης/τερματισμού σε σειρά πίσω από τον πρωτοπόρο του αγώνα. Τότε κάνει την εμφάνισή του το αυτοκίνητο ασφαλείας. Οδηγεί τα αγωνιστικά για έναν γύρο και τίθεται μπροστά από τον πρωτοπόρο. Στο τέλος του γύρου, και μόλις τα αυτοκίνητα περάσουν τη γραμμή εκκίνησης/τερματισμού, ο αγώνας συνεχίζεται κανονικά. Όταν παρθεί η απόφαση για την εμφάνιση του αυτοκίνητου ασφαλείας στην πίστα, όλοι οι κριτές κουνούν τις κίτρινες σημαίες μαζί με την προειδοποιητική ταμπέλα SC (Safety Car). Τα προσπεράσματα απαγορεύονται υπό καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας. Τα αυτοκίνητα ασφαλείας προέρχονται από τις ομάδες που συμμετέχουν στο πρωτάθλημα (Audi, BMW, Mercedes). Φέτος, θα είναι η BMW M4.

1319850321543929505

Συσκευή καταγραφής δεδομένων («Μαύρο κουτί»): Κάθε αγωνιστικό που παίρνει μέρος στο πρωτάθλημα πρέπει να είναι εξοπλισμένο με μια συσκευή καταγραφής δεδομένων, κοινώς με ένα «μαύρο κουτί». Ανά πάσα στιγμή, οι αγωνοδίκες είναι σε θέση να διαβάζουν τα δεδομένα του αυτοκινήτου.

Εκκίνηση: Όπως είναι εύκολα αντιληπτό, οι θέσεις της εκκίνησης καθορίζονται από τα χρονομετρημένα δοκιμαστικά του Σαββάτου. Πριν την εκκίνηση, οι αγωνιζόμενοι πραγματοποιούν το γύρο σχηματισμού κατά τον οποίο φέρνουν ελαστικά και φρένα στην κατάλληλη θερμοκρασία. Φυσικά, κατά τη διάρκεια αυτού του γύρου, τα προσπεράσματα απαγορεύονται.

Pit Stops: Σε κάθε αγώνα από τους δέκα συνολικά της χρονιάς, οι οδηγοί πρέπει υποχρεωτικά να κάνουν 1 pit stop, αντί των 2 που ίσχυε μέχρι πέρσι, κατά το οποίο αλλάζονται τα ελαστικά. Από το 2012, ο ανεφοδιασμός στο DTM δεν επιτρέπεται. Το pit stop πρέπει να πραγματοποιείται όταν έχουν συμπληρωθεί 2/3 αγώνα. Εν αντιθέσει με τη Formula 1, κατά τη διάρκεια που το αυτοκίνητο ασφαλείας είναι στην πίστα εξαιτίας κάποιου συμβάντος, δεν επιτρέπεται στους αγωνιζόμενους να μπουν στα pits. Όταν το αυτοκίνητο ασφαλείας βγει από την πίστα, έχουν το δικαίωμα, εντός 6 γύρων, να πραγματοποιήσουν το υποχρεωτικό pit stop. H ταχύτητα διέλευσης από τα pit περιορίζεται στα 80 χλμ/ώρα, αλλά ιδιαίτερα σε πίστες με στενά pits, όπως στο Norisring, στο Zandvoort στην Ολλανδία και στο Brands Hatch στη Μεγάλη Βρετανία (οι 2 τελευταίες πίστες δε θα είναι στο πρωτάθλημα φέτος), η ταχύτητα περιορίζεται στα 60 χλμ/ώρα.

M4 DTM Pit Stop

Παρ’ όλ’ αυτά, η εξέλιξη ενός pit stop δεν είναι πάντοτε η ιδανική, ιδίως όταν υπάρχει και ανεφοδιασμός, όπως μπορούμε να δούμε και στο παρακάτω video.

Για να δούμε και μια σύγκριση σε pit stop ανάμεσα σε 4 ομάδες στην πίστα του Red Bull Ring. Πάνω αριστερά είναι ο πρωταθλητής του 2013,o Mike Rockenfeller, πάνω δεξιά ο Pascal Wehrlein, κάτω αριστερά ο Daniel Juncadella και κάτω δεξιά ο πρωταθλητής του 2012, Bruno Spengler.

Διάρκεια Αγώνα: Το 2000, όταν το πρωτάθλημα ξεκίνησε ξανά μετά από την 3ετή διακοπή του, τηρήθηκαν, όσον αφορά τη διάρκεια του αγώνα, οι κανονισμοί του 1996, δηλαδή 2 αγώνες των 100 χιλιομέτρων με ενδιάμεση, εννοείται, παύση μεταξύ τους. Το 2001 και το 2002 υπήρχε σε κάθε γύρο του πρωταθλήματος, ένας αγώνας των 35 χιλιομέτρων (χωρίς pit stop) και ένας αγώνας των 100 χιλιομέτρων, με ένα υποχρεωτικό pit stop για κάθε οδηγό. Από το 2003 και μέχρι σήμερα, διεξάγεται ένας αγώνας σε κάθε πίστα και οι οδηγοί πρέπει να καλύψουν την απόσταση των 170 χιλιομέτρων, με ένα υποχρεωτικό pit stop, όπως αναφέραμε προηγουμένως.

Βαθμοί: Στο πρωτάθλημα του DTM βαθμολογούνται οι πρώτοι δέκα κάθε αγώνα. Οι βαθμοί αποδίδονται σύμφωνα με το σύστημα: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Δεν υπάρχουν επιπρόσθετοι βαθμοί για την pole position ούτε για τον ταχύτερο γύρο.

Τελική κατάταξη: Η τελική κατάταξη ενός οδηγού προκύπτει από τους βαθμούς που συγκέντρωσε στους αγώνες και πρωταθλητής αναδεικνύεται εκείνος που έχει συγκεντρώσει τους περισσότερους βαθμούς. Επίσης, πρωταθλήτρια ομάδα του DTM αναδεικνύεται εκείνη της οποίας οι 2 οδηγοί της αθροιστικά έχουν συγκεντρώσει τους περισσότερους βαθμούς. Τέλος, το πρωτάθλημα κατασκευαστών κατακτά μία από τις 3 εταιρείες της οποίας οι 6 καλύτεροι οδηγοί (σε βαθμούς) έχουν τερματίσει στη βαθμολογούμενη δεκάδα.

Motorsports / DTM test drives Hockenheim

Για το 2013, πρωταθλητής αναδείχθηκε ο Mike Rockenfeller με Audi RS 5, πρωταθλήτρια ομάδα η Audi Sport Team Phoenix με οδηγούς τον Rockenfeller και τον Miguel Molina, ενώ πρωταθλήτρια στους κατασκευαστές αναδείχθηκε η BMW.

Στο 3ο μέρος του αφιερώματος για το φετινό πρωτάθλημα του DTM, θα γνωρίσουμε τους 23 διεκδικητές του τίτλου.

Bonus video! Τα 10 πιο εντυπωσιακά ατυχήματα από το 2000 και την επανέναρξη του DTΜ ύστερα από διακοπή 3 χρόνων. Τα επίπεδα ασφαλείας, όπως καταλαβαίνετε, είναι κορυφαία.