fanboys-funboys-everywhere

Σύμφωνα με το Merriam-Webster, ο όρος “fanboy” περιγράφει κάποιον που είναι υπερβολικά ενθουσιώδης οπαδός ενός ατόμου, μίας εταιρίας, ενός προϊόντος κτλ. Πρόκειται για έναν υπέρμετρα πιστό οπαδό που υποστηρίζει ό,τι υποστηρίζει χωρίς κριτική σκέψη και πολλές φορές, χωρίς λογική. Υπάρχουν δύο ειδών fanboys και αυτό το άρθρο, θα προσπαθήσει να τα παρουσιάσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ώστε να κάνει την αναγνώριση τους λίγο ευκολότερη και την ζωή μας, λίγο καλύτερη.

Ο όρος fanboy χρησιμοποιείται πάρα πολύ συχνά σε ομάδες συζητήσεων είτε μιλάμε για forum είτε για τα σχόλια σε ένα site όπως το Autoblog.gr. Δεν έχει σημασία αν το site έχει θέμα την τεχνολογία, τα παιχνίδια, τα αυτοκίνητα, τον αθλητισμό ή την πολιτική. Η θεματολογία του site, δεν παίζει κανέναν απολύτως ρόλο στην εμφάνιση και τον πληθυσμό των fanboys. Εφόσον υπάρχει ένα θέμα και εφόσον υπάρχουν άνθρωποι που διαβάζουν γι’ αυτό και είναι διατεθειμένοι να σχολιάσουν γι’ αυτό, θα υπάρχουν fanboys. Δεν είναι όμως όλα τα fanboys άξια του χαρακτηρισμού, όπως αυτός πολύ συχνά χρησιμοποιείται: υποτιμητικά.

Είμαι απολύτως σίγουρος πως εξαιτίας της φύσης μίας συζήτησης στα σχόλια ενός site, κάποιος, κάπου, κάποτε, θα πέρασε και εμένα για fanboy. Θέλω να πιστεύω ότι δεν είμαι αλλά ορισμένες φορές, η παρουσίαση της γνώμης μου γραπτώς, μέσω internet κάνει την παρεξήγηση πολύ εύκολη υπόθεση. Μπορεί εγώ να μην ήμουν σαφής στο γραπτό μου –άρθρο ή σχόλιο-, μπορεί να είχα άλλα στο μυαλό μου και να αντέδρασα σπασμωδικά, μπορεί ο συνομιλητής μου να μην “έπιασε” το ύφος μου, μπορεί αυτός να είχε πολλά στο μυαλό του και απλά να μην κατάλαβε τι του έγραψα, μπορεί, μπορεί, μπορεί!

Όλοι έχουμε τις προτιμήσεις μας όσον αφορά στα αυτοκίνητα. Μάρκες με τις οποίες μεγαλώσαμε, μάρκες που μας πλήγωσαν τα αισθήματα ή/και το πορτοφόλι, μοντέλα που έχουμε θεοποιήσει στο μυαλό μας ξεχνώντας πολλές φορές λόγω νοσταλγίας ή άλλων παραγόντων ότι ήταν χάλια ή ακόμα και το πιο απλό: μοντέλα που είχαμε ή έχουμε στην κατοχή μας και τα υπερασπιζόμαστε τυφλά μόνο και μόνο για να υπερασπίσουμε την επιλογή μας. Αυτό που θέλω να πω, είναι ότι σε κάποια στιγμή, όλοι έχουμε συμπεριφερθεί ως fanboy. Όμως δεν χρησιμοποιώ τον όρο υποτιμητικά. Εννοώ ότι όλοι, κάποτε, υπερασπιζόμαστε πιο ένθερμα και με περισσότερο πάθος κάποια πράγματα, κάποιες γνώμες μας. Δεν είναι κακό. Λογικό και αναμενόμενο είναι. Αρκεί να το καταλαβαίνουμε τόσο εμείς, όσο και ο συνομιλητής μας. Τότε οι συζητήσεις γίνονται πιο πολιτισμένες και λιγότερο αγενείς και επιθετικές.

fanboy-1-GmP-Gaming1

Είτε μας αρέσει είτε όχι όμως, υπάρχουν και τα σκληροπυρηνικά fanboys. Αυτά που υπερασπίζονται τυφλά κάθε ρημάδα απόφαση της αγαπημένης τους εταιρίας. Αυτά που παίρνουν το μέρος της ακόμα και όταν η λογική λέει ότι δεν γίνεται κάποιος να την υπερασπιστεί. Αυτά που λατρεύουν κάθε μοντέλο, κάθε κινητήρα, κάθε κιβώτιο, κάθε αναθεματισμένη βίδα που κατασκευάζει μία εταιρία. Εδώ μιλάμε για μία παθολογική συμπεριφορά που χρίζει ιατρικής παρακολούθησης γιατί το “κακό” fanboy δεν θα περιοριστεί στην υπεράσπιση της αγαπημένης του εταιρίας αλλά θα επεκταθεί στην κριτική όλων των υπολοίπων. Μπαίνει σε θέματα που δεν έχουν καμία σχέση με την “δική” του εταιρία και κράζει χωρίς λόγο και τις περισσότερες φορές, χωρίς γνώσεις. Αναπαράγει κλισέ και φήμες, κατακρίνει τους πάντες και τα πάντα –τις περισσότερες φορές αντικαθιστώντας τα επιχειρήματα με προσωπικούς χαρακτηρισμούς- και ξεκινά συζητήσεις/καυγάδες που δεν εξυπηρετούν κανέναν άλλον σκοπό πέρα από το να σου ανεβάσουν την πίεση. Συζητήσεις/καυγάδες που δεν βγάζουν πουθενά…

kgabj

Ρητορική ερώτηση: Γιατί; Γιατί να το κάνεις αυτό; Γιατί να υπερασπιστείς μία εταιρία που όχι μόνο δεν σε ξέρει και ούτε θέλει να σε μάθει, αλλά και να σε ήξερε, δεν θα της καιγόταν καρφάκι για εσένα; Πότε θα συνειδητοποιήσει ο κόσμος ότι μαλώνει για απρόσωπες πολυεθνικές που κατασκευάζουν προϊόντα; Πότε καταλάβει τι είναι πραγματικά σημαντικό και άξιο υπεράσπισης στη ζωή και θα μάθει να αντιμετωπίζει κριτικά όλα τα υπόλοιπα, αφήνοντας τον καθένα να απολαμβάνει ότι θέλει; Πότε ένα πάθος, μεταμορφώνεται σε οπαδισμό και γιατί; Δεν θα προσπαθήσω να δώσω απάντηση σε όλα αυτά. Είναι περισσότερο ψυχολογικό το θέμα και δεν έχω τις γνώσεις για να κάνω κάποιου είδους ανάλυση. Γιατί πρέπει να είμαι φανατικός “Γιαπωνέζος” και να παραβλέψω τα Ιταλικά διαμάντια; Γιατί να είμαι φανατικός “Αμερικάνος” και να χάσω τα Γερμανικά αριστουργήματα; Τι σόι λογική είναι αυτή; Δεν μπορούμε να μάθουμε να εκτιμάμε το καλό απ’ όπου και αν προέρχεται; Είναι τόσο καταραμένα δύσκολο;;;;; Και άντε, έστω ότι κάποιος αποφάσισε ότι λατρεύει την Χ εταιρία και ως άλλος ιππότης έχει αναλάβει την υπεράσπιση της μέχρι την τελευταία ρανίδα του αίματος του. Ποιος ο λόγος να είσαι “αντι-Χ”; Δεν σου αρέσει; Αγνόησε το! Ούτε εμένα μου αρέσουν οι αγκινάρες αλλά δεν έχω ξεκινήσει κάποιον ιερό πόλεμο εναντίον αυτών που τις τρώνε και τις απολαμβάνουν. Ήμαρτον δηλαδή! Έλεος!

Αυτό που θα σου πω όμως και ίσως να σου φανεί περίεργο, είναι ότι τα “κακά” fanboys είναι σημαντικά λιγότερα από εμάς που για οποιονδήποτε λόγο μπορεί να υποπέσουμε σε οπαδική συμπεριφορά κάποια στιγμή. Γι’ αυτόν τον λόγο, έχω να προτείνω κάτι που αν θέλεις, μπορείς να προσπαθήσεις να το εφαρμόσεις. Έστω ότι είσαι λογικός άνθρωπος και σου αρέσει να σχολιάζεις σε fora και σε sites. Όταν δεις κάποιον να σχολιάζει φανατικά, είτε σε δικό σου σχόλιο, είτε σε κάποιου άλλου, χρησιμοποίησε την κοινή λογική. Χρησιμοποίησε επιχειρήματα και μην προδικάζεις πως έχεις να κάνεις με fanboy ή troll. Μπορεί ο άνθρωπος που απάντησε εριστικά ή περιπαικτικά ή προκλητικά να είναι ένας επίσης λογικός άνθρωπος που για λόγους που μόνο αυτός γνωρίζει, ξέφυγε. Αν του απαντήσεις με επιχειρήματα και ήρεμο τόνο, θα καταλάβει το λάθος του και ίσως να σου ζητήσει και συγγνώμη. Αν δεις ότι μετά από λίγη κουβέντα δεν απαντά στην κοινή λογική, σταμάτα να του απαντάς. Αν δεν βγάζεις γραμμή, κλείστο. Μην το αφήσεις να χτυπάει φωνάζοντας στο τηλέφωνο “ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΑΠΑΝΤΑΕΙ;;; ΓΙΑΤΙ. ΔΕΝ. ΑΠΑΝΤΑΕΙ.;;;;;” Κλείστο και ξαναπροσπάθησε κάποια στιγμή στο μέλλον. Αν πάλι δεν απαντάει, άστο καλύτερα. Δεν είναι κανείς σπίτι…

car sheep

Μελέτησε με κριτική ματιά το πάθος σου. Μάθε πράγματα για αυτό που αγαπάς και μάθε να βλέπεις και τα λάθη που γίνονται. Κανείς δεν είναι τέλειος και πίστεψε με, οι εταιρίες που με τόσο ζήλο υπερασπίζεσαι, έχουν ως μοναδικό στόχο το κέρδος. Τους ενδιαφέρουμε μόνο ως μέσο να επιτύχουν το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος και όχι για οποιονδήποτε άλλο λόγο. Όσο δεν βλέπεις τα ελαττώματα τους και όσο δεν τους “τιμωρείς”, τόσο λιγότερο πιθανό είναι να τα βελτιώσουν στην πορεία και αυτό, επηρεάζει εμένα και όλους τους υπόλοιπους ως καταναλωτές.