Test Drive: Δοκιμάζουμε το Fiat Panda CNG

Σχετικά άρθρα

[nextpage title=”Εισαγωγή” ]

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG01

Καλώς η κακώς, ο Έλληνας καταναλωτής έχει αλλάξει άρδην τα κριτήρια αγοράς αυτοκινήτου τη τελευταία 5ετία, βάζοντας ως πρώτο επιλογή την οικονομία. Κάπου εκεί άνοιξε επιτέλους και η αγορά πετρελαίου στην Ελλάδα και αναπόφευκτα όλοι στράφηκαν προς τα diesel, καθώς περίπου το 70% των νέων αυτοκινήτων που πωλούνται κινούνται με το συγκεκριμένο καύσιμο.

Όμως, ευτυχώς υπάρχουν και άλλες μορφές εναλλακτικών και φθηνού καυσίμου και ίσως η καλύτερη από αυτές να είναι η αεριοκίνηση. Εδώ έρχεται η Fiat που έχει στρατηγικά θέσει ως βασική προτεραιότητα εδώ και πολλά χρόνια τη δημιουργία αυτοκινήτων με τη μικρότερη δυνατή επίδραση στο περιβάλλον και τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομία στην κατανάλωση. Έτσι, τα τελευταία 15 χρόνια η ιταλική φίρμα αποτελεί το μεγαλύτερο παραγωγό οχημάτων φυσικού αερίου στην Ευρώπη και από το 1997 έως το 2012 έχει πωλήσει περισσότερα από 560.000 επαγγελματικά και επιβατικά αυτοκίνητα Fiat Natural Power.

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η προσφορά μιας ευρείας γκάμας μοντέλων (Panda, Punto, 500L, Qubo, Doblo) διπλού καυσίμου, τα οποία εκτός από βενζίνη καίνε και φυσικό αέριο, ένα από τα πιο φιλικά για το περιβάλλον καύσιμα.

Με την εβδομαδιαία δοκιμή του Panda CNG είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε από πρώτο χέρι κατά τη διάρκεια του οδοιπορικού μας από την Αθήνα μέχρι την Καβάλα, την οικονομία που προσφέρει ένα τέτοιο αυτοκίνητο, καθώς και αν υπάρχουν όποιες διαφορές σε σχέση με ένα απλό Panda, όπως και τα τρία που έχουμε δοκιμάσει.

Στα συν

[custom_list type=”check”]

  • Κατανάλωση
  • Απόδοση κινητήρα
  • Χώροι
  • Αισθητική καμπίνας
  • Άνεση
  • Απόσβεση κραδασμών
  • Ευελιξία

Στα μείον

  • Αίσθηση κιβωτίου ταχυτήτων
  • Νωχελικός κινητήρας κάτω από τις 1900 σ.α.λ.
  • Θόρυβος κινητήρα χαμηλά
  • Βάρος
  • Τιμή

[/nextpage]

[nextpage title=”Το αυτοκίνητο” ]

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG02

Το Panda κινούμενο με φυσικό αέριο παρουσιάστηκε στα τέλη του 2012, με την διάθεση του στην ελληνική αγορά να αρχίζει αρκετά αργότερα. Το αυτοκίνητο της δοκιμής δεν φέρει την παραμικρή οπτική διαφοροποίηση, καθώς το μόνο που υπάρχει για να χαρακτηρίσει τη χρήση διπλού καυσίμου είναι το λογότυπο Natural Gas στην πόρτα του χώρου αποσκευών.

Οι πιο παρατηρητικοί, ίσως, διακρίνουν και την αυξημένη κατά 54 χλστ. απόσταση από το έδαφος, καθώς βασίζεται στο πλαίσιο της έκδοσης 4×4, με το δάπεδό του είναι ειδικά διαμορφωμένο για να φιλοξενήσει τις 2 δεξαμενές του φυσικού αερίου, εκτός βέβαια του ρεζερβουάρ βενζίνης. Αυτό σημαίνει ότι το set-up ανάρτησης είναι τέτοιο για να μεγαλώσει την απόσταση από το έδαφος (φτάνει τα 160 χλστ.), τη διαδρομή των αμορτισέρ αλλά και την συμπεριφορά του στο δρόμο.

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG05

Κατά τ’ άλλα, πρόκειται για το γνωστό, ιδιαίτερα αγαπητό μικρό αυτοκίνητο πόλης με τον boxy στυλ, που είχε και στις προηγούμενες γενιές, με τις γωνίες να έχουν δώσει τη θέση τους σε καμπές. Οπτικά το αποτέλεσμα δικαιώνει το σχεδιαστικό τμήμα, όντας ευχάριστο και «εύκολο» στο μάτι, με τις γραμμές να είναι απλές και “καθαρές” χωρίς εξάρσεις. Μοιράζεται το ίδιο πάτωμα με το 500ράκι, το Ford Ka και την Lancia Ypsilon και με τις διαστάσεις να παραμένουν αμετάβλητες και να φτάνει τα 3.686 χλστ. σε μήκος, τα 1.672 χλστ. σε πλάτος και 1.605 χλστ. σε ύψος, και το μεταξόνιο στα 2.300 χλστ.

[/nextpage]

[nextpage title=”Εσωτερικό” ]

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG14

Η καμπίνα δεν διαφέρει σε τίποτα από τις υπόλοιπες εκδόσεις του Panda και μόνο το κουμπάκι εναλλαγής καυσίμου στην δεξιά άκρη της κεντρικής κονσόλας μαρτυρά ότι κάτι διαφορετικό συμβαίνει εδώ. Επίσης, η μόνη διαφορά με το απλό Panda εντοπίζεται στη ψηλότερη θέση οδήγησης, η οποία έρχεται αυτούσια από το Panda 4X4.

Κατά τ’ άλλα, επικρατεί η ίδια θετική διάθεση που πηγάζει από το εξωτερικό, με τα πλαστικά είναι σκληρά μεν, αλλά ποιοτικά, δείχνοντας πως διαθέτουν αντοχή στο πέρασμα του χρόνου. Ο σχεδιασμός τους είναι νεανικός, με το τετράγωνο-με-τις-στρογγυλεμένες-άκρες μοτίβο να συναντάται σχεδόν παντού, από τα όργανα μπροστά στον οδηγό μέχρι το περίβλημα των διακοπτών και από τους αεραγωγούς μέχρι τον επιλογέα του κιβωτίου ταχυτήτων.

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG12

Επιπρόσθετα, η διχρωμία τόσο στα καθίσματα όσο και στην κονσόλα ομορφαίνει την καμπίνα ενώ σε αυτόν τον σκοπό βοηθούν πολύ και οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες που χαρίζουν στον οδηγό πολύ καλή περιμετρική όραση. Κάτι που μου έκανε εντύπωση για ακόμα μια φορά είναι η αίσθηση που αποπνέει το εσωτερικό, πρωτόγνωρη για μικρό αμάξι. Τα υλικά έχουν πολύ καλή συναρμογή και φινίρισμα τους είναι πολύ καλού επιπέδου. Ακόμα και τα σκληρά πλαστικά που προανέφερα, έχουν ανάγλυφο το όνομα Panda στην επιφάνειά τους, προδίδοντας τον διασκεδαστικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG13

Η εργονομία είναι σε πολύ καλά επίπεδα καθώς όλα τα χειριστήρια είναι στα αναμενόμενα μέρη (με εξαίρεση ίσως τους διακόπτες για τα εμπρός παράθυρα, που παραδοσιακά στα μικρά Fiat βρίσκονται στην κεντρική κονσόλα και όχι στην πόρτα) ενώ bonus πόντους κερδίζει από την θέση του μοχλού του κιβωτίου ταχυτήτων που είναι ψηλά, σχεδόν δίπλα από το τιμόνι και όχι στο τούνελ της μετάδοσης.

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG16

Η γενική αισθητική που αποπνέει το εσωτερικό του Panda είναι πως πρόκειται για ένα άνετο, πρακτικό και μοντέρνο περιβάλλον με τους χώρους των επιβατών αλλά και των αποσκευών να κρίνονται άκρως ικανοποιητικοί για την κατηγορία του, παρά του ότι ο τελευταίος έχει μειωθεί κατά 25 λίτρα για χάρη των δεξαμενών.

[/nextpage]

[nextpage title=”Κινητήρας” ]

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG15

Κατ’ αρχήν, για να γίνει απόλυτα κατανοητό, ξανατονίζω όλα τα αυτοκίνητα που κινούνται με φυσικό αέριο (ή υγράεριο) είναι bi-fuel, δηλαδή διπλού καυσίμου. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να κινηθούν είτε με βενζίνη είτε με φυσικό αέριο.

Στη προκειμένη περίπτωση το Panda, είναι το πρώτο μοντέλο της Fiat, στο οποίο φορά τον 0.9 TwinAir σε έκδοση φυσικού αερίου. Τον συγκεκριμένο κινητήρα τον έχουμε δοκιμάσει τόσο στο Panda Trekking, όσο και στο 500, όμως στην έκδοση με το φυσικό αέριο έχει δεχτεί επεμβάσεις στο σύστημα τροφοδοσίας (διαφορετική πολλαπλή εισαγωγής και μπεκ), στις έδρες των βαλβίδων, ενώ αναπρογραμματισμένο είναι και το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου.

O 875 κ.εκ. κινητήρας αποδίδει για τη περίσταση 80 άλογα όταν χρησιμοποιεί CNG και 85 όταν κινείται με βενζίνη στις 5.500 σ.α.λ. (και στις δύο περιπτώσεις), ενώ η ροπή του είναι 140 Nm στις 2.500 σ.α.λ. και 145 Nm στις 1.900 Nm σ.α.λ. αντίστοιχα. Διαθέτει χρονισμένο, διαδοχικό ηλεκτρονικό ψεκασμός πολλαπλών σημείων (MPI), ενσωματωμένο στην ανάφλεξη, με την σχέση συμπίεσης να φτάνει το 10:1.

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG06

Σύμφωνα με την Fiat το σύστημα bi-Fuel είναι από τα πιο εξελιγμένα και ασφαλή και βασίζεται στα παρακάτω στοιχεία:

  • Περιλαμβάνει 2 δεξαμενές φυσικού αερίου καλά προστατευμένες και ασφαλείς σε περίπτωση πρόσκρουσης (στο Doblo, οι δεξαμενές είναι 3).
  • Η εκκίνηση του κινητήρα γίνεται πάντα με βενζίνη, με αυτόματο πέρασμα στο φυσικό αέριο όταν δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες (θερμοκρασία νερού κινητήρα, κατώτερο όριο στροφών κ.α).
  • Είναι απαραίτητο να υπάρχει πάντα βενζίνη μέσα στο ρεζερβουάρ (τουλάχιστον το ¼ της χωρητικότητας), για να μην επηρεαστεί αρνητικά η λειτουργία της αντλίας καυσίμου.
  • Προτείνεται η περιοδική κατανάλωση βενζίνης που περιέχεται μέσα στο ρεζερβουάρ, έτσι ώστε να γίνεται ανανέωση και να αποφεύγεται η παλαίωση του καυσίμου και η πιθανή φθορά.
  • Το πλήκτρο στον διακόπτη αλλαγής βενζίνης φυσικού αερίου δίνει τη δυνατότητα επιλογής, ανάλογα με την επιθυμία του χρήστη, της λειτουργίας με βενζίνη ή με φυσικό αέριο.

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG07

Το εργοστάσιο ανακοινώνει ότι η μέση κατανάλωση του αυτοκινήτου είναι 3,1 κιλά/100 χλμ και 4,6 λίτρα ανά 100 χλμ. όταν χρησιμοποιεί βενζίνη, με τα πραγματικά νούμερα να αναλύονται στο section του δρόμου. Το αυτοκίνητο πληροί τις προδιαγραφές του Euro6 και εκπέμπει 86 γρ/χλμ CO2, απαλλάσσοντας τον ιδιοκτήτη από τα τέλη κυκλοφορίας. Τα 0-100 χλμ/ώρα τα κάνει σε 12,8 δευτερόλεπτα, και η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 168 χλμ./ώρα (12,0 δλ. και 170 τελικής με τη βενζίνη).

[/nextpage]

[nextpage title=”Τιμή-Εξ/σμός” ]

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG17

Τα μοντέλα Natural Power της Fiat διατίθενται στις ίδιες εκδόσεις με αυτά των αντίστοιχων εκδόσεων βενζίνης και ντίζελ, έχοντας τον ίδιο βασικό εξοπλισμό, με μοναδική εξαίρεση, λόγω της ύπαρξης των δεξαμενών του φυσικού αερίου, την έλλειψη ρεζέρβας και την αντικατάστασή της με κιτ επισκευής ελαστικού Fix & Go.

Έτσι, υπάρχουν τα Pop και Lounge πακέτα, με το δικό μας να ήταν στην δεύτερη έκδοση. Η διαφορά τιμής σε σχέση με τις απλές βενζινοκίνητες εκδόσεις είναι €2.200, ενώ αντίστοιχα με τον 1,3 Multijet II είναι €1.050. Έτσι, το Panda με τον 0.9 Twinair CNG στη Lounge έκδοση ξεκινάει από €14.850, με το όφελος απόσυρσης να είναι μόλις €300 (εξαιτίας λίγων κυβικών), κάτι που σημαίνει ότι η τελική τιμή ανέρχεται στα €14.550. Από την άλλη η βασική Pop είναι €600 φθηνότερη.

Το αυτοκίνητο διαθέτει ABS με EBD και Brake Assist, ESP, RadioCD/MP3 με 4 ηχεία, σύστημα Start & Stop, αερόσακους οδηγού/συνοδηγού και τύπου κουρτίνας, ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, ηλεκτρικοί καθρέφτες με αντιθαμβωτική λειτουργίας, κλιματισμό, μπάρες οροφής, και προβολείς ομίχλης. Αναλυτικά το τιμοκατάλογο και τον εξοπλισμό όλων των εκδόσεων του Panda μπορείς να δεις εδώ.

[/nextpage]

[nextpage title=”Απόσβεση” ]

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG09

Με τη χρήση του αυτοκινήτου από τον Έλληνα να έχει μειωθεί και να διανύει κατά μέσο όρο 15.000 ετησίως, η διαφορά τιμής του Panda CNG με τα αδελφάκια του που κινούνται με βενζίνη ή πετρέλαιο μόνο αμελητέα δεν είναι.

Βγάζοντας το κομπιουτεράκι και σύμφωνα με τις καταναλώσεις που έχουμε δει στα δικά μας τεστ, και όχι με αυτές που δηλώνει το ιταλικό εργοστάσιο, διαπιστώνουμε ότι με το κόστος του λίτρου της βενζίνης να είναι στα €1,544, θα χρειαστείς για καύσιμο €1.274 το χρόνο. Με τη κατανάλωση του πετρελαιοκίνητου Panda στα 4,6 λίτρα/100 χλμ και με το κόστος του λίτρου του πετρελαίου στα €1,233 θα χρειαστείς για καύσιμο €850 ετησίως, ενώ με χρήση φυσικού αερίου και τιμή κιλού στα €0,93 θα χρειαστείς €690 μέσα σε 12 μήνες.

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG08

Αυτό σημαίνει ότι η απόσβεση των χρημάτων θα γίνει σε περίπου 3,5 χρόνια για τη βενζίνη και σε 6,5 χρόνια για το πετρέλαιο. Περιττό να αναφέρω ότι αν κάνεις περισσότερα χιλιόμετρα κάθε χρόνο, ο χρόνος θα μειώνεται αντίστοιχα.

[/nextpage]

[nextpage title=”Στον δρόμο” ]

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG03

Επειδή το αυτοκίνητο ήταν η τέταρτη φορά που το δοκιμάζαμε επιλέξαμε να κάνουμε ένα ταξίδι για να διαπιστώσουμε αυτό το οποίο υπόσχεται, την οικονομία. Έτσι, με αφετηρία την Αθήνα ανηφορίσαμε προς τη Βόρεια Ελλάδα με σκοπό να φτάσουμε μέχρι ωσότου να “μείνουμε” από καύσιμο. Έτσι, με τη μέγιστη χωρητικότητα των ρεζερβουάρ καυσίμων του Panda CNG να είναι 35 λίτρων (απαράλλαχτο) βενζίνης και 12 κιλά φυσικού αερίου (2 δεξαμενές), καταφέραμε να φτάσουμε μέχρι την Καβάλα. Αυτό μεταφράζεται σε 729 χλμ., με τα εναπομείναντα χλμ. τη στιγμή της άφιξης μας στην πανέμορφη ακριτική πόλη να είναι ακόμα 20.

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG19

Εξ αυτών, τα 240 χλμ. ήταν αποκλειστικά με χρήση φυσικού αερίου κάτι που μετά από απλά μαθηματικά δείχνει ότι η κατανάλωση φυσικού αερίου ήταν 5 κιλά ανά 100 χλμ., που σημαίνει κόστος περίπου €4,5 τα 100 χλμ., ενώ η κατανάλωση βενζίνης ήταν 5,5 λίτρα/100 χλμ.

Στο δρόμο το αεριοκίνητο Panda είναι πιο αργό κατά περίπου 3 δευτ. σε σχέση με το απλό βενζινοκίνητο, ενώ και όταν κινείται με βενζίνη στη bi-fuel έκδοση είναι λίγο πιο γρήγορο, ενώ θα νιώσεις πιο έντονο τράβηγμα στις χαμηλές στροφές, με τις εντολές στο γκάζι να δείχνουν πιο άμεσες. Οι πιο αργές επιδόσεις, οφείλονται εν μέρει και στο επιπλέον βάρος των 45 κιλών σε σχέση με την πετρελαιοκινήτη έκδοση και 105 κιλών από την απλή βενζινοκίνητη με τον 0.9-λίτρων Twinair, καθώς συνολικά πλέον φτάνει τα 1.080 κιλά.

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG18

H ελαστικότητα του κινητήρα μέχρι τις 2.000 σ.α.λ., περιοχή που συνήθως κινείσαι μέσα στη πόλη, είναι μέτρια, αλλά όταν ανεβάσεις ρυθμό και μέχρι τις 5.000 σ.α.λ τότε ξυπνάει για τα καλά, αυξάνοντας τις στροφές με χαρακτηριστική ευκολία.

Όπως προείπα με το που θα γυρίσεις τη μίζα, ο κινητήρας ξεκινά πάντα με βενζίνη και αμέσως περνά αυτόματα στο CNG, χωρίς να γίνεται καθόλου αντιληπτό. Το μόνο που σου προδίδει με τι καύσιμο κινείσαι είναι μια ένδειξη στον πίνακα οργάνων. Μέσω του διακόπτη στη κεντρική κονσόλα μπορείς να επιλέξεις αν θελήσεις να κινηθείς με βενζίνη, ενώ η εναλλαγή θα γίνει αυτόματα όταν ξεμείνεις από αέριο.

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG10

Σοβαρό μειονέκτημα, όπως έχουμε παρατηρήσει και στα υπόλοιπα μοντέλα με τον 2-κύλινδρο κινητήρα είναι οι έντονοι κραδασμοί που θα περάσουν στη καμπίνα, ειδικά στο ρελαντί, ενώ ακόμα στις χαμηλές στροφές θα διακρίνεις το τραχύ χαρακτήρα του, που αυτόματα σε κάνει να πιστεύεις ότι οδηγείς τον Multijet.

Η συμπεριφορά του στο δρόμο είναι η ίδια που συναντήσαμε με την Trekking έκδοση, καθώς περνάς πάνω από τις όποιες ανωμαλίες και λακκούβες του ελληνικού οδικού δικτύου με χαρακτηριστική άνεση. Από την άλλη η μαλακή ρύθμιση των αμορτισέρ θα προκαλέσει έντονες κλίσεις στις στροφές, αλλά τα επίπεδα πρόσφυσης των ελαστικών είναι αρκετά ικανοποιητικά. Το τιμόνι είναι εξαιρετικά ελαφρύ, ενώ στην επιλογή City γίνεται πούπουλο, με την απόκριση του να χάνει σε αίσθηση. Τέλος, τα φρένα είναι καλά σε αίσθηση, με την αποτελεσματικότητά τους να είναι μέτρια.

Σε γενικές γραμμές είναι αρκετά ευχάριστο στην οδήγηση, πολύ ευέλικτο και ευκολοδήγητο, καθώς, με 9,7 μέτρα διάμετρο κύκλου στροφής, το μανουβράρεις εντυπωσιακά, ενώ και στον ανοιχτό δρόμο παραμένει ασφαλές και σταθερό, και δεν θα σε κουράσει με συνεχόμενη οδήγηση μέχρι 5 ώρες.

[/nextpage]

[nextpage title=”Κλείνοντας” ]

Test_Drive_Fiat_Panda_CNG04

Ο όμιλος Fiat έχει ως βασική προτεραιότητα στη στρατηγική του εδώ και πολλά χρόνια τη δημιουργία αυτοκινήτων με τη μικρότερη δυνατή επίδραση στο περιβάλλον και τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομία στην κατανάλωση, και έχει δώσει βάρος στο συμπιεσμένο φυσικό αέριο (CNG). Ένα εξαιρετικό παράδειγμα είναι και το Panda με τον 0.9-λίτρων TwinAir CNG. Ο ανταγωνισμός των Seat Mii, Skoda Citigo και VW up! είναι αρκετά έντονος, αλλά απέναντι σε αυτά έχει να επιδείξει τους σαφώς καλύτερους χώρους, αλλά και τον πιο δυνατό κινητήρα. Φωτιά στην άσφαλτο δε βάζει, αλλά εκ των πραγμάτων ο λόγος που αγοράζεις ένα τέτοιο αυτοκίνητο είναι η οικονομία, και το Panda αριστεύει.

[/nextpage]

[nextpage title=”Τεχνικά Χαρ/κά” ]

Fiat_tech_specs-2_Natural_Power

[/nextpage]

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Τα ηλεκτρικά θα κοστίζουν λιγότερο από αυτά με κινητήρες εσωτ. καύσης το 2027, αλλά θα έχουν πολύ μεγαλύτερο κόστος επισκευής

Το κόστος κατασκευής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνεται ταχύτερα από ό,τι αναμένει η Ford και σύμφωνα με την πρόβλεψη της Gartner, μιας αμερικανικής εταιρείας τεχνολογικής...

Η Renault δεν θα προσφέρει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2030

Στις αρχές του 2022 η Renault είχε ανακοινώσει πως έως το 2030 η εταιρία θα μεταμορφωθεί σε μια αμιγώς ηλεκτρική εταιρία για την αγορά...

Η κατήγορος του Christian Horner έκανε επίσημη καταγγελία στη FIA

Νέο κεφάλαιο στην υπόθεση Christian Horner, με την γυναίκα κατήγορο να έχει κάνει επίσημη καταγγελία για τη συμπεριφορά του στη FIA, ενώ ετοιμάζεται να...
<h5>Στα συν:</h5> Κατανάλωση, Απόδοση κινητήρα, Χώροι, Αισθητική καμπίνας, Άνεση, Απόσβεση κραδασμών, Ευελιξία <hr /> <h5>Στα μείον:</h5> Αίσθηση κιβωτίου ταχυτήτων, Νωχελικός κινητήρας κάτω από τις 1900 σ.α.λ., Θόρυβος κινητήρα χαμηλά, Βάρος, ΤιμήTest Drive: Δοκιμάζουμε το Fiat Panda CNG
Autoblog.gr