2013-Koenigsegg-Agera-Image-e01-1024

Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 οι καταλυτικοί μετατροπείς έχουν γίνει αναπόσπαστο μέρος της αυτοκίνησης με ευεργετικά αποτελέσματα για το περιβάλλον, μειώνοντας την έκλυση επικίνδυνων ρύπων όπως το μονοξείδιο του άνθρακα και τα οξείδια του αζώτου. Εξαρχής οι petrolheads τους αντιμετώπισαν σαν αναγκαίο κακό μιας και σαν εμπόδιο στην ροή των καυσαερίων που είναι, φιμώνουν τον κινητήρα και περιορίζουν την απόδοσή του. Στα καθημερινά αυτοκίνητα η μείωση αυτή ήταν της τάξης του 10%, αλλά όταν μιλάμε για μεγέθη Koenigsegg τότε όπως πληροφορούμεθα τότε τα νούμερα μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερα.

Οι Σουηδοί λοιπόν, πατένταραν ένα νέο σύστημα καταλύτη, όπου σύμφωνα με τους ισχυρισμούς τους ίσως απελευθερώσει έως και 300 ίππους. Αντί λοιπόν της κλασσικής διάταξης του καταλύτη μετά τον στροβιλοσυμπιεστή, τοποθέτησαν έναν προκαταλύτη ο οποίος λειτουργεί για όσο ο κυρίως καταλύτης είναι κρύος και βοηθάει και τον στρόβιλο να φτάσει ταχύτερα σε θερμοκρασία λειτουργίας. Όταν λοιπόν ο κυρίως καταλύτης φτάσει σε θερμοκρασία λειτουργίας, τότε βγαίνει εκτός λειτουργίας ο προκαταλύτης. Έτσι αυξάνοντας δηλαδή την αποδοτικότητα του καταλύτη παίζοντας με τις θερμοκρασίες, μπορούν να χρησιμοποιούν πιο “ελεύθερους” καταλύτες, παρέχοντας καλύτερη ροή καυσαερίων και άρα την δυνατότητα για ακόμη μεγαλύτερες πιέσεις υπερπλήρωσης.

Το decat, η πλήρης κατάργηση του καταλύτη δηλαδή, είναι η πιο καλή λύση για το αν θες να πάρεις εύκολα ισχύ από ένα πουσαρισμένο μοτέρ αλλά αυτό είναι παντού παράνομο, ευτυχώς υπάρχουν και οι “αγωνιστικοί” καταλύτες που προσφέρουν μια μέση οδό μεταξύ επιδόσεων και οικολογίας ή έστω νομιμότητας.