high octane

Είναι αλήθεια πως όταν η κουβέντα πάει στο θέμα οκτάνια, απόδοση, βαθμός απόδοσης κτλ, συχνά ακούμε διάφορους αστικούς μύθους, πράγμα που οφείλεται στο ότι πολύς κόσμος δεν έχει ξεκαθαρίσει τα περί θερμοδυναμικής, και συχνά μπερδεύει παρόμοιους λεκτικά όρους. Στο παρόν άρθρο, αν και δεν θα εμβαθύνω σε κάτι από αυτά, τα ανέφερα γιατί πρέπει να είμαστε προσεκτικοί.

Η είδηση είναι πως η γνωστή από το dieselgate αμερικάνικη αρχή EPA (Environmental Protection Agency), εξετάζει την θέσπιση νέων προτύπων για τα καύσιμα, όπου θα τα εξισώσουν με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά. Να σου θυμίσω εδώ πως στην Αμερική οι βενζίνες είναι λιγότερων οκτανίων σε σχέση με την Ευρώπη λόγω του διαφορετικού τρόπου μέτρησης των οκτανίων. Ενώ στην Ευρώπη αναφερόμαστε στο RON (Research Octane Number), στην Αμερική αναφέρονται στον μέσο όρο μεταξύ RON και MON (Motor Octance Number). Αν και ξέρω, πως θα σκεφτείς ότι απλά αναγράφονται διαφορετικά οκτάνια ενώ είναι τα ίδια, έχω την εντύπωση πως τα καύσιμα στην Αμερική είναι όντως χαμηλότερης ποιότητας, εξού και οι παραδοσιακά χαμηλοί λόγοι συμπίεσης των αμερικάνικων μοτέρ.

Τα περισσότερα οκτάνια επιτρέπουν σε ένα μοτέρ να δουλέψει με μεγαλύτερη συμπίεση κάτι που αυξάνει την θερμοδυναμική απόδοσή του, δηλαδή με την ίδια ποσότητα καυσίμου/ενέργειας αποδίδει περισσότερη ισχύ. Το αρνητικό είναι πως αυξάνονται οι απαιτήσεις ψύξης, αλλά μάλλον δεν είναι σημαντικό πρόβλημα μπροστά στα οφέλη. Ίσως σκεφτείς πως ο λόγος συμπίεσης έχει μειωθεί τελευταία διότι σχεδόν όλα τα μοτέρ είναι υπερτροφοδοτούμενα, όμως αν παρατηρήσεις έχουν λόγους συμπίεσης 10 και μερικές φορές και παραπάνω, τιμές που κάποτε συναντούσαμε μόνο στα ατμοσφαιρικά.

Λαμβάνοντας υπόψιν την τεχνολογική πρόοδο, τις εκκλήσεις των κατασκευαστών και το ευρωπαϊκό παράδειγμα, η EPA θεωρεί πως έως το 2025 πρέπει να αναβαθμιστούν οι βενζίνες της Αμερικής, κάτι που θα συμβάλει μεσοσταθμικά στην κατά 5% βελτίωση της οικονομίας καυσίμου. Ένα θέμα βέβαια που τίθεται είναι η διαφορά στην τιμή αλλά οι αρχές εκτιμούν πως αυτή θα αμβλυνθεί αν αυξηθεί η κατανάλωση της “Premium”.

Και μιας και “βενζινολογούμε”, εσύ τι βενζίνη βάζεις;