Happy green traffic light.

Τα φανάρια έχουν φάει αρκετές κατάρες, παρόλα αυτά σε γενικές γραμμές όλοι αναγνωρίζουμε την χρησιμότητά τους και όλοι πειθαρχούμε στα χρώματα. Από μικρή ηλικία κάθε άνθρωπος μαθαίνει να “χορεύει” στον ρυθμό των φαναριών. Δεν ξέρω για εσένα αλλά εγώ θυμάμαι πως έμαθα για τα φανάρια πριν μάθω γραφή και ανάγνωση.

Οι φωτεινοί σηματοδότες ελέγχου της κυκλοφορίας, όπως και όλες οι μηχανές διέπονται από κάποιους απαράβατους κανόνες, οπότε τα παρακάλια και οι απειλές δεν τα συγκινούν. Αν όμως γνωρίζεις τους κανόνες αυτούς τότε ίσως μπορείς να τους χρησιμοποιήσεις για να αποκτήσεις την εύνοια του πράσινου και να κάψεις λιγότερη βενζίνη, ή ό,τι καις, στον βωμό του κόκκινου.

1. Χρονόμετρο-Ταχύτητα-Ρυθμός

Πολλά φανάρια έχουν χρονόμετρο, σε κάποια από αυτά το βλέπεις. Σε όσα το βλέπεις μπορείς να ρυθμίσεις την ταχύτητά σου ώστε να φτάσεις ρολαριστός στην διασταύρωση όταν θα ανάψει το πράσινο. Το να σβήσεις το μοτέρ όσο περιμένεις δεν είναι κατά την γνώμη μου ενδεδειγμένη λύση γιατί μετά μπορεί να δυσκολευτεί να πάρει μπρος και γιατί καταπονεί την μίζα, αλλά το κυριότερο είναι πως μπορεί να χρειαστεί να μετακινηθείς αιφνιδίως. Στην Ελλάδα βέβαια τα περισσότερα φανάρια δεν έχουν ορατό χρονόμετρο. Τότε καλό είναι να ξέρεις περίπου πόσο διαρκεί κάθε χρώμα, αν πρόκειται για διαδρομές που κάνεις συχνά ή απλά αν βλέπεις κόκκινο από μακριά να μειώνεις την ταχύτητά σου. Οι συγκοινωνιολόγοι προσπαθούν να ρυθμίσουν τα φανάρια με σκοπό να κρατάνε την ροή της κυκλοφορίας εντός των ορίων ταχύτητας, δηλαδή 50 χλμ/ώρα για τις κατοικημένες περιοχές. Αυτό φαίνεται εύκολα το βράδυ σε άδειους δρόμους όπου μπορείς να τρέξεις αλλά σε πιάνουν τα κόκκινα το ένα πίσω από το άλλο. Οπότε το να διατηρείς τον νόμιμο ρυθμό κυκλοφορίας σε κάνει φίλο του πράσινου.

2. Κάμερες κυκλοφορίας

Στην Ελλάδα δεν είμαι σίγουρος αν χρησιμοποιούνται, αλλά στο εξωτερικό υπάρχουν κάμερες που ανιχνεύουν αν κάποιο όχημα είναι ακινητοποιημένο στην διασταύρωση και αποφασίζουν να του χαρίσουν ένα πράσινο. Τα πιο εξελιγμένα συστήματα μελετούν την κυκλοφορία σε κάθε πλευρά του φαναριού και πριμοδοτούν την πιο επιβαρυμένη. Εσύ το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να σιγουρευτείς πως είσαι εντός οπτικού πεδίου της κάμερας.

3. Ηλεκτρομαγνητικοί αισθητήρες

Τέτοιου είδους αισθητήρες είναι οι πλέον διαδεδομένοι στην Ελλάδα, είναι φτηνή η τοποθέτησή τους, αξιόπιστη η λειτουργία τους και δεν συγκεντρώνουν το μένος του κόσμου ή την “απαξίωση” των πτηνών όπως οι κάμερες. Παράθεσα και εικόνα γιατί συχνά γίνεται η παρανόηση ότι αυτοί είναι αισθητήρες βάρους αφού λειτουργούν “όταν τους πατάμε”. Τώρα ξέρεις σίγουρα πως δεν είναι αισθητήρες βάρους αλλά καλώδια στο έδαφος που δημιουργούν ένα ηλεκτρομαγνητικό πεδίο. Όταν το πεδίο αυτό το διαταράξει ένα μεγάλο μεταλλικό αντικείμενο όπως το αυτοκίνητο, τότε παίρνει σήμα πως υπάρχει κίνηση.

induction_loop_and_car

Αυτοί οι αισθητήρες έχουν αρκετά διακριτική παρουσία, αλλά ένα έμπειρο και εκπαιδευμένο μάτι τους εντοπίζει εύκολα και από μακριά, το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να περάσεις με το όχημά σου από πάνω τους και αυτοί θα δώσουν εντολή στο φανάρι να πρασινίσει το συντομότερο δυνατόν. Από προσωπική εμπειρία ξέρω πως οι νέοι οδηγοί συχνά δεν τους βλέπουν με αποτέλεσμα να σταματούν στο φανάρι σε αρκετή απόσταση από αυτούς, για να βλέπουν ευκολότερα το φανάρι. Σε αυτή την περίπτωση το κατά τ’άλλα αγενές κορνάρισμα ίσως βοηθήσει ώστε να μετακινηθούν σε πιο σωστή θέση. Εγώ όταν μπορώ κατεβαίνω και τους εξηγώ τι συμβαίνει, ευκαιρία και για γνωριμίες!

Αν όλα τα παραπάνω σου φάνηκαν βαρετά και πολύπλοκα τότε σκέψου την λύση του Δαλτωνισμού (είδος αχρωματοψίας που συγχέει το πράσινο με το ερυθρό), αλλά κάνε καλού κακού και μια μικτή ασφάλεια.

  • sotirisb

    Αυτό που όλοι πιστεύουν ότι είναι αισθητήρες βάρους έχει πολλή πλάκα. Επίσης τιπ για τους μηχανοβιους: επειδή ο ελεγκτής δε πιάνει εύκολα ηλεκτρομαγνητικά κύματα από τις μηχανές και τα σκούτερ, κάποιοι βάζουν μαγνήτες νεοδυμίου στο κάτω μέρος του πλαισίου για να τους αναγνωρίζει ο ελεγκτής πιο εύκολα.

  • sotirisb

    Αυτό που όλοι πιστεύουν ότι είναι αισθητήρες βάρους έχει πολλή πλάκα. Επίσης τιπ για τους μηχανοβιους: επειδή ο ελεγκτής δε πιάνει εύκολα ηλεκτρομαγνητικά κύματα από τις μηχανές και τα σκούτερ, κάποιοι βάζουν μαγνήτες νεοδυμίου στο κάτω μέρος του πλαισίου για να τους αναγνωρίζει ο ελεγκτής πιο εύκολα.

  • τετοιους ηλεκτρομαγνητικους αισθητηρες εχει στο φαναρι εξω απο το σπιτι μου,πολλοι οδηγοι ομως δεν το γνωριζουν σταματανε το οχημα τους αρκετα μετρα πριν το φαναρι,περιμενουν αρκετα νομιζοντας οτι κολλησε το φαναρι και το αποτελεσμα ειναι να περνανε με κοκκινο γιατι αγανακτουνε επειδη δεν αναψε πρασινο..
    αρκετους τους εχω ενημερωσει,καμια καλη γνωριμια δεν με ετυχε ακομα.. :-P

  • τετοιους ηλεκτρομαγνητικους αισθητηρες εχει στο φαναρι εξω απο το σπιτι μου,πολλοι οδηγοι ομως δεν το γνωριζουν σταματανε το οχημα τους αρκετα μετρα πριν το φαναρι,περιμενουν αρκετα νομιζοντας οτι κολλησε το φαναρι και το αποτελεσμα ειναι να περνανε με κοκκινο γιατι αγανακτουνε επειδη δεν αναψε πρασινο..
    αρκετους τους εχω ενημερωσει,καμια καλη γνωριμια δεν με ετυχε ακομα.. :-P

  • οπως βεβαια υπαρχουν και τα προειδοποιητικα πορτοκαλι φαναρια πιο μπροστα..που αμα τα προσεξεις θα μπορεσεις να εχεις το πρασινο φαναρι στις υπηρεσιες σου !!! :-D

    οπως περιμενουμε στο μελλον την επικοινωνια τον ΑΥΤΟΝΟΜΩΝ αυτοκινητων….με τα εξυπνα φαναρια !!!!!!

    η μετακινηση στην πολη θα παει σε αλλο επιπεδο τοτε !!

    • Panos

      Νομίζω όταν πράγματι έχουμε αυτόνομα αυτοκίνητα, δεν θα υπάρχουν πια φανάρια, καθώς θα ξέρουν άμεσα πότε πρέπει να περάσουν σε συνεννόηση με τα άλλα αυτοκίνητα. Δες αυτό το videάκι που λέει για άλλο θέμα, αλλά πιάνει και το θέμα αυτόνομης κίνησης:

      https://www.youtube.com/watch?v=iHzzSao6ypE&feature=share

    • xtra

      Λόγικα θα υπάρχουν, γιατι στο δρόμο θα κινούνται και πεζοί , ποδήλατα και μηχανάκια ?

    • απλα θα υπαρχουν διαβασεις πεζων..που εκει θα δινουν προτεραιοτητα στους πεζουν !! μια σκεψη !! :-D

  • Kostas Farao Arkoudis Vafeas

    χεχεε να σημειώσω όμως πως αυτό που γράφεις στο τέλος με τον Δαλτωνισμό δεν βοηθάει, αλλιώς θα είχαμε ένα φανάρι που αλλάζει χρώμα, όχι 3 φανάρια που αλλάζει ΚΑΙ θέση ΚΑΙ χρώμα ;)

  • συμβουλή μία και μοναδική: μετανάστευση.

    • απο ποια χωρα μας γραφεις ?