Η αγάπη και η βλακεία, σύνορα και όρια δεν γνωρίζουν. Η πρώτη χαρακτηρίζει τη σχέση μας με τα αυτοκίνητο, η δεύτερη κατακλύζει το είναι διαφόρων ακατάλληλων που (απο)τυγχάνει να μοιράζονται τους δρόμους μαζί μας. Παραδείγματα και συμπεριφορές ικανές να γεμίσουν 10 άρθρα σαν αυτό και να τα μετατρέψουν σε νουβέλες, ή να αποτελέσουν το σενάριο μιας σουρεάλ κινηματογραφικής οπτικής, κατά τα πρότυπα του Στάνλεϊ Κιούμπρικ και της ομότιτλης ταινίας.

Το πιο πρόσφατο trend θα μπορούσε να αποτελεί ελληνική ευρεσιτεχνία, όμως μια χαρά δημιουργικοί αποδεικνύονται και οι φωστήρες του εξωτερικού. Υποθέτω γνωρίζεις το τρικ με το κέρμα/μάρκα από καροτσάκι super market στην υποδοχή της ζώνης ασφαλείας. Οι περισσότερο “Μαγκάιβερ” προτιμούν να την κουμπώσουν στο κάθισμα και μετά να αράξουν την πλάτη τους, ώστε να μην κρέμεται στην κολώνα και χαλάει το ντεκόρ. Ελπίζω να μην χρησιμοποιείς καμία τέτοια ημι-καθυστερημένη τακτική όταν μπαίνεις στο αυτοκίνητο.

Οι Αμερικανοί παρουσίασαν τη σύγχρονη διασκευή της εν λόγω “μαγκιάς”, προσαρμοσμένη στα αυριανά standards της αυτόνομης οδήγησης. Blade Runner και Minority Report δεν γίναμε ακόμα, βέβαια, αλλά κάποια πράγματα -όπως επιτάχυνση, επιβράδυνση, διεύθυνση μέσα σε ένα συγκεκριμένα οριοθετημένο πλαίσιο παραμέτρων- τα αυτοκίνητα μπορούν πλέον να τα κάνουν χωρίς ανθρώπινη συνδρομή. Όχι και δίχως επιτήρηση, όμως. Εν ολίγοις, βρισκόμαστε στην αυγή της ημι-αυτόνομης κίνησης. Key συνθετικό: ημι. Προς υπεράσπιση των φελλών, αρκετοί κατασκευαστές -με “μπαντιέρα” την ψυχαναγκαστικά attention whore, Tesla- πλάσαραν τις προτάσεις τους με ονομασίες του στυλ “Autonomous”, “Autopilot”, “Self Driving” και λοιπά τσιτάτα. Αυτό προκάλεσε σύγχυση, η οποία οδήγησε στην πεποίθηση πως ένα Model S για παράδειγμα, μπορεί να σε πάει και να σε φέρει από τη δουλειά σου ενώ εσύ χαζεύεις στο ίντερνετ ή βλέπεις ταινία. Το αποτέλεσμα; Ατυχήματα επί ατυχημάτων και μία τραγική κατάληξη το 2016.

Βλέποντας πως έδωσαν ηλεκτρομαγνητικό παλμό σε ανθρώπους της βιομηχανικής επανάστασης, οι εταιρίες αναθεώρησαν τον μηχανισμό marketing και λειτουργίας των συστημάτων, ξεκαθαρίζοντας πως το αυτοκίνητο πρέπει να τηρεί υπό την επίβλεψη του οδηγού διαρκώς. Για τον λόγο αυτό, λειτουργία ημι-αυτόνομης κίνησης μπορεί να ενεργοποιηθεί εφ’όσον υπάρχει τουλάχιστον ένα χέρι στο τιμόνι. Η Mercedes χρησιμοποιεί επιπλέον σκανάρισμα ματιού, ώστε να ελέγχει αν ο οδηγός έχει τον νου του στον δρόμο ή στο τοπίο. Και κάπου εδώ έρχεται η ανθρώπινη εφευρετικότητα, να κάνει ρετάλι μια ολόκληρη βιομηχανία τεχνολογίας.

Το πορτοκάλι που βλέπεις υποκαθιστά την πίεση που ασκεί το ανθρώπινο χέρι στο τιμόνι, ξεγελώντας το Autopilot και επιτρέποντας στον χειριστή να ακουμπάει στο αναπαυτικό προσκέφαλο με τα χέρια πίσω, ονειροπολώντας σεζλόνγκ και τρέλες στις Σεϋχέλλες. Έτσι απλά, ένα οπωροφόρο μηδενίζει εκατοντάδες αισθητήρες και υπολογιστική δύναμη αρκετών gb, χαρίζοντας τη νίκη στον αρχηγό των θηλαστικών κόντρα στο δημιούργημά του. Ο ευτυχής “καλλιτέχνης”, ονόματι Tesla Man (μυαλό ίσα με το πορτοκάλι, προφανώς), εξηγεί με υπερηφάνεια την λαμπρή του σύλληψη

Σημειωτέον, μιλάμε για ένα σύστημα που μπέρδεψε προπορευόμενο φορτηγό με τον ορίζοντα και καρφώθηκε πάνω του, την στιγμή που ο οδηγός παρακολουθούσε ταινία. Και με αυτή την προιστορία, ο Tesla Man επιλέγει να το κοροϊδέψει. Σαφώς και ακολούθησαν αναβαθμίσεις και ενδελεχής έλεγχος, όμως δεν παύει να είναι -όπως και τα υπόλοιπα του είδους- ΑΤΕΛΕΣ σύνολο. Εξ ου και το “ημι-” που προηγείται του αυτόνομου.

Πριν περπατήσει κανείς, συνήθως μπουσουλάει. Πριν παραδώσουμε το τιμόνι στις μηχανές, καλό θα ήταν να τις διδάξουμε πώς να το χρησιμοποιούν. Καλύτερα, να μην το αφήσουμε καν.