Είμεθα ρομαντικοί, τι να κάνουμε; Μας αρέσει η οδήγηση με τον ανθρώπινο παράγοντα σε πρώτο ρόλο και τα ηλεκτρονικά στα παρασκήνια, ή και τελείως εκτός πλάνου. Ο ρομαντισμός, ωστόσο, δεν μεταφράζεται σε ψευδαισθήσεις.

Η τεχνολογία μπορεί να αλλοιώνει σε κάποιες περιπτώσεις την εμπειρία, στις περισσότερες όμως δεν υπάρχει αντίρρηση πως βελτιώνει το τελικό προϊόν. Η φωτογραφία ενός αυτόματου κιβωτίου είναι η πρώτη που μπαίνει στον στόχο ενός petrolhead, ειδικά από όταν η Ferrari με τη Lamborghini έβγαλαν το χειροκίνητο στη σύνταξη. Η γενικότερη τάση ρίχνει “μαύρο” στον τρίτο πεντάλ, ενώ ο συμπλέκτης -συνήθως- πλέον έχει αδερφό και ηλεκτρονική διαχείριση.

Αναγκαίο κακό; 8 εκλεκτοί αναλυτές από όλους τους κλάδους της αυτοματοποιημένης μετάδοσης, απαντούν αρνητικά και τεκμηριώνουν γιατί μερικές φορές είναι καλύτερα να τραβάς (paddles) παρά να πατάς (συμπλέκτη).

1Alfa Romeo Giulia

O λεβιές της Giulia γεμίζει χορταστικά τη χούφτα σου, το κούμπωμα είναι καλό και οι διαδρομές στο 6αρι κιβώτιο αναλογικά μικρές. Το 8αρι αυτόματο της ZF, ωστόσο, αποτελεί κόσμημα για οποιοδήποτε μοντέλο το φοράει.

Τέλεια κλιμάκωση, αψεγάδιαστες αλλαγές, βελούδινο όταν πρέπει-“σφαίρα” όταν του ζητηθεί, δίνει μια πολυπόθητη νίκη στους μετατροπείς ροπής απέναντι στους δίδισκους σφετεριστές και φυσικά, στο πατροπαράδοτο “χέρι”.

2BMW 3 Series


Θα μπορούσε να είναι copy-paste οι παραπάνω 2 παράγραφοι, όμως το αυτόματο “καθαρίζει” το ματς στη Βαυαρία πολύ πιο εύκολα από ό,τι στο Μιλάνο.

Οι BMW δεν ήταν ποτέ Honda από άποψης χειροκίνητων, ούτε όμως Citroen. Γαλουχήθηκαν γενιές κάγκουρων και σεβάσμιων drifters με τα κατεβάσματα και τα συμπλεκταρίσματα, το κιβώτιο αυτό καθεαυτό όμως δεν ξέφυγε από τα όρια του “καλού”. Χώρια τον άχαρο και παρωχημένο λεβιέ. Άνετη επικράτηση για το μηχανολογικό αριστούργημα της ZF.

3Honda Civic

Όπως μόλις είπαμε, Honda + χειροκίνητα = Τσάβι + Μέσι. Ίσως η εταιρία με τα -διαχρονικά- καλύτερα κιβώτια, ανεξαρτήτου κατηγορίας. Aπό το Jazz μέχρι τα Type R, η συνεργασία λεβιέ-γραναζιών-κινητήρα αγγίζει την τελειότητα.

Τα CVT αντίθετα και εξίσου διαχρονικά, αποτελούν λύση ανάγκης. Πιο πρακτικά από τα αυτόματα, με το πλεονέκτημα των “άπειρων” σχέσεων και το ανυπέρβλητο μειονέκτημα του μονότονου “βζζζζζζζ”, υπάρχουν για να συμπληρώνουν τη γκάμα των μοντέλων της Honda. Επίσης, υστερούν σημαντικά σε επιδόσεις.

Το Civic έκανε 0-100 σε 7,7″ με το 6αρι χειροκίνητο. Πόσο λες χρειάστηκε το CVT; 8 ξερά; 8.2; 8.7 στη χειρότερη; Κάτσε κάπου πρόχειρα και διάβασε: 6.9! Δεν μπέρδεψα το “8” με το “6”. Το Civic 1.5 Turbo CVT παραλίγο να ρίξει ολόκληρο δευτερόλεπτο στο manual. Αφού τσεκάραμε το V-Box και διαπιστώσαμε ότι δεν είχε ημερομηνία λήξης, φτάσαμε στο συμπέρασμα πως η ομαλότερη εκκίνηση που επιτρέπει (ίδιος οδηγός και συνθήκες) και η αδιάκοπη παροχή ισχύος ήταν οι λόγοι που το CVT ξέρανε το χρονόμετρο.

Το “βζζζζζζζζζ” δεν λείπει, αλλά από τη στιγμή που εξασφαλίζει “κατοστάρι” ατμοσφαιρικού Type R κλείνουμε τα αυτιά μας.

4Porsche 911 Carrera/Carrera S

To Τσουφενχάουζεν έβαλε “χέρι” στη μετάδοση της GT3 και είμαστε πέρα για πέρα ευτυχείς. Σε μια καθαρόαιμη κατασκευή αναζητάς και το απειροελάχιστο δράμι ανόθευτης απόλαυσης, πράγμα που σημαίνει ότι ηλεκτρουδραυλικοί “μεσάζοντες” μεταξύ ανθρώπου και μηχανής ανήκουν στο πυρ το εξώτερον. Τι γίνεται με τις απλές 911, όμως;

H Carrera είναι από τις λίγες επιλογές που διαθέτεις αν είσαι παλαιών αρχών και το 7αρι δεν είναι άσχημο. Η κλιμάκωση παραείναι μακριά για τον χαρακτήρα της, όμως δεν φαντάζει παράταιρο. Νιώθει, όμως, παρωχημένο όταν συγκριθεί με το state of the art δίδισκο PDK. Άριστο “γρανάζωμα”, αστραπιαίες και δίχως να τις καταλαβαίνεις αλλαγές, καθιστά την 911 ταχύτερη και πιο οικονομική χωρίς να θυσιάζει το status quo του εμβληματικού sportscar.

5Όλες οι Mercedes

Ακόμα κι αν η εμπειρία σου με το “Αστέρι” περιορίζεται σε βόλτες με ταξί, δεν γίνεται να μην έχεις προσέξει το πασιφανές. Κλίμα ακραίας πόλωσης στη Στουτγκάρδη: από τη μία αυτόματα κιβώτια για σεμινάριο μηχανικής, από την άλλη χειροκίνητα που δεν ξεχωρίζουν από σκραπ.

Δεν υπάρχει άλλη εταιρία με τέτοια αντίφαση στην γκάμα της, τουλάχιστον μέχρι πρόσφατα. Η τελευταία γενιά της A Class είναι άλμα σε νέα διάσταση, όμως ακόμα θέλει να φάει πολλά συγχρονιζέ για να φτάσει το αυτόματο. Ενδεικτικά, στα 51 χρόνια καριέρας της AMG μόνο η W124 E500 έχει κυκλοφορήσει με χειροκίνητο, κι αυτό κατόπιν μετατροπής (5αρι Getrag στη Hammer, αν είσαι περίεργος). Δεν το λες τυχαίο γεγονός.

6Τα pick-ups

Oι Ferrari την πλήρωσαν, αλλά τα Navara και τα L200 αυτού του κόσμου θα έπρεπε να ήταν στη θέση τους. Μέχρι τώρα ανεχόμασταν τα χειροκίνητα στα pick-ups ελέω εκκινήσεων σε γλιστερές ανωφέρειες και γενικότερο “ζύγισμα” που επιτρέπει η χρήση του συμπλέκτη.

Δόξα τω Θεώ, πλέον έχουν αναλάβει τα ηλεκτρονικά κι εμείς δεν χρειάζεται να αντιμετωπίζουμε διαδρομές λεβιέδων που θυμίζουν ανακάτεμα προβατίνας και κούμπωμα με αίσθηση μασημένης τσίχλας. Το νέο Ford Ranger Raptor παραλίγο να διαθέτει 13 ταχύτητες (ούτε mountain bike), περιορίστηκε στις 10, όμως και τα κλασικά 6αρια που συναντάς στα Nissan Navara, Mitsubishi L200 και Toyota Hilux μια χαρά είναι.

7Τα καμπριολέ (πλην ελαχίστων roadsters)

Όταν πληρώνεις παραπάνω για το ίδιο αυτοκίνητο, χωρίς οροφή και μειωμένη αντίληψη του σασί περί handling αφενός κρύβεις έναν μικρό μαζώχα μέσα σου, αφετέρου αναζητάς χαλαρωτικές βόλτες συνήθως παρουσία παρέας στο διπλανό κάθισμα. Σε τέτοιους νωχελικούς ρυθμούς, το τελευταίο που θες για το δεξί σου χέρι είναι να είναι απασχολημένο με το ανακάτεμα ενός πλαστικού, που εξέχει από την κονσόνλα για να κρατάς τον κινητήρα στο ωφέλιμο φάσμα. Άσε το να ξεκουράζεται εκεί που πρέπει, η τεχνολογία “καθαρίζει” για τα σένανε.

8Όλο το VW Group

Ο όμιλος VW χωρίζεται σε δυο περιόδους: Προ και Μετά DSG. Aπό τη στιγμή που παρουσιάστηκε το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, άρχισε να μετράει αντίστροφα το ρολόι καταστροφής του χειροκίνητου. Στο σύνολο της αυτοκίνησης, όχι μόνο στο VAG.

Πρακτικά, δεν υπάρχει λόγος -πέραν της συνήθειας και του κόστους- για να μην επιλέξεις το DSG. Από 1000αρι Leon μέχρι Scirocco R, οι δυο συμπλέκτες που αναλαμβάνουν πρωτεύοντα και δευτερεύοντα άξονα, ορίζουν τα standards για την μετάδοση της κίνησης. Αρχικά με 6 και πλέον με 7 σχέσεις, το DSG λειτουργεί σαν μια αόρατη γόμα που αργοσβήνει την χειροκίνητη αλλαγή ταχυτήτων από τον χάρτη της Ιστορίας. Υπάρχουν φορές (όπως με το 5τάχυτο χειροκίνητο Octavia 1.6 TDI) που η VW ουσιαστικά σου “βουτάει” τα επιπλέον χρήματα που κοστίζει το δίδισκο.

Άλλες (όπως με το Golf GTi) σε αφήνει με το συναίσθημα ως μόνη άμυνα στο αδιάκοπο τραγούδι του DSG. Και πρέπει να είσαι απόγονος του Οδυσσέα για να μην υποκύψεις.