Είμεθα ρομαντικοί, τι να κάνουμε; Μας αρέσει η οδήγηση με τον ανθρώπινο παράγοντα σε πρώτο ρόλο και τα ηλεκτρονικά στα παρασκήνια, ή και τελείως εκτός πλάνου. Ο ρομαντισμός, ωστόσο, δεν μεταφράζεται σε ψευδαισθήσεις.

Η τεχνολογία μπορεί να αλλοιώνει σε κάποιες περιπτώσεις την εμπειρία, στις περισσότερες όμως δεν υπάρχει αντίρρηση πως βελτιώνει το τελικό προϊόν. Η φωτογραφία ενός αυτόματου κιβωτίου είναι η πρώτη που μπαίνει στον στόχο ενός petrolhead, ειδικά από όταν η Ferrari με τη Lamborghini έβγαλαν το χειροκίνητο στη σύνταξη. Η γενικότερη τάση ρίχνει “μαύρο” στον τρίτο πεντάλ, ενώ ο συμπλέκτης -συνήθως- πλέον έχει αδερφό και ηλεκτρονική διαχείριση.

Αναγκαίο κακό; 8 εκλεκτοί αναλυτές από όλους τους κλάδους της αυτοματοποιημένης μετάδοσης, απαντούν αρνητικά και τεκμηριώνουν γιατί μερικές φορές είναι καλύτερα να τραβάς (paddles) παρά να πατάς (συμπλέκτη).

1Alfa Romeo Giulia

O λεβιές της Giulia γεμίζει χορταστικά τη χούφτα σου, το κούμπωμα είναι καλό και οι διαδρομές στο 6αρι κιβώτιο αναλογικά μικρές. Το 8αρι αυτόματο της ZF, ωστόσο, αποτελεί κόσμημα για οποιοδήποτε μοντέλο το φοράει.

Τέλεια κλιμάκωση, αψεγάδιαστες αλλαγές, βελούδινο όταν πρέπει-“σφαίρα” όταν του ζητηθεί, δίνει μια πολυπόθητη νίκη στους μετατροπείς ροπής απέναντι στους δίδισκους σφετεριστές και φυσικά, στο πατροπαράδοτο “χέρι”.

2BMW 3 Series


Θα μπορούσε να είναι copy-paste οι παραπάνω 2 παράγραφοι, όμως το αυτόματο “καθαρίζει” το ματς στη Βαυαρία πολύ πιο εύκολα από ό,τι στο Μιλάνο.

Οι BMW δεν ήταν ποτέ Honda από άποψης χειροκίνητων, ούτε όμως Citroen. Γαλουχήθηκαν γενιές κάγκουρων και σεβάσμιων drifters με τα κατεβάσματα και τα συμπλεκταρίσματα, το κιβώτιο αυτό καθεαυτό όμως δεν ξέφυγε από τα όρια του “καλού”. Χώρια τον άχαρο και παρωχημένο λεβιέ. Άνετη επικράτηση για το μηχανολογικό αριστούργημα της ZF.

3Honda Civic

Όπως μόλις είπαμε, Honda + χειροκίνητα = Τσάβι + Μέσι. Ίσως η εταιρία με τα -διαχρονικά- καλύτερα κιβώτια, ανεξαρτήτου κατηγορίας. Aπό το Jazz μέχρι τα Type R, η συνεργασία λεβιέ-γραναζιών-κινητήρα αγγίζει την τελειότητα.

Τα CVT αντίθετα και εξίσου διαχρονικά, αποτελούν λύση ανάγκης. Πιο πρακτικά από τα αυτόματα, με το πλεονέκτημα των “άπειρων” σχέσεων και το ανυπέρβλητο μειονέκτημα του μονότονου “βζζζζζζζ”, υπάρχουν για να συμπληρώνουν τη γκάμα των μοντέλων της Honda. Επίσης, υστερούν σημαντικά σε επιδόσεις.

Το Civic έκανε 0-100 σε 7,7″ με το 6αρι χειροκίνητο. Πόσο λες χρειάστηκε το CVT; 8 ξερά; 8.2; 8.7 στη χειρότερη; Κάτσε κάπου πρόχειρα και διάβασε: 6.9! Δεν μπέρδεψα το “8” με το “6”. Το Civic 1.5 Turbo CVT παραλίγο να ρίξει ολόκληρο δευτερόλεπτο στο manual. Αφού τσεκάραμε το V-Box και διαπιστώσαμε ότι δεν είχε ημερομηνία λήξης, φτάσαμε στο συμπέρασμα πως η ομαλότερη εκκίνηση που επιτρέπει (ίδιος οδηγός και συνθήκες) και η αδιάκοπη παροχή ισχύος ήταν οι λόγοι που το CVT ξέρανε το χρονόμετρο.

Το “βζζζζζζζζζ” δεν λείπει, αλλά από τη στιγμή που εξασφαλίζει “κατοστάρι” ατμοσφαιρικού Type R κλείνουμε τα αυτιά μας.

4Porsche 911 Carrera/Carrera S

To Τσουφενχάουζεν έβαλε “χέρι” στη μετάδοση της GT3 και είμαστε πέρα για πέρα ευτυχείς. Σε μια καθαρόαιμη κατασκευή αναζητάς και το απειροελάχιστο δράμι ανόθευτης απόλαυσης, πράγμα που σημαίνει ότι ηλεκτρουδραυλικοί “μεσάζοντες” μεταξύ ανθρώπου και μηχανής ανήκουν στο πυρ το εξώτερον. Τι γίνεται με τις απλές 911, όμως;

H Carrera είναι από τις λίγες επιλογές που διαθέτεις αν είσαι παλαιών αρχών και το 7αρι δεν είναι άσχημο. Η κλιμάκωση παραείναι μακριά για τον χαρακτήρα της, όμως δεν φαντάζει παράταιρο. Νιώθει, όμως, παρωχημένο όταν συγκριθεί με το state of the art δίδισκο PDK. Άριστο “γρανάζωμα”, αστραπιαίες και δίχως να τις καταλαβαίνεις αλλαγές, καθιστά την 911 ταχύτερη και πιο οικονομική χωρίς να θυσιάζει το status quo του εμβληματικού sportscar.

5Όλες οι Mercedes

Ακόμα κι αν η εμπειρία σου με το “Αστέρι” περιορίζεται σε βόλτες με ταξί, δεν γίνεται να μην έχεις προσέξει το πασιφανές. Κλίμα ακραίας πόλωσης στη Στουτγκάρδη: από τη μία αυτόματα κιβώτια για σεμινάριο μηχανικής, από την άλλη χειροκίνητα που δεν ξεχωρίζουν από σκραπ.

Δεν υπάρχει άλλη εταιρία με τέτοια αντίφαση στην γκάμα της, τουλάχιστον μέχρι πρόσφατα. Η τελευταία γενιά της A Class είναι άλμα σε νέα διάσταση, όμως ακόμα θέλει να φάει πολλά συγχρονιζέ για να φτάσει το αυτόματο. Ενδεικτικά, στα 51 χρόνια καριέρας της AMG μόνο η W124 E500 έχει κυκλοφορήσει με χειροκίνητο, κι αυτό κατόπιν μετατροπής (5αρι Getrag στη Hammer, αν είσαι περίεργος). Δεν το λες τυχαίο γεγονός.

6Τα pick-ups

Oι Ferrari την πλήρωσαν, αλλά τα Navara και τα L200 αυτού του κόσμου θα έπρεπε να ήταν στη θέση τους. Μέχρι τώρα ανεχόμασταν τα χειροκίνητα στα pick-ups ελέω εκκινήσεων σε γλιστερές ανωφέρειες και γενικότερο “ζύγισμα” που επιτρέπει η χρήση του συμπλέκτη.

Δόξα τω Θεώ, πλέον έχουν αναλάβει τα ηλεκτρονικά κι εμείς δεν χρειάζεται να αντιμετωπίζουμε διαδρομές λεβιέδων που θυμίζουν ανακάτεμα προβατίνας και κούμπωμα με αίσθηση μασημένης τσίχλας. Το νέο Ford Ranger Raptor παραλίγο να διαθέτει 13 ταχύτητες (ούτε mountain bike), περιορίστηκε στις 10, όμως και τα κλασικά 6αρια που συναντάς στα Nissan Navara, Mitsubishi L200 και Toyota Hilux μια χαρά είναι.

7Τα καμπριολέ (πλην ελαχίστων roadsters)

Όταν πληρώνεις παραπάνω για το ίδιο αυτοκίνητο, χωρίς οροφή και μειωμένη αντίληψη του σασί περί handling αφενός κρύβεις έναν μικρό μαζώχα μέσα σου, αφετέρου αναζητάς χαλαρωτικές βόλτες συνήθως παρουσία παρέας στο διπλανό κάθισμα. Σε τέτοιους νωχελικούς ρυθμούς, το τελευταίο που θες για το δεξί σου χέρι είναι να είναι απασχολημένο με το ανακάτεμα ενός πλαστικού, που εξέχει από την κονσόνλα για να κρατάς τον κινητήρα στο ωφέλιμο φάσμα. Άσε το να ξεκουράζεται εκεί που πρέπει, η τεχνολογία “καθαρίζει” για τα σένανε.

8Όλο το VW Group

Ο όμιλος VW χωρίζεται σε δυο περιόδους: Προ και Μετά DSG. Aπό τη στιγμή που παρουσιάστηκε το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, άρχισε να μετράει αντίστροφα το ρολόι καταστροφής του χειροκίνητου. Στο σύνολο της αυτοκίνησης, όχι μόνο στο VAG.

Πρακτικά, δεν υπάρχει λόγος -πέραν της συνήθειας και του κόστους- για να μην επιλέξεις το DSG. Από 1000αρι Leon μέχρι Scirocco R, οι δυο συμπλέκτες που αναλαμβάνουν πρωτεύοντα και δευτερεύοντα άξονα, ορίζουν τα standards για την μετάδοση της κίνησης. Αρχικά με 6 και πλέον με 7 σχέσεις, το DSG λειτουργεί σαν μια αόρατη γόμα που αργοσβήνει την χειροκίνητη αλλαγή ταχυτήτων από τον χάρτη της Ιστορίας. Υπάρχουν φορές (όπως με το 5τάχυτο χειροκίνητο Octavia 1.6 TDI) που η VW ουσιαστικά σου “βουτάει” τα επιπλέον χρήματα που κοστίζει το δίδισκο.

Άλλες (όπως με το Golf GTi) σε αφήνει με το συναίσθημα ως μόνη άμυνα στο αδιάκοπο τραγούδι του DSG. Και πρέπει να είσαι απόγονος του Οδυσσέα για να μην υποκύψεις.

  • οπως και ναχει..τιμη και δοξα στους manualok@ulous !!!!!! :-P https://uploads.disquscdn.com/images/6f2c4dcff06630bc298ca1f824d0a403da9badced28a7f45e3f5d3ecc1941330.jpg
    παντως εγω ειμαι υπερ ενος καλου αυτοματου..σαν το DSG ενα πραμα !!!!! η ευκολια του στην καθημερινοτητα δεν υπαρχει!!!!! οταν δεν χαλαει οπως λενε τα φορουμς !!!! :-P

  • Anestis Genk

    Τα αυτόματα είναι για τους Αμερικάνοι που δεν ξέρουν συμπλέκτη.
    Το καλό αμάξι είναι ελαφρύ, έχει ροπάτο μοτέρ και βολεύτεται με ένα πεντατάχυτο dogleg με καλή κλιμάκωση.
    Και ο καλός ιδιοκτήτης του εν λόγω αμαξιού έχει φτιάξει μια κοινωνία χωρίς μποτιλιάρισμα και έμμεσους φόρους. :)

  • rous

    Πλέον μόνο αυτόματο διπλού συμπλέκτη. Όταν το ζήσεις, μετά δεν ξανά γυρνας.

  • Yiannis P

    Με το ιερό μανουάλι δεν παίζουμε. Είναι βλαστημία. Πάντως πέρα από την πλάκα είναι θέμα γούστου. Εμένα για παράδειγμα δεν μου άρεσε καθόλου ένα golf gti με αυτόματο που είχα οδηγήσει. Εντάξει όταν πας αργα και σε κίνηση είναι ευκολία δεν λέω αλλά όταν θες να το ζορίσεις λίγο πολύ κρύο πράμα το αυτόματο ρε παιδί μου. Έτσι και αλλιώς δεν τρέχω σε αγώνες σε πίστα για να με νοιάζει και το παραμικρό δευτερόλεπτο.

  • SkidRAW

    ΜΕΛΙ το χειροκινητο του Civic λεμε ΜΕΛΙ!!
    Ισως το χειροτερο παραδειγμα που θα μπορουσε να μπει στο αρθρο συγκρινοντας χειροκινητο κιβωτιο Honda με CVT, καμια επαφη και ας ηταν 3 δευτερολεπτα πιο γρηγορο!
    Με τη λογικη του οτι ειναι πιο γρηγορο και πιο βολικο ολα τα αυτοματα ειναι καλυτερα!

    Το αυτοματο του Mustang roadster ειναι ισως (σιγουρα) το χειροτερο αυτοματο κιβωτιο που βγηκε ποτε στην ιστορια.

  • Bon Viveur

    δεν υπάρχουν αυτοκίνητα που το χειροκίνητο να είναι καλύτερο απο το αυτόματο… 2017 έχουμε.
    Είναι σαν να προτιμάει κανείς να σιδερώνει από το να βρίσκει έτοιμα σιδερωμένα τα ρούχα του.

  • Bon Viveur

    δεν υπάρχουν αυτοκίνητα που το χειροκίνητο να είναι καλύτερο απο το αυτόματο… 2017 έχουμε.
    Είναι σαν να προτιμάει κανείς να σιδερώνει από το να βρίσκει έτοιμα σιδερωμένα τα ρούχα του.

    • 2018…kai οταν καποιος σου λεει πως ενα αυτοματο δεν ειναι καλο…σκεφτοντε εκει απο τις χολιγουντιανες ταινιες του 80…. που ειχαν τα αυτοματα εναν λεβιε πισω απο το τιμονι !!!

    • Scooby r22b

      Υπάρχουν τρείς τύποι αυτόματων κιβωτίων.
      Τα κλασικά (πρώτης γενιάς), τα CVT και τα πιο εξελιγμένα διπλού συμπλέκτη.
      Τα CVT και διπλού συμπλέκτη είναι πιο επιρρεπείς στις βλάβες (κυρίως τα CVT), όμως οδηγική απόλαυση (για εμένα), έχει μόνο ένα γρήγορο σειριακό κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.

    • Bon Viveur

      2017 έχω εγώ, είμαι παλαιοημερολογίτης 😁😁😛😛😛
      Σωστά τα λες, πριν από κανένα μήνα έδωσα σε έναν συνάδελφο μου (πολεμιος του αυτόματου) που ψάχνεται για αμάξι, να οδηγήσει το Οκτάβια και μετά την βόλτα ψάχνει για αυτόματο…

    • καλα τι μερα εχετε ?? εμεις σε λιγο παμε για καλοκαιρι !!!! :-P
      ρε ολοι το ιδιο κανουν !!!!!κραζουν καραζουν…και μετα θαυμαζουν αγοραζουν !!!!! :-D

    • SkidRAW

      “δεν υπάρχουν αυτοκίνητα που το χειροκίνητο να είναι καλύτερο απο το αυτόματο… 2017 έχουμε.” Θα παρω την προταση σου και θα προσθεσω αυτο εδω.

      https://www.youtube.com/watch?v=eWn3oUrrlCw

      Επισης τα CVT ακουγονται τελειως μονοτονα στην επιταχυνση πραγμα αποτρεπτικο τουλαχιστον για μενα. Στα υπολοιπα δεν φερνω καμια αντιρρηση τα αυτοματα του GROUP και τα PDK ειναι πολυ καλα και θα επαιρνα αυτοκινητο με τετοιο κιβωτιο. Αλλα δεν ειναι ΟΛΑ ετσι.

      Υ.Γ Ενα μεγαλο μπραβο στην Ford, δεν θα μπορουσε να κανει χειροτερη δουλεια με το συγκεκριμενο! :P

    • Bon Viveur

      Εσύ κι εγώ κι όλοι μας δεν κοιτάμε τον χρόνο στο 0-300 γιατί δεν θα μας χρειαστεί ποτέ. Εμείς κοιτάμε την άνεση στην καθημερινότητα. Ειδικά μέσα στην πόλη στο μποτιλιαρισμα, ακόμη και ένα κακό αυτόματο είναι πολύ καλύτερο από ένα τέλειο χειροκίνητο.
      Της Φορντ το τελευταίο αυτόματο δεν το έχω οδηγήσει. Πριν 3 χρόνια ήθελα να πάρω το μοντεο αλλά επειδή δεν το εφερναν με αυτόματο δεν το πήρα.

  • AMG

    Υποκειμενικά πιστεύω πως το χειροκίνητο αξίζει μόνο όταν έχεις μικρό αυτοκίνητο με μήκος x<3.8 μέτρα διότι στην συγκεκριμένη κατηγορία(up,mii,citigo,i10,picanto,aygo,108,twingo,fortwo) τα αυτόματα θέλουν δουλίτσα ακόμη.Πάντως το μοναδικό αυτοκίνητο το οποίο θα αγόραζα με χειροκίνητο κιβώτιο όσα χρόνια και αν περάσουν είναι αυτό

    https://www.youtube.com/watch?v=Yb35lOAO7IQ&t=1349s

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Μια 911 Carrera S μόνο με PDK θέλω και τίποτα άλλο! Τέλεια.

  • Demetrios Hadjinicolaou

    Τὰ αὐτόματα ἔχουν μόνον 3 μειονεκτήματα: α) Εἶναι ἀκριβώτερα στὴν ἀγορὰ τ’ αὐτοκίνητα. β) Εἶναι εὐπαθῇ καὶ δύσκολα διορθώνονται ἢ εἶναι ἀκριβὰ στὴν ἐπιδιόρθωσι/ἀντικατάστασι τὰ κιβώτια. γ) Δὲν γίνεται ἐκκίνησι μὲ λίγο σπρώξιμο ἂν μείνῃς ἀπὸ μπαταρία. Κατὰ τὰ ἄλλα, τὰ αὐτόματα ὑπερέχουν παρασάγγας._

    • αισθητα ακριβοτερα πλεον δεν τα λες…..μιας και σε πολλα μοντελα πλεον ειναι στον στανταρ εξοπλισμο…
      να τα βαλεις μπροστα με σπρωξιμο……δεν ειναι οτι καλυτερο γενικα!!!! αλλα ναι ισχυει……αλλα τωρα αμα σου ειναι κοπος να εχεις μαζι σου ”κροκοδειλακια” και φοβασαι οτι δεν θα βρεις καποιον να σε δωσει ρευμα……και ειναι αυτο λογος να μην αγορασεις αυτοματο…τι να πω….
      τα αυτοματα ναι ειναι πιοακριβα στη συντηρηση πχ μια βλαβη……αλλα χαλανε κακα τα ψεματα λιγοτερο..μιας και δεν μπορεις να τα κακομεταχειρτιστις αμα εισαι κανιβαλος…..η γιωτομπαλο που δεν ξερει να αλλαζει ταχυτητες !!! :-D

    • Demetrios Hadjinicolaou

      Τὸ αὐτόματο κιβώτιο τοῦ Hyundai Accent μου ἄρχισε νὰ παρουσιάζῃ προβλήματα γύρω στὰ 9 χρόνια, καὶ μ’ ἐγκατέλειψε ὁριστικὰ τὸ καλοκαίρι τοῦ 2015 κατόπιν 11 ἐτῶν κυκλοφορία καὶ κἄπου 200.000 χλμ, ἐν μέσῳ capital controls. Εὐτυχῶς, βρέθηκε ἕνας ἔμπειρος Χριστιανὸς (Σ. Τζιατζιᾶς) καὶ μοῦ τὸ μετέτρεψε σὲ χειροκίνητο._

    • ποσο ηθελε για επισκευη ???

    • Demetrios Hadjinicolaou

      Δὲν ἔμαθα ποτέ. Δὲν μποροῦσα νὰ τὸ πάω νὰ τὸ δοῦνε ἀπὸ Βέῤῥοια στὴν Θεσσαλονίκη κἄπου πρὸς Νέα Μουδανιά*, θὰ ἔδινα 150 εὐρὼ μόνον στὸν γερανὸ γιὰ νὰ μάθω ΑΝ ἐπισκευαζόταν καὶ μὲ πόσα χρήματα.

      * Ἔχει ἕνα συνεργεῖο γι’ αὐτόματα κιβώτια, ἴσως τὸ μοναδικὸ στὴν β. Ἑλλάδα ἐκεῖ._

  • Mika

    DSG or PDK, any day!!!
    :p