To δεύτερο δημοφιλέστερο μοντέλο της Seat είναι εδώ, ενωμένο με το 7αρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και πιο δυνατό εμπορικά από ποτέ, χάρις στον χιλιάρη TSI. Πόσο φρέσκο παραμένει 5 χρόνια μετά την πρεμιέρα της 3ης γενιάς;

Στα συν

  • Οδική συμπεριφορά
  • Επιδόσεις
  • Κατανάλωση
  • Χώροι

Στα μείον

  • Οθόνη πολυμέσων
  • Ασυνεννοησία κιβωτίου – συστήματος start & stop

1Mια Leon γύρο απ’ όλα

Αρκετά για να βασίζεται ολόκληρη η γκάμα της Seat πάνω του. Από το ολοκαίνουργιο Ibiza, μέχρι το Ateca και το επερχόμενο Arona, οι γραμμές που πρωτοσυναντήσαμε το 2012 παραμένουν επίκαιρες. Προσωπική εκτίμηση: σαν το αυθεντικό δεν έχει. Το Leon παρουσιάζεται πιο αιχμηρό όταν το παρατηρείς από μπροστά, πιο δυναμικό στο προφίλ και αποπνέει την σπορτίφ αύρα που περιμένεις από ένα Seat. Μπόνους οι κλειστοί αεραγωγοί της εισαγωγής αέρα στην έκδοση Ecomotive.

Το πίσω μέρος ακολουθεί πιο συντηρητική προσέγγιση, το μοτίβο της οποίας -εκτός από τα ισπανικά μοντέλα- μπορείς να το συναντήσεις στα Skoda Kodiaq και Superb. Γενικά, ο “Λέων” έχει δώσει τα φώτα του (κυριολεκτικά) σε αρκετά ξαδέρφια στο VAG. Από πλευράς διαστάσεων, το Leon τοποθετείται λίγο κάτω από το μέσο όρο της κατηγορίας, με το μήκος του να αγγίζει τα 4.253 χλστ., το πλάτος του τα 1.816 χλστ., και το ύψος του τα 1.459 χλστ., ενώ το μεταξόνιο -χάρη στην MQB πλατφόρμα- ανέρχεται στα 2.636 χλστ.

H ίδια εικόνα πάνω-κάτω συνεχίζεται και στο εσωτερικό. H σχεδίαση της κεντρικής κονσόλας έχει αρχίσει να δείχνει ελαφρώς τα χρόνια της, όμως τα υλικά που την αποτελούν δεν αφήνουν περιθώριο για παράπονα. Το πλαστικό είναι αρκούντως μαλακό στο πάνω μέρος του ταμπλό, οι επενδύσεις στα καθίσματα και το εσωτερικό των θυρών ευχάριστες στην αφή, οι διακόπτες το ίδιο. Η κεντρική οθόνη στο ταμπλό πάλι, ούτε καν.

Το είχαμε θίξει και στη δοκιμή του Ateca, πως το συγκεκριμένο σημείο “κόβει” πόντους από τη λειτουργικότητα και αλλοιώνει την εμφάνιση του εσωτερικού. Μικρή, με πλήκτρα αφής που λειτουργούν όπως θα έπρεπε, περιβαλλόμενη από μεγάλη επιφάνεια αχρείαστου και γκρίζου πλαστικού, δείχνει φθηνή και παράταιρη σε ένα αυτοκίνητο που αγγίζει τις 19.000 ευρώ. Ίσως η Seat θα έπρεπε να μεταφέρει την “ανθρώπινη” οθόνη του FR και στις μικρότερες εκδόσεις.

Από πλευράς χώρων, ουδέν παράπoνο. 4 ενήλικες θα ευχαριστηθούν βόλτες, με λίγη συγκατάβαση μπορούν να αποκτήσουν ακόμα ένα μέλος, αν και θα δυσκολευτούν λίγο να βολέψουν κινητά, γυαλιά και λοιπά μικρο-συμπράγκαλα. Βλέπεις, οι θήκες για αντικείμενα και οι “τσέπες” στις εμπρός πόρτες αρκούν για οδηγό-συνοδηγό, αλλά οι υπόλοιποι θα πρέπει να καταφύγουν στο πορτμπαγκάζ.

Τα 380 λίτρα του οποίου κυμαίνονται στον μέσο όρο της κατηγορίας, είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμα, αν και λίγο ρηχά. Με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων αυτός αυξάνεται και φτάνει τα 1.210 λίτρα.

2Πάει με 1.000

Ανέμπνευστη κλισεδιά, θα μου πεις για τον μεσότιτλο. Ακριβής, όμως, τόσο για την καρδιά του αυτοκινήτου, όσο και για τον ρυθμό που μπορεί να του δώσει.

Τον κινητήρα τον ξέρουμε και τον συναντάμε κάτω από το καπό των περισσότερων εκπροσώπων του VAG. 1.000 κυβικά, που με την συνδρομή υπερτροφοδότη, πολλαπλής εισαγωγής ενσωματωμένη στην κεφαλή και διπλό μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων, αποδίδουν 115 ίππους και 200 Nm ροπής.

Οι επιδόσεις που χαρίζει, επίσης γνωρίζουμε πως είναι κορυφαίου επιπέδου, με τον 999 κ.εκ. TSI να καταθέτει για άλλη μια φορά διαπιστευτήρια. Το εργοστάσιο αναφέρει ότι για το σπριντ από στάση μέχρι τα 100 χλμ/ώρα χρειάζεται 9,8 δευτ., αλλά το VBox μας απέδειξε ότι το ισπανικό hatchback τα καταφέρνει καλύτερα. Έτσι, το βάρους 1.230 κιλών Leon χρειάζεται κατιτίς παραπάνω από 9 δευτ., ενώ εξίσου εντυπωσιακές είναι και οι ρεπρίζ, που εξασφαλίζουν πως δεν πρόκειται να αγχωθείς ποτέ σε προσπέρασμα. Πρώτοι εγγυητές εδώ, μπαίνουν οι δυο συμπλέκτες του 7ταχυτου κιβωτίου.

Το DSG φροντίζει ώστε να είσαι πάντα στο ωφέλιμο φάσμα λειτουργίας και με τη σωστή σχέση, πραγματοποιεί τις αλλαγές χωρίς να αντιλαμβάνεσαι “γρι”, κατεβάζει άμεσα όταν απαιτηθεί στην αυτόματη λειτουργία και δεν βιάζεται να ανεβάσει στην χειροκίνητη, ενώ διαθέτει και launch control μετά της sport ρύθμισης στον επιλογέα του κιβωτίου. Αυτό που δεν διαθέτει (και μάλλον χρειάζεται περισσότερο από τη δυνατότητα για εκκινήσεις α λα WRC) είναι χειριστήρια στο τιμόνι.

Μικρή παραφωνία, η συνεργασία του με το σύστημα start-stop. Σε πολλές περιπτώσεις που περιμένεις να βγεις από στενό και πρέπει να προχωράς σιγά-σιγά για να ελέγξεις, ο κινητήρας σβήνει. Η επανεκκίνησή του συμβαίνει κάπως απότομα, με το αυτοκίνητο να κάνει έναν μίνι “λόξυγγα” προς τα εμπρός, κάτι που θέλει προσοχή όταν προσπαθείς να βγάλεις πόντο-πόντο τη “μούρη”. Σε κάθε “σταμάτα”, το μοτέρ ξανασβήνει και πάλι απ’την αρχή.

3Μετρήσεις

Seat Leon 1.0 TSI DSG 115 PS Μετρήσεις Autoblog.gr | VBox Sport
0-100 χλμ/ώρα 9,06 δευτ.
0-150 χλμ/ώρα 21,07 δευτ.
30-70 χλμ/ώρα 3,46 δευτ.
60-100 χλμ/ώρα 5,35 δευτ.
80-130 χλμ/ώρα 9,68 δευτ.
Τελική ταχύτητα 202 χλμ/ώρα
Φρενάρισμα 100-0 χλμ/ώρα 38,27 μέτρα σε 3,00 δευτ.

4Ατσαλάκωτος ραλίστας

Όταν δραπετεύσεις από το κλεινόν άστυ και θελήσεις να θυμηθείς τις εποχές που η Seat έτρεχε στο WRC, το Leon θα σε συντροφεύσει με ένα κλείσιμο του ματιού (βλέπε LED ημέρας) γεμάτο νόημα.

Η ανάρτηση (McPherson εμπρός – ημιάκαμπτος πίσω) είναι ρυθμισμένη σαν από Έλληνες μηχανικούς. Σεβαστή διαδρομή των αμορτισέρ μεν ώστε να μην ταλαιπωρείσαι από τα “κουκλιά” του οδικού δικτύου, αλλά και σφιχτά ρυθμισμένα ελατήρια προκειμένου να περνάς “μασίφ” τις στροφές. Μεγάλη βοήθεια προσφέρει και η “γήινη” διάσταση των τροχών, με τις 16 ίντσες και το 65αρι προφίλ των ελαστικών να απορροφούν το μερτικό τους από τις ανωμαλίες, αφήνοντας ανάρτηση και σασί να κάνουν τη δουλειά τους.

Μια και το ‘φερε η κουβέντα, το Leon ίσως διαθέτει το πιο ευέλικτο πλαίσιο της κατηγορίας. Ο συνδυασμός του με τη γεωμετρία της ανάρτησης και τη διάσταση των τροχών δεν πλησιάζει απλά, ΕΙΝΑΙ το ιδανικό -τουλάχιστον για την αθάνατη, ελληνική κροκάλα που ονομάζουμε “άσφαλτο”. Σε σπασμένο οδόστρωμα το ισπανικό μοντέλο περνάει “αέρα”, διατηρώντας τη συντριπτική πλειοψηφία των κραδασμών μακριά από καμπίνα και τιμόνι. Το τελευταίο έχει καλή αίσθηση και εξαιρετική ακρίβεια, αλλά δεν θα το χάλαγε λίγο βάρος παραπάνω.

Παρά το μη απενεργοποιούμενο ESC, το Leon μπορεί να κουνήσει την ουρά του είτε για να σε βοηθήσει με ένα μικρό rotation για εξουδετέρωση υποστροφής, είτε για το θεαθήναι. Το trailbreaking κάνει θαύματα, σε αντίθεση με το mid-turn breaking (ναι, έτσι τα λέμε και στο χωριό μου) που -όπως και στο Ibiza- ξυπνάει τον ηλεκτρονικό δεσμοφύλακα. Τα φρένα είναι κορυφαία και δεν “μασάνε” ούτε από κατηφορικές καταστάσεις εκτάκτου από τα 150 χλμ/ώρα, ενώ το πεντάλ είναι όσο μαλακό χρειάζεται και με καλό feedback στο πάτημα.

5Οικονομία και “οικονομία”

Όπως και στο Ibiza, αυτό που σε εντυπωσιάζει περισσότερο είναι το πόσο λίγο καύσιμο απαιτούν για να κινηθούν σε αυτούς τους ρυθμούς. Το DSG εξουδετερώνει το παραπάνω βάρος του Leon και προσφέρει ταυτόσημη μέση κατανάλωση (6 λίτρα/100 χλμ). Στις παραπάνω συνθήκες η ένδειξη δείχνει “9”, αλλά στο ταξίδι μπορείς να πλησιάσεις την εργοστασιακή τιμής της μέσης (4,4 λίτρα/100 χλμ. δηλώνει η Seat, μπορείς να δεις ένα 4,9 λίτρα/100 χλμ. στον αυτοκινητόδρομο). Έτσι, με τα 50 λίτρα ρεζερβουάρ μπορείς κάλλιστα να έχεις μια αυτονομία άνω των 750 χλμ.

Στον αντίποδα, ο εξοπλισμός παρουσιάζεται κομματάκι ελλιπής. Στα €18.245 του αυτοκινήτου δοκιμής θα βρεις αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικό χειρόφρενο, cruise control και προβολείς ομίχλης που ανάβουν κατά το πώς στρίβει το τιμόνι (σύστημα cornering), αλλά όχι σύστημα πλοήγησης. Η οθόνη αφής των 5 ιντσών πες δικαιολογείται από το βασικό της έκδοσης, η απουσία αισθητήρων παρκαρίσματος επ’ ουδενί.

Κατά τα λοιπά, το Leon με τον τρικυλινδρο 1.000αρι και το DSG αποτελεί μια από τις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις για αγορά καινούριου αυτοκινήτου γενικά, όχι μόνο στην κατηγορία.

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Ωραίο και καλό το Leon…

  • George Liverpool

    Απο τα πιο τιμια αυτοκινητα αυτη τη στιγμη.

  • Sciroccakias

    Best value for money car αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα και για τους ελληνικούς δρόμους.