Η Opel είναι από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων με την πλουσιότερη παράδοση στον κόσμο, και του χρόνου η μάρκα θα γιορτάσει τα 120 χρόνια της στο χώρο της αυτοκίνησης. Ακολουθώντας τις συμβουλές των παιδιών της Carl, Wilhelm και Friedrich, η Sophie Opel αποφάσισε να ξεκινήσει την παραγωγή αυτοκινήτων το 1899, τέσσερα χρόνια μετά το θάνατο του ιδρυτή της εταιρίας Adam Opel.

Όταν ξεκίνησε η παραγωγή σε ένα γκαράζ στο Rüsselsheim am Main με 65 χειροποίητα Opel Patentmotorwagen “System Lutzmann”, κανείς δεν περίμενε ότι σήμερα θα ξεπερνούσε τα 70 εκατομμύρια οχήματα. Από την αρχή, η Opel ήταν υπέρμαχος της άποψης ότι το κόστος παραγωγής έπρεπε να είναι όσο το δυνατόν χαμηλότερο, κάνοντας τα αυτοκίνητα προσιτά σε ένα ευρύ κοινό, με την Opel να ήταν η πρώτη γερμανική κατασκευάστρια εταιρία αυτοκινήτων που εισήγαγε το 1924 τη γραμμή συναρμολόγησης, μειώνοντας το κόστος παραγωγής.

Αυτό βοήθησε το Opel 4/12 PS “Laubfrosch” και όλες τις μετέπειτα εκδόσεις του να γίνουν bestseller. Η Γερμανική εταιρία ήδη κατασκεύαζε τεχνολογικά προηγμένα οχήματα για το ευρύ κοινό με το Opel P4 και το Kadett (ήδη με αυτοφερόμενο αμάξωμα) τη δεκαετία του 1930. Προϊόντα γερμανικής μηχανολογίας και παραγωγής, προσιτά στο ευρύ κοινό. Η Opel έμεινε πιστή στο δόγμα της για τον εκδημοκρατισμό των τεχνολογιών και στην εξέλιξη ενός σπορ αυτοκινήτου, και το 1968 κυκλοφόρησε το Opel GT.

Η μάρκα έδωσε ηχηρό παρών σε όλες τις κατηγορίες, και μοντέλα όπως τα Opel Kadett, Rekord και Kapitän σηματοδότησαν την περίοδο της ανασυγκρότησης και του οικονομικού θαύματος. Ακολούθησαν μοντέλα που έγραψαν ιστορία με το στυλ τους, όπως τα Opel GT, Manta και Monza. Τις δεκαετίες του 1980 και 1990, τα Corsa, Astra και Zafira έγιναν bestsellers και σύμβολα της επανένωσης. Μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου και την έναρξη λειτουργίας του εργοστασίου στο Eisenach, η Opel έγινε πιο δημοφιλής από ποτέ. Η παραγωγή της πρώτης γενιάς Astra έφτασε τα 4,2 εκατομμύρια μεταξύ 1991 και 1998, ρεκόρ για την Opel. Μέχρι σήμερα, η εταιρία βρίσκεται στην καρδιά της κοινωνίας και προσφέρει τεχνολογίες που συνήθως συναντάμε σε ακριβά, πολυτελή αυτοκίνητα. Καινοτόμες λύσεις όπως το σύστημα φωτισμού IntelliLux LED matrix στο Astra (car of the year 2016) και στo Insignia, τα ενεργά, εργονομικά καθίσματα με πιστοποίηση AGR (διατίθενται σε πολλές σειρές μοντέλων) ή η εκτενής γκάμα συστημάτων υποστήριξης για περισσότερη ασφάλεια και άνεση (σε όλες τις σειρές μοντέλων) είναι τυπικά χαρακτηριστικά της Opel.

Η Opel προσχωρεί στο κλαμπ των πρωτοπόρων της αυτοκίνησης στα τέλη του 19ου αιώνα, πλαισιώνοντας τις Daimler, Benz και Peugeot, αγοράζοντας το εργοστάσιο αυτοκινήτων του Friedrich Lutzmann. Την άνοιξη του 1899, το πρώτο Opel patent motor car “System Lutzmann” κατασκευάζεται στο Rüsselsheim. Δύο χρόνια αργότερα, ένα τροποποιημένο Lutzmann κερδίζει στην ανάβαση Heidelberg-Königstuhl νικώντας 16 άλλα οχήματα διάσημων Γερμανών κατασκευαστών. Γενικά, η εξέλιξη στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ασύλληπτη. Ενώ τα πρώτα μοντέλα προέρχονταν απευθείας από άμαξες που έσερναν άλογα, η Opel δημιούργησε ένα υπερσύγχρονο μικρό αυτοκίνητο με ανταγωνιστική τιμή το 1909. Το 4/8 PS Opel Doktorwagen διέθετε ήδη έναν 4κύλινδρο εν σειρά κινητήρα της Opel. Οι τιμές για το Doktorwagen κυμαίνονταν μεταξύ 4.000 και 5.000 γερμανικών μαρκών, ενώ πολλά άλλα αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν το διάστημα αυτό κόστιζαν 20.000 μάρκα. Αυτό μεταμόρφωσε το αυτοκίνητο από πολυπόθητο παιχνίδι για τους πλούσιους και διάσημους σε μία προσιτή λύση μετακίνησης για το ευρύ κοινό.

Ο Friedrich -ο οποίος από τότε είχε προαχθεί σε αρχιμηχανικό- και ο αδερφός του Wilhelm εισήγαγαν τη γραμμή συναρμολόγησης στην παραγωγή Opel το 1924. Η Ford ήταν η πρώτη εταιρία που λανσάρισε αυτή την οικονομική μέθοδο στην Αμερική 1913. Η Opel ανέκαθεν παρακολουθούσε τις εξελίξεις σε άλλες χώρες. Ο Adam Opel είχε γοητευθεί από την ραπτομηχανή όταν ταξίδεψε στη Γαλλία και αργότερα, το System Darracq τόνωσε σημαντικά την παραγωγή αυτοκινήτων στο Rüsselsheim. Στη συνέχεια, οι αδελφοί Opel λάνσαραν το καινοτόμο 4/12 PS “Laubfrosch”. Το διθέσιο με τελική ταχύτητα 60 χλμ/ώρα είχε τιμή των 3.900 goldmark χάρη στην παραγωγή σε γραμμή συναρμολόγησης. Αργότερα, το “αυτοκίνητο για όλους” διατίθετο αντί 1.930 reichsmark. Τα επόμενα χρόνια, μία ολόκληρη οικογένεια αυτοκινήτων δημιουργήθηκε βασισμένη στην τεχνολογία του Laubfrosch, και συνολικά κατασκευάστηκαν 119.484 οχήματα του 4 PS μέχρι το 1931.

Το Kadett αντικατέστηε το επιτυχημένο P4, και γιόρτασε το ντεμπούτο του με ένα αυτοφερόμενο, ατσάλινο αμάξωμα, ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση, 4κύλινδρο, τετράχρονο κινητήρα και υδραυλικά φρένα (ταμπούρα). Οι τιμές είναι πολύ χαμηλότερες από αυτές του άμεσου ανταγωνισμού, καθώς το 1938, το  Kadett είχε τιμή 1.795 μαρκών. Το όνομα Kadett ξαναζωντάνεψε το 1962, και η Opel ανέβασε ακόμα ψηλότερα τον πήχη με το Kadett A.

Το πρώτο νέο Opel της μεταπολεμικής περιόδου ήταν το Olympia Rekord, και σηματοδόρησε μία νέα εποχή με αμάξωμα τύπου ponton και χρωμιωμένο “στόμα καρχαρία”, με την σχεδίαση του να ήταν εμπνευσμένη από μεγάλες, Αμερικάνικες λιμουζίνες. Παράλληλα ένας νέος τύπος οχήματος έκανε το ντεμπούτο του, το Olympia Rekord Caravan, δηλαδή ένα lifestyle station wagon. Το νέο Opel Kapitän παρουσιάστηκε το 1954, το Opel Rekord P2 λανσαρίστηκε το 1960 και το Rekord A ακολούθησε το 1963 με δισκόφρενα και αμέσως μετά με 6-κυλίνδρους κινητήρες. Ανεξάρτητα αν ήταν coupé, station ή sedan, το Rekord έγινε συνώνυμο της νέας μεσαίας τάξης στη νέα Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, με την Opel να παρήγαγε 882.433 Rekord A μέχρι το 1965. Αυτή η επιτυχία άνοιξε την πόρτα για το “μεγάλο τρίδυμο”, και το 1964 τα μοντέλα KAD (Kapitän, Admiral και Diplomat) πλαισιώνουν την πολυτελή κατηγορία. Η δεύτερη γενιά των KAD αύξησε σημαντικά το επίπεδο οδηγικής άνεσης χάρη στον θρυλικό πίσω άξονα de Dion. Η Opel εισήγαγε την κολώνα τιμονιού ασφαλείας με το Rekord C το 1968.

Η Opel έγινε ο πρώτος ευρωπαίος κατασκευαστής που άνοιξε ένα γνήσιο, σύγχρονο στούντιο σχεδίασης τον Ιούνιο του 1964. Και ένα χρόνο αργότερα, το πρώτο πρωτότυπο αυτοκίνητο από Ευρωπαίο κατασκευαστή, το Experimental GT, γιορτάζει το ντεμπούτο του στην έκθεση της Φρανκφούρτης 1965. Μετά από 36 μήνες, παρουσιάζεται η έκδοση παραγωγής του Opel GT, και σηματοδοτεί τη γέννηση ενός θρυλικού, σπορ αυτοκινήτου. Η εταιρία παραμένει πιστή στη φιλοσοφία της και τα επόμενα χρόνια, με το Manta να μοιράζεται την τεχνολογία του με το Ascona όταν κυκλοφόρησε 1970, ενώ το Calibra δανείζεται την τεχνολογία του Vectra από το 1989. Η κορυφαία έκδοση του παγκόσμιου πρωταθλητή αεροδυναμικής (Cd: 0.26), το Calibra Turbo 4×4 απέδιδε 204 άλογα και προσέφερε οδηγικές επιδόσεις σπορ αυτοκινήτου διπλάσιες σε σχέση με την τιμή του.

Το 1982, η Opel παρουσίσε το Corsa A, το οποίο τοποθετήθηκε κάτω από το Kadett. Το Corsa ήταν πρότυπο αξιοποίησης ενός μικρού χώρου, χωρίς θυσίες στην οδηγική απόλαυσή ή την τιμή. Η κάθε γενιά του Corsa (A – E) συνέχισε να υπηρετεί το δόγμα της Opel, για τον εκδημοκρατισμό της προσωπικής μετακίνησης. Μέχρι σήμερα, έχουν ταξινομηθεί σχεδόν 14 εκατομμύρια Corsa, και του χρόνου, η επόμενη γενιά θα προσθέσει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία, με μία πλήρως ηλεκτρική έκδοση του Corsa.

Όπως ακριβώς το Corsa διαμόρφωσε τη μικρή κατηγορία, έτσι και το Zafira το 1999 ήταν ο ιδρυτής της κατηγορίας των συμπαγών πολυμορφικών με χώρο για επτά άτομα. Η τρίτη σειρά καθισμάτων που εξαφανίζεται πλήρως κάτω από το πάτωμα του χώρου αποσκευών υποδήλωσε σχεδιαστική ευφυία, καθώς τα μοντέλα του ανταγωνισμού έπρεπε να αφαιρούν τα πρόσθετα καθίσματα, όταν απαιτείτο πρόσθετος χώρος αποσκευών. Επτά άτομα ταξίδευαν άνετα στο Zafira, μήκους 4.32 μέτρων, ενώ εναλλακτικά, το συμπαγές πολυμορφικό μπορούσε να μεταμορφωθεί σε όχημα μεταφορών μέσα σε δευτερόλεπτα, με την αναδίπλωση των καθισμάτων και τη δημιουργία μας επιφάνειας φόρτωσης 1,56 x 1,15 μέτρων με συνολική χωρητικότητα 1.700 λίτρα. Το τρέχον Zafira είναι επίσης πρωταθλητής ευελιξίας αφού μπορεί να λειτουργεί σαν όχημα μεταφορών και σαν σαλόνι πάνω σε τροχούς, χάρη στο σύστημα καθισμάτων Flex7 Plus.

Ένα ακόμα καινοτόμο μοντέλο ακολουθεί τα βήματα των Corsa και Zafira, έχοντας γιορτάσει την παγκόσμια πρεμιέρα του στην έκθεση της Γενεύης 2009. Το Opel Ampera προσπάθησε να επαναπροσδιορίσει την ηλεκτροκίνηση. Το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2012» κινείται ηλεκτρικά και έχει δική του πηγή ενέργειας με σύστημα επέκτασης αυτονομίας (range extender). Αυτό καταργεί την εξάρτηση του Ampera από τους σταθμούς φόρτισης, χαρίζοντάς του την ελευθερία κινήσεων ενός συμβατικού, επιβατικού αυτοκινήτου. Η Opel παρουσιάζει την επόμενη γενιά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην έκθεση του Παρισιού του 2016. Το Ampera-e έχει πλήρως ηλεκτρική αυτονομία 520 χλμ. (NEDC), χάρη στην μπαταρία ιόντων λιθίου 60 kWh. Και ο ηλεκτροκινητήρας 204 ίππων του χαρίζει δυνατές επιταχύνσεις. Το επόμενο, ηλεκτρικό αυτοκίνητο από το Rüsselsheim θα ακολουθήσει του χρόνου, προάγοντας την ηλεκτροκίνηση με το Corsa-e.

Η Opel ανακαλύπτει τα πλεονεκτήματα μείωσης βάρους με το λανσάρισμα της τρέχουσας γενιάς Astra το 2015. Το συμπαγές όχημα ζυγίζει μέχρι 200 κιλά λιγότερο από τον προκάτοχο του. Η γκάμα κινητήρων ακολουθεί τη στρατηγική downsizing: με μικρότερο κυβισμό και υπερσυμπίεση, χαμηλότερη κατανάλωση και υψηλότερη απόδοση. Για πρώτη φορά, το Astra διατίθεται με ένα πολύ αποδοτικό, τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα άμεσου ψεκασμού και επαναστατικό σύστημα φωτισμού IntelliLux LED matrix, όντας μοναδικό στη κατηγορία του! Το Astra πείθει πελάτες και ειδικούς και ψηφίζεται “Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016”.

Το Insignia A είναι το πρώτο Opel που μπορεί να αναγνωρίζει σήματα οδικής κυκλοφορίας το 2008 και προσφέρει το ευφυές σύστημα φωτισμού AFL+. Όπως το Astra, η δεύτερη γενιά της ναυαρχίδας της Opel έχει βελτιωθεί με γνώμονα την απόδοση. Η νέα γενιά του Insignia είναι ελαφρύτερη, πιο οικονομική και ταυτόχρονα πολύ πιο ευρύχωρη. Αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό των Insignia GSi, Country Tourer, Grand Sport και Sports Tourer είναι το προσαρμοζόμενο σύστημα τετρακίνησης με torque vectoring που μπορεί να επιταχύνει τους πίσω τροχούς μεμονωμένα σε κλάσματα δευτερολέπτου, ανάλογα με τις οδηγικές συνθήκες. Το Opel Insignia είναι το πρώτο όχημα μαζικής παραγωγής που προσφέρει αυτή την τεχνολογία στη μεσαία κατηγορία.

Τα SUV είναι «η τελευταία λέξη της μόδας» στη βιομηχανία αυτοκινήτου. Οι πελάτες θέλουν να κάθονται λίγο ψηλότερα, να έχουν καλύτερη ορατότητα και να απολαμβάνουν τη μαγεία των ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων και τη χαρά της περιπέτειας. Η Opel αναγνώρισε αυτή την τάση από τα πρώτα στάδια και έφερε μία μοναδική πρόταση στην κατηγορία B. Το μοντέρνο, μικρό SUV Mokka διατίθεται και με τετρακίνηση, ενώ από την πρώτη στιγμή η δημοτικότητά του εκτοξεύεται στα ύψη. Το 2017, δύο νέα, μεγαλύτερα μοντέλα, τα Crossland X και Grandland X πλαισιώνουν το δημοφιλές SUV της Opel. Όλα τα μέλη της X-Family διατίθενται με ενεργά καθίσματα πιστοποιημένα από το AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.). Τα εργονομικά και άνετα καθίσματα αποτελούν τμήμα του DNA της Opel εδώ και αρκετό καιρό – πριν από 120 χρόνια, το Opel Patentmotorwagen “System Lutzmann” διέθετε ήδη δερμάτινη ταπετσαρία.