Σύμφωνα με την Jato Dynamics, οι μέσες εκπομπές CO2 που προέρχονται από αυτοκίνητα, αυξήθηκαν κατά μέσο όρο 2,4 γρ/χλμ στην Ευρώπη το 2018. Συγκεκριμένα, από τα 118,1 γρ/χλμ το 2017, πέρυσι ο μέσος όρος εκπομπών ρύπων CO2 ανήλθε σε 120,5 γρ/χλμ.

1Αιτία η πτώση των πωλήσεων των diesel

Η αύξηση οφείλεται στη μείωση της ζήτησης των πετρελαιοκινητήρων σε όλη την Ευρώπη κατά 18%, την ώρα που οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με βενζινοκινητήρες – οι οποίοι εκπέμπουν περισσότερους ρύπους CO2 – σημείωναν αύξηση.

Ο συσχετισμός μεταξύ της πτώσης στη ζήτηση των πετρελαιοκινητήρων και την αύξηση των εκπομπών ρύπων CO2 ήταν περισσότερο εμφανής στις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης. Η ζήτηση για τα πετρελαιοκίνητα παρουσίασε σημαντική πτώση σε Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία και Ισπανία. Σαν αποτέλεσμα, οι κατά μέσο όρο εκπομπές ρύπων CO2 παρουσίασαν αύξηση σε όλες αυτές τις αγορές. Οι νέες κανονιστικές ρυθμίσεις (WLTP, RDE), σε συνδυασμό με τα υψηλότερα κόστη των Κατασκευαστών για πιο καθαρούς πετρελαιοκινητήρες, συνέβαλαν στην αύξηση της μειωμένης ζήτησης πετρελαιοκινητήρων και ακολούθως στην αύξηση των εκπομπών ρύπων CO2.

2Χώρες

Η χώρα με τις μικρότερες εκπομπές ήταν η Νορβηγία με μόλις 72,4 γρ/χλμ, μια χώρα που έχει αγαπήσει όσο καμία τα ηλεκτρικά οχήματα, με τις κρατικές επιχορηγήσεις και εκπτώσεις να συμβάλλουν σε αυτό. Η Ελλάδα βρίσκεται στη 5η θέση στην Ευρώπη με τις μικρότερες εκπομπές CO2 με 111,4 γρ/χλμ (+2,8% σε σχέση με το 2017) ενώ στη τελευταία θέση βρίσκεται η Ελβετία με μέσο όρο εκπομπών CO2 τα 137,3 γρ/χλμ (+2,4%).

Να σημειωθεί πως εκτός της Νορβηγίας, μόνο ακόμη δύο χώρες είδανε τον μέσο όρο των εκπομπών CO2 να μειώνεται κατά το 2018. Πρόκειται για την Ολλανδία με 106 γρ/χλμ εκπομπές CO2, μείωση κατά 2,9% και η Φιλανδία με 118,4 γρ/χλμ εκπομπές CO2, μείωση κατά 0,6%

3Αυτοκινητοβιομηχανίες

Σε επίπεδο αυτοκινητοβιομηχανιών, η Toyota παρέμεινε η καθαρότερη μάρκα στην Ευρώπη ανάμεσα στις 20 μάρκες με τις περισσότερες πωλήσεις, με τις εκπομπές ρύπων να πέφτουν για πρώτη φορά κάτω από τα 100 γρ/χλμ για μια αυτοκινητοβιομηχανία. Συγκεκριμένα η Toyota είχε μέσο όρο εκπομπών CO2 99,9 γρ/χλμ, πτώση 1,4%. Αυτό μπορεί να αποδοθεί στην αυξημένη ζήτηση για τα υβριδικά της μοντέλα, που το 2018 αντιπροσώπευαν το 60% των συνολικών πωλήσεών της στην Ευρώπη.

Ακολουθεί η Peugeot με 107,7 γρ/χλμ, η Citroen με 107,9 γρ/χλμ και η Renault με 109,1 γρ/χλμ. Στις τελευταίες θέσεις βρέθηκαν η Volvo με 130 γρ/χλμ, η Mazda με 135,2 γρ/χλμ και η Mercedes με 139,6 γρ/χλμ.

Εκτός της Toyota, πτώση παρουσίασαν η Nissan με 110,6 γρ/χλμ μ.ο εκπομπών CO2 (-5,2%), η Suzuki με 114,2 γρ/χλμ μ.ο εκπομπών CO2 (-0,7%), η Seat με 116,9 γρ/χλμ μ.ο εκπομπών CO2 (-1,1%) και η Volkswagen με 118,8 γρ/χλμ μ.ο εκπομπών CO2 (-0,7%).

4SUVs, η κυριαρχία τους φέρνει περισσότερες εκπομπές

Η ζήτηση για τα SUV διατήρησε τις αυξητικές της τάσεις και το 2018– αλλά παρά την είσοδο μικρότερων SUVs στην αγορά και την υιοθέτηση υβριδικών λύσεων, τα SUV είδαν αύξηση των μέσων εκπομπών ρύπων CO2 κατά 1,4 γρ/χλμ.