Τα SUVs και τα crossovers είναι η τάση της εποχής και σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA), σήμερα υπάρχουν περισσότερα από 200 εκατομμύρια SUVs στους δρόμους του κόσμου, με τον αριθμό τους να έχει σχεδόν εξαπλασιαστεί από το 2010, όταν κυκλοφορούσαν μόνο 35 εκατομμύρια. Ένα στα δύο νέα αυτοκίνητα που αγοράζουν σήμερα οι Αμερικάνοι είναι SUVs, ενώ στην Ευρώπη το ποσοστό αυτό είναι 1 στα 3 νέα αυτοκίνητα. Όμως όσο επιτυχημένα είναι εμπορικώς τα SUVs, τόσο καταστροφικά είναι για το περιβάλλον.

Σύμφωνα με τον IEA, την περίοδο 2010-2018 τα SUVs οχήματα που κυκλοφορούν κατά κανόνα στους αστικούς δρόμους ή στους αυτοκινητόδρομους αποτέλεσαν τη δεύτερη πηγή εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, μετά τον κλάδο των εργοστασίων παραγωγής ενέργειας αλλά μπροστά από τη βαριά βιομηχανία, τα βαρέα φορτηγά οχήματα, την αεροπλοϊα και την ναυτιλία.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας αναφέρει πως από το 2010 έως το 2018 έχουν τετραπλασιαστεί οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα SUVs λόγω της εκρηκτικής αύξησης των πωλήσεών τους, με τις εκπομπές να ανέρχονται αυτή τη στιγμή σε περίπου 700 μεγατόνους.

Στην έκθεση του ο IEA εξηγεί πως τα SUVs είναι κατά κανόνα πιο βαριά και λιγότερο αεροδυναμικά, ενώ καταναλώνουν 25% περισσότερο καύσιμο συγκριτικά με τα επιβατικά αυτοκίνητα μέσου μεγέθους. Η έκθεση διαπιστώνει επίσης ότι τα SUVs είναι τα μόνα υπεύθυνα για την αύξηση της ζήτησης για πετρέλαιο και βενζίνη που σημειώθηκε στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας την περίοδο 2010-2018.

Η εκτιναχθείσα ζήτηση και χρήση των ενεργοβόρων SUVs αντιστάθμισε τις προσπάθειες ενεργειακής εξοικονόμησης και μείωσης των εκπομπών ρύπων των μικρότερων μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσεως, όπως επίσης και κάθε μείωση της κατανάλωσης υδρογονανθράκων που επιτεύχθηκε από την χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων,

σημειώνει ο ΙΕΑ, ενώ προσθέτει πως ελάχιστα SUVs μοντέλα κατατάσσονται στις λιγότερο ρυπογόνες κατηγορίες Α και Β των οχημάτων. Στη συντριπτική πλειονότητά τους κατατάσσονται στις κατηγορίες C και F, που εκπέμπουν από 121 έως 250 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο.

Τα SUVs ευθύνονται για την αύξηση της ζήτησης για πετρέλαιο από τα επιβατηγά οχήματα κατά 3,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, ενώ:

Εάν η προτίμηση των καταναλωτών για τα SUVs συνεχιστεί να αυξάνεται με το ρυθμό της τελευταίας δεκαετίας, ο τύπος αυτός των οχημάτων θα προσθέσει 2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως στην παγκόσμια πετρελαϊκή αύξηση έως το έτος 2040, ακυρώνοντας τις οικονομίες που θα επιτευχθούν από τα 150 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν έως τότε,

υπογραμμίζει η έκθεση, που αναφέρει πως το ενεργειακό ισοζύγιο μπορεί να γίνει ακόμη αρνητικότερο. O Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας εκτιμά, ότι τα εκατοντάδες νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα μπουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια, θα είναι στη συντριπτική πλειοψηφία τους μικρά και μεσαία μοντέλα. Αν περάσει όμως η τάση για SUVs και στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, τότε θα αυξήσουν τα βαρύτερα οχήματα τη ζήτηση για ενέργεια, η οποία θα είναι απλά ηλεκτρική.