Fiat Chrysler Automobiles (FCA) και ο όμιλος PSA ανακοίνωσαν πριν από 2 ημέρες την συγχώνευση τους, με τις δύο εταιρίες να προσπαθούν να κάνουν όσο γίνεται πιο ισορροπημένη τη συγχώνευση τους, εγκαταλείποντας περιουσιακά στοιχεία τους, πληρώνοντας ειδικά μερίσματα και διανέμοντας προσεκτικά τις έδρες του διοικητικού συμβουλίου. Ωστόσο, δεν χρειάστηκε πολύς χρόνος για τους επενδυτές να καταλάβουν ποιος είναι στην πραγματικότητα ο αγοραστής.

Οι μετοχές της Fiat Chrysler σημείωσαν άνοδο έως 11% την Πέμπτη μετά την ανακοίνωση των δύο πλευρών, η οποία παρουσιάστηκε ως συγχώνευση 50%-50%. Η PSA, ιδιοκτήτης της Peugeot, αντίθετα, είδε τη μετοχή της να υποχωρεί έως και 14%.

Τα μαθηματικά δείχνουν την πραγματικότητα. Οι μέτοχοι της Fiat θα λάβουν πριμ ύψους περίπου 5,5 δισ. ευρώ, με βάση τις τιμές κλεισίματος την Τρίτη, πριν από τις αναφορές των συνομιλιών περί συγχώνευσης, καθώς και οι δύο πλευρές απαλλάσσονται από περιουσιακά στοιχεία προτού ρίξουν τα εναπομείναντα κεφάλαιά τους στο κοινό -πλέον- ταμείο.

Η προσαρμογή των διαφορών στις αγοραίες αξίες και η καταβολή μερίσματος ύψους 5,5 δισ. ευρώ στους μετόχους της Fiat Chrysler και η απόκτηση συμμετοχής 50/50, υποδηλώνει ότι η PSA καταβάλλει ασφάλιστρα (premium) ύψους 32% για να αναλάβει τον έλεγχο της FCA, αναφέρουν αναλυτές, συμπληρώνοντας πως οι μέτοχοι της PSA αναλαμβάνουν μεγαλύτερο κίνδυνο αγοράς.

Πρόεδρος του νέου συνδυασμένου ομίλου θα είναι ο John Elkann, πρόεδρος της FCA, ενώ CEO θα είναι ο διευθύνων σύμβουλος της PSA, Carlos Tavares. Ο συγχωνευθείς όμιλος θα έχει έδρα την Ολλανδία, αλλά θα έχει λειτουργικά κέντρα στη Γαλλία, στην Ιταλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Επίσης θα εισαχθεί στα χρηματιστήρια της Νέας Υόρκης, του Μιλάνο και του Παρισιού.

Το διοικητικό συμβούλιο της νέας εταιρίας θα είναι 11 ατόμων, με έξι μέλη από την PSA, συμπεριλαμβανομένου του Tavares ως CEO, και πέντε από την FCA, συμπεριλαμβανομένου του Elkann ως πρόεδρου. Η PSA θα ορίσει τον αντιπρόεδρο και τον ανώτερο ανεξάρτητο διευθυντή του διοικητικού συμβουλίου, με την θητεία του CEO να ορίζεται στα 5 χρόνια.

Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η FCA θα καταβάλει στους μετόχους της ειδικό μέρισμα ύψους 5,5 δισ. ευρώ και θα τους αποδώσει μετοχές στη μονάδα παραγωγής ρομπότ Comau. Από τα χρήματα αυτά, τα 1,65 δισ. ευρώ θα καταλήξουν στην εταιρία χαρτοφυλακίου Exor που ελέγχει η οικογένεια Agnelli, με τα 900 εκατ. να πάνε στους προσωπικούς λογαριασμούς της οικογένειας.

Η Exor, είναι η εταιρία που διαχειρίζεται τον πλούτο της οικογένειας Agnelli, με τον John Elkann να είναι ο εγγονός του Agnelli. Η Exor είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Fiat Chrysler, κατέχοντας το 29,2% των μετοχών του ιταλοαμερικανικού ομίλου. Η Exor θα είναι επίσης ο μεγαλύτερος μέτοχος στη συγχωνευμένη εταιρεία PSA-FCA, με ποσοστό 14,5%.

Από την πλευρά της, η PSA θα διανείμει στους επενδυτές της, το μερίδιό της (46%) προμηθευτή εξαρτημάτων αυτοκινήτων Faurecia. Αναλυτές ανέφεραν ότι η πληρωμή μετρητών για τους μετόχους της FCA, έρχεται σε αντίθεση με τις μετοχές της Faurecia αξίας περίπου 3 δισ. ευρώ, οι οποίες προσφέρονται στους μετόχους της PSA, λέγοντας ότι οι τελευταίοι “ζητήθηκε να παραμείνουν υπομονετικοί”.

Η PSA είχε αγοραία αξία (market value) 22,6 δισ. ευρώ προτού ανακοινωθεί η συγχώνευση και με την πληρωμή 3 δισ. ευρώ στους μετόχους της, θα “βάλει” 19,6 δισ. ευρώ στη νέα εταιρία. Η αγοραία αξία της FCA ήταν στα 20 δισ. ευρώ και έτσι μετά την πληρωμή των 5,5 δισ. ευρώ στους μετόχους της, θα “βάλει” στη νέα εταιρία 14,5 δισ. ευρώ.

Οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν πως αποσκοπούσαν στη δημιουργία ετήσιων συνεργειών ύψους περίπου 3,7 δισ. ευρώ, χωρίς να κλείσουν κάποιες από τις εγκαταστάσεις τους, επιτυγχάνοντας περίπου το 80% μέσα σε τέσσερα χρόνια, με ένα εφάπαξ κόστος 2,8 δισ. ευρώ.

Στόχος τους είναι να δημιουργήσουν έναν όμιλο με ετήσιες πωλήσεις οχημάτων 8,7 εκατομμυρίων, φέρνοντας τον στην τέταρτη θέση παγκοσμίως, πίσω από τις Volkswagen, Toyota και Renault-Nissan-Mitsubishi, επιδιώκοντας παράλληλα να αντιμετωπίσουν τις δαπανηρές νέες τεχνολογίες και την επιβράδυνση της παγκόσμιας ζήτησης. Το εργατικό δυναμικό και των δύο εταιριών ανέρχεται σε περίπου 400.000 ανθρώπους.

Με τη συγχώνευση η FCA αποκτά πρόσβαση στις σύγχρονες πλατφόρμες οχημάτων και στα υβριδικά και ηλεκτρικά συστήματα κίνησης του γαλλικού ομίλου, βοηθώντας την να ανταποκριθεί στους αυστηρούς νέους κανόνες εκπομπών ρύπων. Παράλληλα, η συμφωνία θα δώσει στην PSA, που έχει μεγαλύτερη εστίαση στην Ευρώπη, τη δυνατότητα να επωφεληθεί από τις κερδοφόρες δραστηριότητες της FCA στις ΗΠΑ.

Ο νέος όμιλος θα περιλαμβάνει τα εμπορικά σήματα Chrysler, Dodge, Jeep, Ram, Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Maserati, Citroen, Peugeot, DS, Opel, Vauxhall και Ambassador, που εξυπηρετούν τις αγορές μαζικών και premium επιβατικών αυτοκινήτων, καθώς και αγορές φορτηγών και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων.