Φορολογικά κίνητρα για την αντικατάσταση παλιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων με καινούριας τεχνολογίας, σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο για το 2020, προκειμένου να ενθαρρύνει τους πολίτες να αντικαταστήσουν τα παλιά τους οχήματα, με νέα, φιλικά προς το περιβάλλον, τελευταίας τεχνολογίας μειωμένων ή ακόμη και μηδενικών ρύπων.

Ο μέρος όρος ηλικίας των αυτοκινήτων στη χώρα μας ξεπερνά τα 14 έτη και στόχος της κυβέρνησης είναι η απόσυρση των αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας και η αντικατάστασή τους με νεότερα οχήματα, με σχέδιο που επεξεργάζονται τα υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών.

1Οι αλλαγές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Το υπουργείο Μεταφορών θεωρεί ότι μπορεί να δοθούν φορολογικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στη χώρα μας, το ποσοστό τους αυτή τη στιγμή είναι κάτω από 1%, έναντι περίπου 7% που είναι στην υπόλοιπη Ευρώπη. Σε ό,τι αφορά τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, το πλάνο της κυβέρνησης είναι:

  • Μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου –δικύκλου.
  • Ανάπτυξη εκτεταμένου δικτύου υποδομών φόρτισης
  • Επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικών ταξί.
  • Παροχή κινήτρων για ηλεκτρικά εταιρικά ΙΧ (μηδενικός φόρος χρήσης)
  • Θέσπιση κυκλοφοριακών προνομίων για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων
  • Αντικατάσταση των παλαιών κρατικών οχημάτων και των αστικών λεωφορείων με ηλεκτρικά οχήματα
  • Θέσπιση ειδικού σήματος οχήματος μηδενικών ρύπων.
  • Ποιοτικά μεταχειρισμένα

2Η κυβέρνηση φέρνει φορολογικά κίνητρα για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Η κυβέρνηση φέρνει φορολογικά κίνητρα για αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων

3Κίνητρα για μεταχειρισμένα έως 5 ετών

Παράλληλα, το σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών περιλαμβάνει κίνητρα για την εισαγωγή ποιοτικών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ηλικίας έως 5 ετών. Η πρόταση αυτή, σύμφωνα με το δημοσίευμα, προβλέπει:

  • Αναλογική μείωση των δασμών για αυτοκίνητα τεχνολογίας Euro 5, Euro 6. Οι οδηγίες ρύπων της κατηγορίας Euro 6 θα ενοποιηθούν και πλέον δεν θα υπάρχουν πολλές υποκατηγορίες. Έτσι θα μειωθούν οι δασμοί αλλά και ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων.
  • Ύπαρξη πλήρους ιστορικού για τα οχήματα που θα εισάγονται, ώστε ο στόλος να ανανεωθεί με πιο καθαρά μοντέλα.
  • Διενέργεια αυστηρών ελέγχων στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (εποπτικός ρόλος του κράτους)
  • Αύξηση των δασμών για τα ρυπογόνα του παλαιού τύπου οχήματα. Με το μέτρο αυτό θα δημιουργηθούν αντικίνητρα για την αγορά παλαιών μεταχειρισμένων.

4Η απάντηση του ΣΕΑΑ

Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων (ΣΕΑΑ) με ανακοίνωσή του επισημαίνει: 

  • Κίνητρα στην αγορά και στη χρήση αναμένεται να προσφερθούν μόνο στα αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών, άρα μόνο στα ηλεκτρικά, επαναφορτιζόμενα.
  • Δεν αξιολογούνται μέτρα απόσυρσης και δεν σχεδιάζονται κίνητρα αγοράς για τις υπόλοιπες κατηγορίες αυτοκινήτων (βενζίνης ή πετρελαίου).

Παράλληλα:

  • Η πολιτεία ενδέχεται να αφαιρέσει ορισμένες προσαυξήσεις στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, προκειμένου να εισαχθούν νεώτερα οχήματα, όμως παράλληλα θα θέσει αυστηρούς κανόνες για την προστασία του καταναλωτή και την πάταξη της λαθρεμπορίας (διασταυρώσεις ΦΠΑ κλπ).