Test Drive: Δοκιμάζουμε το υβριδικό Honda Jazz e:HEV

Σχετικά άρθρα

Μετά από μια εβδομαδιαία συμβίωση με την τέταρτη γενιά του εξαιρετικά δημοφιλούς b-segment μοντέλου της Honda, το νέο Jazz συνεχίζει να είναι το πιο πρακτικό compact μοντέλο της αγοράς. Οι πωλήσεις του στην Ευρωπαϊκή αγορά, στα 20 χρόνια καριέρας του ξεπερνούν το 1,3 εκατ. μονάδες, ενώ στον υπόλοιπο κόσμο -γνωστό ως Fit– απολαμβάνει μεγαλύτερη εκτίμηση, καθώς έχει πουλήσει πάνω από 7 εκατομμύρια μονάδες από το 2001 που παρουσιάστηκε η πρώτη γενιά.

Όταν περίπου το 80% των καθημερινών μετακινήσεων γίνονται μέσα σε μια ακτίνα 30 χλμ. από τον τόπο κατοικίας, αυτό που ζητάς από το αυτοκίνητο σου είναι άνεση, ασφάλεια και οικονομία στο καύσιμο. Και το νέο Jazz καλύπτει και τα τρία αυτά κριτήρια.

Το αυτοκίνητο

Εμφανισιακά, το νέο Jazz είναι εύπεπτο σύνολο και διατηρεί τον πολυμορφικό χαρακτήρα, όπως είχε πάντα, καθώς είναι μέρος της φιλοσοφίας που το χαρακτηρίζει. Διαθέτει έναν ουδέτερο χαρακτήρα, όντας γεμάτο καμπύλες, με τα άκρα να χαρακτηρίζονται από τα μεγάλα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω.

Φυσικές γραμμές εκτείνονται οριζόντια κατά μήκος των πλευρών του αυτοκινήτου, αποτυπώνοντας μία φρέσκια σχεδίαση. Οι πιο απότομες, πιο κάθετες γραμμές τονίζουν το πίσω φτερό και τα τόξα των θόλων των τροχών, ενισχύοντας οπτικά το φαρδύτερο στήσιμο του αυτοκινήτου και την αίσθηση σταθερότητας. Η σχεδίαση του πίσω τμήματος απηχεί τις καθαρές γραμμές του εμπρός τμήματος με μία κομψή, νέα οριζόντια διάταξη των φωτιστικών σωμάτων και μία διακριτική αεροτομή οροφής.

Συνολικά, η σχεδίαση του Jazz ενσαρκώνει τη φιλοσοφία “Yoo no bi” της Honda, η οποία αναγνωρίζει την ομορφιά που υπάρχει σε καθημερινά πράγματα τα οποία βελτιώνονται με την πάροδο του χρόνου, ώστε να γίνονται ακόμα πιο ελκυστικά και εργονομικά.

Διαστάσεις/χώροι

Οι διαστάσεις της τέταρτης γενιάς του Jazz το κατατάσσουν στην “καρδιά” του B-Segment της αγοράς, αλλά ανέκαθεν το ατού του ιαπωνικού μοντέλου ήταν η άριστη εκμετάλλευση των δεδομένων διαστάσεων για την καλύτερη άνεση και ευρυχωρία των επιβατών, κάτι που μόνο αν το επεξεργαστείς από κοντά μπορείς να το διαπιστώσεις.

Το μήκος του Jazz αγγίζει τα 4.044 χλστ. (+14 χλστ. σε σχέση με το προηγούμενο), το ύψος έχει μειωθεί κατά 24 χλστ., αγγίζοντας τα 1.526 χλστ., και το πλάτος ανέρχεται σε 1.694 χλστ. Το μεταξόνιο των 2.517 χλστ. δεν άλλαξε σε σχέση με την προηγούμενη γενιά, κάτι που σημαίνει ότι η καμπίνα του παραμένει -με διαφορά- η πιο ευρύχωρη στην κατηγορία του, ικανοποιώντας τους επιβάτες και τις αποσκευές τους (304 έως 1.205 λίτρα).

Ασφάλεια

Περνώντας στο θέμα ασφάλειας, το νέο Jazz e:HEV απέσπασε τη μέγιστη βαθμολογία των πέντε αστεριών στις δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP, με τα νέα πιο αυστηρά κριτήρια αξιολόγησης. Αυτό το αποτέλεσμα προήλθε από πολλούς παράγοντες ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, όπως η νέα, ενισχυμένη δομή του αμαξώματος και το ολοκληρωμένο πακέτο τεχνολογιών ενεργητικής ασφάλειας και βοηθημάτων του οδηγού, που βρίσκονται στο βασικό εξοπλισμό του αυτοκινήτου.

Το νέο Jazz είναι το πρώτο μοντέλο της Honda στην Ευρώπη που φέρει εμπρόσθιο-μεσαίο αερόσακο στο βασικό εξοπλισμό του, ήτοι ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα. Ο αερόσακος είναι τοποθετημένος στην πλάτη του καθίσματος του οδηγού και αναπτύσσεται στο χώρο μεταξύ οδηγού και συνοδηγού, αγκαλιάζοντας τον οδηγό. Πιο συγκεκριμένα βρίσκεται στο πάνω μαξιλάρι του καθίσματος του οδηγού, και με αυτόν τον τρόπο περιορίζεται το ενδεχόμενο της άμεσης επαφής μεταξύ τους σε περίπτωση μιας πλευρικής σύγκρουσης.

Ο αερόσακος ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα είναι ένας από τους 10 που διαθέτει το Jazz e:HEV, το οποίο περιλαμβάνει επίσης το σύστημα αερόσακου i-side στα πίσω καθίσματα. Αυτός ο μοναδικός αερόσακος που είναι τοποθετημένος στην επένδυση των πίσω θυρών, ενεργοποιείται για την προστασία των πίσω επιβατών από προσκρούσεις στην πόρτα και την πίσω -τρίτη- κολόνα σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης. Επίσης, χάρη στις συμπαγείς διαστάσεις του, ο αερόσακος δεν υπονομεύει τη μοναδική λειτουργία των “magic seats” καθισμάτων του Jazz.

Τέλος, το Jazz διαθέτει όλα τα “καλούδια” και τις τεχνολογίες ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, που περικλείονται κάτω από την ομπρέλα του Honda Sensing. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχει μία βελτιωμένη, πιο ευρυγώνια και υψηλότερης ευκρίνειας κάμερα. Αυτή αντικαθιστά την κάμερα πολλαπλών χρήσεων και τη λειτουργία αισθητήρα της προηγούμενης γενιάς Jazz και αναγνωρίζει περισσότερα χαρακτηριστικά οδοστρώματος και κυκλοφορίας.

Το Honda Sensing είναι στον βασικό εξοπλισμό όλων των μοντέλων της Honda, και -μεταξύ άλλων- περιλαμβάνει Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist System και Road Departure Mitigation.

Εσωτερικό

Αν όλα αυτά τα χρόνια έχει χαρακτηρίσει για κάτι το Jazz, αυτό είναι η ευρυχωρία και η πρακτικότητα της καμπίνας, καθώς και η άνεση οδηγού και επιβατών. Εξετάζοντας όλα τα στοιχεία του αυτοκινήτου, η ομάδα εξέλιξης αποφάσισε από κοινού για θέματα που επηρεάζουν τη δομή, τη σχεδίαση και τη εργονομία, ώστε το νέο μοντέλο να είναι βελτιωμένο από τον προκάτοχό του.

Το Jazz ενσαρκώνει επίσης τη σχεδιαστική φιλοσοφία “Man-Maximum, Machine-Minimum” (M/M) της Honda, που πρεσβεύει ότι ο σκοπός της τεχνολογίας και της σχεδίασης είναι να εξυπηρετούν τις ανάγκες του οδηγού και των επιβατών. Το αποτέλεσμα είναι ένα αυτοκίνητο που συνδυάζει λειτουργικότητα και πρακτικότητα -κάτι το οποίο εκφράζεται μέσα από τα μοναδικά στο είδος τους, Magic Seats- παραμένοντας συγχρόνως κομψό και μοντέρνο.

Αυτό σημαίνει ότι η βάση των πίσω καθισμάτων αναδιπλώνεται και ανασηκώνεται και για να γίνει αυτό πραγματικότητα το ρεζερβουάρ του καυσίμου είναι τοποθετημένο στο κέντρο του πλαισίου, κάτω από τα εμπρός καθίσματα. Έτσι, σηκώνοντας τη βάση των πίσω καθισμάτων και ανοίγοντας τις πίσω πόρτες μπορείς να φορτώσεις αντικείμενα με ύψος, όπως γλάστρες, ποδήλατα κλπ.

Σε γενικές γραμμές, η καμπίνα φέρει ποιοτικότερα υλικά σε σχέση με το παρελθόν και στο κέντρο του ταμπλό θα βρεις την οθόνη αφής 9 ιντσών του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, η οποία προσφέρει συμβατότητα με Android Auto και Apple CarPlay, καθώς και WiFi hotspot.

Η θέση οδήγησης είναι σχετικά ψηλή, με το Jazz να διαθέτει εξαιρετική περιμετρική ορατότητα, χάρη στο νέο πανοραμικό παρμπρίζ, το οποίο αυξάνει την ορατότητα προς τα εμπρός στις 90 μοίρες από τις 65 μοίρες. Το πλάτος των εμπρός κολωνών έχει μειωθεί σχεδόν κατά το ήμισυ (από 116 χλστ. σε 55 χλστ.), και σε συνδυασμό με τους κρυμμένους υαλοκαθαριστήρες, προσφέρει απρόσκοπτη ορατότητα στους εμπρός επιβάτες. Η εταιρία αναφέρει ότι αυτό επετεύχθη χωρίς θυσίες στη συνολική ασφάλεια κατά τη σύγκρουση, κάτι που δεν συναντάτε εύκολα σε άλλα αυτοκίνητα.

Ο οδηγός έχει μπροστά του ένα διάκτινο τιμόνι και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων με οθόνη 7 ιντσών, που παρέχει όλες τις πληροφορίες οδήγησης και της λειτουργίας του υβριδικού συστήματος. Το φαρδύ υποβραχιόνιο και τα νέα φαρδύτερα και καλύτερης στήριξης εμπρός καθίσματα με ειδικά μαξιλάρια στήριξης (αντικαθιστούν το προηγούμενο σύστημα με ελατήρια) προσφέρουν πολύ καλή άνεση για πιο ξεκούραστα μακρινά ταξίδια, ενώ η βελτιωμένη σχεδίαση των πίσω καθισμάτων και η πιο παχιά επένδυση αυξάνουν την άνεση για τους πίσω επιβάτες.

Κινητήρας

Μετά την τρέχουσα γενιά του CR-V, το νέο Jazz είναι αποκλειστικά διαθέσιμο ως υβριδικό, με το σύστημα της Honda να ονομάζεται e:HEV. Το νέο μοντέλο αποτελεί βασικό στοιχείο του Electric Vision πλάνου της Honda, η οποίο έχει ως στόχο από την 1η Ιανουαρίου του 2023 να διαθέτει ηλεκτρικές ή υβριδικές εκδόσεις σε όλα τα mainstream μοντέλα της στην Ευρώπη.

Για πρώτη φορά, το νέο Jazz είναι αποκλειστικά διαθέσιμο στην Ευρώπη με υβριδικό σύστημα κίνησης, το οποίο ακολουθεί τα πρότυπα του υβριδικού CR-V, απλά με μικρότερο κινητήρα. Έτσι, το σύστημα e:HEV του Jazz έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά για αυτό ώστε να προσφέρει μία απολαυστική οδηγική εμπειρία.

Το σύστημα κίνησης αποτελείται από έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 1,5 λίτρων, απόδοσης 97 ίππων στις 5.500 σ.α.λ. και 131 Nm στις 4.500 σ.α.λ. Αυτός λειτουργεί σε κύκλο Atkinson, έχοντας κορυφαία θερμοδυναμική απόδοση 40,5%. Ακόμα, υπάρχει μία μπαταρία ιόντων λιθίου και δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν 80 kW και έναν 70 kW, οι οποίοι εξελίχθηκαν από τη Honda.

Κατά την εβδομαδιαία δοκιμή, διανύσαμε 645 χλμ., και αυτό που διαπιστώσαμε είναι ότι το σύστημα είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε ο βενζινοκινητήρας να έχει όσο το δυνατόν τη μικρότερη συμμετοχή στην κίνηση του αυτοκινήτου. Η Honda τονίζει ότι σε αστικές μετακινήσεις και με ταχύτητες μέχρι τα 80 χλμ/ώρα το ποσοστό που μπορείς να κινείσαι αμιγώς ηλεκτρικά ξεπερνά το 50%.

Από την άλλη, δεν μπορείς να χαρακτηρίσεις το Jazz ηλεκτρικό, καθώς ανάλογα τις εκάστοτε συνθήκες κίνησης και με γνώμονα την χαμηλότερη κατανάλωση, το σύστημα επιλέγει ποιος κινητήρας θα κινεί τους τροχούς, αλλά η εμπειρία οδήγησης προσφέρει αρκετά στοιχεία ενός EV.

Συνδυαστικά, η απόδοση του συνόλου είναι 109 άλογα και 253 Nm ροπής, και για τα 0-100 χλμ/ώρα το -βάρους 1.228 κιλών αμάξωμα- χρειάζεται 9,4 δευτ., με την τελική να αγγίζει τα 175 χλμ/ώρα. Σε νορμάλ κίνηση, το αυτοκίνητο κινείται με τον βασικό ηλεκτροκινητήρα, καθώς ο δεύτερος λειτουργεί ως γεννήτρια και τροφοδοτεί είτε τον ηλεκτροκινητήρα, είτε την μπαταρία για να χρησιμοποιηθεί η αποθηκευμένη ενέργεια αργότερα από τον κύριο ηλεκτροκινητήρα.

Σε κάθε περίπτωση, δεν καταλαβαίνεις σχεδόν ποτέ της εμπλοκή/απεμπλοκή των κινητήρων, με την παροχή ενέργειας να είναι χωρίς “κομπιάσματα” και “σκαλοπάτια”, είτε κινείσαι στην πόλη, είτε ταξιδεύεις στο αυτοκινητόδρομο. Οι εκπομπές CO2 ανέρχονται σε 102 γρ/χλμ., με την μέση κατανάλωση καυσίμου να ανακοινώνεται στα 4,5 λίτρα/100 χλμ. (σε κύκλο WLTP), και ακριβώς το ίδιο νούμερο είδαμε και εμείς στην εβδομαδιαία δοκιμής μας. Έτσι, με το ρεζερβουάρ καυσίμου στα 40 λίτρα, έχεις μια αυτονομία 800+ χλμ.

Ο υπολογιστής του συστήματος επιλέγει αυτόματα μεταξύ τριών προγραμμάτων οδήγησης, με στόχο τη βέλτιστη δυνατή απόδοση. Αυτά είναι το EV Drive, το Hybrid Drive και το Engine Drive.

  • EV Drive: η μπαταρία ιόντων λιθίου τροφοδοτεί απευθείας με ενέργεια τον ηλεκτροκινητήρα
  • Hybrid Drive: ο κινητήρας παρέχει ισχύ στον ηλεκτροκινητήρα γεννήτρια που, με τη σειρά του, την τροφοδοτεί στον ηλεκτροκινητήρα
  • Engine Drive: ο βενζινοκινητήρας συνδέεται απευθείας με τους τροχούς μέσω ενός συμπλέκτη

Οι αλλαγές μεταξύ των drive modes δεν θα γίνουν ποτέ αντιληπτές, με τους μηχανικούς του Jazz να ασχολήθηκαν διεξοδικά προκειμένου να ελαχιστοποιήσουν την υστέρηση στις αλλαγές. Στα περισσότερα σενάρια οδήγησης στην πόλη, η βέλτιστη απόδοση επιτυγχάνεται με τη χρήση των EV Drive και Hybrid Drive. Στις υψηλές ταχύτητες του αυτοκινητόδρομου, χρησιμοποιείται το Engine Drive, με μία on-demand υποστήριξη ισχύος από τον ηλεκτροκινητήρα για γρήγορη επιτάχυνση.

Στο Hybrid Drive, η περισσευούμενη ισχύος του βενζινοκινητήρα φορτίζει τη μπαταρία μέσω του μοτέρ γεννήτριας, με το EV Drive να ενεργοποιείται κατά την επιβράδυνση και να φορτίζει τη μπαταρία μέσω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση.

Για την μετάδοση της κίνησης, αντί συμβατικού κιβωτίου, χρησιμοποιείται ένα κιβώτιο μιας σχέσης που προσφέρει άμεση διασύνδεση των κινούμενων μερών, με αποτέλεσμα πιο ομαλή μεταφορά ροπής και γραμμική αίσθηση κατά την επιτάχυνση. Αυτό σημαίνει ότι το σύστημα της Honda είναι αφενός πιο συμπαγές από ένα eCVT με πλανητικό μηχανισμό γραναζιών, το οποίο χρησιμοποιείται σε άλλα υβριδικά οχήματα, αφετέρου πιο αθόρυβο.

Η συσχέτιση ταχύτητας του οχήματος και των στροφών κινητήρα είναι πλέον πιο γραμμική και δεν γίνεται ιδιαίτερα αισθητός ο “ήχος της επιτάχυνσης”. Ωστόσο, στον αυτοκινητόδρομο, αν πατήσεις τέρμα το γκάζι για μια προσπέραση για λίγα δευτερόλεπτα θα ακούσεις ένα βουητό, αλλά θα γίνει γρήγορα και πάλι ανεπαίσθητο.

Τιμή

Η τιμή του νέου Jazz ανέρχεται σε €22.700 στην Comfort έκδοση, σε €24.700 στην έκδοση Elegance (έκδοση δοκιμής) και σε €26.500 στην έκδοση Executive. Το Jazz δεν ήταν ποτέ φθηνό, αλλά -όπως πάντα- περιλαμβάνει εξαιρετικά πλούσιο εξοπλισμό, ακόμα και από την βασική έκδοση. Αναλυτικά μπορείς να δεις εδώ.

Στον δρόμο

Το νέο Jazz έχει σαφώς πιο χαλαρή ρύθμιση στην ανάρτηση, κάτι που “ισοπεδώνει” οποιαδήποτε ανωμαλία θα συναντήσεις στους δρόμους, προσφέροντας υψηλού επιπέδου άνεση. Η Honda αναφέρει ότι ρύθμισε το αυτοκίνητο ειδικά για τους Ευρωπαίους, γι’αυτό και προσφέρει άριστη ποιότητα κύλισης, όχι μόνο για τα δεδομένα της κατηγορίας.

Στον εμπρός άξονα υπάρχουν γόνατα MacPherson και πίσω ημιάκαμπτος άξονας τύπου H, με τη νέα γεωμετρία της εμπρός ανάρτησης και το χαμηλότερο εμπρός κέντρο κλίσεων να παρέχει μεγαλύτερη ευστάθεια, καθιστώντας τις αντιδράσεις του Jazz πιο ακριβείς. Ωστόσο, σε έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες κάποιοι οδηγοί ίσως νιώσουν ότι ο πίσω άξονας δυσανασχετεί ελαφρά, αλλά πρέπει να είσαι πάρα πολύ αυστηρός για να το εντοπίσεις.

Εξαιτίας της χαλαρής ρύθμισης του, οι κλίσεις στις στροφές θα γίνουν αισθητές, αλλά αυτό δεν επηρεάζει σε κανένα βαθμό το κράτημα, το οποίο είναι παραπάνω από ικανοποιητικό και σπάνια θα βρεις το όριό του. Το τιμόνι με τη σειρά του δεν είναι υπόδειγμα επικοινωνίας με τον οδηγό, μα είναι ιδιαίτερα βολικό στην πόλη: Ελαφρύ και με τους εμπρός τροχούς να κόβουν αρκετά διευκολύνοντας τις μανούβρες. Παράπονα δεν προκύπτουν ούτε από τα φρένα που είναι δυνατά και με καλή αίσθηση.

Φωτογραφίες

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Στο σφυρί Honda S2000 του 2001 με μόλις 1.525 χλμ.

Το Honda S2000 είναι αναμφισβήτητα ένα διαχρονικό αυτοκίνητο και τα τελευταία χρόνια οι τιμές του έχουν αγγίξει την στρατόσφαιρα, καθώς δεν είναι λίγες οι...

Τα ηλεκτρικά θα κοστίζουν λιγότερο από αυτά με κινητήρες εσωτ. καύσης το 2027, αλλά θα έχουν πολύ μεγαλύτερο κόστος επισκευής

Το κόστος κατασκευής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώνεται ταχύτερα από ό,τι αναμένει η Ford και σύμφωνα με την πρόβλεψη της Gartner, μιας αμερικανικής εταιρείας τεχνολογικής...

Η Renault δεν θα προσφέρει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2030

Στις αρχές του 2022 η Renault είχε ανακοινώσει πως έως το 2030 η εταιρία θα μεταμορφωθεί σε μια αμιγώς ηλεκτρική εταιρία για την αγορά...

Η κατήγορος του Christian Horner έκανε επίσημη καταγγελία στη FIA

Νέο κεφάλαιο στην υπόθεση Christian Horner, με την γυναίκα κατήγορο να έχει κάνει επίσημη καταγγελία για τη συμπεριφορά του στη FIA, ενώ ετοιμάζεται να...
Autoblog.gr