Η λέξη porpoising είναι ξανά στη μόδα στη Formula 1, παρότι έλειπε από το λεξιλόγιο της τα τελευταία 40 χρόνια, όταν είχαμε για τελευταία φορά αυτοκίνητα με ground effect.

Σχεδόν όλες οι ομάδες αντιμετωπίζουν το συγκεκριμένο φαινόμενο στα νέα τους μονοθέσια και αιτία είναι το γεγονός πως το πάτωμα δεν είναι επίπεδο. Ουσιαστικά είναι η “αναπήδηση” των μονοθεσίων στις υψηλές ταχύτητες, με τον οδηγό να νοιώθει λες και περνά πάνω από ανωμαλίες.

1

Το πρόβλημα είναι αεροδυναμικό, με το μπροστινό άκρο του δαπέδου αλλά και η μπροστινή αεροτομή, να πιέζουν όλο και πιο κοντά στο έδαφος το μονοθέσιο, καθώς αυξάνεται η αεροδυναμική πίεση προς τα κάτω που ασκείται πάνω του.

Όσο πιο κοντά στο έδαφος, τόσο πιο ισχυρό είναι το porpoising, καθώς ο αέρας τρέχει όλο και γρηγορότερα κάτω από το μονοθέσιο. Αυτή η διαφορά πίεσης μεταξύ της πάνω και της κάτω επιφάνειας του μονοθεσίου πιέζει όλο και περισσότερο τα μονοθέσια προς τα κάτω, μέχρι κάποια στιγμή να σταματήσει. Σε αυτό το σημείο, μεγάλο μέρος του φορτίου απελευθερώνεται ξαφνικά, το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου ανεβαίνει ξαφνικά προς τα πάνω – κάτι που επιτρέπει στο ground effect να αρχίσει να λειτουργεί ξανά.

2

Το porpoising εμφανίζεται μόνο στις υψηλές ταχύτητες, όταν η αεροδυναμική απόδοση των μονοθεσίων μεγιστοποιείται και η πίεση του αέρα αυξάνεται, που έχει ως αποτέλεσμα να πιέζεται προς τα κάτω το μονοθέσιο, στη συνέχεια να ανασηκώνεται και αυτό να επαναλαμβάνεται με κυκλικό τρόπο μέχρι να έρθει η ώρα ο οδηγός να φρενάρει για να μπει σε μια στροφή.

Με πολύ περισσότερη δύναμη κάτω από το αμάξωμα, πιο άκαμπτες αναρτήσεις και πιο σκληρά ελαστικά (άρα όχι τόσο μεγάλη απορρόφηση κραδασμών), το πρόβλημα επανήλθε φέτος και καμία από τις ομάδες δεν είχε δει αυτό το αποτέλεσμα στην προσομοίωση.

3

Έτσι, οι ομάδες είναι τώρα στην ίδια θέση με τους πρωτοπόρους των πρώιμων ground effect στα τέλη της δεκαετίας του 1970/αρχές της δεκαετίας του 1980 που προσπαθούσαν να περιορίσουν το φαινόμενο είτε αλλάζοντας το σχήμα των επιφανειών του κάτω πατώματος είτε με διαφορετικές ρυθμίσεις στην ανάρτηση.

Κατά ειρωνικό τρόπο, οι υδραυλικές αναρτήσεις που έχουν απαγορευτεί θα ήταν πολύ χρήσιμες στη λύση του προβλήματος. Η χρήση του DRS δείχνει πως εξαλείφει το φαινόμενο, μιας και η πίεση του πάνω μέρους μειώνεται όταν ανοίγει η πίσω πτέρυγα, με τον Mattia Binotto να δηλώνει πως όποια ομάδα λύσει πρώτη το πρόβλημα του porpoising θα έχει πλεονέκτημα στους πρώτους αγώνες της σεζόν.

4

Ο επικεφαλής της Ferrari πιστεύει πως αν και το πρόβλημα μπορεί να λυθεί σχετικά εύκολα, οι ομάδες προσπαθούν να βρουν την χρυσή τομή λόγω των σημαντικών κερδών στην απόδοση των μονοθεσίων που κινούνται πιο κοντά στο έδαφος.

Είμαι σίγουρος ότι σε κάποιο βαθμό κάθε ομάδα θα φτάσει στη λύση. Πόσο καιρό θα πάρει; Νομίζω πως όποιος θα φτάσει νωρίτερα στη λύση θα έχει ένα πλεονέκτημα στην αρχή της σεζόν.

5

Ο επικεφαλής της ομάδας της Alfa Romeo, Frederic Vasseur, είναι πεπεισμένος πως οι περισσότερες ομάδες θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα σε λίγους αγώνες.

Ορισμένα αεροδυναμικά στοιχεία δεν είναι εύκολο να αντιγραφούν στη αεροδυναμική σήραγγα και στον προσομοιωτή. Όλοι αντιμετωπίζουμε το ίδιο θέμα όπως είπε ο Mattia.

Η επίλυση του προβλήματος δεν είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα, αλλά τότε το να είσαι αποτελεσματικός θα είναι το κλειδί. Το πόσο γρήγορα θα αντιδράσει η κάθε ομάδα θα είναι το κλειδί για τους πρώτους αγώνες.

Είμαι σίγουρος ότι σε τρία ή τέσσερα Grand Prix δεν θα μιλάμε άλλο για το porpoising.

Ο George Russell της Mercedes είπε πως παρότι ο ίδιος δεν βίωσε πάρα πολύ το porpoising, δεν ήταν καθόλου ευχάριστο το συναίσθημα, λέγοντας πως πρόκειται για ένα θέμα ασφαλείας που πρέπει “να διευθετηθεί με τον έναν ή τον άλλον τρόπο”.

Ο Carlos Sainz της Ferrari σημείωσε ότι το ζήτημα επηρεάζει κάποια μονοθέσια περισσότερα από άλλα και πως αυτό εξαρτάται από το setup του κάθε μονοθεσίου.