40άρισε το Peugeot 205

Σχετικά άρθρα

Ήταν Πέμπτη, 24 Φεβρουαρίου του 1983, όταν η Peugeot αποκάλυψε το 205, ως αντικατάσταση του 104, και έμελλε να εδραιώσει τη γαλλική εταιρία στην μοντέρνα εποχή, τόσο σε ότι αφορά τον προϊοντικό τομέα, όσο και στο πεδίο των αγώνων.

Πριν το 205, η Peugeot θεωρούνταν η πιο συντηρητική από τις “τρεις μεγάλες” εταιρίες αυτοκινήτων της Γαλλίας, παράγοντας μεγάλα sedan μοντέλα, όπως το 504 και το 505, αν και είχε εισέλθει στη σύγχρονη αγορά των superminis το 1973 με το 104. Η γένεση του 205 ήταν στο πλαίσιο της εξαγοράς από την Peugeot το 1978 των ευρωπαϊκών τμημάτων της Chrysler Simca και του πρώην ομίλου Rootes, που είχαν την απαραίτητη τεχνογνωσία στην κατασκευή μικρών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων του Simca 1100 στη Γαλλία και του Hillman Imp στη Βρετανία.

Ήταν περίπου εκείνη την εποχή όπου η Peugeot άρχισε να εργάζεται πάνω στην ανάπτυξη ενός νέου supermini μοντέλου για τη δεκαετία του ’80. Η ιστορία του 205 είναι αλληλένδετη με αυτή του Jean Boillot, μέλους του διοικητικού συμβουλίου της Peugeot στα τέλη της δεκαετίας του 1970.

Ήταν ο άνθρωπος που, σε μια δύσκολη στιγμή για την εταιρεία, σκέφτηκε το φιλόδοξο project ενός νέου μικρού αυτοκινήτου, το οποίο θα ήταν πολύ περισσότερο από ένα αυτοκίνητο πόλης, θα ήταν ένα αυτοκίνητο πολλαπλών χρήσεων, τόσο άνετο στην πόλη όσο και σε επαρχιακούς δρόμους, ικανό να μεταφέρει μια μικρή οικογένεια, αλλά και προσιτό. Εν ολίγοις, ένα συμπαγές αλλά ευρύχωρο, πρακτικό με το hatchback σχήμα του, αποδοτικό και οικονομικό ταυτόχρονα, προσαρμοσμένο σε όλες τις χρήσεις αυτοκίνητο.

Αισθητικά, αλλά και σε θέματα τεχνολογίας και μάρκετινγκ, το 205 ήταν το μοντέλο που “γύρισε” το παιχνίδι για την Peugeot. Ενώ τα περισσότερα από τα προηγούμενα μοντέλα της γαλλικής εταιρίας είχαν σχεδιαστεί από το στούντιο Pininfarina, για το 205 επιλέχθηκαν τα σχέδια από τους σχεδιαστές της Peugeot -με επικεφαλής τον Gerard Welter- μετά από έναν εσωτερικό διαγωνισμό. Αυτοί παρουσίασαν ένα πολύ πιο μοντέρνο και ρευστό design, με τον Pininfarina να βάζει την υπογραφή του μόνο στο 205 cabriolet.

Με το 205, η Peugeot παρουσίασε για πρώτη φορά ορισμένα χαρακτηριστικά που υιοθετήθηκαν αργότερα μελλοντικά της μοντέλα, όπως η μάσκα με τις οριζόντιες γραμμές και η φάσα μεταξύ των πίσω φωτιστικών σωμάτων. Επιπλέον, το εσωτερικό του 205 είναι προϊόν σχεδιασμού του Paul Bracq, ενός διάσημου ονόματος στον χώρο του design αυτοκινήτων, τότε μέλους του στούντιο της Peugeot.

Συνεχίζοντας, μηχανικά το 205 ήταν το πρώτο μικρό αυτοκίνητο της γαλλικής εταιρίας που διέθετε μία τόσο μεγάλη και ευρεία γκάμα κινητήρων -από 45 έως 200 ίππους- και ένα αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, μια σπάνια επιλογή για την αγορά εκείνη την εποχή. Από την κυκλοφορία του το 1983, προσφερόταν με τέσσερις βενζινοκινητήρες και έναν πετρελαιοκινητήρα.

Πιο συγκεκριμένα, έγινε το πρώτο αυτοκίνητο της εταιρίας που εφοδιάστηκε με τη νέα οικογένεια κινητήρων XU, δηλαδή τον XUD7, έναν τετρακύλινδρο κινητήρα πετρελαίου με χωρητικότητα 1.769 κ.εκ. και απόδοση 60 ίππους, που έκανε το 205 το πρώτο μικρό γαλλικό αυτοκίνητο diesel. Κυρίως, όμως, ήταν το πρώτο μικρό μοντέλο diesel που διέθετε ισχύ αντίστοιχη με αυτή των βενζινοκίνητων, αλλά με πολύ χαμηλότερη κατανάλωση, καθώς τότε ανακοινωνόταν ότι χρειαζόταν 3,9 λίτρα/100 χλμ.

Επιπλέον, το 205 ήταν το πρώτο αυτοκίνητο της μάρκας που υιοθέτησε ράβδους στρέψης στο πίσω μέρος, ώστε να ελευθερωθεί περισσότερος χώρος στον χώρο επιβατών. Το 1984, η γκάμα του μοντέλου μεγάλωσε συμπεριλαμβάνοντας και τα θρυλικά GTI και Turbo 16, καθώς και 3θυρο αμάξωμα. Ακολούθησε μια ολόκληρη σειρά εκδόσεων, από τις πιο προσιτές, όπως η Junior του 1986 με τα τζιν καθίσματα, μέχρι τις πιο σικάτες, όπως η Lacoste ή η Gentry.

Ωστόσο, το 205 αγαπήθηκε από πολλούς και μέσω του μηχανοκίνητου αθλητισμού, με την αγωνιστική εμπλοκή να αποτελεί ένα πολύ δυνατό εργαλείο για την προώθηση του μοντέλου αλλά και της Peugeot. Το 1984, με την καθοδήγηση του Jean Todt, η Peugeot μπαίνει με το εντυπωσιακό 205 Turbo 16, στην κορυφαία κατηγορία των αγώνων του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, το θρυλικό Group B.

Κατά τη διάρκεια αυτής της πρώτης σεζόν, ο Ari Vatanen κέρδισε τρεις αγώνες. Το 1985 και το 1986, το 205 Turbo 16 επέτρεψε στην Peugeot να κερδίσει τον παγκόσμιο τίτλο των κατασκευαστών και στους Timo Salonen (1985) και Juha Kankkunen (1986), να κατακτήσουν τον τίτλο των οδηγών. Με την κατάργηση του Group B, στα τέλη του 1986 ο Jean Todt πρότεινε στην εταιρία να λάβει μέρος με το 205 T16, στο διάσημο αγώνα αντοχής το Paris-Dakar. Η πρόκληση έγινε δεκτή και το ειδικά διαμορφωμένο 205 T16 κέρδισε τον αγώνα το 1987 και το 1988, πρώτα με τον Ari Vatanen και την επόμενη χρονιά με τον Juha Kankkunen.

Από το λανσάρισμα του το 1983, η Peugeot ακολούθησε μια στρατηγική μάρκετινγκ που ταίριαζε απόλυτα με τα χαρακτηριστικά του 205. Άμεσα πήρε το προσωνύμιο ο “ιερός αριθμός”, με τις τηλεοπτικές διαφημίσεις που το χρησιμοποίησαν να ήταν αποτελεσματικές και ταίριαζαν πολύ με την εποχή, όπως η διάσημη ταινία στην οποία το 205 καταδιώκεται σε μια παγωμένη λίμνη και βομβαρδίζεται από ένα στρατιωτικό αεροπλάνο. Η διαφήμιση ήταν σκηνοθετημένη από τον Gerard Pires, ο οποίος λίγα χρόνια αργότερα έκανε τη διάσημη ταινία Taxi, με πρωταγωνιστή το Peugeot 406.

Εν τέλει, η αυλαία του 205 έπεσε το 1998, μετά από μια μακρά και πλούσια καριέρα 15 ετών, και την παραγωγή να έχει φτάσει τις 5.278.050 μονάδες. Το 205 έβαλε τα θεμέλια μιας σειράς εξαιρετικά επιτυχημένων αυτοκινήτων πόλης της Peugeot, όπως το 206, το 207, και το 208 του σήμερα.

Ημερομηνίες ορόσημα για το Peugeot 205

  • 24 Φεβρουαρίου 1983: Λανσάρεται η 5θυρη έκδοση του 205
  • 1984: λανσάρισμα της 3θυρης έκδοσης του 205 και του 205 GTI 1.6 με τους 105 ίππους, και πρώτη νίκη του αγωνιστικού 205 Turbo 16 στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (στο Rally Φιλανδίας)
  • 1985: το αγωνιστικό 205 Turbo 16 στέφεται παγκόσμιος πρωταθλητής (με οδηγό τον Timo Salonen), από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου στο Mulhouse βγαίνει το 1.000.000στό 205
  • 1986: λανσάρεται το 205 Cabriolet, οι εκδόσεις GTI με 115 και 130 ίππους, και το αγωνιστικό 205 Turbo 16 κατακτά ξανά το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, με οδηγό το Juha Kankkunen
  • 1987: το 205 διαθέτει νέο ταμπλό, και το αγωνιστικό 205 Turbo 16 κερδίζει τον αγώνα Paris-Dakar
  • 1988: λανσάρεται η έκδοση 205 Rallye, και το αγωνιστικό 205 Turbo 16 κερδίζει για δεύτερη φορά το Paris-Dakar
  • 1989: παρουσιάζεται η έκδοση 205 Roland Garros
  • 1990: με ελαφρό facelift (φλας, πίσω φώτα κλπ), παρουσιάζεται το 205 diesel turbo με 78 ίππους
  • 1993: τερματίζεται η παραγωγή του 205 GTI
  • 1995: τερματίζεται η παραγωγή του 205 Cabriolet

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Νέο Peugeot 5008

Η Peugeot παρουσίασε σήμερα τη νέα γενιά του 5008. Το αυτοκίνητο βασίζεται στην πλατφόρμα STLA Medium, την ίδια που φέρει το νέο 3008 και...