Η Audi σήμερα ανακοίνωσε ότι το μικρό A1 από εδώ και στο εξής θα είναι διαθέσιμο και με το σύστημα τετρακίνησης Quattro. Η Audi το είχε ανακοινώσει στο Παρίσι ότι το A1 θα αποκτήσει τετρακίνηση και έτσι μερικούς μήνες μετά, το πρώτο A1 Quattro είναι γεγονός. Το A1 γίνεται το πρώτο αυτοκίνητο της κατηγορίας του αποκτά σύστημα τετρακίνησης και όπως καταλαβαίνεις φουντώνουν πλέον οι φήμες ότι στο μέλλον θα παρουσιαστούν τα S1 και RS1.
Πολλές λεπτομέρειες δεν έδωσαν οι άνθρωποι του Ingolstadt παρά μόνο ότι το σύστημα είναι το ίδιο που χρησιμοποιείτε στα A3 και TT δηλαδή τύπου Haldex με ηλεκτρονικά ελεγχόμενο υδραυλικό πολύδισκο συμπλέκτη ο οποίος είναι τοποθετημένος μπροστά από τον πίσω άξονα για καλύτερη κατανομή βάρους. Περισσότερα στο μικρό, αλλά περιεκτικό δελτίο τύπου που ακολουθεί.
[Πηγή: Audi]
[learn_more caption=”Δελτίο Τύπου”]
The Audi A1 with quattro drive
Ingolstadt, 2011-01-08
As announced at the Paris Motor Show back in the fall of 2010, Audi is also bringing the permanent all-wheel drive system to the premium subcompact class. Consistent traction, a high level of driving safety and exciting dynamics – the A1 with quattro drive will be the first car in this segment to power all four wheels.
The youngest member of the large quattro family uses a technology very similar to that used in the A3 and TT model lines. At its core is an electronically controlled, hydraulically actuated multi-plate clutch located in front of the rear axle for an optimized distribution of weight. Inside is a package of plates that rotate in an oil bath.
During normal driving, the clutch sends most of the engine’s power to the front wheels. If the front axle loses grip, the clutch can instantly transfer torque to the rear axle by forcing the plate packages together. A pressure reservoir helps the electric pump to develop the necessary oil pressure.
[/learn_more]