Η νέα Sauber C30 σε βάθος


Η νέα Sauber C30 σε βάθος [technical analylisis]

Γράφει: - , 13:57
2

H Sauber Motorsport –χωρίς την BMW πλέον- παρουσίασε και αυτή πριν μερικές μέρες την C30, το νέο της μονοθέσιο στο κοινό. Αφού επιβίωσε από την αποχώρηση της BMW από την F1, τις οικονομικές δυσκολίες και την έλλειψη χρηματοδότησης από σπόνσορες κοιτάει το 2011 με αισιοδοξία, με τον ίδιο άσπρο-μαύρο χρωματισμό αλλά σαφώς πολλά περισσότερα logos στο μονοθέσιο της. Υπεύθυνος για την εξέλιξη της C30 ήταν ο James Key, πρώην Force India F1, άτομο καταξιωμένο στον χώρο και ικανός στην διαχείριση μικρών budget.

Η εξέλιξη του περσινού μονοθεσίου σταμάτησε νωρίς –γι’ αυτό και ποτέ δεν παρουσίασαν blown diffuser- και η προσοχή στράφηκε στο μονοθέσιο του 2011 που μάλιστα μπήκε στην αεροδυναμική σήραγγα  για πρώτη φορά τον Μάιο. Σε μεγάλο βαθμό η C30 είναι –μαντέψτε!- η λογική εξέλιξη της C29 που για να είμαστε ειλικρινείς ήταν ένα ενδιαφέρον concept που δεν είχε κάτι κακό σχεδιαστικά. Απλά στο φετινό μονοθέσιο καταλαβαίνουμε ότι έχουν λυθεί τα προβλήματα που είχαν πέρυσι με την εγκατάσταση του κινητήριου συνόλου της Ferrari αλλά και την υπερευαισθησία της C29 στην μεταβολή της απόστασής της από το έδαφος. Ας δούμε όμως την Sauber C30 λίγο πιο αναλυτικά.

Το εμπρός μέρος μοιάζει λοιπόν με το περσινό. Το ρύγχος είναι λίγο ψηλότερα και στο πάνω μέρος του διαθέτει το χαρακτηριστικό V σχήμα για καλύτερη ροή αέρα γύρω από το cockpit ενώ παράλληλα είναι και ελάχιστα πιο φαρδύ. Η αεροτομή φυσικά είναι σε μεγάλο βαθμό η περσινή –κάτι που όπως έχω ξαναπεί περιμένουμε να αλλάξει μετά τα tests- αλλά η στήριξη της έχει αλλάξει και πλέον ενώνεται με το ρύγχος με δύο κάθετες δοκούς σε αντίθεση με τις κεκλιμένες που είχε πέρυσι. Πίσω από την αεροτομή και κάτω από το ρύγχος φαίνονται ξεκάθαρα τα skirts που τοποθετήθηκαν για να ελέγχουν καλύτερα τη ροή του αέρα κάτω από την μύτη του μονοθεσίου. Η εμπρός ανάρτηση έχει αλλάξει ελαφρώς διάταξη καθώς η Sauber εγκατέλειψε την λύση του zero keel και πήγε σε short twin keel για την στήριξη των κάτω ψαλιδιών ενώ η κρεμαγέρα είναι τοποθετημένη εμπρός από το πάνω ψαλίδι για μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση.

Γύρω από το cockpit η C30 δεν φέρνει πολλές αλλαγές. Οι καθρέπτες είναι ίδιοι με αυτούς της C29 όπως και τα bargeboards ενώ τα sidepods είναι πολύ πιο απλά και τετραγωνισμένα σε σχεδίαση από ότι μας έχει συνηθίσει η Sauber. Απόρροια του τελευταίου είναι το σχήμα των εισαγωγών των ψυγείων που όπως έχουμε δει και σε άλλες ομάδες είναι κλασικό παραλληλόγραμμο. Ίσως αργότερα πάντως η Sauber φέρει πιο περίπλοκα sidepods καθώς αυτά μας φαίνονται υπερβολικά απλοϊκά. Πάνω από το κεφάλι του οδηγού και συγκεκριμένα στη δομή προστασίας σε περίπτωση ανατροπής παρατηρούμε άλλη μία αλλαγή με την εισαγωγή του κινητήρα να “στηρίζεται” σε τέσσερις πυλώνες που σκοπός τους είναι να κατευθύνουν τον αέρα στο πίσω μέρος. Στο θέμα της ψύξης και των αεραγωγών η Sauber από πέρυσι είχε αρκετούς οπότε προφανώς οι μηχανικοί ήταν ευχαριστημένοι με τη διαχείριση του θερμού αέρα. Λίγο πιο πίσω, το κάλυμμα του κινητήρα κλείνει με τέτοιο τρόπο ώστε να σχηματίζονται απαγωγείς θερμού αέρα στο σχήμα μπουκαλιού –και άλλες ομάδες διαθέτουν αυτό το σχήμα- ενώ η ψύξη βοηθείται από έναν κάθετο αεραγωγό ακριβώς πριν την πίσω αεροτομή καθώς και ένα άνοιγμα πάνω από το κιβώτιο ταχυτήτων.

Φτάνοντας στο πίσω μέρος παρατηρούμε ότι ο διαχύτης φαίνεται παραπλανητικά απλός. Δεν είναι όμως. Πρώτα απ’ όλα βοηθήθηκε σε μεγάλο βαθμό από τις compact διαστάσεις των μερών που μοιράζεται με την Ferrari και κράτησε τα sidepods αλλά και το κιβώτιο ταχυτήτων τόσο στενά που δημιούργησε ένα πρόσθετο κανάλι ροής αέρα ανάμεσα στα εξωτερικά από το οποίο βγαίνουν οι εξατμίσεις για να τροφοδοτήσουν το κεντρικό κομμάτι του διαχύτη που κατά κανόνα παλεύει για ροή. Ένα ακόμα σύστημα που βοηθάει την λειτουργία του διαχύτη είναι τα πτερύγια που φαίνονται ξεκάθαρα να κρέμονται από τα endplates της αεροτομής. Αυτά εκμεταλλεύονται ένα παραθυράκι στους κανονισμούς και κάνουν τον διαχύτη “μακρύτερο” από αυτό που φαντάζονται οι κανονισμοί.

Μηχανικά όπως ανέφερα και λίγο πιο πάνω η Sauber χρησιμοποιεί ακόμα μέρη Ferrari. Η μηχανή, το κιβώτιο ταχυτήτων –μαζί με το κομμάτι της πίσω ανάρτησης που είναι ενσωματωμένο σε αυτό- αλλά και KERS είναι όλα των “κόκκινων”. Ωστόσο ο James Key τόνισε ότι η υπόλοιπη πίσω ανάρτηση, τα υδραυλικά και τα ηλεκτρονικά συστήματα είναι όλα σχεδίασης και κατασκευής Sauber.

[Πηγή: formula1techandart , scarbsf1 , f1fanatic]

Τα εριστικά και υβριστικά σχόλια που δεν σχετίζονται με τη θεματολογία του άρθρου, όπως και εκείνα που οδηγούν σε προσωπικές αντιπαραθέσεις θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση, όπως ορίζουν οι όροι χρήσης.