IMG_9334

Ένα μειονέκτημα των οχημάτων που χρησιμοποιούν μπαταρίες για την κίνησή τους είναι η επιδείνωση της χωρητικότητας των μπαταριών λόγω των επαναλαμβανόμενων κύκλων φόρτισης/αποφόρτισης αλλά και των επιπτώσεων των περιβαλλοντικών συνθηκών σε αυτές. Η επιδείνωση είναι αναπόφευκτο φαινόμενο, αν και με τις καινούριου τύπου μπαταρίες, η αναμενόμενη αλλαγή των κυψελών εξαιτίας προχωρημένης ηλικίας καθυστερεί σημαντικά. Όπως και να έχει όμως, η χωρητικότητα των μπαταριών μία δεδομένη στιγμή είναι άμεσα συνδεδεμένη με την μέγιστη εμβέλεια του αυτοκινήτου, άρα το πόσο γρήγορα επιδεινώνονται οι μπαταρίες είναι κάτι που ενδιαφέρει –ή θα έπρεπε να ενδιαφέρει- τον καταναλωτή.


Όταν η Tesla ανακοίνωσε το Roadster της, έλεγε πως λόγω του σχεδιασμού των μπαταριών ιόντων λιθίου αλλά και του δικού της συστήματος διαχείρισης, οι μπαταρίες, μετά από 5 χρόνια ή 50.000 μίλια θα είχαν ακόμα το 70% της χωρητικότητας που είχαν όταν ήταν καινούριες. Το Tesla Roadster βγήκε στην παραγωγή το 2008, οπότε τώρα, εν έτη 2013, πολλά Roadsters θα έχουν συμπληρώσει την πενταετία και από αυτά ένα αξιοπρεπές ποσοστό θα έχει συμπληρώσει και αρκετά χιλιόμετρα ώστε να γίνει κάποιου είδους έρευνα.

Αυτή την έρευνα ανέλαβε να κάνει το ανεξάρτητο group Plug In America. Το δείγμα ήταν 126 οχήματα –από τα 2.500 που παράχθηκαν-, τα οποία έχουν διανύσει σύνολο 3.198.740 μιλίων. Δηλαδή μιλάμε για δείγμα που αγγίζει το 5% των συνολικά παραχθέντων Roadster και ακόμα πιο σημαντικά, αυτό το 5% έχει διανύσει περίπου το 10% των συνολικά διανυθέντων μιλίων σύμφωνα με την Tesla. Το συμπέρασμα της έρευνας; Μετά από 100.000 μίλια, το διπλάσιο αυτών που ανέφερε η Tesla όταν παρουσίαζε το Roadster, η χωρητικότητα των μπαταριών κυμαίνεται από 80-85% κατά μέσο όρο, σε σύγκριση πάντα με τη χωρητικότητα των μπαταριών όταν ήταν καινούριες! Δεν είναι και άσχημα…

Το Plug In America, έλεγξε διάφορα μεγέθη, όπως: μίλια που έχουν διανυθεί, ηλικία οχήματος, ακόμα και κλιματικές συνθήκες και το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε είναι πως από όλα αυτά τα μεγέθη, μονάχα τα διανυθέντα μίλια παίζουν σημαντικό ρόλο στη χωρητικότητα των μπαταριών. Με λίγα λόγια, ο αριθμός των κύκλων φόρτιση/αποφόρτιση. Αυτό έρχεται σε αντιπαράθεση με τα αποτελέσματα έρευνας που είχε γίνει στο Nissan Leaf και είχαν δείξει έντονη επιρροή του κλίματος στο οποίο βρίσκεται το όχημα στην διάρκεια των μπαταριών. Ωστόσο υπάρχει εξήγηση. Το σύστημα διαχείρισης της θερμοκρασίας των μπαταριών στο Leaf, ήταν πολύ πιο απλό συγκρινόμενο με αυτό του Tesla Roadster. Για να λέμε και τα καλά όμως, η Nissan απάντησε σε παράπονα ιδιοκτητών Nissan Leaf που κατοικούσαν σε θερμές περιοχές, προσαρμόζοντας την εγγύηση των μπαταριών ώστε εκτός από ηλικία να καλύπτει και χωρητικότητα. Είναι κατανοητό πως η τεχνολογία είναι ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Όμως τέτοιες μελέτες πρέπει να γίνονται ανεξάρτητα και αντικειμενικά ώστε να καταλάβουμε τη συμπεριφορά των ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες στο πέρασμα του χρόνου. Από εκεί και πέρα, το να λαμβάνουν υπόψιν οι εταιρίες τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματα αυτών των ερευνών, είναι εξίσου σημαντικό με το να γίνονται αυτές οι μελέτες. Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, διεξάγονται μελέτες για το Toyota Rav4 EV πρώτης γενιάς για να δούμε τη συμπεριφορά μπαταριών με ηλικία άνω των 10 ετών αλλά και για το Tesla Model S παρότι είναι πολύ νωρίς για την εξαγωγή χρήσιμων συμπερασμάτων.

[Πηγή: Pluginamerica.org]