subaru logo

Ποια είναι η εταιρία –εκτός από την Tesla– της οποία η μετοχή σημείωση τη μεγαλύτερη άνοδο τους τελευταίους 18 μήνες; Ναι, σωστά υποθέσατε, η Fuji Heavy Industries, η μητρική εταιρία της Subaru. Η μετοχή της έχει σημείωση άνοδο της τάξης του 412% από το 2012 και έπειτα!

Καθώς η Subaru ήταν η εταιρία που περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη εκμεταλλεύτηκε την εξασθένηση του yen και τα νέα της μοντέλα, οι πωλήσεις και τα κέρδη για την Subaru έχουν φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ, τόσο πολύ μάλιστα που ο πρόεδρος της φίρμας, Yasuyuki Yoshinaga, αρχίζει να ανησυχεί μήπως η εταιρία γίνεται υπερβολικά μεγάλη για αυτό που είναι.

Είμαστε σε κομβικό σημείο για την Subaru. Στόχος, δεν πρέπει να είναι οι πωλήσεις. Πρέπει να κατασκευάζουμε αυτοκίνητα που μόνο η Subaru μπορεί να κατασκευάζει, αυτοκίνητα που είναι λίγο πιο ακριβά και λίγο πιο επικερδή από αυτά του ανταγωνισμού.

Είπε ο Yoshinaga σε μία συνέντευξη που έδωσε στο Τόκυο. Οι απόψεις διύστανται στο εσωτερικό της εταιρίας και το διοικητικό συμβούλιο θα ξεκινήσει συζητήσεις αυτόν τον μήνα –συζητήσεις που θα συνεχίσουν και τον επόμενο χρόνο- για το μακροχρόνιο σχεδιασμό στη Subaru.

Κάποιοι άνθρωποι μέσα στην εταιρία θέλουν να κάνουμε προϊόντα μαζικής παραγωγής ή φθηνότερα αμάξια όμως είναι αυτή η σωστή κατεύθυνση για την Subaru; Δεν είμαστε κατασκευαστής που μπορούμε να γίνουμε τόσο μεγάλοι όσο η Toyota και ακόμα και αν μπορούσαμε, το να φτάσουμε τέτοια νούμερα θα σήμαινε πως δεν ήμαστε πλέον Subaru.

Μπορεί να μην δίνει σημασία στις πωλήσεις ο κος Yoshinaga αλλά αυτές πάνε πάρα πολύ καλά, ιδίως στις Η.Π.Α. Πρώτον, υπάρχει το BRZ που σε κάποιο σημείο είχε αναμονή που έφτανε τους 8 μήνες. Έπειτα είναι το Impreza sedan, του οποίου οι πωλήσεις διπλασιάστηκαν το 2012 και συνεχίζουν αντίστοιχη πορεία και το 2013 ενώ και το νέο Forester που παρουσιάστηκε πέρυσι αναμένεται να τα πάει πολύ καλά και έχει ήδη κορυφαία βαθμολογία στα test σύγκρουσης και έχει κερδίσει και το Top Safety Pick βραβείο στην κατηγορία του για τέσσερα χρόνια στη σειρά.

Το πρόβλημα είναι πως σύμφωνα με αναλυτές, αν προχωρήσουν συζητήσεις που μπορεί να βάλουν φρένο στην ανάπτυξη και επέκταση της Subaru, μπορεί να σημάνουν την αρχή της κατηφόρας καθώς θα έχει χάσει μία ευκαιρία που δεν πρόκειται να της ξαναδωθεί σύντομα. Ευτυχώς κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να συμβαίνει αφού ο ίδιος ο Yoshinaga πιστεύει πως παραγωγή της τάξης του 1 εκατομμυρίου οχημάτων είναι «ικανοποιητική και σωστή» για την Subaru ενώ η εταιρία έχει ήδη επενδύσει 400 εκ. δολάρια για την επέκταση της παραγωγής των εργοστασίων της κατά κύριο λόγο στις Η.Π.Α.

Έπειτα είναι και το θέμα της Κίνας. Η Subaru δεν πήρε άδεια να κατασκευάζει αυτοκίνητα εντός της χώρας και αυτό τη στιγμή εκείνη κρίθηκε ως αποτυχία. Όμως μία διαμάχη της Κίνας με την Ιαπωνία για ένα σύμπλεγμα νησιών, ξεκίνησε αντί-ιαπωνικές διαδηλώσεις σε όλο το μήκος και πλάτος της Κίνας και ένα μικρό εμπάργκο των κινέζων στα ιαπωνικά προϊόντα. Η Toyota, η Nissan και η Honda σημείωσαν πτώση στις πωλήσεις τους στην Κίνα το 2012, όμως η Subaru έμεινε ανεπηρέαστη. Άρα σε μεγάλο βαθμό, οφείλει την επιτυχία της αυτά τα δύο χρόνια στην τύχη, σε πολύ καλά προϊόντα αλλά και στη αδύναμο yen, μην ξεχνάμε το yen γιατί έχει μεγάλη σημασία. Τόσο μεγάλη που ανταγωνιστές των γιαπωνέζικων εταιριών όπως η Ford, εμμέσως πλην σαφώς κατηγόρησε την Ιαπωνία πως χειραγωγεί το yen ώστε να δίνει στους εξαγωγείς ένα άδικο πλεονέκτημα.

Όπως και να έχει, τα πράγματα πάνε πολύ καλά στη Subaru και εύχομαι να πάνε ακόμα καλύτερα και να συνεχίσει να απολαμβάνει κέρδη και πολύ καλές πωλήσεις και να συνεχίσει να μας δίνει αυτοκίνητα που θέλουμε να αγοράσουμε. Ασχέτως αν η κατάσταση στην Ελλάδα είναι λίγο περίεργη…

[Πηγή: Bloomberg]