7

Η «βόμβα» που περιμέναμε να σκάσει για την έκθεση της Φρανκφούρτης, έσκασε. Η Ferrari, ανακοίνωσε πως εκεί θα παρουσιάσει την hardcore έκδοση της 458! Είχαμε δει spy φωτογραφίες, είχαμε δει και renderings. Είχαμε υποθέσει για το όνομα πως θα είναι είτε Scuderia είτε Monte Carlo. Τελικά, ονομάζεται 458 Speciale. Η Ferrari αναφέρει πως η 458 Speciale έρχεται να ενισχύσει τις επιδόσεις της «απλής» 458 και ταυτόχρονα να εγγυηθεί απόλυτο έλεγχο υπό κάθε συνθήκη  ανεβάζοντας παράλληλα τα συναισθήματα σε εξωπραγματικά και ανεπανάληπτα ύψη. Πώς;


Ferrari 458 Speciale

Πρώτος, ο κινητήρας. Ο ήδη πανίσχυρος ατμοσφαιρικός V8 των 4,5 λίτρων, ενισχύεται λίγο ακόμα και φτάνει τα 605 άλογα στις 9.000 σ.α.λ και τα 540Nm ροπής στις 6.000 σ.α.λ. Αυτό σημαίνει πως αποδίδει 135 άλογα στο λίτρο που με τη σειρά του σημαίνει πως είναι ο ατμοσφαιρικός κινητήρας με την μεγαλύτερη ειδική απόδοση στην ιστορία. Παράλληλα, το βάρος έχει πέσει στα 1.290 κιλά, 100 κιλά κάτω σε σύγκριση με την απλή 458, με την αναλογία κιλών/ίππο να είναι μόλις 2.13 και άρα οι επιδόσεις στο σύνολό τους να έχουν βελτιωθεί. Η Ferrari μας δίνει 0-100km/h σε 3 δευτερόλεπτα και 0-200km/h σε 9,1 ενώ η 458 Speciale ολοκληρώνει έναν γύρο στο Fiorano σε μόλις 1.23.5, μισό δευτερόλεπτο πιο αργά από την F12 Berlinetta αλλά 1,5 δευτερόλεπτα πιο γρήγορα από την 458 Italia.

Ferrari 458 Speciale

Δεύτερον, η αεροδυναμική. Το Ferrari Styling Center σε συνεργασία με τον Pininfarina, τροποποίησαν τα εμπρός και πίσω ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα της 458 Speciale ώστε να βρεθεί η καλύτερη δυνατή ισορροπία ανάμεσα στην κάθετη δύναμη και την αντίσταση. Χάρη σε αυτά, η 458 Speciale είναι η πλέον αεροδυναμικά αποδοτική Ferrari στην ιστορία της φίρμας, με E Index της τάξης του 1,5.

Ferrari 458 Speciale

Τρίτον, η ηλεκτρονική. Ένα από τα πλέον πρωτοποριακά συστήματα της 458 Speciale είναι το Side Slip Angle Control System που κάνει πιο εύκολο τον έλεγχο του αυτοκινήτου κοντά στο όριο. Ο αλγόριθμος βελτιώθηκε και έτσι κάνει στιγμιαίες αναλύσεις της πλαγιολίσθησης του οχήματος, συγκρίνει τα δεδομένα με την ιδανική τιμή και μετά βελτιστοποιεί την παραγωγή ροπής μέσω του F1-Trac traction control και την κατανομή αυτής μέσω του E-Diff ηλεκτρονικού διαφορικού. Το αποτέλεσμα όλων αυτών, είναι η Ferrari 458 Speciale να είναι ικανή για την υψηλότερη τιμή πλευρικής επιτάχυνσης -1,33g- στην ιστορία της φίρμας. Η Ferrari 458 Speciale θα κάνει το επίσημο ντεμπούτο της στην έκθεση της Φρανκφούρτης τον Σεπτέμβριο που μας έρχεται. Ίσως τότε μάθουμε και την τιμή της…

[Πηγή: Ferrari]

Δελτίο Τύπου

The Ferrari 458 Speciale to debut at Frankfurt

Maranello, 20th August 2013 – The 458 Speciale is the latest product of Ferrari’s core philosophy of extreme technological innovation and research which, in this instance, has yielded powertrain, aerodynamics and vehicle dynamics advances that transform the already exceptional 458 Italia into a car genuinely worthy of the “Speciale” moniker. The result is a completely new, uncompromising, streamlined sports car concept.

Many of the sophisticated solutions being applied for the very first time to an in-range car in the Ferrari 458 Speciale, including its advanced active aerodynamics, will become a standard feature of all new Ferraris in the future.

Flanked in the Maranello marque’s range by the multi-award-winning 458 Italia and 458 Spider, the new mid-rear-engined V8 berlinetta was designed to boost both performance and driving emotion to unprecedented levels, yet simultaneously guarantee smooth, effortless control in all kinds of situations.

Having lavished meticulous attention on the power unit that was named “Best Performance Engine” at the International Engine of the Year Awards for two consecutive years, Ferrari has now built its most powerful naturally aspirated V8 ever (605 cv) with an extraordinary specific power output of 135 cv/l , the highest ever achieved by a road-going naturally aspirated engine.

Thanks to an equally exceptional weight/power ratio of just 2.13 kg/cv, the Ferrari 458 Speciale can sprint from 0 to 100 km/h in a mere 3.0″ (0-200 km/h in 9.1″) and also clocked a lap time of just 1’23″5 at the Fiorano Circuit.

Aerodynamic requirements guided the work of the Ferrari Styling Centre, which led the project in cooperation with Pininfarina, to sculpt the car’s forms to ensure they were more performance-oriented than ever. The most notable features in this sense are the front and rear movable aerodynamics which balance downforce and cut drag, thus helping make the 458 Speciale the most aerodynamically efficient range production car in Ferrari history (E Index of 1.5)

The technology used in the vehicle dynamics subsystems which gives the driver instant confidence and control at high speeds, natural power oversteer management and precise response to commands are further advances in an area in which Ferrari is already a well-established leader.

One of the most innovative content of the Ferrari 458 Speciale is the Side Slip angle Control system (SSC) which makes it easier to achieve car control on the limit, thereby greatly improving driving emotions. Thanks to the development of an accurate new algorithm SSC performs instant-to-instant analysis of the car’s side slip, comparing it with the target value and then optimising both torque management (via integration with F1-Trac traction control) and torque distribution between the two wheels (via integration with the E-Diff electronic differential).

Part and parcel of the car’s development included Michelin Pilot Sport Cup2 tyres which were specifically honed for it in an intensive collaboration programme involving, amongst other factors, numerous track test and simulator sessions. Conceived for the 458 Speciale, they boost performance over a single lap in the dry as well as improving performance consistency in subsequent laps. They also allow the car to avail of maximum available grip in the wet.

The abovementioned technical content has improved the Ferrari 458 Speciale’s single lap time and also delivers repeatability of that performance on subsequent laps that is absolutely unprecedented for a car not designed exclusively for track use. The result is that the 458 Speciale has the fastest response time (0.060 s) and highest lateral acceleration (1.33 g) ever achieved by a car in the Prancing Horse range.

The 458 Speciale will receive its public world debut at the 2013 Frankfurt International Motor Show.

TECHNICAL SPECIFICATIONS

  • Engine type : V8 – 90°
  • Total displacement: 4495 cm3
  • Max. power output: 605 cv @ 9000 rpm
  • Max. torque: 540 Nm @ 6000 rpm
  • Weight: 1290 kg
  • Weight/power ratio: 2.13 kg/cv
  • Performance
    • 0-100 km/h: 3.0s
    • 0-200 km/h: 9.1s
  • Fiorano lap time: 1’23″5
  • CO2 emissions: 275 gr/km (with HELE System)