527620147416039912

Η Toyota γιορτάζει τα 20 χρόνια από την έναρξη παραγωγής της Supra MkIV και κάνει μία μικρή αναδρομή στην ιστορία αυτού του ιστορικού για την φίρμα αλλά και την αυτοκίνηση αυτοκινήτου.

Αρχικά, παρουσιάστηκε στην έκθεση του Chicago το 1993 και αυτό-ανακηρύχθηκε ως πραγματικό supercar λόγο των εκπληκτικών επιδόσεων του που μπορούσαν να φέρουν σε δύσκολη θέση ακόμα και καθιερωμένα ονόματα όπως η Porsche 911 Turbo. Ενώ η βασική έκδοση κινούνταν από ένα ατμοσφαιρικό, τρίλιτρο εξακύλινδρο σε σειρά με 220 άλογα, η γρήγορη έκδοση, διέθετε και δύο turbo που ανέβαζαν την απόδοση στους 326 ίππους.

1558943067839869355

Το αυτοκίνητο διέθετε και αγωνιστικό pedigree καθώς κέρδισε την κλάση του στους Swiss Mountain Races, ολοκλήρωσε τις 24 ώρες του LeMans και το Pikes Peak International Hillclimb και αγωνιζόταν με επιτυχία για αρκετά χρόνια στα GT πρωταθλήματα της Ιαπωνίας.

Παρά την ομολογουμένως φοβερή απήχηση που είχε, ο χαμηλός όγκος των πωλήσεων στην Αγγλία και τις Η.Π.Α. ανάγκασε την Toyota να σταματήσει την εξαγωγή του στις προαναφερθείσες χώρες το 1996 και το 1998 αντίστοιχα. Στην Ιαπωνία ωστόσο, συνέχισε την παραγωγή και την πώληση μέχρι και το 2002 οπότε η εταιρία αποφάσισε να το διακόψει γιατί θα ήταν πολύ ακριβό να το τροποποιήσει ώστε να συμμορφώνεται με τα τελευταία standards εκπομπών ρύπων.

Συνολικά, η Toyota πούλησε 593.337 Supra από τον Απρίλιο του 1978 έως και τον Ιούλιο του 2002. Έκτοτε, η θέση έχει μείνει κενή και η αυτοκινητιστική κοινότητα στο σύνολό της παρακαλάει για έναν άξιο αντικαταστάτη.

[Πηγή: Toyota]

Δελτίο Τύπου

TOYOTA SUPRA MK IV CELEBRATES 20 YEARS

A rare gathering of nearly 100 Supras met on Sunday to mark the mighty muscle car’s 20th anniversary in style. The Toyota Supra Owners Club hosted the birthday celebration, supported by Toyota GB, at the Heritage Motor Centre at Gaydon. The line-up ranged from cars in original UK specification to highly modified machines, including some of the finest examples in the country.

Supra’s UK history began in 1982 with the arrival of the Celica Supra, although a first generation Supra had already been sold elsewhere in the world. The third generation reached Britain’s shores in 1986, a thoroughbred super GT cruiser which Toyota developed to sit above the Celica range and compete towards the higher end of the sports car market.

The final model Supra, the Mk IV, was launched in the UK in 1993 to media acclaim as the fastest most powerful Supra ever. It delivered genuine supercar performance thanks to its twin-turbocharged 326bhp 3.0-litre six-cylinder engine and has lit up race tracks and drag strips ever since. A more detailed history of the Supra range can be found on the official Toyota Blog here: http://blog.toyota.co.uk/history-of-the-toyota-supra.

Supra owners have indulged in a considerable array of modifications to their vehicles with customisation kits and the option of tuning the 3JZE engine to more than 1,000bhp. This trend continues today with the Toyota GT86, for which a great range of personalisation options are available.

The club organized a Supra convoy to the museum and Toyota GB hosted a hog roast lunch. Owners were able to visit the museum’s historic vehicle collection and take home a batch of commemorative Toyota Supra cupcakes.