UoP Racing: Η Formula Student ομάδα του Πανεπιστημίου Πατρών

Σχετικά άρθρα

UoP Racing UoP4e

Γνώρισε την UoP Racing, την ομάδα Formula Student του Πανεπιστημίου Πατρών η οποία σχεδιάζει, κατασκευάζει κάθε χρόνο ένα όχημα τύπου Formula και διαγωνίζεται με αυτό σε σειρά διαγωνισμών στο εξωτερικό.

Στόχος του είναι η ανάδειξη και προώθηση ταλέντων με καινοτόμες ιδέες και ικανότητα υλοποίησης μέσα από το σχεδιασμό, τη μελέτη και κατασκευή ενός αγωνιστικού οχήματος τύπου Formula, με αποκλειστική συμμετοχή πανεπιστημιακών ιδρυμάτων από όλο το κόσμο.

Η σειρά διαγωνισμών Formula SAE και Formula Student αποτελείτε από ένα αριθμό διεθνών διαγωνισμών σχεδιασμού που απευθύνεται κυρίως σε Μηχανικούς . Ξεκίνησε να διοργανώνεται από την SAE International (στην Αμερική) από τις αρχές της δεκαετίας του 1980. Η βασική ιδέα του διαγωνισμού στηρίζεται ότι μία κατασκευάστρια εταιρεία έχει ζητά από μια σχεδιαστική ομάδα να αναπτύξει ένα μικρό αγωνιστικό αυτοκίνητο, τύπου Formula, με στόχο τον ερασιτέχνη οδηγό αγώνων. Κατά την διάρκεια του διαγωνισμού το πρωτότυπο μονοθέσιο της κάθε ομάδας δοκιμάζεται/εξετάζεται ως προς μια σειρά παραγόντων που περιλαμβάνουν τόσο τα δυναμικά χαρακτηριστικά αλλά και της βιωσιμότητα του αγωνιστικού οχήματος ως εμπορικό προϊόν.

UoP Racing 2

Ο διαγωνισμός αυτός, χάρη στο διεθνές κύρος που του προσδίδει η υποστήριξη τεχνολογικών κολοσσών όπως ΙΒΜ, Jaguar, Ford, Daimler, Chrysler, Shell, Bosch, Audi, BMW, Dekra, Mahle, Brunel, Continental κ.α. προσελκύει κάθε χρόνο περισσότερες από 150 συμμετοχές από όλο τον κόσμο.

Ιστορία της ομάδας

Το ακαδημαϊκό έτος 2002, μια ομάδα προπτυχιακών φοιτητών του τμήματος Μηχανολόγων και Αεροναυπηγών Μηχανικών του Παν. Πατρών, πλαισιωμένη από μεταπτυχιακούς φοιτητές και καθηγητές του τμήματος, ξεκίνησε τον σχεδιασμό του πρώτου αγωνιστικού μονοθέσιου τύπου Formula Student. Ήδη από την προηγούμενη χρονιά, μερικά στοιχεία του βασικού σχεδιασμού είχαν οριστικοποιηθεί και μια πρωτόλεια ομάδα είχε σχηματιστεί. Η ομάδα είχε καταστρώσει ένα σταδιακό πλάνο 3 χρόνων για την κατασκευή του μονοθέσιου και συμμετοχή στο διαγωνισμό της Αγγλίας, ο μοναδικός του είδους στην Ευρώπη μέχρι και το 2004.

Εκμεταλλευόμενοι τις διαφορετικές κατηγορίες του διαγωνισμού για την περίοδο 2002-2004 (class 3: συμμετοχή μόνο με σχέδια-μηχανολογική/κατασκευαστική μελέτη, class 2: συμμετοχή με κατασκευασμένο πλαίσιο, class 1: συμμετοχή με ολοκληρωμένο μονοθέσιο), η ομάδα συμμετείχε στον διαγωνισμό του 2002 με τα σχέδια του πρώτου ελληνικού μονοθέσιου, ενώ το 2003 με κατασκευασμένο το πλαίσιο του οχήματος (άξιο μνείας είναι το γεγονός ότι σαν υλικό χρησιμοποιήθηκαν ίνες άνθρακα). Τέλος η ομάδα συμμετείχε το 2004 με ολοκληρωμένο το μονοθέσιο, όπου και διαγωνίστηκε σε όλα τα δυναμικά αγωνίσματα.

Ο σχεδιασμός, κατασκευή και μεταφορά του μονοθέσιου (μαζί με τα απαραίτητα ανταλλακτικά και εργαλεία) και της ομάδας στον διαγωνισμό είναι μια αρκετά πολυδάπανη διαδικασία (το κόστος ανέρχεται σε αρκετές χιλιάδες ευρώ). Κυρίως υποστηρικτής της ομάδας είναι το Πανεπιστήμιο Πατρών και κυρίως το Εργαστήριο Συστημάτων Παραγωγής και Αυτοματισμού με διευθυντή των Καθ. Γεώργιο Χρυσολούρη. Συγκεκριμένα πέρα από το κύριο μέρος της οικονομικής υποστήριξης, το Εργαστήριο Συστημάτων Παραγωγής και Αυτοματισμού διαθέτει στα μέλη της ομάδας τους χορούς και τις υποδομές του εργαστηρίου για τον σχεδιασμό, κατασκευή και συναρμολόγηση εξαρτημάτων του μονοθέσιου. Μέρος των εξόδων καλύπτεται μέσω ιδιωτικών χορηγών είτε με την παραχώρηση εξαρτημάτων για το μονοθέσιο, είτε μέσω της ενίσχυσης και υποστήριξης της ομάδας με παραχώρηση εγκαταστάσεων για κατασκευή κομματιών και διεξαγωγή πειραματικών δοκιμών.

UoP Racing UoP4e 2

Ο διαγωνισμός στην σημερινή του μορφή περιλαμβάνει, στις ΗΠΑ μόνο, 3 διοργανώσεις (California, Michigan και Virginia) ενώ ακόμα υπάρχουν διαγωνισμοί στην Αυστραλία (Formula SAE Australasia), Βραζιλία (Formula SAE Brazil) κα Ιαπωνία (Formula SAE Japan). Στην Ευρώπη, τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια τεράστια ανάπτυξη του διαγωνισμού, με αποτέλεσμα να υπάρχει πλειάδα Ευρωπαϊκών διαγωνισμών: Αγγλία (Formula Student), Γερμάνια (Formula Student Germany), Ιταλία (Formula SAE Italy), Ουγγαρία (Formula Student Hungary), Ισπανία (Formula Student Spain) και Αυστρία (Formula Student Austria).

Η UoP Racing διαγωνίζεται κυρίως στους Ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς (Αγγλία, Γερμανία, Ιταλία) αλλά έχει διαγωνιστεί και στον μεγαλύτερο διαγωνισμό του κόσμου, στο Michigan των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής (Formula SAE). Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στην συμμετοχή του 2003 στην class2 του διαγωνισμού της Αγγλίας όπου με τα σχέδια, το πλαίσιο και πολλά εξαρτήματα του μονοθέσιου κατασκευασμένα, η ομάδα κέρδισε το πρώτο βραβείο και το βραβείο σχεδιασμού. Αντίστοιχα ήταν και τα αποτελέσματα του 2006, πάλι στο class2 της Αγγλίας, όπου η ομάδα κέρδισε πάλι την κατηγορία 2 και το βραβείο σχεδιασμού. Στον διαγωνισμό της Αγγλίας του 2008, με ανανεωμένο το 2ο μονοθέσιο της ομάδα, η UoP Racing, κατέκτησε την 4η θέση στην κατηγορία 1-200 (οχήματα 2ης χρονιάς). Η ομάδα του Παν. Πατρών ήταν η πρώτη Ελληνική ομάδα που συμμετείχε στο διαγωνισμό της Γερμανίας το 2008, ενώ είναι η μόνη ομάδα που έχει συμμετάσχει στο διαγωνισμό Formula SAE, στο Michigan των Ηνωμένων Πολιτειών, το 2010, με το 3ο της μονοθέσιο.

Μέχρι στιγμής η ομάδα μας συμμετέχει επί δώδεκα συναπτά έτη στο διαγωνισμό (με αποκορύφωμα τις 2 πρώτες θέσεις στην κατηγορία 2 το 2003 και 2006) και περισσότεροι από 150 φοιτητές έχουν απασχοληθεί και εντρυφήσει σε θέματα που αφορούν τη μελέτη, το σχεδιασμό και την κατασκευή ενός μονοθέσιου οχήματος.

Η UoP Racing έχει κατασκευάσει και διαγωνιστεί με 3 διαφορετικά μονοθέσια μέχρι τώρα, ενώ πλέον βρίσκεται στο στάδιο δοκιμών του 4ου μονοθέσιου της ομάδας. Το σύνολο των μονοθέσιων και των εξαρτημάτων που τα αποτελούν έχει σχεδιαστεί, μελετηθεί και κατασκευαστεί από τα μέλη της ομάδας, στις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου Πατρών, χρησιμοποιώντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.

UoP Racing UoP3

Πιο συγκεκριμένα, γίνεται εκτεταμένη χρήση προηγμένων υλικών, με στόχο την μεγαλύτερη δυνατή απόδοση, με το μικρότερο δυνατό βάρος. Με αυτό τον γνώμονα, μεγάλο μέρος του οχήματος είναι κατασκευασμένο από σύνθετα υλικά και κυρίως CFRP (carbon fiber reinforced plastic – πλαστικό με ενίσχυση από ίνες άνθρακα). Το πλαίσιο του οχήματος, μέρη του κινητήρα, συστήματος ανάρτησης και συστήματος διεύθυνσης είναι κατασκευασμένα από τέτοιου τύπου υλικά, ενώ όπου δεν γίνεται χρήση συνθέτων υλικών, χρησιμοποιούνται κράματα αλουμινίου υψηλής αντοχής ή χάλυβες υψηλής αντοχής. Τέλος η κατεργασία των πρώτων υλών γίνεται με χρήση προηγμένων μηχανουργικών κατεργασιών όπως κοπή με χρήση Laser και χρήση εργαλειομηχανών οδηγούμενες από Η/Υ (CNC).

Το αποτέλεσμα της χρήσης των ποιο σύγχρονων υλικών και κατεργασιών είναι ένα εξωραϊστικά αποδοτικό μονοθέσιο, με υψηλές επιδόσεις, μικρό βάρος και χαμηλή κατανάλωση. Ποιο συγκεκριμένα το προηγούμενο μονοθέσιο της ομάδας ζυγίζει 175kg έτοιμο για αγώνα, μπορεί να φτάσει τα 100χλμ/ω σε 4sec, ενώ έχει τελική ταχύτητα 150χλμ/ω. Χρησιμοποιεί ένα κινητήρα μόλις 450cc (ενώ το όριο κυβισμού είναι στα 610cc) απόδοσης 55 ίππων στις 8500rpm. Εκτός από γρήγορη επιτάχυνση, το μονοθέσιο της UoP Racing προσφέρει και εξαιρετικά γρήγορη επιβράδυνση, μέσω της χρήσης ενός ειδικά κατασκευασμένου συστήματος φρένων, με 4 δισκόφρενα και δαγκάνες 4 πιστονιών στον κάθε τροχό. Η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς 10” μέσω ενός ειδικά εξελιγμένου διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης. Ένα σύστημα καταγραφής δεδομένων, συλλέγει κατά την διάρκεια του αγώνα σήματα από μια πλειάδα αισθητήριων με σκοπό την μελέτη της συμπεριφοράς του οχήματος και της ενημέρωσης του οδηγού, μέσω της τοποθετημένης στο τιμόνι οθόνης πολλαπλών ενδείξεων.

Κατά την αγωνιστική περίοδο 2012-2013 η ομάδα αποφάσισε να καινοτομήσει (για τα Ελληνικά και όχι μόνο δεδομένα), αλλάζοντας ριζικά τον σχεδιασμό καθώς και τα βασικότερα συστήματα του νέου αγωνιστικού οχήματος. Ο βασικός σχεδιασμός συνεχίζει να βασίζεται στην πετυχημένη «συνταγή» των προηγούμενων τριών μονοθεσιών, ένα «δύσκολο» δρόμο ελαχιστοποίησης του βάρους και μεγιστοποίησης της αποδοτικότητας του οχήματος, που ελάχιστες ομάδες στον κόσμο ακολουθούν.

UoP Racing UoP4e 3

Σύμφωνα με την τάση για ακόμα μεγαλύτερη απόδοση και οικονομία ενέργειας, το 4ο μονοθέσιο είναι το πρώτο Ελληνικό πλήρως ηλεκτρικό όχημα υψηλών επιδόσεων.

Το νέο μονοθέσιο της ομάδας διαθέτει όπως και τα προηγούμενα carbon monocoque πλαίσιο, χρησιμοποιεί μια εξελιγμένη εκδοχή της ανάρτησης και συστήματος διεύθυνσης του προηγούμενου μονοθέσιου. Η μεγάλη διαφορά του (και συνάμα καινοτομία) είναι το σύστημα κίνησης που αποτελείται από ένα εξαιρετικά ισχυρό ηλεκτρικό κινητήρα εναλλασσόμενου ρεύματος που παίρνει ισχύ από μια συστοιχία μπαταριών συνολικής τάσης άνω των 400V. Η απόδοση του συνόλου ξεπερνά τους 134 ίππους, ενώ λόγω της διατήρησης του βάρους σε χαμηλά επίπεδα, μπορεί να φτάσει τα 100χλμ/ω σε λιγότερο από 4 sec και η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 180χλμ/ω.

Την αγωνιστική σαιζόν 2013, η UoP Racing θα συμμετάσχει με το ολοκαίνουργιο-ηλεκτροκίνητο μονοθέσιο της σε 2 Ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς, αυτούς της Γερμανίας (Formula Student Electric 2013, 30 Ιουλίου-4 Αυγούστου) και της Ιταλίας (Formula SAE Italy 2013, 13 – 16 Σεπτεμβρίου). Ήδη η ομάδα έχει πραγματοποιήσει το πρώτο στάδιο δοκιμών του νέου μονοθέσιου και βρίσκεται στην φάση της τελικής συναρμολόγησης με σκοπό την πραγματοποίηση περεταίρω δοκιμών μέσα στον Ιούλιο, πριν την αναχώρηση για την πρόκληση του Γερμανικού διαγωνισμού.

Περισσότερες λεπτομέρειες για την ομάδα μπορείς να βρεις στο επίσημο site της, ενώ για να ενημερώνεσαι για τις όποιες ανακοινώσεις μπορείς να παρακολουθείς την σελίδα της στο Facebook.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά των μονοθεσίων της ομάδας μπορείς να βρεις στο δελτίο τύπου που ακολουθεί.

[learn_more caption=”Τεχνικά Χαρακτηριστικά”]

Τεχνικά χαρακτηριστικά μονοθέσιων:

UoP4e

Διαστάσεις: Μήκος 2630mm /Πλάτος 1430mm /Ύψος 1135mm / Μεταξόνιο 1600mm

Μετατρόχιο (Ε/Π): 1240mm/1220mm

Βάρος: 220kg

Τύπος πλαισίου: Monocoque

Υλικό: Carbon-fiber/Epoxy resin

Τρόπος κατασκευής: Έγχυση ρητίνης υπό καθεστώς κενού.

Βάρος πλαισίου: 25kg

Ανάρτηση (Ε/Π): Διπλά ανισομεγέθη ψαλίδια, ενεργοποίηση με ράβδο ώσης, κατασκευασμένα από ίνες άνθρακα

Ελαστικά: 18×6-10 LC0 Hoosier / 18×7.5-10 R25B Hoosier slicks

Τροχοί: Αλουμινίου, 3ων κομματιών, 10×6”/10×7”

Πέδηση: Πλευστοί/Τρυπητοί δίσκοι 180mm, 4 πίστονες δαγκάνες ISR

Κινητήρας: Yasa Motors YASA-750

Κινητήρα μόνιμων μαγνητών, εναλλασσόμενης τάσης.

Μέγιστη τάση εισόδου 400V, Μέγιστο ρεύμα εισόδου: 300Α

Διαχείριση κινητήρα: Sevcon Gen4 motor controller / Motec ADL3 logger/ECU.

Μετάδοση: Διαφορικό Drexler LSD – Formula student Special, ενσωματωμένο στο διαφορικό. Σχέση μετάδοσης 1:1.

Επιδόσεις:

Ισχύς: 134hp(100kW)/ 750-1800rpm

Ροπή: 750nm/140-1000rpm

Επιτάχυνση: Ο-100: ~3,5s

Τελική ταχύτητα: ~180χλμ.

Μεγίστη επιβράδυνση: 1,1G

Μεγίστη πλευρική επιτάχυνση: 1,6G

UoP3 evo

Διαστάσεις: Μήκος 2670mm /Πλάτος 1431mm /Ύψος 1146mm / Μεταξόνιο 1650mm

Μετατρόχιο (Ε/Π): 1240mm/1220mm

Βάρος: 180kg

Τύπος πλαισίου: Monocoque

Υλικό: Carbon-fiber/Epoxy resin

Τρόπος κατασκευής: Έγχυση ρητίνης υπό καθεστώς κενού.

Βάρος πλαισίου: 18kg

Ανάρτηση (Ε/Π): Διπλά ανισομεγέθη ψαλίδια, ενεργοποίηση με ράβδο ώσης

Ελαστικά: 18×7.5-10 R25B Hoosier slicks

Τροχοί: Αλουμινίου, 3ων κομματιών, 10×7.5”

Πέδηση: Πλευστοί/Τρυπητοί δίσκοι 180mm, 4 πίστονες δαγκάνες ISR

Κινητήρας: Yamaha WR450

Διάμετρος/Διαδρομή/Κύλινδροιcc: 95mm / 63mm / 1 / 449 cc

Καύσιμο: 98 Oct.

Διαχείριση: Ηλεκτρονικός ψεκασμός με Haltech ecu και ανάφλεξη.

Μετάδοση: Κιβώτιο 5 σχέσεων, ασυγχρόνιστο, σειριακό. Μετάδοση με αλυσίδα

Διαφορικό: Drexler LSD – Formula student Special

Επιδόσεις:

Ισχύς: 55hp/9000rpm

Ροπή: 50nm/7500rpm

Επιτάχυνση: Ο-100: ~4,5s

Τελική ταχύτητα: ~135χλμ.

Μεγίστη επιβράδυνση: 1,1G

Μεγίστη πλευρική επιτάχυνση: 1,6G

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την UoP Racing Team:

http://lms.mech.upatras.gr/Formula

http://www.facebook.com/UoPRacing

http://www.youtube.com/UoPRacing

[/learn_more]

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Στην Ελλάδα το Xiaomi SU7 μέχρι το 2027

Το Xiaomi SU7 θα έρθει στην Ελλάδα μέχρι το 2027. Αυτό ανακοίνωσε η αντιπρόεδρος του Ομίλου Quest, Ευτυχία Κουτσουρέλη στο περιθώριο του 9ου Οικονομικού...

Λουκέτο για 2 χρόνια στα πρατήρια με νοθευμένα καύσιμα

Σε εξειδίκευση των μέτρων σφράγισης παραβατικών πρατηρίων καυσίμων για δυο συναπτά έτη και των προϋποθέσεων δημοσιοποίησης προσωπικών στοιχείων των παραβατών, προχώρησε η Ανεξάρτητη Αρχή...

Κλείνει η σήραγγα “Μαλακάσι Α” της Εγνατίας Οδού. Με παράκαμψη θα διεξάγεται η κυκλοφορία

Kλείνει άμεσα η σήραγγα "Μαλακάσι Α" της Εγνατίας Οδού, με κατεύθυνση προς Ηγουμενίτσα, προκειμένου να πραγματοποιηθεί έλεγχος από εξειδικευμένους δομοστατικούς, των οποίων η έκθεση...