Mercedes Featured

Τα μονοθέσια παρουσιάστηκαν, έκαναν τους πρώτους γύρους στη Jerez και τώρα ήρθε η ώρα να δούμε τι έξυπνο σχεδίασαν. Κάθε ομάδα έκανε μεγάλες αλλαγές για να ανταπεξέλθει στους νέους κανόνες της Formula 1 και τις περισσότερες από αυτές τις αλλαγές, προσπάθησαν να τις κρύψουν στα μονοθέσια που παρουσίασαν επίσημα. Καπάκια στους διαχύτες, βάσεις που δεν στήριζαν τίποτα, animation που έδειχναν άλλα.

Δειλά δειλά όμως, ακόμα και στις πρώιμες δοκιμές της Ισπανίας, οι ομάδες ξεκίνησαν να δοκιμάζουν διαφορετικά αεροδυναμικά -και όχι μόνο- εξαρτήματα. Σίγουρα στο Bahrain οι αλλαγές θα είναι πολλές περισσότερες, καθώς η επικέντρωση των ομάδων που έλεγξαν την αξιοπιστία των μονοθεσίων τους, θα επικεντρωθεί στην αύξηση της επίδοσής τους. Ας δούμε λοιπόν, τι διαφορετικό έχουν τα φετινά μονοθέσια που εξοπλίζει με κινητήρα η Mercedes.

Mercedes W05

Η Mercedes προτίμησε όπως και η Ferrari να μην ακολουθήσει τον σχεδιασμό ρύγχους Garindan. Θεωρητικά, ο σχεδιασμός που ακολούθησαν προσφέρει περισσότερη κάθετη δύναμη στο μπροστινό μέρος του μονοθεσίου, αλλά κατευθύνει λιγότερο αέρα κάτω από το σασί του μονοθεσίου και πίσω. Αυτό σημαίνει λιγότερη κάθετη δύναμη στον πίσω άξονα, την οποία πιθανώς έχουν καταφέρει να την αναπληρώσουν με άλλους τρόπους.

Η μπροστινή πτέρυγα είναι της ίδιας περίπου φιλοσοφίας με την περσινή, έχοντας 5 στοιχεία για την παραγωγή κάθετης δύναμης και μια χωρισμένη, εξωτερική, κάθετη πτέρυγα με ένα πτερύγιο (σαν της περσινής Lotus), για να κατευθύνει την ροή του αέρα μακριά από το μπροστά ελαστικό.

Mercedes AMG Front

Πάνω από το μπροστινό σύστημα ανάρτησης μπορούμε να διακρίνουμε το vanity panel (A) που εξομαλύνει το σκαλοπάτι των κανονισμών, ενώ ακριβώς από κάτω βλέπουμε τα τριπλά turning vanes (B), που κατευθύνουν την ροή του αέρα στο πλαϊνό μέρος του μονοθεσίου. Τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της W05 όμως είναι οι βάσεις που έχουν σχεδιάσει για τις κάμερες (Γ) και ο ενδιαφέρον σχεδιασμός της μπροστινής ανάρτησης.

Οι βάσεις για τις κάμερες, παρόλο που θα έπρεπε απλά να τις στηρίζουν, προφανώς έχουν χρησιμοποιηθεί για να ελέγχουν την ροή του αέρα και να μειώνουν την ανοδική του κατεύθυνση, οδηγώντας τον ανάμεσα από τα ψαλίδια της μπροστινής push-rod ανάρτησης. Κάτι αντίστοιχο έχει ακολουθήσει και η Ferrari, ενώ πιθανότατα θα το δούμε και από την Red Bull, που δεν είχε τοποθετημένες κάμερες στη Jerez. Η ανάρτηση τώρα της Mercedes έχει σχεδιαστεί τόσο έξυπνα που σχεδόν ενσωματώνει τα ψαλίδια με τον βραχίονα ελέγχου της θέσης των τροχών, βοηθώντας έτσι και πάλι την συνολική αεροδυναμική του μονοθεσίου.

Στο κεντρικό μέρος του μονοθεσίου η Mercedes πειραματίστηκε με 2 διαφορετικού σχεδιασμού sidepod στη Jerez, ελέγχοντας πιο εκ των δύο προσφέρει το μεγαλύτερο αεροδυναμικό πλεονέκτημα και τοποθετώντας 2 κάθετα πτερύγια πάνω από τις πλαϊνές εισαγωγές αέρα. Με την ψύξη των μονοθεσίων να αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα φέτος, η Γερμανική ομάδα έλεγξε την ροή του αέρα στην εισαγωγή του roll hoop (Δ), έτσι ώστε να δει αν χρειάζονται επιπλέον αλλαγές.

Mercedes AMG 4

Με το πολύ συμμαζεμένο τελείωμα των sidepod και του καλύμματος του κινητήρα, να κατευθύνουν την ροή του αέρα προς την πίσω πτέρυγα και τον διαχύτη, είδαμε την Mercedes να πειραματίζεται με την τοποθέτηση του monkey seat (Ε) την τρίτη μέρα των δοκιμών και περιμένουμε το (Υ100) να είναι μόνιμα τοποθετημένο στην W05, στις πίστες που απαιτούν περισσότερη κάθετη δύναμη. Τα πλαϊνά κάθετα στοιχεία της πίσω πτέρυγας έχουν μια μεγάλη οπή στο ύψος του ελαστικού, που βοηθάει, απομακρύνοντας την διαταραγμένη ροή του αέρα που προκαλείται από τα ελαστικά, μακριά από τον διαχύτη. Σε αρμονία με αυτή την οπή, λειτουργεί και η σχισμή στο πάτωμα, μπροστά από το κάθε πίσω ελαστικό, καθώς και το διαφοροποιημένο -σε σχέση με πέρσι- κάθετο στοιχείο δίπλα της (Ζ).

McLaren MP4-29

Η McLaren φαίνεται πολύ ανανεωμένη σε σχέση με πέρσι, που αφήνει να εννοηθεί πως είχαν παρατήσει το πρωτάθλημα του 2013 πολύ νωρίτερα από κάποιες άλλες ομάδες. Το ρύγχος Garindan, με την εισαγωγή αέρα για τον οδηγό (Α), τα δύο turning vanes πίσω από τους πυλώνες στήριξης της μπροστινής πτέρυγας και η επαναφορά της push-rod ανάρτησης (Β), είναι τα κυριότερα σημεία αναφοράς του μπροστινού μέρους.

Η McLaren όμως, έδωσε μεγάλη προσοχή στον σχεδιασμό της μπροστινής αεροτομής, δημιουργώντας μια σχισμή στο τέλος της μπροστινής, κάθετης πτέρυγας όσο το δυνατότερο πιο κοντά στο μπροστά ελαστικό. Στις δοκιμές της Jerez, η Βρετανική ομάδα έλεγχε με έναν ειδικό σένσορα (Γ) την κάμψη της, πιθανότατα για να αποφύγει κάποια αστοχία υλικού όπως η Mercedes, στην προσπάθειά της να χαμηλώσει την μπροστινή της πτέρυγα όσο το δυνατόν περισσότερο.

McLaren

Στο κεντρικό μέρος του μονοθεσίου, η McLaren προτίμησε να σχεδιάσει ογκώδη sidepod, τα οποία ίσως μειωθούν, αν δουν οι Βρετανοί ότι δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα ψύξης. Για να βοηθήσουν αεροδυναμικά το μονοθέσιο οι άνθρωποι της McLaren, τοποθέτησαν στην κορυφή των sidepod και ένα άνοιγμα, το οποίο κατευθύνει κάποια από την ροή του αέρα που εισέρχεται στα sidepod και πάλι έξω και στο πλάι του μονοθεσίου (Δ), μια λύση που έχουμε δει παλαιότερα και στη Sauber.

Η μεγαλύτερη όμως αλλαγή του μονοθεσίου και αυτή που κέντρισε περισσότερο την προσοχή των υπόλοιπων ομάδων, είναι στο πίσω μέρος της MP4-29. Δεν ήταν ούτε ο κεντρικός πυλώνας σε σχήμα ανάποδου ύψιλον που συγκρατεί την πίσω πτέρυγα (Ε), ούτε το (Y100) που εφαρμόζει σε αυτόν, αλλά η πίσω ανάρτηση που βρίσκεται στο σημείο του απαγορευμένου beam-wing. Η McLaren σχεδίασε το πίσω τμήμα των ψαλιδιών σε σχήμα μανιταριού (Ζ), με την βάση του μανιταριού να “κοιτάει” μπροστά και το καπέλο του μανιταριού σχεδόν κάθετο στη ροή του αέρα. Αυτό λειτουργεί ως πτερύγιο, αυξάνοντας την κάθετη δύναμη στον πίσω άξονα και βοηθώντας τον διαχύτη να δουλέψει πιο αποτελεσματικά.

McLaren MP4-29 2

Η έγκριση νομιμότητας της πίσω ανάρτησης της McLaren έχει ήδη δοθεί από την FIA, και οι περισσότερες ομάδες ήδη θα σχεδιάζουν κάτι αντίστοιχο, αν και είναι αρκετά δύσκολο, καθώς θα έπρεπε να αλλάξουν τη πίσω ζώνη παραμόρφωσης και να ξαναπεράσουν κάποια crash test. Ο Adrian Newey λέγοντας πως δεν έχει δει φωτογραφίες ακόμα, καταλαβαίνει από την περιγραφή πως η ανάρτηση είναι παράνομη, λόγω πολλών στοιχείων και αυξημένου πάχους, ενώ ο James Allison είπε:

Το μόνο που είδα ήταν μερικές θολές φωτογραφίες, αλλά θα ήθελα να μάθω και άλλα γιατί με ενδιαφέρει.

Η McLaren φαίνεται να έχει δυναμώσει την ομάδα της, εν όψει της συνεργασίας της με την Honda, έχοντας προσλάβει Peter Prodromou, Dan Fallows, Ettore Griffini και Ciaron Pilbeam, οι οποίοι τώρα θα αρχίσουν να εργάζονται για την βελτίωση της MP4-29, έχοντας φυσικά και το 2015 στο μυαλό τους.

Force India VJM07

Για την Force India έχουμε αναφέρει ήδη κάποια πράγματα, καθώς ήταν η πρώτη ομάδα που αποκάλυψε φωτογραφίες του φετινού της μονοθεσίου. Προσωρινό ρύγχος Garindan και αφαιρούμενο vanity panel, που δίνει ευκολότερη πρόσβαση στα κρυμμένα εξαρτήματα της μπροστινής ανάρτησης. Αρκετά συμμαζεμένα sidepod, με 2 πτερύγια πάνω τους για την κατεύθυνση της ροής αέρα (Α) προς το πίσω μέρος του μονοθεσίου. Δεύτερη εισαγωγή αέρα, πίσω από την κεντρική του roll hoop (Β), πιθανότατα για την ψύξη του turbo και δύο κεντρικούς πυλώνες πίσω, με monkey seat (Γ).

Force India VJM07

Στις δοκιμές της Jerez οι μηχανικοί της Force India είχαν τοποθετήσει ThermoHold στα σημεία που το monkey seat ζεσταινόταν από τα καυσαέρια, για να προστατεύσουν το ανθρακόνημα στα συγκεκριμένα σημεία και επικεντρώθηκαν, εκτός των άλλων, στη λειτουργία του συστήματος brake-by-wire. Η ομάδα του Vijay Mallya φαίνεται να έδωσε μεγάλη προσοχή στη σχεδίαση της μπροστινής πτέρυγας, που είναι τελείως διαφορετική από την περσινή, καθώς τα μεγάλα κάθετα πτερύγια που διέθετε ήταν ειδικά μελετημένα για να απομακρύνουν τον αέρα από τα εμπρός ελαστικά.

Στο τεστ της Jerez η Force India έκανε και διάφορες αεροδυναμικές δοκιμές, αφού ο κινητήρας της Mercedes αποδείχτηκε αρκετά αξιόπιστος ώστε να της επιτρέψει σχεδόν 150 γύρους. Η ομάδα εξέτασε την συνολική αεροδυναμική του μονοθεσίου και μάζεψε δεδομένα για να συγκρίνει με τα δεδομένα της αεροδυναμικής σήραγγας, τοποθετώντας σωλήνες pitot (Δ) –όπως και άλλες ομάδες- για να καταγράψει τη συμπεριφορά της δίνης (Υ250).

Η δίνη Υ250 είναι ο στροβιλισμός που βλέπεις καμιά φορά όταν υπάρχει πολύ υγρασία στη πίστα. Σχηματίζεται από την μπροστινή πτέρυγα, τα tuning vanes και ακολουθεί την καμπύλη των sidepod έτσι ώστε να κατευθύνει αέρα προς το πίσω μέρος του μονοθεσίου. Στη πορεία δημιουργεί κάθετη δύναμη και διατηρεί την διαταραγμένη ροή του αέρα γύρω από τα ελαστικά, μακριά από το κυρίως σώμα του μονοθεσίου.

Williams FW36

Η Williams φαίνεται να έχει κάνει αρκετά βήματα μπροστά, σε σχέση με πέρσι και φέτος σίγουρα θα θέλει να μαζέψει περισσότερους από 5 βαθμούς. Μπροστά το ρύγχος Garindan, η νέα πτέρυγα και η push-rod ανάρτηση, δεν είναι κάτι το ασυνήθιστο, αλλά από τα sidepod και πίσω τα πράγματα γίνονται ενδιαφέροντα.

Williams FW36

Τα sidepod χαμηλώνουν σχεδόν αμέσως μετά την εισαγωγή τους και η ροή του αέρα οδηγείται πολύ όμορφα στο πίσω μέρος του μονοθεσίου, καθώς υπάρχει κενό ανάμεσα στο πάτωμα και το πλαϊνό τμήμα των sidepod (Α). Το κοντό κιβώτιο που χρησιμοποιεί η Williams σε συνδυασμό με το ημιαξόνιο που δεν είναι καλυμμένο ή κρυμμένο όπως σε άλλα μονοθέσια κάνουν τον χώρο κάτω από την πίσω πτέρυγα να φαίνεται άδειος, σε σχέση με άλλα μονοθέσια, ειδικά όταν η ομάδα δεν είχε τοποθετημένο το monkey seat στη Jerez (Β).

Κάτω από τη πίσω ζώνη πρόσκρουσης, η ομάδα του Frank Williams τοποθέτησε ένα αεροδυναμικό βοήθημα, πολύ κοντά στο πάτωμα του μονοθεσίου, για να αντικαταστήσει κάποια από τη χαμένη κάθετη δύναμη που έχασε από την αφαίρεση του beam-wing (Γ). Η συγκεκριμένη πτέρυγα έχει διπλό σκοπό, καθώς ενώνεται με τα κάθετα στοιχεία της κεντρικής, πίσω πτέρυγας, δίνοντας έτσι και επιπλέον στήριξη.

Φαίνεται πως η Βρετανική ομάδα έχει κάνει πολύ καλή δουλειά και θα συνεχίσει να βελτιώνεται αν τα οικονομικά της το επιτρέψουν. Ειδικά το αεροδυναμικό τμήμα, το οποίο έχει ενδυναμώσει με πιο έμπειρο προσωπικό, μπορεί να την φέρει φέτος ψηλότερα στην τελική κατάταξη του πρωταθλήματος.

Όλες οι ομάδες που προμηθεύονται κινητήρα από την Mercedes φαίνεται να έχουν κάνει ξεκάθαρα βήματα προς την σωστή κατεύθυνση, χωρίς να φοβούνται να πειραματιστούν στον αεροδυναμικό τομέα. Η αξιοπιστία της Γερμανικής εταιρίας σε συνδυασμό με τα χρήματα τα οποία έχει επενδύσει, καταφέρνουν να δείξουν θετικά στοιχεία, από τις πρώτες κιόλας δοκιμές. Στο επόμενο άρθρο θα δούμε πιο λεπτομερώς τις ομάδες που προμηθεύει η…