tt_image_3104430

Φουντώνει ο πόλεμος μεταξύ των δυο group ομάδων που έχουν σχηματιστεί στους κόλπους της Formula 1. Λίγα μόλις εικοσιτετράωρα πριν τη σημαντικότατη σύσκεψη της πρώτης Μαΐου, ο αγωνιστικός διευθυντής της Marussia, Graeme Lowdon, δεν μάσησε τα λόγια του, δηλώνοντας πως μόνη ουσιαστική λύση στο πρόβλημα του κόστους είναι το budget cap, αφού ό,τι δοκίμασε η FIA για αυτό το σκοπό στο παρελθόν, έχει αποτύχει.

Ο Lowdon δεν δίστασε να πει πως με τους φετινούς κανονισμούς και την οικονομική κατάσταση των ομάδων, όχι μόνο δεν μικραίνει η ψαλίδα, αλλά ανταμείβεται ο πλούτος ορισμένων και όχι η ικανότητα των ανθρώπων. Προφανώς καρφώνοντας τις Ferrari, Red Bull, McLaren και Mercedes, η οποία εκτός του ότι απειλούσε με αποχώρηση από το πρωτάθλημα εάν δεν άλλαζαν οι κανονισμοί για τους κινητήρες -για να πάρει πληρωμένη απάντηση από την Kaltenborn- ακούγεται πως ξόδεψε υπέρογκα ποσά για τη δημιουργία και εξέλιξη του PU106A Hybrid, πράγμα που διέψευσε ο Lauda.

Με την πάροδο των ετών, μέσα από αλλαγές στους κανονισμούς, έχουμε περικόψει κάποια πράγματα όπως οι δοκιμές και (η εξέλιξη στους) κινητήρες. Ωστόσο, φέτος είχαμε μια δημόσια δήλωση από τη McLaren, που μας λέει ότι ξοδεύει περισσότερα χρήματα από ποτέ, το οποίο μας φανερώνει ότι δεν μπορούμε να μειώσουμε το κόστος μέσω των κανονισμών και μόνο.

Στο τέλος της ημέρας, οι καλύτερες ομάδες με τα πιο έξυπνα παιδιά θα εξακολουθούν να κερδίζουν, αλλά η Formula 1 θα πρέπει να ανταμείβει την ικανότητα και όχι μόνο την οικονομική ευρωστία. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πάρα πολλά στοιχεία που δείχνουν ότι ανταμείβει την οικονομική δύναμη, όπου κάνεις κάποιο λάθος και απλά εξαγοράζεις το δρόμο προς τη λύση.

Έχουμε ένα σετ κανονισμών που επιτρέπει να αγοράσεις απόδοση. Αν ξοδεύεις περισσότερα, μπορείς να πας πιο γρήγορα. Αν υπάρχει ένα ανώτατο όριο (στα έξοδα), τότε θα εμποδίσει το grid από το να ανοίξει υπερβολικά.

Κατανοώ πλήρως αυτό που μας λέει ο Lowdon, όμως στη Formula 1 πάντα ήταν ταχύτερος αυτό που ξόδευε πολλά χρήματα -ίσως όχι τα περισσότερα- για να εξελίξει το μονοθέσιό του και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει ποτέ. Από την άλλη, θεωρώ ιδανική τη λύση του budget cap, με ένα τέτοιο όριο που θα δίνει το “παραδοσιακό” πλεονέκτημα στις πιο πλούσιες ομάδες, όμως θα προσφέρει παράλληλα και την ευκαιρία στις μικρότερες ομάδες να παλέψουν για διάκριση με τα μέσα που διαθέτουν.

F1 Grand Prix of China

Εξάλλου, δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε τη δύσκολη οικονομική συγκυρία στην οποία βρισκόμαστε, με πολλά αθλήματα να προσπαθούν -και αρκετά να καταφέρνουν- να περιορίσουν το κόστος, με σκοπό να παραμείνουν υγιή, ανταγωνιστικά και θελκτικά ως προς τους θεατές. Από την άλλη, οι λύσεις που εξετάζει η FIA όπως η απαγόρευση στις ηλεκτρικές κουβέρτες και η απλούστευση ακριβών εξαρτημάτων, όπως το σύστημα καυσίμου, οι δομές πρόσκρουσης, ή η επαναφορά της ενεργητικής ανάρτησης, πολύ δύσκολα θα φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Θέλουμε να δούμε τη Formula 1 να μεγαλώνει και υπάρχει ένα σημαντικό μάθημα που πρέπει να πάρει από τα αθλήματα που έχουν επιδείξει τεράστια ανάπτυξη τα τελευταία 5 έως 10 χρόνια. Υπάρχουν δύο στοιχεία που είναι χαρακτηριστικά αυτών των αθλημάτων. Το ένα είναι η δίκαιη κατανομή των οικονομικών και το δεύτερο είναι ο έλεγχος του κόστους με κάποιο τρόπο.

Αυτά τα αθλήματα έχουν δώσει κλειστό, συναρπαστικό ανταγωνισμό και οι οπαδοί της F1 θέλουν να δουν κλειστούς, συναρπαστικούς αγώνες. Αν η Formula 1 δεν μπορεί να το πετύχει αυτό, όταν άλλα αθλήματα μπορούν, θα πρέπει να θεωρηθεί ως ένα είδος αποτυχίας. Γιατί πρέπει αυτό να είναι ένα βήμα πέρα από τις ικανότητές της; Για μένα δεν βγάζει νόημα.

Η δική μου άποψη είναι πως πρέπει να υπάρξει όριο στο κόστος. Ένα όριο για τις ομάδες, ένα για τους κατασκευαστές κινητήρων, ώστε να μην πλήττονται όσες εξελίσσουν τους δικούς τους κινητήρες, και ένα για τους κατασκευαστές ελαστικών. Παράλληλα, οι κανονισμοί θα πρέπει να επιτρέπουν περισσότερες ελευθερίες, με σκοπό οι ομάδες να μπορούν να “επενδύσουν” τους πόρους τους στον τομέα που εκείνες πιστεύουν πως μπορούν να αποκομίσουν το μεγαλύτερο δυνατό πλεονέκτημα. Ακόμη και το όριο στην κατανάλωση καυσίμου, θα ήταν ενδιαφέρον να το παρακολουθήσει ο θεατής, εάν οι κατασκευαστές είχαν την ελευθερία να το επιτύχουν με όποιο μοτέρ εκείνοι ήθελαν.

Κλείνοντας, έχω την αίσθηση πως η F1 πρέπει να κοιτάξει πρωτίστως το πως θα παραμείνει βιώσιμη και όχι με 4-5 ομάδες, και έπειτα, πως θα επιστρέψει στις ρίζες της, της τεχνολογίας, της εξέλιξης και των καινοτομιών, χωρίς κανονισμούς που επιβάλουν ομάδες και κατασκευαστές σύμφωνα με το τι τους βολεύει, χωρίς μονοθέσια που πρέπει να μοιάζουν με το 1.600αρι που έχουμε έξω από το σπίτι και χωρίς τεχνητά προσπεράσματα ή διπλούς βαθμούς. Τότε, όχι απλά θα επιστρέψει ο κόσμος σε πίστες και τηλεοράσεις, αλλά θα παραμείνουν στο χώρο κυρίως οι ομάδες που πραγματικά ενδιαφέρονται για το σπορ.

[Photo Copyrights: Marussia F1 Team/Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Racing]