Circuit of the Americas, Austin, Texas, United States of America. Sunday 17th November 2013. Romain Grosjean, Lotus E21 Renault, leads Lewis Hamilton, Mercedes W04, and Mark Webber, Red Bull RB9 Renault. Photo: Andrew Ferraro/Lotus F1 Team. ref: Digital Image _79P3337

Έπειτα από κενό είκοσι ενός ημερών και τον αγώνα στη Ρωσία, η Formula 1 μπαίνει στην τελική ευθεία για το πρωτάθλημα του 2014, με τους τρεις τελευταίους αγώνες να διεξάγονται μέσα σε τρεις εβδομάδες. Ο τίτλος των κατασκευαστών κρίθηκε και τυπικά στο Sochi και απομένει αυτός των οδηγών, με τον Lewis Hamilton να έχει αποκτήσει υγιές προβάδισμα έναντι του Nico Rosberg.

Οι αγώνες του Bernie Ecclestone για επιστροφή του σπορ στην σημαντικότατη αγορά των Η.Π.Α. απέδωσαν καρπούς το 2010, όταν και αποφασίστηκε η κατασκευή του Circuit of the Americas (CoTA) στο Austin του Texas. Όπως κάθε νέα πίστα Formula 1, υπεύθυνος για το σχεδιασμό του CoTA ήταν ο γνωστός μας Hermann Tilke, ο οποίος υλοποίησε τις ιδέες των Tavo Hellmund (διοργανωτή του αγώνα) και Kevin Schwantz (Πρωταθλητή μοτοσυκλετών) για τη χάραξη.

Το συγκεκριμένο σιρκουί είναι το μοναδικό στις Η.Π.Α. με πιστοποίηση βαθμού 1 από τη FIA και το πρώτο που κατασκευάστηκε ειδικά για τη Formula 1. Οι εργασίες ξεκίνησαν το Δεκέμβριο του 2010, με τα εγκαίνια της πίστας να γίνονται σχεδόν δυο χρόνια μετά, τον Οκτώβριο του 2012, και τον πρώτο αγώνα Formula 1 το Νοέμβριο του ίδιου έτους, με την προσέλευση θεατών να είναι άκρως ικανοποιητική.

cota circuit

Το μήκος της διαδρομής φτάνει τα 5.513 μέτρα και περιλαμβάνει 20 στροφές. Αυτό που αρέσει ιδιαίτερα στους οδηγούς, είναι οι υψομετρικές διαφορές, που προσθέτουν μια αίσθηση φυσικότητας στην πίστα και κάνουν στροφές όπως η πρώτη, εξαιρετικά δύσκολες. Το πρώτο χρονομετρημένο κομμάτι, μέχρι και τη στροφή 6, αποτελείται από γρήγορα “S” και απαιτεί εξαιρετική ισορροπία και κάθετη δύναμη από το μονοθέσιο. Ένα οδηγικό λάθος εκεί ή η έλλειψη εμπιστοσύνης προς το αυτοκίνητο, στοιχίζει πολύ σε χρόνο.

Στο δεύτερο κομμάτι κυριαρχεί η μεγάλη ευθεία και τα δυο σημεία έντονου φρεναρίσματος στις στροφές 11 και 12. Εκεί, όσοι έχουν στις πλάτες τους το power unit της Mercedes θα αποκομίσουν σημαντικό κέρδος. Το τρίτο και τελευταίο κομμάτι της πίστας είναι και το πιο τεχνικό. Απαιτεί ακρίβεια από τους πιλότους και καλή μηχανική πρόσφυση, ειδικά στις αργές στροφές 13-14-15, ενώ και η επόμενη δεξιά στροφή με τις τρεις κορυφές θέλει ιδιαίτερη προσοχή, κυρίως στον αγώνα, αφού μπορεί να καταστρέψει το εμπρός αριστερά ελαστικό.

Grands Prix: 2

Πολυνίκης οδηγός: 1 S.Vettel, L.Hamilton

Πολυνίκης ομάδα: 1 Red Bull, McLaren

Ταχύτερος γύρος: 1:39.347 – S.Vettel, Red Bull (2012)

https://www.youtube.com/watch?v=Nto9z-U8vM0

Το φιάσκο στην Ινδιανάπολη δεν ήταν και πολύ μακρυά, και οι άνθρωποι που ετοίμαζαν την επιστροφή της Formula 1 στη χώρα των ευκαιριών, ανησυχούσαν για την εξέλιξη της επένδυσής τους. Όμως, το εγχείρημα έχει πάει τόσο καλά, που πλέον ξεπήδησαν κι άλλες πόλεις που θέλουν να φιλοξενήσουν Grand Prix. Κι αν η Νέα Υόρκη απομακρύνεται σαν πιθανός προορισμός, το Long Beach και ιδιαίτερα το Las Vegas δείχνουν ζεστά στην ιδέα. Ο Bernie και οι μεγάλοι κατασκευαστές σίγουρα θα τρίβουν με ικανοποίηση τα χέρια τους.

Έτος Νικητής Ομάδα-Κινητήρας Pole Position Ομάδα-Κινητήρας
2013 S.Vettel Red Bull-Renault S.Vettel Red Bull-Renault
2012 L.Hamilton McLaren-Mercedes S.Vettel Red Bull-Renault

Οι ζώνες DRS παραμένουν ίδιες στον αριθμό και στα σημεία εφαρμογής κι ανίχνευσης, σε σχέση με πέρυσι. Η πρώτη ξεκινά μετά το 1/3 της μεγάλης ευθείας, για να μην γίνουν πολύ εύκολα τα προσπεράσματα, με ανίχνευση ανάμεσα στις στροφές 10 και 11. Η δεύτερη ζώνη βρίσκεται στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού, με το σημείο ανίχνευσης ανάμεσα στις στροφές 19 και 20. Μπορεί οι στροφές 1 και 12 να θεωρούνται τα καλύτερα σημεία για προσπέρασμα, όμως στο παρελθόν είδαμε κινήσεις ακόμη και στα “S”, με το πλάτος της πίστας και τις μεγάλες εξόδους διαφυγής να επιτρέπουν τα ρίσκα.

Η Pirelli αποφάσισε να χρησιμοποιηθούν η μαλακή (κίτρινο χρώμα) και η μέση (λευκό χρώμα) γόμα στο Austin. Σε σχέση με τα δυο προηγούμενα χρόνια οι γόμες είναι ένα σκαλοπάτι πιο μαλακές, κάτι που αντισταθμίζεται από τη γενική σκληρότητα των φετινών ελαστικών του Ιταλού κατασκευαστή, αφήνοντάς μας στην ίδια ουσιαστικά κατάσταση με το 2012 και το 2013.

Η κάθετη δύναμη, η τριβή, αλλά και η πρόσφυση, βρίσκονται σε μεσαία επίπεδα. Το πρόβλημα με τη σκόνη δεν είναι έντονο, αφού η πίστα χρησιμοποιείται τακτικά και υπάρχει στην άσφαλτο στρωμένο λάστιχο. Αυτό που αναμένεται να δυσκολέψει τη ζωή των ελαστικών, είναι οι μεγάλες ευθείες. Σε αυτές, θα προλαβαίνει να πέσει αρκετά η θερμοκρασία αυτών, αυξάνοντας τις δυσκολίες στο φρενάρισμα και τις στροφές που ακολουθούν. Από την Pirelli περιμένουν στρατηγικές 2 pit-stop, παρότι τα δυο προηγούμενα χρόνια ο νικητής σταμάτησε μόνο μια φορά στα pits.

Η μεγάλη διαφορά ώρας με τις Η.Π.Α. σημαίνει πως για εμάς το Grand Prix θα είναι “βραδινό”. Με τις κατατακτήριες στις 20:00 ώρα Ελλάδος, φρόντισε να προγραμματίσεις για αργότερα τη Σαββατιάτικη έξοδό σου, ενώ για την Κυριακή μην κανονίσεις τίποτα, αφού ο αγώνας ξεκινά στις 10 το βράδυ.

Το πρόγραμμα του αγώνα:

Διαδικασία Ημέρα Ώρα Ελλάδος
Ελεύθερες δοκιμές 1 Παρασκευή 17:00
Ελεύθερες δοκιμές 2 Παρασκευή 21:00
Ελεύθερες δοκιμές 3 Σάββατο 17:00
Κατατακτήριες Σάββατο 20:00
Αγώνας Κυριακή 22:00

[Photo Copyrights: LAT Photographic/Lotus F1 Team]