Η αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου είναι γολγοθάς και επειδή σήμερα οι καιροί είναι δύσκολοι, και σίγουρα κανένας μας δεν θέλει να αγοράσει ένα αυτοκίνητο που θα του βγάλει προβλήματα αμέσως μετά την αγορά, πρέπει να εξετάσουμε όσο καλύτερα μπορούμε το αυτοκίνητο που μας ενδιαφέρει. Η Spotmechanic, που προσφέρει μια υπηρεσία για ενδελεχή έλεγχο του αυτοκινήτου εξετάζοντας περισσότερα από 180 σημεία, θεωρεί πως εκτός από τον έλεγχο αυτό εξίσου σημαντικό είναι και η οδήγηση-δοκιμή του αυτοκινήτου. Η οδήγηση ενός μεταχειρισμένου, σε συνδυασμό με τον μηχανικό έλεγχο, αποκαλύπτει την πλήρη εικόνα του αυτοκινήτου, ακόμα και αν προσπαθήσει ο ιδιοκτήτης να την αποκρύψει. Είναι από τους σημαντικότερους ελέγχους που πρέπει να κάνουμε σε κάθε μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και γι αυτό ας δούμε μαζί τους 13 λόγους που κάνουν το test drive ενός μεταχειρισμένου τόσο σημαντικό.

1Εκκίνηση

Ξεκινώντας τον κινητήρα, αυτός οφείλει να τεθεί αμέσως σε λειτουργία και οι στροφές να σταθεροποιηθούν στο ρελαντί χωρίς αρρυθμίες. Έτσι διαπιστώνεται η σωστή λειτουργία της μίζας και των υπόλοιπων μερών που συμβάλλουν στη ενεργοποίηση του. Ένα παράδειγμα αποτελεί η μπαταρία, που αν έχει χαμηλή τάση θα δημιουργεί δυσκολία κατά την ενεργοποίηση, ενώ κατά τη διάρκεια του ελέγχου, το όχημα ενεργοποιείται και απενεργοποιείται αρκετές φορές για να διαπιστωθεί ότι δεν παρουσιάζεται κάποιο πρόβλημα ή κάποια δυσλειτουργία.

2Turbo

Το turbo είναι ένα σύστημα ευρέως διαδεδομένο για τα σύγχρονα αυτοκίνητα. Οι περισσότεροι κινητήρες το χρησιμοποιούν βγάζοντας εύκολη δύναμη ακόμη και σε μικρά κυβικά. Τι γίνεται όμως με τα προβλήματα που παρουσιάζονται στο σύστημα αυτό; Ο ενδιαφερόμενος αφού σιγουρευτεί ότι ο κινητήρας είναι στη σωστή θερμοκρασία ξεκινά την οδήγηση, επιταχύνοντας στο φάσμα στροφών. Εκεί αξιολογούνται πιθανά κοψίματα, έντονα καυσαέρια από την εξάτμιση και πεσμένη απόδοση, σημεία που μαρτυρούν πιθανή δυσλειτουργία στο turbo. Η σωστή απόδοση είναι πολύ σημαντική διότι βοηθά στη σωστή επιτάχυνση, κατανάλωση αλλά και στις προβλεπόμενες εκπομπές ρύπων του οχήματος.

3Συμπλέκτης

Η μετάδοση είναι ο τομέας που παρουσιάζονται αρκετά προβλήματα λόγω φθοράς από φυσιολογική ή κακή χρήση. Αρχικά ελέγχουμε το πεντάλ του συμπλέκτη για να καταλάβουμε αν είναι μαλακό ή σκληρό ή παρουσιάζεται κάποιος θόρυβος κατά την λειτουργία του. Ένα σκληρό πεντάλ μας παραπέμπει σε φθορά του πλατό , ή ένα πεντάλ πολύ μαλακό με «κενά» στη διαδρομή του μας δείχνει ότι η τρόμπα του συμπλέκτη είναι στα τελευταία της.

Στη συνέχεια τσεκάρουμε σε ποιο σημείο γίνεται η σύμπλεξη/αποσύμπλεξη στη μετάδοση για να αξιολογήσουμε την κατάσταση του δίσκου – πλατό. Όταν η αποσύμπλεξη γίνεται στο τέλος της διαδρομής του πεντάλ (ψηλά) τότε η κατάσταση του δίσκου δεν είναι καλή.

Ο έλεγχος συνεχίζεται κατά την οδήγηση στο δρόμο, η  αύξηση ταχύτητας με προσοχή και όσο είναι εφικτό μας δίνει τη δυνατότητα να αντιληφθούμε πιθανό πατινάρισμα του δίσκου πράγμα το οποίο είναι πολύ σημαντικό εύρημα για οποιοδήποτε όχημα (το δίσκο – πλατό στην περίπτωση αυτή χρειάζεται άμεση αντικατάσταση).

4Κιβώτιο

Ως συνέχεια της μετάδοσης, ο επιλογέας ταχυτήτων πρέπει να κουμπώνει άνετα σε όλες τις θέσεις του χωρίς τριγμούς και δυσκολίες ενώ παράλληλα κατά την κύλιση του οχήματος δεν πρέπει να προέρχονται θόρυβοι ή βουητό από το κιβώτιο. Στην περίπτωση του αυτόματου κιβωτίου, τσεκάρουμε ότι διαβάζονται σωστά όλες οι ταχύτητες σε όλες τις automatic/manual θέσεις, λειτουργώντας το κιβώτιο σε αυτές και βεβαιωνόμαστε ότι δεν κολλάει κατά τις αλλαγές, σε οποιαδήποτε ταχύτητα (επαναπροσπάθειες αλλαγής). Θόρυβος και βουητό ελέγχονται και σε αυτήν την περίπτωση για να αποφευχθούν τα χειρότερα.

5Διαφορικό

Το test drive μπορεί να μας δώσει μία ένδειξη αν το διαφορικό ή τα διαφορικά του οχήματος παρουσιάζουν κάποιο πρόβλημα. Η περίπτωση των προσθιοκίνητων οχημάτων δύσκολα μας δίνει αυτή την δυνατότητα ελέγχου καθώς το διαφορικό βρίσκεται μέσα στο σασμάν και πιθανοί θόρυβοι δεν είναι εύκολα αντιληπτοί. Στην περίπτωση των πισωκίνητων ή τετρακίνητων όμως τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα. Σε ένα όχημα που η κίνηση είναι στους πίσω τροχούς κατά το test drive θα ελέγξουμε για τυχόν βουητό του διαφορικού κατά την κύλιση, ενώ στα τετρακίνητα που διαθέτουν και επιλογή λειτουργίας (π.χ  ένα SUV λειτουργεί σαν 2H , 4H , 4L) εκτός της σωστής κύλισης, θα πρέπει να ελεγχθεί αν κομπλάρει το διαφορικό σε όλες τις επιλογές και αν λειτουργεί σωστά.

6Θερμοστάτης

Εν ώρα οδήγησης ο δείκτης θερμοκρασίας πρέπει να αρχίσει να ανεβαίνει και να σταθεροποιηθεί. Αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχουν περιπτώσεις που λόγω προβλημάτων υπερθέρμανσης, οι ιδιοκτήτες αφαιρούν το θερμοστάτη, με αποτέλεσμα ο  κινητήρας να δυσκολεύεται να ζεσταθεί (λόγω της συνεχής ροής του αντιψυκτικού) δημιουργώντας εξίσου σοβαρά προβλήματα στα μέταλλα του κινητήρα που δεν λειτουργούν στην απαραίτητη θερμοκρασία. Στην περίπτωση αυτή, ο δείκτης θερμοκρασίας του αυτοκινήτου θα βρίσκεται πάντα λίγο πιο πάνω από εκεί που ήταν κατά την πρώτη εκκίνηση.

7Πίνακας οργάνων

Μας δίνεται η δυνατότητα κατά την οδήγηση του αυτοκινήτου να παρακολουθήσουμε την λειτουργία του ταχύμετρου, του στροφόμετρου και των δεικτών βενζίνης , θερμοκρασίας κλπ. ώστε να διαπιστωθεί αν η λειτουργία τους είναι σωστή. Επιπλέον δοκιμάζουμε το όχημα με όλες τις ταχύτητες σε όλες τις στροφές  και αναμένουμε για ενδεικτικές λυχνίες που πιθανώς να ανάψουν όπως check light, ABS, ESP κλπ. Οι λυχνίες στο κοντέρ είναι υψίστης σημασίας καθώς μεταφράζουν το σήμα που δέχονται από τους απανταχού σένσορες, πολλοί από τους οποίους προϋποθέτουν το αυτοκίνητο να είναι σε κίνηση για να διαπιστωθεί κάποιο πρόβλημα.

8Ανάρτηση

Ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του αυτοκινήτου που πρέπει να ελέγχεται κατά την δοκιμή είναι η ανάρτηση, με τον οδηγό να πρέπει ελέγχει στην πορεία αν το όχημα έχει έντονη πλεύση και παράλληλα αν ο θόρυβος «χτυπά» έντονα μέσα στην καμπίνα των επιβατών.

Ένα χαλασμένο αμορτισέρ το οποίο έχει ξεράσει λάδια δεν μπορεί να αποσβέσει μία ταλάντωση του οχήματος λόγω π.χ μίας λακκούβας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η ταλάντωση να αποσβένεται από το ελατήριο και το όχημα σε αυτό το χρονικό διάστημα να «πλέει», πιθανώς αλλάζοντας και την πορεία του οχήματος κατά την οδήγηση.

9Ευθυγράμμιση-Zυγοστάθμιση

Σε δρόμο που μπορεί να αναπτύξει το όχημα λίγο μεγαλύτερη ταχύτητα πρέπει να ελέγχεται αν το αυτοκίνητο παρεκκλίνει της πορείας του ή αν το τιμόνι δεν βρίσκεται στην ευθεία του θέση. Η ευθυγράμμιση είναι πιο σημαντικό από όσο νομίζουν πολλοί, καθώς μπορεί να οφείλεται σε διάφορους λιγότερο ή περισσότερο σοβαρούς λόγους, ενώ επηρεάζει στη συνέχεια και τα υπόλοιπα μέρη του αυτοκινήτου, δημιουργώντας μονομερή φθορά με αποτέλεσμα η οδήγηση να γίνεται από δύσκολη έως επικίνδυνη. Παράλληλα με την ευθυγράμμιση, πρέπει να ελέγχεται και το κατά πόσο το αυτοκίνητο χρειάζεται ζυγοστάθμιση στους τροχούς, όπου ένα πιθανό τρέμουλο στο τιμόνι την υποδεικνύει εύκολα.

10Κρεμαγιέρα

Το σύστημα του τιμονιού πρέπει να γυρνάει άνετα και ομαλά, θόρυβος σαν έντονο τρίξιμο και δυσκολία στο γύρισμα είναι συμπτώματα προβλήματος της αντλίας του υδραυλικού, ενώ ενδεχόμενα κενά (τζόγος) ή δυσκολία στο γύρισμα του τιμονιού σε περίπτωση ηλεκτρικά υποβοηθούμενης κρεμαγιέρας μας παραπέμπει σε πρόβλημα λειτουργίας της.

11Πέδηση

Επόμενο στάδιο ο έλεγχος των φρένων και το κατά πόσο αυτά λειτουργούν σωστά κατά την οδήγηση, ψάχνοντας για πιθανά σφυρίγματα, δονήσεις, αλλαγές πορείας, τρέμουλο στο τιμόνι καθώς και μη λειτουργίας του συστήματος ABS (αν διαθέτει το αυτοκίνητο). Θέση στον έλεγχο έχει και το χειρόφρενο που αξιολογούμε αν λειτουργεί σωστά, αν δεν λειτουργεί ή χρειάζεται ρύθμιση (σύσφιξη).

12Εν κινήσει

Βουητό προερχόμενο από τον τροχό κατά την κύλιση του οχήματος σημαίνει πρόβλημα στο ρουλεμάν του, ενώ πρόβλημα στο μπιλιοφόρο αντιλαμβάνεται ο μηχανικός μας κατά την εκκίνηση του οχήματος με το τιμόνι να είναι στριμμένο στο τέρμα του. Στην περίπτωση αυτή, αν το ξεκίνημα συνοδεύεται από ένα κοφτό θόρυβο με πιθανό κραδασμό, έχουμε σοβαρή ένδειξη για δυσλειτουργία.

13Κινητήρας

Είτε turbo είτε ατμοσφαιρικός, η συνολική αξιολόγηση του κινητήρα πρέπει να γίνεται στο τέλος του test drive και αφού έχουν προηγηθεί όλοι οι παραπάνω έλεγχοι. Οδηγός εδώ είναι όλα τα ευρήματα που έχουν προκύψει από την έναρξη της διαδικασίας του συνολικού ελέγχου έως τη λήξη του, με στόχο να κριθεί η απόδοση του κινητήρα ως καλή ή προβληματική.