vw logo co2 volkswagen

Τη στιγμή που τα πράγματα φαίνονται χειρότερα για την Volkswagen με κάθε ημέρα που περνά στις Η.Π.Α., στην Ευρώπη δεν έχουμε καταλήξει ακόμα για το αν το “defeat device” της Γερμανικής εταιρίας είναι ή δεν είναι παράνομο. Το πρόσφατο δημοσίευμα των New York Times, καταδεικνύει τις ανεπάρκειες της Ε.Ε. και των οργάνων της φέρνοντας στο προσκήνιο μία ερώτηση που θα κρίνει πολλά για την Volkswagen στην Ευρώπη: είναι το “defeat device” παράνομο;

Η απάντηση δεν είναι όσο αυτονόητη νομίζεις πως είναι. Σε γράμμα του managing director του VW Group UK, Paul Willis στο Αγγλικό Κοινοβούλιο, αναφέρεται ότι δεν έχει εξακριβωθεί αν το λογισμικό που χρησιμοποιούσε η Volkswagen στις Η.Π.Α. θεωρείται “defeat device” στην Ευρώπη. Ο Willis αναφέρει κι άλλα ωραία πράγματα όπως το ότι τα όρια στις εκπομπές NOx ισχύουν μόνο για τα tests και ότι δεν υπάρχουν όρια για εκπομπές NOx στον δρόμο. Στην τελική, έχει δίκιο. Δεν φταίει η Volkswagen που τόσο το NEDC όσο και η Ευρωπαϊκή νομοθεσία στο σύνολο της είναι εγκληματικά ανεπαρκής.

Η ίδια η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Lucia Caudet, αναφέρει ότι “δεν υπάρχει επίσημη άποψη για το […] αν θεωρείται defeat device σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία”. Αυτό που αναφέρεται στους κανονισμούς, είναι ότι “οι ρυθμίσεις του κινητήρα και των συστημάτων ελέγχου του αυτοκινήτου πρέπει να είναι αυτά που ορίζονται από τον κατασκευαστή”… ότι κι αν σημαίνει αυτό. Διαφορετικές ρυθμίσεις όμως, δίνουν διαφορετικά αποτελέσματα. Πάρε για παράδειγμα το “sport mode” ή κάποιο “eco mode”. Είναι λογικό τα αποτελέσματα που θα προκύψουν από τις δύο ρυθμίσεις να μην συμπίπτουν. Ποιο όμως χρησιμοποιείται κατά τα tests; Οι Άγγλοι λένε ότι η πρόταση τους για πραγματοποίηση των tests με το “default mode” ή με την ρύθμιση που παράγει τις περισσότερες εκπομπές “υποστηρίχθηκε και έγινε δεκτή από τους Ευρωπαίους νομοθέτες. Όμως η κα Caudet λέει ότι “η Ευρωπαϊκή νομοθεσία υπαινίσσεται ότι ένα όχημα πρέπει να χρησιμοποιεί τις ίδιες ρυθμίσεις κατά τη διάρκεια των tests και στον δρόμο”. Αυτό όμως είναι ασαφές.

Το θέμα είναι ότι αυτή η ασάφεια θα κρίνει το πόσο θα πληρώσει η Volkswagen και όποιος άλλος παρουσιάζει αυτές τις “γνωστές και αναμενόμενες” αποκλίσεις μεταξύ εργαστηριακών δοκιμών και πραγματικών συνθηκών. Και δεν αναφέρομαι μόνο σε πρόστιμα που μπορεί να προκύψουν. Το θέμα της Volkswagen έχει επιπτώσεις στην τσέπη των καταναλωτών αλλά και των κυβερνήσεων αφού συνδέεται άμεσα τόσο με την κατανάλωση, όσο και με την φορολογία. Εδώ “παίζονται” αποζημιώσεις πολλών εκατομμυρίων. Μένει να δούμε αν η Volkswagen –και όποιος άλλος αποκλίνει- χωράει να περάσει από το παραθυράκι ή αν θα σφηνώσει.

Για να διαβάσεις τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με το σκάνδαλο της Volkswagen πάτησε εδώ.