guangzhou-automobile-group


Μια εξαιρετικά περίεργη και αβάσιμη φήμη κυκλοφόρησε σήμερα το πρωί, η οποία αναφέρει ότι η κινέζικη εταιρία Guangzhou Automobile Group (GAC) εξετάζει να αγοράσει το πλειοψηφικό πακέτο της Fiat Chrysler Automobiles.

Η πηγή έρχεται από την ιταλική εφημερίδα Il Giornale και έχοντας στο μυαλό ότι και η FCA είναι πρακτικά ιταλική εταιρία, ίσως να υπάρχει κάποια βάση.

fca1

Πιο συγκεκριμένα και το Reuters αναφέρει ότι οι μετοχές της εταιρίας στο χρηματιστήριο του Μιλάνο σημείωσαν άνοδο 3%, μετά την σκέψη της αγοράς της πλειοψηφίας των μετοχών της FCA από την Guangzhou Automobile Group, με το άρθρο της εφημερίδας να αναφέρει:

Η αγορά στοιχηματίζει στις φήμες ότι ο κινέζικος εταίρος θέλει να εισέλθει στον όμιλο.

Να θυμίσω ότι η Fiat έχει συμφωνήσει με την Guangzhou Automobile Group, για να κατασκευάζει τα Jeep στην Κίνα από το 2015. Οι εταιρίες είχαν φτάσει σε μία πρώτη συμφωνία τον Ιανουάριο του 2013 αλλά μετά και από την έγκριση από την Κινέζικης κυβέρνησης, υπήρξε μια επένδυση ύψους 755 εκατομμυρίων δολαρίων για την κατασκευή νέου εργοστασίου.

Κάποιες ώρες αργότερα, η GAC αρνήθηκε οποιαδήποτε σχέση με το παραπάνω δημοσίευμα, κάτι που είχε σαν αποτέλεσμα να πέσει όσο κέρδισε η τιμή της μετοχής. Αυτό που ανακοίνωσε η GAC είναι πως στην έκθεση του Detroit τον Ιανουάριο του 2017 θα παρουσιάσει ένα νέο αυτοκίνητό της. Δεν έχει ανακοινώσει ποιο αυτοκίνητο θα είναι αυτό, αλλά στις προθέσεις της GAC είναι να ξεκινήσει τις πωλήσεις των αυτοκινήτων της στις Η.Π.Α το προσεχές διάστημα.

Δελτίο Τύπου

The North American International Auto Show (NAIAS) announced today that Chinese automaker GAC Group will exhibit on the main show floor at the 2017 auto show. GAC Group returns to Detroit after it participated at the 2015 NAIAS where the company unveiled its GS4 SUV in front of thousands of international journalists.

“GAC Group’s return to NAIAS is very exciting for our show as it underscores the significant coverage and impact automakers receive in markets across the globe when unveiling products at our show,” said Sam Slaughter, 2017 NAIAS Chairman.

The NAIAS team has been in discussion with GAC Group for the past year on their participation at the upcoming NAIAS, and while attending the 2016 Beijing Motor Show, NAIAS Executive Director, Rod Alberts met with Zeng Qinghong, Vice Chairman President, GAC Group. Alberts took the time to review the NAIAS media metrics report with the GAC Group executives that is compiled for the auto show by PRIME Research. As one of the top auto shows globally, NAIAS garners as much international media coverage as the other top three domestic shows combined. The global coverage GAC Motor received at the 2015 NAIAS was one of the key factors the automaker referenced in its interest to coming back to Detroit.

“GAC Motor’s market share in China increased following the world debut of the GS4 two years ago and was a direct result of the international coverage we received,” said Zeng Qinghong, Vice Chairman President, GAC Group. “As we look to establish ourselves as a global brand we are optimistic we can gain more momentum following the announcements we will make this coming January in Detroit.”

In addition to interacting with media, GAC Group expressed great interest in connecting with other leading automakers as well as suppliers that attend NAIAS. This past January, NAIAS set an attendance record for Industry Preview as nearly 40,000 executives, engineers, designers and analysts walked the show floor.

The news of GAC Group’s presence at NAIAS comes on the heels of a very strong 2016 show. NAIAS Executive Director Rod Alberts reported 5,068 journalists from 60 countries attended the two-day Press Preview that has become synonymous with attracting the world’s top automotive leaders. Attending media saw 61 vehicle introductions with nearly 90 percent of them being worldwide reveals.

Just a month ago, NAIAS announced the launch of AutoMobili-D, a dedicated exposition focused on the rapidly evolving global automotive and mobility landscape. AutoMobili-D will feature more than 100 companies, including automakers, tier one suppliers and tech startups, within 120,000 sq. ft. of dynamic display communities in the Cobo Center Atrium overlooking the international waterway and the adjoining Hall E.