electric car plug in1

Οι οικονομολόγοι εδώ και λίγα χρόνια αναρωτιούνται εάν τα ηλεκτρικά εκτός από τα βενζινοκίνητα, παραγκωνίσουν και τις πετρελαϊκές εταιρείες. Είναι αρκετά λογικός προβληματισμός αφού τα υγρά ορυκτά καύσιμα χρησιμοποιούνται κυρίως από τον κλάδο των μεταφορών. Βέβαια μεταφορές δεν είναι μόνο τα αυτοκίνητα, αλλά και τα αεροπλάνα και τα πλοία, αλλά σίγουρα τα ΙΧ κατέχουν μεγάλο μέρος της πίτας της παραγωγής υγρών καυσίμων.

Ως τώρα τα ηλεκτροκίνητα δεν είναι αρκετά ώστε να έχουμε στοιχεία, όμως ο οίκος αξιολόγησης Fitch σε ανακοίνωσή του προέβλεψε τον θάνατο των πετρελαϊκών εταιρειών. Πριν από έναν μήνα είχαμε δει πως η Shell εκτός από υγρά καύσιμά προσφέρει και ηλεκτρισμό στα πρατήριά της, κάτι που ίσως δείχνει πως οι πετρελαϊκές όντως φοβούνται αυτό το ενδεχόμενο και αρχίζουν να προετοιμάζονται για την επερχόμενη κατάσταση.

Στο πιο ακραίο σενάριο, τα ηλεκτρικά θα κατέχουν το 50% της ευρωπαϊκής αγοράς σε 10 έτη και αυτό θα μειώσει την ζήτηση για υγρά καύσιμα κατά 25%, αλλά λόγω του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί η οικονομία σήμερα, δεν χρειάζεται πλήρη αντικατάσταση των βενζινοκίνητων με ηλεκτρικά για να καταρρεύσουν οι πετρελαϊκές. Για την ακρίβεια ο οίκος Fitch ισχυρίζεται πως η αύξηση των ηλεκτρικών θα μειώσει την πίστη (credibility) στα υγρά ορυκτά καύσιμα. Αν καταστραφεί το πιστοληπτικό προφίλ των πετρελαϊκών τότε οι επενδυτές θα αποσύρουν την στήριξή τους, δηλαδή θα αρχίσουν μαζικά να πουλάνε τις μετοχές, ρίχνοντας την αξία τους πολύ χαμηλά και κάνοντας αδύνατη την εξεύρεση οικονομικών πόρων. Αυτό είναι ένα πρόβλημα που άπαξ και ξεκινήσει, αυτοτροφοδοτείται μετά, ασχέτως της ζήτησης σε ορυκτά καύσιμα.

Σύμφωνα με πηγές των Financial Times που δημοσίευσαν και τα πορίσματα του οίκου Fitch, οι πετρελαϊκές βιώνουν ήδη το πρόβλημα με τα πολύ οικονομικότερα σε καύσιμο οχήματα και για το θέμα των ηλεκτρικών δεν ανησυχούν και τόσο. Είναι κάτι που το αφήνουν για το μέλλον και όπως λένε αυτές οι πηγές θα τους απασχολήσει αν και όταν τα ηλεκτρικά γίνουν προσιτά και ειδικά αν και όταν γίνουν mainstream στον αναπτυσσόμενο κόσμο, δηλαδή Ασία, Αφρική, Λατινική Αμερική.

Επίσης όταν λέμε για πετρελαϊκές, εννοούμε όλο τον κλάδο που περιλαμβάνει δραστηριότητες και βιομηχανίες εξαρτώμενες από το πετρέλαιο. Ας μην ξεχνάμε πως τα ηλεκτρικά οχήματα είναι και γεννήτριες και ταμιευτήρες ηλεκτρικής ενέργειας (powerbanks). Οπότε κινούμαστε προς έναν κόσμο που η μόνη μορφή ωφέλιμης ενέργειας θα είναι η ηλεκτρική. Για παράδειγμα τα αυτοκίνητα ως powerbanks, μπορούν να λύσουν το πρόβλημα των ηλιακών πάνελ και των ανεμογεννητριών, που είναι η ασταθής παροχή ενέργειας. Γενικά στην σημερινό κόσμο η ηλεκτρική ενέργεια δεν αποθηκεύεται, έρχεται απευθείας από το εργοστάσιο και καταναλώνεται, όταν όμως όλοι αποκτήσουμε τόσο μεγάλους ταμιευτήρες ενέργειας θα συμβούν αλυσιδωτές αλλαγές στις ζωές μας.

  • DJ_D

    lol, μεγάλοι ταμιευτήρες ενέργειας οι μπαταρίες των ηλεκτρικών. Που τα 85kWh του Tesla αντιστοιχούν σε ενέργεια 8 λίτρων βενζίνης.

    • Anestis Genk

      Τα 85kWh είναι όσο καίει ένα σπίτι σε ρεύμα σε μια εβδομάδα περίπου, για να μαγειρέψει, για τα ψυγεία, για τα πλυντήρια, για την επικοινωνία/ψυχαγωγία και για την θέρμανση αν θες. Τα 8 λίτρα βενζίνης ένα νοικοκυριό τι να τα κάνει; να πάει 100χλμ ή να ζεσταθεί για 1-2 μέρες;
      Αν μπορούσαμε το ενεργειακό περιεχόμενο της βενζίνης να γίνει ρεύμα τότε θα άξιζαν τα 8 λίτρα, αλλά τώρα η χημική ενέργεια της βενζίνης μπορεί να γίνει μόνο θερμική ενέργεια.

      Αν είχα 85kWh μπαταρίες θα τις φόρτιζα το βράδυ και θα τις έκαιγα μέσα στην μέρα για τις ανάγκες του σπιτιού. Με άλλα λόγια τα αυτοκίνητα αναπτύσσουν και τα powerbanks που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ποικιλοτρόπως.

    • SEB

      Συμφωνώ και επαυξάνω. Τα 85kWh σήμερα, τα 100kWh σε ένα-δυο χρόνια από τώρα, είναι τεράστιο ποσό αποθηκευμένης ενέργειας. Με μέση μηνιαία κατανάλωση στα 300 που είμαστε τώρα , τα 85 για ένα σπίτι είναι πάρα πολλά. Υπάρχουν σήμερα DIY από Αμέρικα πλευρά που αγοράζουν μόνο τις μπαταρίες από τα Tesla (γιατί τους βγαίνει φτηνότερα από του εμπορίου) για να τις συνδέσουν με τα φωτοβολταϊκά στην ταράτσα.
      Καλά από τα 8 λίτρα βενζίνης πόσα αξιοποιείς σαν κινητική και πόσα χάνονται σαν θερμότητα;

    • Anestis Genk

      To 30% να γίνεται κινητική, χοντρικά.

    • Anestis Genk

      To 30% να γίνεται κινητική, χοντρικά.

    • Anestis Genk

      To 30% να γίνεται κινητική, χοντρικά.

    • Anestis Genk

      To 30% να γίνεται κινητική, χοντρικά.

    • SEB

      Συμφωνώ και επαυξάνω. Τα 85kWh σήμερα, τα 100kWh σε ένα-δυο χρόνια από τώρα, είναι τεράστιο ποσό αποθηκευμένης ενέργειας. Με μέση μηνιαία κατανάλωση στα 300 που είμαστε τώρα , τα 85 για ένα σπίτι είναι πάρα πολλά. Υπάρχουν σήμερα DIY από Αμέρικα πλευρά που αγοράζουν μόνο τις μπαταρίες από τα Tesla (γιατί τους βγαίνει φτηνότερα από του εμπορίου) για να τις συνδέσουν με τα φωτοβολταϊκά στην ταράτσα.
      Καλά από τα 8 λίτρα βενζίνης πόσα αξιοποιείς σαν κινητική και πόσα χάνονται σαν θερμότητα;

    • SEB

      Συμφωνώ και επαυξάνω. Τα 85kWh σήμερα, τα 100kWh σε ένα-δυο χρόνια από τώρα, είναι τεράστιο ποσό αποθηκευμένης ενέργειας. Με μέση μηνιαία κατανάλωση στα 300 που είμαστε τώρα , τα 85 για ένα σπίτι είναι πάρα πολλά. Υπάρχουν σήμερα DIY από Αμέρικα πλευρά που αγοράζουν μόνο τις μπαταρίες από τα Tesla (γιατί τους βγαίνει φτηνότερα από του εμπορίου) για να τις συνδέσουν με τα φωτοβολταϊκά στην ταράτσα.
      Καλά από τα 8 λίτρα βενζίνης πόσα αξιοποιείς σαν κινητική και πόσα χάνονται σαν θερμότητα;

    • SEB

      Συμφωνώ και επαυξάνω. Τα 85kWh σήμερα, τα 100kWh σε ένα-δυο χρόνια από τώρα, είναι τεράστιο ποσό αποθηκευμένης ενέργειας. Με μέση μηνιαία κατανάλωση στα 300 που είμαστε τώρα , τα 85 για ένα σπίτι είναι πάρα πολλά. Υπάρχουν σήμερα DIY από Αμέρικα πλευρά που αγοράζουν μόνο τις μπαταρίες από τα Tesla (γιατί τους βγαίνει φτηνότερα από του εμπορίου) για να τις συνδέσουν με τα φωτοβολταϊκά στην ταράτσα.
      Καλά από τα 8 λίτρα βενζίνης πόσα αξιοποιείς σαν κινητική και πόσα χάνονται σαν θερμότητα;

  • Soko

    λέτε μετά να κατεβεί η τιμή λίτρου στα πρατήρια λόγω της μειωμένης ζήτησης ? .. εφοσον το 50% τον καταναλωτών θα μετακινείτε με ηλεκτρικό και το άλλο 50 με βενζίνη και πετρέλαιο

    • αυτο ειναι το μονο σιγουρο…..
      δες για παραδειγμα με το diesel κινησης….οσο ηταν απαγορευμενα τα diesel σε αθηνα/θεσσαλονικη….κανεις δεν ασχολιοταν με την φορολογηση του…πλεον ειναι τοσα που ολο το μιλανε και το φορολογουν!!!
      το αναποδο θα γινει οταν γενικα βενζινη/πετρελαιο δεν θα εχουν την ζητηση….οπως θεωρω βεβαια οτι το ρευμα θα παρει τα πανω του !!

    • Soko

      οποτε καλυτερα να εχουμε βενζινοκινητα το 2030 για να μηνα σχολειτε κακενας με την φορολογηση τους xD

    • Soko

      οποτε καλυτερα να εχουμε βενζινοκινητα το 2030 για να μηνα σχολειτε κακενας με την φορολογηση τους xD

    • Soko

      οποτε καλυτερα να εχουμε βενζινοκινητα το 2030 για να μηνα σχολειτε κακενας με την φορολογηση τους xD

    • Soko

      οποτε καλυτερα να εχουμε βενζινοκινητα το 2030 για να μηνα σχολειτε κακενας με την φορολογηση τους xD

    • Η τιμή εξαρτάται από τη ζήτηση, όταν βέβαια η παραγωγή διατηρηθεί σταθερή. Πριν ένα μήνα αποφάσισαν οι πετρελαιοπαραγωγικές χώρες να μειώσουν το ρυθμό παραγωγής καυσίμων, με σκοπό να ισοσταθμιστεί με την πτώση της ζήτησης, ώστε να διατηρηθεί σταθερή η τιμή ή τουλάχιστον να μη καταρρεύσει.

  • GEORGE

    Για να μπορεσουν να περπατησουν τα ηλεκτρικα αυτοκινητα θα πρεπει να αλλαξουν αρδην οι υποδομες των δικτυων ηλεκτροδοτησης παγκοσμιως, ωστε να παραχθουν πολυ μεγαλυτερες ποσοτητες ρευματος για να τροφοδοτηθουν. Μεχρι τωρα τα ηλεκτρικα αυτοκινητα δεν ειναι καθολου μηδενικων εκπομπων ρυπων, αφου για το ρευμα που καταναλωνουν καιγονται ορυκτα καυσιμα, αναλογα με την προελευση του ηλεκτρισμου σε καθε χωρα. Για να αλλαξουν οι σταθμοι παραγωγης με ορυκτα καυσιμα απο ανανεωσιμες πηγες ενεργειας, χρειαζονται κεφαλαια για επενδυση. Το ζητημα ειναι ποιος θα τα πληρωσει. Μαλλον ο καθενας μας μεσω του τελους ΑΠΕ στον λογαριασμο ρευματος.

    • Nikolaos

      ή εναλλακτικά να σε υποχρεώνουν με κάποιο έμμεσο τρόπο να διαθέτεις φωτοβολταικα ή κάποιο πράσινο τρόπο φόρτισης (πχ κανενα στρατό ποντικούς σε ρόδες ;) )

  • Οι πετρελαϊκές, όπως όλες οι σοβαρές εταιρείες, απασχολούν επιστημονικό προσωπικό, το οποίο μελετά την αγορά και τις νέες τάσεις ώστε να σχεδιάσει τα μελλοντικά της βήματα. Επίσης υπάρχουν μέθοδοι υπολογισμού τον αποθεμάτων και η πρόβλεψη έχει αποδειχθεί ότι έχει μεγάλη ακρίβεια. Οι πετρελαϊκές δηλαδή έχουν ήδη προβλέψει το τέλος των αποθεμάτων του αργού πετρελαίου και “επέτρεψαν” στους κατασκευαστές να βγάλουν από τα συρτάρια τις τεχνολογίες που αφορούν τις νέες μορφές ενέργειας. Εξυπακούεται επίσης πως οι πετρελαϊκές θα συνεχίσουν να υφίστανται και στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, με τον ίδιο τρόπο που θα συνεχίσει να υπάρχει η βιομηχανία καπνού όταν ο κόσμος στραφεί μαζικά στο ηλεκτρονικό τσιγάρο. Θα εξαγοράζουν εταιρείες που ασχολούνται με τις νέες αυτές τεχνολογίες.
    Και ενώ γράφω το σχόλιο περιμένοντας το λεωφορείο, βλέπω και 2ο i3 να περνά από μπροστά μου, η μετάβαση στην Ελλάδα ίσως να γίνει πιο γρήγορα από ότι φανταζόμαστε…

    • Christos Dimou

      Επέτρεψαν απο τους κατασκευαστες να βγάλουν απο το συρτάρι….

      Η κβαντική θεωρία ως και πριν απο 25 χρόνια ήταν ακριβώς αυτό μία θεωρία. Τα πάντα στη χημεία είχαν μείνει στην εποχή του Λαβουαζιε. Η επανάσταση που έγινε από το 1980 σε ηλεκτρονικά, η δυνατότητα προσομοίωσης πολυπλοκων διεργασεων και οι νέες τεχνολογίες που αναπτύχθηκαν για τη βιομηχανία υπολογιστών είναι οι κύριοι υπεύθυνοι που σήμερα το κόστος για ένα kWh για την GM είναι κάτω απο 150$.

      Οχι δεν υπήρχε η συγκεκριμένη τεχνολογία 20 χρόνια πριν, αλλά ούτε και κάνεις φαντάζομαι μπορούσε να αντιληφθεί την ταχύτητα με την οποία θα είχαμε τις βελτίωσεις που έχουμε.

    • Ας μη πάμε μακρυά σε θεωρίες, οι μπαταρίες και οι ηλεκτροκινητήρες έχουν εφευρεθεί εδώ και σχεδόν 2 αιώνες ενώ οι ΜΕΚ μόλις 130 χρόνια. Τα ηλεκτρικά οχήματα μέχρι το 1900 κατείχαν τα πρωτεία στην αυτοκίνηση και ξαφνικά αφέθηκαν στην άκρη.

      Η τεχνολογία υπάρχει όταν επενδυθούν χρήματα είτε για έρευνα, ώστε να παραχθεί νέα γνώση, ή για αγορά της γνώσης, με σκοπό την απαξίωση της στα συρτάρια. Με τον ένα η τον άλλο τρόπο οι πετρελαϊκές έβαλαν το χεράκι τους για να παραγκωνιστούν τα ηλεκτρικά.

      Η συγκεκριμένη τεχνολογία υπήρχε πριν 20 χρόνια, είχε δοκιμαστεί σε πραγματικές συνθήκες, είχαν δοθεί δοκιμαστικά σε μερικούς ανθρώπους και ύστερα τα οχήματα αποσύρθηκαν και καταστράφηκαν, παρόλο που υπήρχε αγοραστικό ενδιαφέρον, υπάρχουν και σχετικά ντοκιμαντέρ. Η τεχνολογία για να έρθει στα χέρια του καταναλωτή έχει περάσει αρκετά χρόνια από την εφεύρεση, την εξέλιξη, τη δοκιμή, την εφαρμογή σε διαστημικούς, στρατιωτικούς, κ.α. τομείς και τελικά θα καταλήξει στον απλό καταναλωτή. Απλά όσο περνάνε τα χρόνια οι τεχνολογίες γίνονται πιο φθηνές, άρα και πιο προσιτές στον μέσο καταναλωτή. Το θέμα είναι ότι υπάρχουν οικονομικά συμφέροντα που μερικές φορές περιπλέκουν τα πράγματα.

    • Christos Dimou

      Η τεχνολογία των συσσωρευτων έχει αλλάξει τόσο πολύ τα τελευταία 15 χρόνια που ότι ξέραμε απλά ανήκει στην ιστορία της φυσικής και όχι στη φυσική.

      Οι επιδόσεις των μπαταριών λιθιου σήμερα δεν θα ήταν δυνατές χωρίς τις νέες θεωρίες. Δεν υπήρχε πουθενά μπαταρία με την απόδοση που έχει σήμερα η μπαταρία του no name Κινεζου.

      Και είμαστε μόνο στην αρχή.

    • Η αρχή λειτουργίας της κατηγορίας συσσωρευτών που αναφέρεσαι δεν έχει αλλάξει και κλείνει σχεδόν μισό αιώνα ζωής, αυτό που έχει αλλάξει είναι ότι έχουμε νέες δυνατότητες λόγω της εξέλιξης των υλικών. Νέες θεωρίες δεν υπάρχουν, υπάρχει μόνο εξέλιξη των υλικών και των μεθόδων παραγωγής, μέσω των οποίων μειώνεται το κόστος. Σε αυτό τον τομλεα οι θεωρίες προκύπτουν συνήθως μετά την εφεύρεση ή την εξέλιξη, είναι απόρροια δηλαδή της πράξης. Όσο για τους Κινέζους, τα επόμενα χρόνια θα είναι πρωτοπόρος χώρα στον τεχνολογικό τομέα, εμείς να δούμε πότε θα αρχίσουμε να παράγουμε κάτι αξιόλογο.

  • Αλεξικέραυνος Αλεξικέραυνος

    “Αν καταστραφεί το πιστοληπτικό προφίλ τότε οι επενδυτές θα αποσύρουν την στήριξή τους, κάνοντας αδύνατη την εξεύρεση οικονομικών πόρων.”

    Σίγουρα δεν μιλάμε για την ελλάδα?

  • Γιάννης

    Τρίχες κατσαρές.

    Όσο οι τιμές κτήσης των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων είναι εκεί που είναι, και όσο η αντικατάσταση των μπαταριών στοιχίζει όσο το 60% του αυτοκινήτου, τα οχήματα που κινούνται με υγρά καύσιμα δεν έχουν να φοβούνται τίποτα,

    Όσο για τον κίνδυνο «καταστροφής» του προφίλ των πετρελαϊκών εταιρειών από την άνοδο των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, αυτό είναι άλλη μία μούφα.
    Ποιός παράγει το ρεύμα για να φορτιστούν οι μπαταρίες των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων; Τα εργοστάσια παραγωγής ρεύματος. Τί χρησιμοποιούν, μεταξύ άλλων, αυτά τα εργοστάσια ως καύσιμη ύλη; Αργό πετρέλαιο. Κοινώς, το πολύ πολύ να «μεταφερθεί» ένα μέρος της κατανάλωσης πετρελαίου από τα πρατήρια στα εργοστάσια παραγωγής ρεύματος, αφού θα χρειαστούν περισσότερο για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες παραγωγής ρεύματος που κάποια στιγμή θα δημιουργήσει μια ενδεχόμενη άνοδος των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων,

    Επομένως κανένα προφίλ καμιάς εταιρείας δεν κινδυνεύει. Απλώς θα πουλάνε λιγότερο στα πρατήρια και περισσότερο στα εργοστάσια.