smartphone-while-driving

Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε δει ατυχήματα λόγω της χρήσης των smartphones κατά την οδήγηση. Αρκετά γνωστά περιστατικά, από οδηγούς που πόσταραν ακόμα και στο Facebook, ή τραβούσαν selfies κατά την οδήγηση και προκάλεσαν ατύχημα. Είδαμε άλλωστε πως και στη χώρα μας η υπνηλία και η απροσεξία ήταν από τους βασικότερους παράγοντες των τροχαίων ατυχημάτων, με τη χρήση του κινητού να έχει πρωταρχικό ρόλο στο δεύτερο.

Στις ΗΠΑ τώρα, η Εθνική Υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας (ή αλλιώς National Highway Traffic Administration – NHTSA), ύστερα από πολλά συμβάντα έρχεται για να βάλει στο στόχαστρο τα smartphones. Ασφαλώς, το πρόβλημά της δεν είναι άλλο από τη χρήση τους από τους οδηγούς κατά την οδήγηση. Αιτία για όλο αυτό ήταν η, άνευ προηγουμένου, αύξηση όλων των δεικτών των ατυχημάτων.

Ραγδαία αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων

Γιατί όμως θορυβήθηκε η NHTSA; Δεν είναι μόνο μερικά συγκεκριμένα ατυχήματα που συνέβησαν και αποδεδειγμένα ο οδηγός είχε αποσπασμένη την προσοχή του. Το πρόβλημα φανερώθηκε όταν με βάση τα στατιστικά στοιχεία, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2015 σημείωσαν αύξηση κατά 7,1%, όντας η μεγαλύτερη των τελευταίων 50 χρόνων! Επίσης, στο πρώτο κιόλας 6-μηνο του 2016 η αύξηση (σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015) άγγιξε το 10,4%. Επομένως, κάτι δεν πάει καθόλου καλά.

Ορισμένοι ωστόσο πιστεύουν πως η αύξηση αυτή οφείλεται και στα αυξημένα χιλιόμετρα που διανύουν πλέον οι Αμερικανοί, λόγω των φθηνών καυσίμων, της αυξημένης οικονομίας καυσίμου των νέων αυτοκινήτων, αλλά και της αυξημένης κινητικότητας των πολιτών, λόγω της απασχόλησης. Έρχεται όμως, ο Διευθυντής της NHTSA, Mark Rosekind, ο οποίος δηλώνει πως παρόλο που η αυξημένη κινητικότητα έχει προσμετρηθεί σαν παράγοντας, η τεράστια αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων, των τραυματισμών και των θανάτων από αυτά, δεν δικαιολογείται. Έτσι φτάνει στο συμπέρασμα, μαζί με άλλους ειδικούς οδικής ασφάλειας, πως ο λόγος για όλο αυτό, δεν είναι άλλος, από την απόσπαση της προσοχής κατά την οδήγηση!

selfie

Σύμφωνα λοιπόν με την άποψή τους, τα smartphones και τα σύγχρονα ηλεκτρονικά πολυμέσα των νέων αυτοκινήτων (οθόνες κλπ) έχουν συνδράμει τα μέγιστα σε αυτή την αλλαγή προς το χειρότερο. Και ενώ παλιότερα, ο κίνδυνος από το κινητό περιοριζόταν στην ομιλία ή τα γραπτά μηνύματα κατά την οδήγηση, τώρα με την ευρεία διάδοση των smartphones, οι κίνδυνοι πολλαπλασιάζονται και παίρνουν τεράστιες διαστάσεις, καθώς υπάρχουν χιλιάδες εφαρμογές, που μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή του οδηγού.

Το βάρος πέφτει τώρα στις εταιρείες τεχνολογίας

Για την εξάλειψη του φαινομένου αυτού, οι λύσεις εστιάζουν στον περιορισμό των λειτουργιών ενός smartphone που θα βρίσκεται μέσα σε ένα αυτοκίνητο. Την αρχή σε αυτό έκανε η Niantic (η εταιρεία του παιχνιδιού “Pokemon Go”), όπου μετά από την έξαρση των ατυχημάτων που συνέβησαν εξαιτίας της χρήσης της εφαρμογής από οδηγούς κατά την οδήγηση, αναγκάστηκε και έβαλε έναν περιορισμό στην εφαρμογή, ώστε αυτή να μη λειτουργεί, όταν η ταχύτητα κίνησης του smartphone (και άρα του χρήστη του), είναι μεγαλύτερη από 16 χλμ/ώρα.

vw-apple-carplay

Και δεν είναι μόνο αυτή. Αρκετές εταιρείες πλέον έχουν αρχίσει να περιλαμβάνουν τα “driving modes” μια λειτουργία όπου το smartphone περιορίζεται στις βασικές του λειτουργίες: μουσική, πλοήγηση χαρτών και φωνητική ανάγνωση μηνυμάτων, απομονώνοντας ειδοποιήσεις από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ή άλλα πράγματα που δεν είναι απαραίτητα και μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή του οδηγού. Στο ίδιο πνεύμα κινούνται και αρκετοί κατασκευαστές αυτοκινήτων, με την προσπάθεια της “εναρμόνισης” του smartphone με το σύστημα ψυχαγωγίας του αυτοκινήτου παρέχοντας τις βασικές λειτουργίες με απλό και ευδιάκριτο τρόπο, με σκοπό της διατήρησης της προσοχής του οδηγού στον δρόμο.

Σε αυτό το μοτίβο, η NHTSA έδωσε κάποιες κατευθυντήριες γραμμές σε κατασκευαστές προϊόντων τεχνολογίας, όπως η Apple και η Samsung, ώστε να συμπεριλάβουν στα λειτουργικά τους συστήματα, την δυνατότητα αναγνώρισης της χρήσης της συσκευής από τον οδηγό κατά την οδήγηση και παράλληλα τον περιορισμό των λειτουργιών του κινητού τηλεφώνου στις απαραίτητες κατά τη φάση αυτή. Είναι αξιοσημείωτη αυτή η παρέμβαση της NHTSA προς τις διάφορες εταιρείες, αλλά το πρόβλημα είναι πως δεν μπορεί να τις αναγκάσει να κάνουν εφαρμογή των οδηγιών της. Γι αυτό άλλωστε και περιγράφονται ως “εθελοντικές”. Ωστόσο, παλιότερα που είχε κάνει κάτι παρόμοιο για τα συστήματα ψυχαγωγίας στα αυτοκίνητα, οι κατασκευάστριες εταιρείες υιοθέτησαν στην πλειοψηφία τους τις οδηγίες/προτροπές της, οπότε αυτό μπορεί να σημαίνει πως ίσως η Υπηρεσία να διαθέτει τα κατάλληλα “μέτρα πίεσης” (που μπορεί άνετα να είναι μια αξιολόγηση του οχήματος με βάση το αν έχει σύστημα πολυμέσων που αποτρέπει την απόσπαση της προσοχής του οδηγού ή όχι).

Για μένα βέβαια, δεν υπάρχει σημαντικότερος τρόπος πρόληψης από την απόκτηση παιδείας των οδηγών. Δεν υπάρχει κάτι πιο ουσιαστικό πέρα από την ενημέρωση των οδηγών και την απόκτηση μιας νοοτροπίας που να έχει σκοπό την ασφαλή μετακίνηση. Κάθε άλλη “λύση” θα είναι στην ουσία ένα ημίμετρο στη συνεχή πτώση του επιπέδου των οδηγών, με ανάλογο τίμημα τον αποδεκατισμό πληθυσμών από τροχαία ατυχήματα. Αν είναι δυνατόν όμως, εν έτει 2016 να θέλουμε “χαλινάρια” για να ΜΗ ποστάρουμε στο Facebook, ή να μη τραβάμε selfies την ώρα που οδηγούμε… Μας τιμά αλήθεια αυτό; Μήπως να βάλουμε και παρωπίδες, όπως τα άλογα; Τα λέω αυτά, γιατί εμμέσως πλην σαφώς, εννοώ ότι σήμερα που ζούμε στον αιώνα της πληροφορίας, θα έπρεπε να μην έχουμε ανάγκη από τέτοια μέτρα για να σταματήσει να σκοτώνεται κόσμος στους δρόμους… Και όμως έχουμε.

  • και εδω θα πω το κλασικο……ολοι αυτοι λατρεουν την οδηγηση ???? ΟΧΙ !!!! ανακγαιο κακο γιαυτους…ολοι αυτοι ειναι ο κανονας???η μαζα ?? ΝΑΙ !!!!! οποτε σε αυτα εδω πατανε οι κατασκευαστες και ετοιμαζουν τα ΑΥΤΟΝΟΜΑ !!!!!

    • Anestis Genk

      Να κάτσουν στα σπίτια τους αυτοί

    • απο τη στιγμη που δεν καθοντε………αναγκαιο κακο !!!!

    • Anestis Genk

      να πάρουν ΜΜΜ ή σπίτια κοντά στην δουλειά για να πηγαίνουν με τα πόδια ή με ποδήλατο. Μη πρακτικό θα μου πεις. Ενώ το να αλλάξει όοοοοοοοοοοοολη η βιομηχανία και να δημιουργηθούν αυτόνομα και και…είναι πρακτικό.

    • οπως σε ειπα ..αναγκαιο κακο…..και ναι !!! ειναι πιο πρακτικο !!
      σκεψου πχ να δουλευεις στο ψυχικο….ε δεν μπορεις να μενεις χαλανδρι….αλλα μπορεις να εχεις ενα φτηνο αυτονομο μεθαυριο και να μενεις πετρουπολη !

    • Anestis Genk

      Αντί να κάνουν εργοστάσια που είναι σαν πόλεις για να φτίαχνουν τα αυτόνομα, ας κάνουν τις πόλεις περισσότερο πρακτικές για τους κατοίκους

    • εδω δεν διαφωνουμε !!!! σκεψου ομως οτι πολεις που ειναι πρακτικες…οι νεοι δεν θελουν να αγορασουν αυτοκινητο !!!!
      εδω ειχαμε διαβασει ενα αρθρο…..αλλα δεν το βρισκω !!

  • Fotis

    ο αναμάρτητος πρωτος τον λίθον βαλέτω