1Εισαγωγή

Για κάποιο λόγο, το 2008 η Land Rover παρουσίασε το LRX concept, ένα 3-θυρο coupe SUV, όπου το 2010 στην έκδοση παραγωγή του βαφτίστηκε Evoque, και σημειώνει μια αρκετά καλή εμπορική πορεία, μαζί και με την 5-θυρη έκδοση του.

Η Mini έχοντας ήδη παρουσιάσει από το 2010 το Countryman, θέλησε να ακολουθήσει την ίδια συνταγή, και να προσφέρει την αντίστοιχη coupe έκδοση του crossover της. Έτσι, τις τελευταίες μέρες του 2010 είδαμε το Paceman concept, για να κάνει ντεμπούτο η έκδοση παραγωγής του τον Σεπτέμβριο του 2012, λίγο πριν την έκθεση του Παρισιού.

Η βρετανική εταιρία το χαρακτήρισε ως το πρώτο παγκοσμίως Sports Activity Coupé αυτοκίνητο στην premium compact κατηγορία, με το Paceman να ήταν το έβδομο μοντέλο της γκάμας της μάρκας. Με αυτό θέλησε να παντρέψει δύο αντίθετες έννοιες, τη sport ταυτότητα της εταιρίας με κάποια από τα οφέλη του Countryman.

Το αποτέλεσμα ήταν ακριβώς το αντίθετο με το Evoque, καθώς από την άνοιξη του 2013, όπου και ξεκίνησε η εμπορική του πορεία, μέχρι τα τέλη του 2016 δεν κατάφερε να πουλήσει ούτε 40.000 μονάδες παγκοσμίως. Ομοίως και στην χώρα μας, όπου αυτά τα 3,5 χρόνια μόλις 67 συμπολίτες μας επέλεξαν να το κάνουν δικό τους.

Όπως καταλαβαίνεις, επειδή οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα και δεν θέλουν να χάνουν χρήματα ή να αμαυρώνεται το όνομα τους από μια αποτυχία, το τέλος του Paceman ήταν αναπόφευκτο να συμβεί. Η παραγωγή του, από το εργοστάσιο της Magna International Inc στο Graz της Αυστρίας, θα σταματήσει την τελευταία ημέρα του χρόνου, αλλά εμείς είχαμε την ευκαιρία να το πάρουμε από την ελληνική αντιπροσωπεία λίγους μήνες πριν την αυλαία του, για να διαπιστώσουμε αν ο “πελάτης” έχει πάντα δίκιο. Όπως καταλαβαίνεις, δεν θα διαβάσεις ένα τυπικό test drive, αλλά πρακτικά τον “επικήδειο” του μοντέλου.

Στα συν

  • Πρόσφυση
  • Διασκεδαστική συμπεριφορά
  • Εξοπλισμός
  • Εμφάνιση

Στα μείον

  • Σκληρές αναρτήσεις
  • Πρακτικότητα
  • Ήχος κινητήρα
  • Ποιότητα υλικών
  • Τιμή

2Το αυτοκίνητο

Όπως είναι εύκολα αντιληπτό, ο λόγος που απέτυχε εμπορικά σίγουρα ΔΕΝ ήταν η εμφάνιση του. Η Mini θεώρησε ότι είχε την καινοτόμο ιδέα ενός συμπαγούς Sports Activity Coupe αμαξώματος, εκφρασμένη σε ένα σχέδιο αμαξώματος που συνδυάζει δυναμικές αναλογίες με μυώδες παρουσιαστικό. Το Paceman εμπνεύστηκε από τις ανάγκες των σύγχρονων υποψηφίων πελατών, και έχει μεν το δικό του χαρακτήρα, αλλά παρουσιάζει σαφείς δεσμούς με το στυλ της μάρκας.

Βασίζεται στην προηγούμενη σχεδιαστική γλώσσα της εταιρίας, με τα σπορ διαπιστευτήρια του αυτοκινήτου να είναι άμεσα αντιληπτά. Διαθέτει τις κομψές sport γραμμές ενός coupe, μαζί με τα παραδοσιακά σχεδιαστικά στοιχεία της Mini, όπως το μαύρο κάτω άκρο του αμαξώματος, το πλαίσιο των φλας στο σύνδεσμο μεταξύ της εμπρός κολόνας και θόλου, αλλά και τον σαφή τρι-επίπεδο διαχωρισμό αμαξώματος, χώρου επιβατών και οροφής.

Το εμπρός τμήμα αποπνέει δύναμη και αυτοπεποίθηση χάρη στους μεγάλους προβολείς, το εντυπωσιακό καπό και την κάθετη εξαγωνική μάσκα, που ολοκληρώνεται από ένα φαρδύ, χρωμιωμένο πλαίσιο. Ο ξεχωριστός χαρακτήρας του Paceman γίνεται ακόμα πιο εμφανής παρατηρώντας το προφίλ του. Οι δυναμικές γραμμές και οι έντονα καμπύλες επιφάνειες του χαρίζουν την απαιτούμενη sport ταυτότητα. Η coupe οροφή ακολουθεί καθοδική τροχιά προς τα πίσω, και “κάθεται” πάνω από την καμπίνα των επιβατών. Οι χαρακτηριστικές καμπύλες αναδεικνύουν την κουπέ σχεδίαση, ενώ η γραμμή οροφής σβήνει στην πίσω αεροτομή.

Η σταθερά ανερχόμενη πλαϊνή γραμμή σε συνδυασμό με την καθοδική γραμμή της οροφής δημιουργούν τις ανάλογες επιφάνειες των τζαμιών, με το πίσω τμήμα να γίνεται αρκετά σφηνοειδές. Οι μεγάλες πόρτες πρακτικά συνδέουν τους εμπρός και πίσω θόλους, χαρίζοντας στο αμάξωμα χαμηλωμένη εμφάνιση, με τους μυώδεις πίσω θόλους να υπογραμμίζουν τα sport διαπιστευτήρια.

Και αν μέχρι την μεσαία κολόνα το αυτοκίνητο είναι πρακτικά ίδιο με το Coutryman, το πιο εντυπωσιακό στοιχείο πάνω στο Paceman είναι το πίσω μέρος. Εκεί θα δεις τα φώτα, που για πρώτη φορά σε Mini υιοθετούν οριζόντια σχεδίαση. Η χρωμιωμένη λωρίδα από κάτω, οι οριζόντιες πτυχές στην πίσω πόρτα και την πίσω ποδιά, αλλά και το σχήμα των φώτων τονίζουν το πλάτος του αυτοκινήτου. Με συντελεστή οπισθέλκουσας στο Cd 0,36, όμως, θα έλεγα ότι η αεροδυναμική του δεν είναι ιδιαίτερα προσεγμένη.

Από πλευράς διαστάσεων, το αυτοκίνητο δικαιολογεί τον compact χαρακτηρισμό του, καθώς το μήκος του φτάνει τα 4.114 χλστ., το πλάτος του τα 1.786 χλστ., με το ύψος του να αγγίζει τα 1.518 χλστ., όσο σχεδόν ένα συμβατικό hatchback μοντέλο. Τέλος, το μεταξόνιο του είναι ακριβώς ίδιο με το Coutryman, με το οποίο μοιράζεται την πλατφόρμα, και φτάνει τα 2.596 χλστ..

Από πλευράς ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, και διαθέτοντας την ίδια δομή με το Coutryman, αυτό είχε δοκιμαστεί από τον ευρωπαϊκό οργανισμό EuroNCAP το Νοέμβριου του 2010, και είχε αποσπάσει 5 αστέρια, με την επί μέρους βαθμολογία να είναι 84% στη προστασία ενηλίκων επιβατών, 83% στη προστασία παιδιών, 63% στη προστασία πεζών και 71% στα συστήματα ασφαλείας, αν και με τα σημερινά δεδομένα λογικά θα ήταν διαφορετική.

3Εσωτερικό

Εξαιτίας της συγγένειας με το Countryman, περνώντας στην καμπίνα του Paceman συναντάς αυτούσια την κεντρική κονσόλα του πρώτου. Αυτή βασίζεται στην απερχόμενη φιλοσοφία της εταιρίας, τόσο από πλευράς σχεδιασμού, όσο και δομικά, κάτι που εκθέτουν την μάρκα από πλευράς ποιότητα του εσωτερικού, σε σχέση με όλα τα νέα MINI που έχουμε δοκιμάσει.

Η παραδοσιακή σχεδιαστική φιλοσοφία της Mini διαμορφώνει την εμφάνιση του εσωτερικού, με την εκτενή χρήση οριζόντιων στοιχείων να συνεισφέρουν στη sport ταυτότητα, αλλά να σε κάνουν να νιώθεις ότι βρίσκεται σε ένα αρκετά κλειστοφοβικό περιβάλλον.

Οι χαρακτηριστικές ελλειπτικές καμπύλες στις πόρτες είναι μεν ρηχές αλλά εμφανώς ανάγλυφες, οριοθετούν τις εσοχές και τις χειρολαβές των θυρών, ενώ εκτείνονται και πέρα από τη μεσαία κολόνα, στο χώρο των πίσω επιβατών. Με το προαιρετικό πακέτο φωτισμού, που διέθετε το αυτοκίνητο της δοκιμής, οι ελλειπτικές καμπύλες αναδεικνύονται ακόμα πιο ατμοσφαιρικές.

Τα χειριστήρια ηλεκτρικών παραθύρων είναι τοποθετημένα στα πάνελ των θυρών, με την απομάκρυνση των διακοπτών παραθύρων από την κεντρική κονσόλα να βελτιστοποιεί επίσης την πρόσβαση στον αποθηκευτικό χώρο από κάτω. Στο ταμπλό υπάρχουν σαφείς εργονομικές ατέλειες, καθώς η βελόνα του κεντρικά τοποθετημένου ταχυμέτρου, που ενσωματώνει μέσα του το σύστημα συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, είναι εξαιρετικά δυσδιάκριτη, τόσο την ημέρα όσο κυρίως το βράδυ, ενώ ο χειρισμός της ευκρινής, έγχρωμης οθόνης από τον μικρό πιεζοπεριστροφικό διακόπτη θέλει αρκετή ώρα εκμάθησης, όπως επίσης και οι διακόπτες στη βάση της κονσόλας.

Στο σύνολο τους τα πλαστικά έχουν σκληρή αφή, αλλά το φινίρισμα τους φάνηκε καλό, έχοντας αρκετά καλή ανθεκτικότητα στα γδαρσίματα. Κατά τ’αλλα, υπάρχουν ημιδερμάτινες ταπετσαρίες στα καθίσματα και στις πόρτες, με το γενικό σχεδιασμό να είναι όμορφος και ευχάριστος. Το DNA της φίρμας δεν αφήνει περιθώρια για παρεκκλίσεις, και έτσι συναντάς “αεροπορικού” τύπου design στους διακόπτες της κονσόλας και της πλαφονιέρας. Το sport button σου επιτρέπει την ενεργοποίηση μια πιο άμεση απόκρισης του τιμονιού και του γκαζιού.

Από θέμα χώρων, το Paceman σχεδιάστηκε αποκλειστικά σαν τετραθέσιο. Η ελαφρώς υπερυψωμένη θέση οδηγού και συνοδηγού προσφέρει εξαιρετική ορατότητα στο δρόμο, στην οποία συνεισφέρει και η ελαφρώς προς τα εμπρός κλίση του ταμπλό. Τα δύο ατομικά πίσω καθίσματα προσφέρουν μη επαρκή χώρο για τους ώμους και ειδικά το κεφάλι, διαθέτουν σκληρή γέμιση, με τις εσοχές στις πλάτες των εμπρός καθισμάτων να δίνουν λίγο “αέρα” για τα πόδια. Επίσης, η πρόσβαση στην πίσω σειρά καθισμάτων είναι σχετικά εύκολη, χάρη στις μεγάλες πόρτες, αλλά οι επιβάτες θα νιώσουν κλειστοφοβικά.

Τέλος, ο χώρος αποσκευών ανέρχεται στα 330 λίτρα (-20 λίτρα από το Countryman), και φτάνει μέχρι τα 1.080 λίτρα, όταν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων αναδιπλωθούν με αναλογία 50/50.

4Κινητήρας

Κάτω από το καμπυλωτό καπό του αυτοκινήτου φωλιάζει ένας 1,6-λιτρων βενζινοκινητήρας, προέλευσης BMW, με κωδική ονομασία N18B16. Διαθέτει άμεσο ψεκασμό, twin-scroll turbo και σύστημα μεταβλητή διαχείριση βαλβίδων. Αυτό είναι βασισμένο στην τεχνολογία Valvetronic του BMW Group, και βελτιστοποιεί τόσο την απόκριση όσο και την απόδοση του κινητήρα.

Η συνολική απόδοση του αγγίζει τα 190 άλογα, σταθερά από τις 5.500 μέχρι τις 6.500 σ.α.λ., με την μέγιστη ροπή των 240 Nm να παράγεται μεταξύ 1.600 και 5.000 rpm. Σε λειτουργία overboost υπάρχει στιγμιαία αύξηση της ροπής στα 260 Nm μεταξύ 1.700 και 4.500 σ.α.λ. Η κίνηση μεταφέρεται στην εμπρός άξονα, μέσω ενός 6-τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου της Getrag, με κωδική ονομασία G253, με τον λεβιέ να είναι ακριβέστατος και με μικρές διαδρομές, αλλά όταν επιχειρήσεις να κάνεις πολύ γρήγορες αλλαγές, “μαγκώνει”, κυρίως όταν κατεβάζεις σχέση.

Τα παραπάνω μεταφράζονται σε αρκετά καλές επιδόσεις, καθώς το εργοστάσιο ανακοινώνει ότι, για το αμάξωμα βάρους 1.380 κιλών, τα 0-100 χλμ/ώρα έρχονται σε 7,4 δευτ., με το VBox μας να δείχνει 7,34 δευτ., με την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 220 χλμ/ώρα.

Τέλος, η μέση κατανάλωση του ανακοινώνεται στα 6 λίτρα/100 χλμ., αλλά μετά από 1.400 χλμ. που διανύσαμε με το αυτοκίνητο, εκ των οποίων τα 1.000 στην εθνική οδό, το trip computer όταν επιστρέψαμε το αυτοκίνητο έγραφε 9,3 λίτρα/100 χλμ. Έτσι, με το ρεζερβουάρ καυσίμου να έχει χωρητικότητα 47 λίτρα, η αυτονομία σου είναι αρκετά περιορισμένη και θα κυμανθεί από 450 μέχρι 550 χλμ.

Mini Paceman Cooper S Μετρήσεις Autoblog.gr | VBox Sport
0-100 χλμ/ώρα 7,34 δευτ.
30-70 χλμ/ώρα 5,26 δευτ.
60-100 χλμ/ώρα 6,62 δευτ.
80-130 χλμ/ώρα 9,96 δευτ.
Τελική ταχύτητα 220 χλμ/ώρα
Φρενάρισμα 100-0 χλμ/ώρα 38,06 μέτρα σε 2,99 δευτ.
Βάρος 1.380 κιλά

5Τιμή-Εξοπλισμός

Η τιμή του Paceman Cooper S με την κίνηση εμπρός και το χειροκίνητο κιβώτιο ξεκινάει από τα €32.706, με την τετρακίνηση να χρεώνεται περίπου €2.800, ενώ το αυτόματο κιβώτιο να κοστίζει περίπου €2.000. Ο εξοπλισμός του είναι σχετικά καλός, αλλά θα πρέπει να υπολογίσεις ότι θα χρειαστεί να προσθέσεις κάποια βασικά στοιχεία, όπως το σύστημα πλοήγησης.

6Οδηγώντας

Όπως ανέφερα και προηγουμένως, το Paceman βασίζεται στο Countryman και είναι το τελευταίο μοντέλο της “παλιάς” εποχής της MINI. Αυτό σημαίνει ότι το set up του είναι αρκετά σκληρό, που απαιτεί σοβαρές υποχωρήσεις στον τομέα της άνεσης, αλλά ταυτόχρονα ιδιαίτερα απολαυστικό στην οδήγηση.

Στον εμπρός άξονα διαθέτει κλασική διάταξη γονάτων McPherson με αντιστρεπιτκή ράβδο, ενώ πίσω υπάρχει πολλαπλών συνδέσμων. Η ρύθμιση των αμορτισέρ και ελατηρίων δεν διαφέρει αισθητά από το πιο πρακτικό “αδελφάκι” του και είναι αρκούντως διασκεδαστικό, χαρίζοντας αρκετές δόσεις χαράς, με τις κλίσεις στις στροφές να είναι πρακτικά ανύπαρκτες.

Το εμπρός μέρος αντιδρά με αμεσότητα στις εντολές του τιμονιού, το οποίο είναι εξαιρετικά ακριβές, γρήγορο στη μεταφορά των εντολών και σου μεταφέρει με κάθε λεπτομέρεια τι συμβαίνει στους εμπρός τροχούς. Θα μπορούσε, όμως, να είναι πιο γρήγορο, καθώς η διάμετρος του κύκλου στροφής είναι 11,6 μέτρα, ενώ η αίσθηση του είναι κάπως βαριά.

Ο κινητήρας έχει γεμάτη καμπύλη και νιώθεις τράβηγμα σε όλο το φάσμα των στροφών, καθώς κινεί με μεγάλη άνεση τα κιλά του αμαξώματος, νιώθοντας ότι μπορείς πολύ εύκολα να ανεβάσεις τον δείκτη του ταχυμέτρου. Η ροπή του κινητήρα δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη, αλλά δεν θα σε αφήσει ξεκρέμαστο στις περισσότερες των περιπτώσεων, κυρίως λόγο της δύναμης του κινητήρα. Σε “σφιχτές” διαδρομές θα πρέπει να είσαι ομαλός με το γκάζι μέσα στη στροφή, καθώς αν το “τσεκουρώσεις” θα νιώσεις το σπινιάρισμα του εσωτερικού τροχού, καθώς και το torque steering. Τα περιθώρια πρόσφυσης, πάντως, είναι αρκετά μεγάλα, με την ουρά να συμμετέχει ενεργά σε κάθε στροφή, καθώς με τις απαιτούμενες κινήσεις στο τιμόνι ή/και στο φρένο, μπορείς να σπάσεις την πρόσφυση των πίσω τροχών και το τοποθετήσει με όση γωνία θες.

Στην καθημερινή χρήση το σφιχτό setup θα σε κουράσει, ενώ εξαιτίας των χαμηλοπρόφιλων ελαστικών θα πρέπει να είσαι προσεκτικός στις διάσπαρτες λακκούβες των ελληνικών δρόμων, πόσο μάλλον να σκεφτείς εκτός δρόμου διαδρομές. Σε συνεχείς ανωμαλίες θα νιώσεις αρκετές δονήσεις να περνούν στην καμπίνα, ενώ και ηχητικά μπορεί να ενοχλήσουν. Το ίδιο σενάριο θα συναντήσεις και στον ανοιχτό δρόμο, και κινούμενος σε λογικές ταχύτητες η ηχομόνωση του κινητήρα είναι σε καλά επίπεδα, όχι όμως και από τον δρόμο. Έτσι, ο θόρυβος κύλισης είναι έντονος, ενώ θα περάσουν στην καμπίνα ανωμαλίες ακόμα και από την άσφαλτο του πολύ κακού μας εθνικού δικτύου. Σε γενικές γραμμές είναι αχρείαστα σκληρό, και δύσκολο.

Κλείνοντας, για την πέδηση του αυτοκινήτου συμβάλλουν δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς, με τα εμπρός αεριζόμενα με διάμετρο 307 χλστ. και τα πίσω απλά με διάμετρο 280 χλστ. Για την ακινητοποίηση του από τα 100 χλμ/ώρα χρειάζεται κάτι λιγότερο από σχεδόν 38 μέτρα, με την αίσθηση του πεντάλ να είναι εξαιρετική, ενώ και η αντοχή τους σε μια απαιτητική κατάβαση δεν έδειξαν να “κουράζονται” πολύ γρήγορα.

7Συμπέρασμα

Το Mini Paceman Cooper S είχε αρκετά καλά στοιχεία, αλλά τα μειονεκτήματα το “χαντάκωσαν”. Πρώτον ήταν αδικαιολόγητα ακριβό, ενώ δεν προσέφερε καλύτερες επιδόσεις από το “απλό” Cooper S ή και άλλα αντίστοιχα GTI. Εκτός δρόμου ήταν πρακτικά άχρηστο, με την απόσταση από το έδαφος να συμβάλλει στο να μην ξηλώνεις τον εμπρός προφυλακτήρα, ενώ η πρακτικότητα και οι χώροι του εσωτερικού δεν συνάδουν με αυτά που προσφέρει ένα SUV. Δε νομίζω ότι θα λείψει αισθητά από κάποιον.