Η Εγνατία Οδός δεν μεταβιβάζεται προς αποκρατικοποίηση, αλλά το δικαίωμα αυτής για λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση επί παγίων της όταν και εφόσον” αναφέρει ο πρόεδρος του δ.σ. της κρατικής εταιρείας Απόστολος Αντωνούδης, απαντώντας σε κοινοβουλευτική ερώτηση (Κ. Καραμανλή και Γ. Γεωργαντά). Όχι άστοχα ο κ. Αντωνούδης χρησιμοποιεί τις λέξεις “όταν και εφόσον”, καθώς δεσμευτικές προσφορές για τον άξονα, συνολικού μήκους 900 χιλιομέτρων, θα κατατεθούν τον Νοέμβριο του 2017, ενώ ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί σειρά ζητημάτων, όπως η διάρκεια της περιόδου παραχώρησης, αλλά και ποιος θα αποπληρώσει το δάνειο της Εγνατίας Οδού.

110 νέοι σταθμοί διοδίων

Εξάλλου, από τα μέσα της φετινής χρονιάς έως τις αρχές του 2018, θα έχουν αναπτυχθεί, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Εγνατίας Οδού, συνολικά δέκα ακόμη σταθμοί διοδίων, ενώ σήμερα σε λειτουργία βρίσκονται εννέα. Από τους δέκα προς δημοπράτηση σταθμούς, οι τέσσερις έχουν δημοπρατηθεί, οι τρεις βρίσκονται στο στάδιο της προκήρυξης και τρεις βρίσκονται στο στάδιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης.

Μάλιστα, όπως αναφέρει ο κ. Αντωνούδης, οι νέοι αυτοί σταθμοί διοδίων αυξάνουν τον προβλεπόμενο αριθμό των θέσεων ευθύνης. Ως εκ τούτου, στο νέο οργανόγραμμα της Εγνατίας Οδού -για το οποίο έχει ασκηθεί κριτική ότι διαθέτει πολύ περισσότερες θέσεις ευθύνης από τις πραγματικά αναγκαίες -προβλέπονται θέσεις προϊσταμένου τμήματος για τους 19 σταθμούς διοδίων. Συνολικά οι θέσεις προϊσταμένων τμήματος αυξάνονται σε 81 από 76.

Η δημιουργία σταθμών διοδίων αποτελεί αίτημα των δανειστών από το 2014, οπότε το δεύτερο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής προέβλεπε την έκδοση υπουργικής απόφασης για τη δημιουργία διοδίων στην Εγνατία. Οι σταθμοί διοδίων ενισχύουν τις χρηματοροές του προς ιδιωτικοποίηση οδικού άξονα και επιτρέπουν τη γρηγορότερη αποπληρωμή του δανείου αρχικού ύψους 250 εκατ. ευρώ.

2Αντιδράσεις

Τη συνολική αντίθεση του στην εγκατάσταση νέων διοδίων επί του κάθετου άξονα Σιάτιστας – Κρυσταλλοπηγής της Εγνατίας Οδού, στην περιοχή Αλιάκμονα του Δήμου Βοΐου, αλλά και στη θέση Βενέτικος στα Γρεβενά, εξέφρασε το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Μακεδονίας. Το ψήφισμα, που επικρότησαν όλες οι παρατάξεις στο περιφερειακό συμβούλιο, ζητά την ανάκληση της απόφασης, η οποία προβλέπει τη δημιουργία σταθμού διοδίων στη θέση Αλιάκμονας, στον κάθετο άξονα, καθώς και ενός ακόμη στο σημείο Βενέτικος, κατά μήκος της Εγνατίας στα Γρεβενά.

Στην απόφαση του, το περιφερειακό συμβούλιο αποδέχεται τη δημιουργία σταθμού διοδίων μόνο στην αρχή του κάθετου άξονα, στην είσοδο της χώρας στην Ιεροπηγή Καστοριάς. Ο περιφερειάρχης Θόδωρος Καρυπίδης δήλωσε ότι «από το 2014 εκφράσαμε τις αντιρρήσεις μας στον τότε αρμόδιο υπουργό, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, και σήμερα είμαστε σε επικοινωνία με το ΤΑΙΠΕΔ για τη διευθέτηση του προβλήματος. Θα εξαντλήσουμε όλα τα μέσα που διαθέτουμε και δεν θα διστάσουμε να προβούμε ακόμη και σε κινητοποιήσεις» κατέληξε.

Ο δήμαρχος Καστοριάς, Ανέστης Αγγελής, εξέφρασε την κατηγορηματική του άρνηση στη δημιουργία διοδίων λίγα χιλιόμετρα πριν από την Καστοριά και υποστήριξε ότι η ενδεχόμενη λειτουργία τους θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη απομόνωση την Καστοριά, θα επηρεάσει την παρουσία επισκεπτών και τη διακίνηση της γούνας και θα πλήξει ανεπανόρθωτα την ακριτική περιοχή.

Για επιβάρυνση των ήδη φτωχών κατοίκων του δήμου έκανε λόγο ο δήμαρχος Βοΐου, Δημήτρης Λαμπρόπουλος, υποστηρίζοντας ότι η δημιουργία του σταθμού διοδίων στη θέση Αλιάκμονα «διασπά το δήμο σε δύο κομμάτια και δημιουργεί τεράστιο οικονομικό πρόβλημα στις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων από και προς την Καστοριά» ενώ θα επιβαρύνει σε μεγάλο βαθμό και τη μεταφορά των προϊόντων που φθάνουν η φεύγουν από τον δήμο.

Στον δήμο Γρεβενών, όλες οι παρατάξεις και όλες οι πτέρυγες στο δημοτικό συμβούλιο αντιτάχθηκαν στη δημιουργία σταθμού διοδίων στη θέση Βενέτικος της Εγνατίας οδού και στο ομόφωνο ψήφισμα που εξέδωσαν αναφέρουν ότι η παρουσία ενός ακόμη σταθμού διοδίων θα επηρεάσει δραματικά την ήδη περιορισμένη κίνηση και επισκεψιμότητα, που παρουσιάζει τα τελευταία τρία χρόνια η περιοχή. Ο δήμαρχος Γρεβενών, Γιώργος Δασταμάνης, σημείωσε ότι υπάρχουν ήδη σε λειτουργία δύο σταθμοί διοδίων, στον Πολύμυλο Κοζάνης και το Μαλακάσι Ιωαννίνων και εξέφρασε την απορία του για την δημιουργία του τρίτου σταθμού που θα βρίσκεται μόλις 13 χλμ από τα διόδια του Μαλακασίου.

Το θέμα της δημιουργίας σταθμών διοδίων στα Γρεβενά βρέθηκε ψηλά στην ατζέντα των αιτημάτων, που έθεσε πριν από τρεις ημέρες ο αντιπεριφερειάρχης Γρεβενών, Ευάγγελος Σημανδράκος, στην υπουργό Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Όλγα Γεροβασίλη, κατά τη διάρκεια της διήμερης περιοδείας της στην περιοχή.

3Έργα 555 εκατ. ευρώ

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον κ. Αντωνούδη η Εγνατία Οδός ολοκληρώνει έργα υποδομής ύψους 554,1 εκατ. ευρώ, ενώ projects ύψους 51,2 εκατ. να βρίσκονται προς συμβασιοποίηση ή δημοπράτηση. Αναλυτικά:

– Κάθετος αξονας Σιάτιστα – Ιεροπηγή – Κρυσταλλοπηγή: τμήμα Κορομηλιά – Ιεροπηγή – Κρυσταλλοπηγήα (προϋπολογισμού 139,4 εκατ. ευρώ).

– Κάθετος αξονας Δερβένι – Σέρρες – Προμαχώνας : εργασίες ολοκλήρωσης τμήματός Στρυμονικό – Α/Κ Χριστού (130,6 εκατ.).

– Κάθετος άξονας Αρδάνιο – Μάνδρα – Ψαθάδες – Ορμένιο: τμήμα Αρδάνιο – Μάνδρα και τμήμα Μάνδρα – Ψαθάδες (115,1 εκατ.).

– Έργα βελτίωσης – αναβάθμισης δυτικής εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης από Α/Κ Κ5 έως ί/Κ με Συμμαχική Οδό (78,2 εκατ.).

– Βελτίωση – διαπλάτυνση τμήματος Ν. Μουδανιά – Ποτίδαια (16,3 εκατ.).

– Βελτίωση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη – Πολύγυρος, τμήμα Θέρμη – Γαλάτιστα (22 εκατ).

– Δώδεκα έργα υποδομής στα νησιά της Περιφέρειας Νοτίου (45,9 εκατ.).

– Τέσσερα έργα υποδομής στα νησιά τής Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου (6,6 εκατ.), με την Εγνατία Οδό να αναμένει την υπογραφή της σύμβασης που αφορά του Λιμένα Σιγρίου (13,2 εκατ. ).

– Κάθετος άξονας Ξάνθη – Εχίνος – Ελληνοβουλγαρικά Σύνορα : τμήμα Δημάριο – Σύνορα, το οποίο είναι προς δημοπράτηση (38,0 εκατ. ).

Στο εξωτερικό η Εγνατία Οδός υλοποιεί 11 έργα παροχής υπηρεσιών συμβούλου, συνολικού προϋπολογισμού 18,5 εκατ. ευρώ, ενώ ο επικεφαλής της τοποθετεί σε 2,70 δισ. ευρώ τον συνολικό προϋπολογισμό των νέων έργων που βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού.

  • Anestis Genk

    Όλοι θέλουν έσοδα αρκεί να μην πληρώνει αυτός (νταλάρας). Καλό θα ήταν να υπάρχει κάπου (πχ διαύγεια?) μια ενημέρωση για το που πάνε τα φράγκα των διοδίων.

    • freedoom1013

      Επειδή πλέον οι αυτοκινητόδρομοι είναι έργα παραχώρησης, τα έσοδα των διοδίων, πλην φόρων και ΦΠΑ, πάνε στους παραχωρησιούχους, δηλαδή στις εταιρείες που έχουν συσταθεί για τη συντήρηση και τη λειτουργία τους, πχ Ολυμπία Οδός, Νέα Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Μορέας, Εγνατία κτλ.

  • Goudis

    Θα γεμίσουν οι παράδρομοι κι εδώ όπως στην Αθηνών-Θεσσαλονίκης…

  • διοδια με POS θα πληρωνουμε ??????

    • Spiros Athanassopoulos

      Απο οτι ξερω οχι. Ενας απο τους λογους ειναι η καθυστερηση σε περιπτωση πχ μη εγκριση καρτας.

    • προστιμο σας τις απλες επιχειρησεις θα φανε ???? και με τις ανεπαφες…..σιγα που αργεις !!!!!