Σοκάρουν τα στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα στη χώρα μας. Τα τελευταία πενήντα χρόνια είχαμε 120.000 νεκρούς, 350.000 ανάπηρους και 2 εκατομμύρια τραυματίες, με την Ελλάδα να κατέχει την τρίτη θέση στα θανατηφόρα τροχαία, μετά τη Ρουμανία και τη Λιθουανία.


Τα τροχαία συμβάντα αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για τους νέους από 15 έως 29 ετών, τη δεύτερη αιτία θανάτου για τις ηλικίες 5 έως 14 και την τρίτη για τις ηλικίες 30 έως 44 ετών. Μάλιστα, τα ατυχήματα που χαρακτηρίζονται «σοβαρά» και «θανατηφόρα» αυξήθηκαν κατά 3,8% και 8,3% αντίστοιχα, ενώ αντιθέτως τα «ελαφρά» μειώθηκαν κατά 10,9%.

Η κυριότερη αιτία των τροχαίων είναι η αμέλεια των οδηγών. Η απόσπαση προσοχής του οδηγού από αιτίες όπως είναι η χρήση του κινητού τηλεφώνου, η υπερβολική ταχύτητα και η κατανάλωση αλκοόλ, είναι οι συνηθέστεροι παράγοντες που ενοχοποιούνται για την πρόκληση των τροχαίων. Είναι ακόμη χαρακτηριστικό, ότι τα τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου σε ηλικίες 19-39 ετών και το 50% αυτών οφείλεται στην κατανάλωση αλκοόλ και άλλων ουσιών.

Τα παραπάνω αναφέρθηκαν σε ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα, με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών, της Ελληνικής Εταιρείας Χειρουργικής Ορθοπαιδικής και Τραυματολογίας και της Ελληνικής Εταιρίας Διαχείρισης Κρίσεων στην Υγεία.

Τονίστηκε η ανάγκη εκπόνησης στρατηγικού σχεδίου για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων και οι συμμετέχοντες πρότειναν αλλαγή του πλαισίου που αφορά την αξιολόγηση από το ΚΤΕΟ και την δημιουργία απαραίτητων ελεγκτικών μηχανισμών που θα διασφαλίζουν τη συμμόρφωση των οδηγών για την επισκευή των βλαβών. Ο Πάνος Ευσταθίου, ορθοπεδικός χειρουργός, πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Διαχείρισης Κρίσεων δήλωσε:

Είναι σημαντικό ότι η αξιολόγηση από το ΚΤΕΟ δεν θα πρέπει να έχει μόνο συμβουλευτικό χαρακτήρα, αλλά και ελεγκτικό χαρακτήρα από την αστυνομία, στο πλαίσιο της επιδιόρθωσης οποιασδήποτε βλάβης διαπιστωθεί στο αυτοκίνητο. Στις περισσότερες περιπτώσεις καταγράφονται οι βλάβες οι οποίες παραμένουν στην συστατική επιστολή, η οποία επιδίδεται στους οδηγούς, χωρίς να προβούν αυτοί στις κατάλληλες ενέργειες για τις επιδιορθώσεις αυτών.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΙΣΑ, Γιώργος Πατούλης, δήλωσε τα εξής:

Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν μάστιγα για τη χώρα μας, καθώς έχουν σαν αποτέλεσμα τον θάνατο ή τον τραυματισμό των συμπολιτών μας και μάλιστα στις πλέον παραγωγικές ηλικίες. Πρέπει να τονίσουμε ότι η πολιτεία οφείλει να συγκροτήσει ένα σοβαρό στρατηγικό σχέδιο για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, γιατί ούτε ένας θάνατος στην άσφαλτο δεν είναι αποδεκτός. Επιπρόσθετα, πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες θεσμικές παρεμβάσεις και η δημιουργία ελεγκτικών μηχανισμών που θα διασφαλίσουν την συμμόρφωση των οδηγών.

Η Ελληνική Εταιρεία Χειρουργικής Ορθοπαιδικής και Τραυματολογίας έχει ευαισθητοποιηθεί εδώ και αρκετό καιρό στην πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων, έχει εκδώσει συγκεκριμένο δεκάλογο με οδηγίες προς τους οδηγούς για την ορθή οδήγηση και αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων, ανέφερε ο πρόεδρός της, Παντελής Νικολάου. Πρόσθεσε, ότι:

Η συνεχής ευαισθητοποίηση της κοινωνίας πάνω στο θέμα της πρόληψης των τροχαίων ατυχημάτων είναι υποχρέωση των φορέων και οργανισμών που έχουν άμεση σχέση με την υγεία των συμπολιτών μας.

  • Mika

    Το χειροτερο απ ολα ειναι πως μυαλο δεν βαζουμε….

  • elaspre

    είμαστε απλά άχρηστοι οδηγοί και διόρθωση σε όλο αυτό θα υπάρξει αν το θέλουμε στην επόμενη γενιά από τώρα, σε καμία 30αρια χρόνια, αλλά όχι μόνο στην οδήγηση, συνολικά να αλλάξουμε νοοτροπία!
    προχθές από Κόρινθο προς Ελευσίνα γινόταν ένας χαμός,παρά πολύ έμπαιναν στην ΛΕΑ σε τέτοιο βαθμό που μποτιλιαριστηκε και αυτή,τι να λέμε τώρα!

  • 120.000 ΝΕΚΡΟΙ μεσα σε 50 χρονια !!!!!!
    σαν να λεμε οτι επεσε μια βομβα στον ΒΟΛΟ και να τους εξαφανισε ολους !!!!
    και ακομα καποιοι πιστευουν πως τα αυτονομα ειναι μαρκετινιστικα κολπα για να πουλησουν οι αυτοκινητοβιομηχανιες…….
    καποιοι ακομα πιστευουν οτι τα καλλιτεχνικα…..τα θρησκευτικα….η σεξουαλικη διαπεδαγωγηση ειναι αναγκαια μαθηματα……..και οχι ενα μαθημα για την ”ΟΔΗΓΙΚΗ ΜΑΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ” !!!!!

    • hellboy

      μπαμπη δεν εχεις την τεχνολογια να το υποστηριξει….ουτε εχεις την τεχνογνωσια να το στηριξεις στην πραξη για να μην ειναι μαρκετινιστικο κολπο.
      το κλειδι ειναι απλο και πολυ απλο.
      οταν οδηγας δεν οδηγας με εγωισμο.
      σκεφτεσε οτι υπαρχουν και αλλοι στον δρομο
      αποκτας παιδεια και αυτο μπορει να γλυτωσει κοσμο απο σιγουρο θανατο κατω απο αλλες συνθηκες. και μπορει να ακυρωσει απλα και ευκολα τα αυτονομα ευκολο χακαριστα οχηματα που δεν μπορει να υπαρξει στηριξη τεχνολογικα και τεχνοδομικα….. ουτε στα επομενα 30χρονια.
      γιατι απλα η τεχνολογια μπορει να εξελισετε αλλα οι λαοι οχι…. αρα δεν εχεις τεχνογνωσια να εφαρμοσεις το ολο θεμα με την μικρη σου τεχνολογια.
      και στο τελος τι θα κανεις θα γεμισεις σερβερ και δορυφορους τον ηδη κορεσεμενο απο δορυφορους πλανητη σου???? για να εχεις αυτονομη οδηγηση? δεν θα χρειαστει μετα καποιος να σου επισκευαζει τα “κενα” στον δρομο? δεν θα βρεθουν κενα στον κωδικα των οχηματων που θα επηρεαζει την κινηση?
      μην βλεπεις μεμονομενα οχηματα…… οταν μια εταιρια καταφερει και κανει πετυχημενη δοκιμη σε κλειστο χωρο αρχικα αλλα πετυχημενη…. με 500 η 1000 οχηματα τοτε εισαι σε καλο δρομο.
      το 1 οχημα ανα εταιρια και προσπαθουμε και το θελουμε και και….. λογακια αγαπης για να μας αγαπησετε οτι αγαπαμε τον ανθρωπο…… και προσπαθουμε.
      ρεαλιστικα θες δοκιμη τεραστιων διαστασεων με ογκους δεδομενων και πολλα πραγματα που εσυ ο απλος ανθρωπος που δεν εχεις επαφη οπως και εγω δεν μπορουμε να ξερουμε ……. καθως ποσα ατομα χρειαζετε για να λειτουργησει για μια δοκιμη απλη ενα οχημα αυτονομα.

      πολλα πραματα μπαμπη πισω απο μια μαρκετινιστικη δοκιμη που θες εσυ να πιστευεις οτι ειναι αληθεια……. δυστυχως δεν μπορει να γινει αληθεια ουτε σε 40 χρονια.

    • η τεχνολογια δεν υπαρχει σημερα….αλλα την δουλευουν και στα επομενα χρονια θα ειναι ετοιμη !!! σημερα που μιλαμε…..εξω κυκλοφορουν πειραματικα διαφορων εταιριων !!!

      παντως προχθες μιλουσα με εναν φιλο..που μου ελεγε τα ιδια..οτι στο δρομο δεν χωρα εγωισμος……αλλα οταν ενας τον περασε σε επικινδνο σημειο….για μερικες εκατονταδες μετρα τον κολλησε και του αναβε τα μεγαλα φωτα απο πισω….για να του δειξει το λαθος του !!!!!!! ΚΟΙΝΩΣ Ο ΕΓΩΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΤΟΝ ΕΚΑΝΕ ΕΞΙΣΟΥ ΚΑΦΡΟ !!!

    • hellboy

      Μπαμπη .
      τεχνολογια δεν υπαρχει οσο και να θες.. ουτε σημερα ουτε αυριο. και πες οτι γινετε το θαυμα οτι ναι ολα καλα. και υπαρχει τεχνολογια.
      τεχνογνωσια για να παραμενει στον δρομο με τις σταθερες που προβλεπετε με την σωστη λειτουργια του συστηματος υπαρχει θα υπαρξει σε τετοια κλιμακα σωστη λειτουργια της?! οχι γιατι ο ανθρωπος δεν μπορει να συντονιστει ευκολα…. δεν μπορει να αποκτησει την τεχνογνωσια για κατι τετοιο ευκολα και αμεσα….. θελει χρονια εκπαιδευσης και προφανως θελει και ενα ειδικο επιπεδο νοημοσινης πανω του μετριου.
      μετεπειτα θελει και ενα μεγαλης εκτασης και τεραστιας διαρκειας τεσταρισμα δηλαδη πανω απο 1000 οχηματα σε ενα οργανωμενο νησι(λογο κλειστου κυκλωματος… αν με πιανεις και οτι δεν θα μπορει να μπει οχημα χωρις να ειναι αυτονομο μεσα στο συστημα και να το εκθεσει)
      να δοκιμαστει τεχνολογια και τεχνογνωσια για πανω απο 10 χρονια και σιγα σιγα αν γινει σωστη μεθοδικη δουλεια να επεκταθει σε 2 ρο νησι και μετα απο λιγα χρονια σε 3το και να συνεχισει ετσι ωστε να φτασει σε ολοκληρη την παγκοσμια κοινοτητα…
      δεν γινετε απο την μια μερα στην αλλη να μπει ενα ολοκαινουργο αδοκιμαστο συστημα σε εφαρμογη χωρις προσωπικο με τεχνογνωσια(κυριος αυτο) χωρις αν εχει δοκιμαστει ο κοσμος αυτος στην αντιμετωπιση της οποιαδηποτε ατυχιας και φυσικα χωρις να υπαρχει σημαντικη ασφαλεια απο επιδοξους τρομοκρατες χακερ κρακερ η οτιδηποτε μπορει να εκθεσει ανθρωπους σε κυνδινο.
      αυτο θελω να καταλαβεις πρωτα οτι μιλαμε οχι για κατι απλο αλλα για κατι πολυπλοκο που θελει κυριος ατομα με τεραστια τεχνογνωσια και μιλαμε για πολλα ατομα οχι 10 η 100 …… και μιλαμε για τεραστιες εκτασεις και σημεια ελενχων….. και μιλαμε για πολλαπλα συστηματα κατευθησεων και ουσιαστικα ενα monitoring για την σωστη προγνωση πορειας του οχηματος και την ασφαλη εξοδο του οχηματος σε περιπτωση βλαβης(γιατι μιλαμε για κατι μηχανικο η εστω ηλεκτρονικο)
      που θα μπορεσει παλι να εκθεσει ανθρωπινες ζωες σε κυνδινο.
      θελω να μπεις στο νοημα πως θα το εβλεπε καποιος που πραγματικα ασχολητε η θα ασχοληθει πανω εκει.. και οχι σαν απλος επιβατης….
      γιατι σαν απλος επιβατης εχεις απλα αναγκη να ανεβεις πανω χωρις να ξερεις κατι αλλο….. ενω απο πισω χρειαζετε να γινουν δεκαδες διεργασιες και ελενχοι απο προσωπικο και μη για να μπορεσεις εσυ να πας για 2 χλμ ασφαλης στον προορισμο σου χωρις προβληματα η σφαλματα λογισμικου.
      πιστευω να σκεφτεις λιγο ποιο σοβαρα την κατασταση του γιατι δεν μπορεις να εχεις αυτονομο οχημα σκεπτωμενος τα παραπανω. απλα πραγματα.

    • θελεις να με πεις οτι μεσα στην επομενη δεκαετια δεν θα σκασουν τα πρωτα αυτονομα ????
      εγω τα περιμενω !!!! δεν θα ερθουν ΜΟΝΟ ΑΝ ΤΑ ΚΑΝΟΥΝ ”ΠΟΛΕΜΟ” !!

    • hellboy

      να σκασουν σαν τι? σαν μπομπες?
      και να βγουνε αυτονομα 10 -100 ποσο θα μπορεσει να στηριξει οταν ανεβει η δημοτικοτητα τους το συστημα….. με τι τεχνογνωσια θα υπαρχει ασφαλεια στον δρομο και με τι τεχνογνωσια θα κανεις mix αυτονομο με κατι που οδηγα ανθρωπος… δηλαδη μιλαμε για κυνδινο αμεσο…
      οταν ξεκινας να φτιαχνεις ενα συστημα χυμα τοσο ποιο χυμα θα παει.
      οταν ακολουθησεις την γραμμη που σου λεω. παραπανω τοτε θα μπορεσεις να εχεις καλυτερη αποδοση του συστηματος καθως θα εχεις εμπειρο προσωπικο και απο πισω προσωπικο που εκπαιδευετε καθως θα εισαι σε ενα εξαγνισμενο απο οχηματα με ανθρωπο περιβαλον που σου αλλαζει ολα τα δεδομενα…. και μπορει να δουλεψει το αυτονομο συστημα ποιο σωστα και λειτουργικα… συνεπως βαλε οπως σου ειπα 1000 οχηματα σε ενα νησι…. τεχνικους να εξελισουν την τεχνολογια και την τεχνικη και επιλυση των τυχων προβληματων που θα υπαρξουν και μετεπειτα συνεχιζεις το ιδιο σταδιακα σε αλλο νησι… η αν θες αλλη περιοχη λιγο ποιο μεγαλη και σταδιακα θα μπορεις να εχεις την ικανοτητα να φτασεις να καλυψεις την γη ολη με σωστη τεχνογνωσια αμεση αντιμετωπιση προβληματων καθως επισης με εμπειρο τεχνικο προσωπικο και η μεταβιβαση θα γινει ομαλα χωρις προβλημα πραγμα που σημενει οτι πρεπει να γινει σταδιακα και θα παρει πανω απο 50 χρονια συνεχων εξελιξεων καινοτομιων τεραστων ογκων δεδομενων που θα κυλανε συνεχωμενα στο συστημα σου και θα εξελισονται αντιστοιχα .
      τωρα αν σκασει κατι μεμονομενο σε 10 χρονια χωρις πολλα πολλα απο 2-3 εταιριες τοτε αυτο ειναι καταδικασμενο να αποτυχει. γιατι αυτοματα γινεσε πειραματοζωο εν γνωση σου σε κατι τελειος μαρκετινιστικο.
      που δεν εχει δοκιμαστει δεν εχει επιδρασει περαν των δοκιμων κλειστου τυπου δηλαδη σε ενα εργοστασιο με ελενχομενο περιβαλον και με πηγες και με δεδομενα για ενα οχημα αυτονομης με προσωπικο που τωρα ανακαλυπτει τι ειναι το αυτονομο χωρις να μπορει να λυσει προβληματα αμεσα. απλο μαρκετινγκ.
      οσο λες αν τα κανουν πολεμο δεν θα ερθουν.. μα φυσικα οι εταιριες δεν τα θελουν.. γιατι να θελει κατι καποια εταιρια που δεν θα εχει κλασικες φθορες αρα ανταλακτικα… που θα εχει μονο φθορες του χρονου και οχι απο καποιο πχ ατυχημα… ποιο το συμφερον των εταιριων διανομης καυσιμου (ρευμα,ορυκτα καυσιμα) οταν το ιδιο το αυτοκινητο κινητε οικονομικα και εσυ να μην βιαζεσε να πας και να διασκεδαζεις σε αυτο…δηλαδη αν σκεφτεις καλα ποσοι κολοσοι χανουν….. αρα μαλλον πολεμο δεχετε εσωτερικα.
      γιατι το παραπανω σχεδιο θα μπορουσε να υπαρξει και να λειτουργει αρχικα σε ενα μικρο νησακι.. πειραματικα για 10 χρονια τωρα.. με 10-30 οχηματα. αποκλειστικα για το νησακι… και την εξαπλωση σταδιακα αυτου…. και ολοκληρονωντας το ονειρο σου. απλα και ομορφα και μεθοδικα.

    • μα μονο σου το λες….ολοι αυτοι θα τα κανουν πολεμο (διακινητες/παροχοι ενερεγειας) και οχι μονο……οι εταιριες τα θελουν ΧΘΕΣ !!! γιαυτο και επενδυουν !!!!
      το οτι δεν σαρεσουν…δεν τα θελεις σεβαστο…..αλλα αμα διαβαζεις τις ανακοινωσεις των CEO….τα θελουν πως και πως !!!

    • hellboy

      δωσε ονοματα εταιριων που πραγματικα προσπαθουν να κανουν κατι ΣΟΒΑΡΟ και οχι μερκετινιστικο.
      κατι σοβαρο ΟΠΩΣ το περιγραφω παραπανω.
      σε πραγματικη χρηση σε ενα χωριο αποκλεισμενο απο αλλα οχηματα και μεσα μεταφορας που πραγματικοι τεχνικοι κανουν πραγματικα τεστ σε πραγματικες συνθηκες και οχι συνθηκες τυπου συγκρουομενα….. δηλαδη κλεισμενο περιβαλον χωρις πραγματικη κινηση… κτλπ που προσπαθει η γκουγκλ…… μισο δεν ειναι κατασκευαστης αυτοκινητων…. σορρι.
      δωσε παραδειγμα σοβαρης εταιριας αυτοκινητων που δεν το πολεμα εσωτερικα και δεν το χρησιμοποιει σαν μαρκετινγκ.
      γιατι θυμαμαι την vw απο το 1988 να λεει για αυτονομο και για drive by wire αλλα μεχρι τωρα τιποτα….. γιατι? μηπως θελει πολυ προσωπικο? μηπως θελει πολυ χωρο δεδομενων? μηπως πρεπει να υπαρξουν σοβαρες συνθηκες και ρεαλιστικη χρηση ???? απλα ερωτηματα….που στα απανταω παραπανω αλλα δεν θες να τα δεις.
      σου λεω το ιδανικο για να γινει μια τετοια προσπαθεια πραγματικοτητα… σε νορμαλ συνθηκες και σταδιακα…. με ομαλη αλλαγη.
      το να σου λεει προεδρος εταιριας αναμενουμε κατι για να φερει την αλλαγη… ειναι 2000000% μαρκετινγκ.
      το οτι τσιμπας οτι θα εχεις αυτονομο γιατι ο Musk το ειπε δεν σημενει οτι θα ερθει….. ο τυπος ειναι οραματιστης σωστα?! πουλαει ιδεες δεν πουλαει καινοτομιες δεν πουλαει το πως θα μπει ομαλα ενα τετοιο συστημα στην πραγματικη ζωη.
      για να πεις επενδυση κατι τετοιο πρεπει να γινει κατι σαν αυτο που σου περιγραφω 3 σχολια συνεχωμενα.
      το να σου λεει ο αλλος επενδυουμε….. εκει…. δεν σημενει κατι αλλο οτι προσπαθουμε να φτιαξουμε κατι να κινητε μονο του σαν ενα πειραματικο ποντικι…. σαν το ρομποτ της χοντα…. που τοσα χρονια ακουμε και εχουμε δει…. εχουν γινει επενδυσεις των επενδυσεων…..αλλα ακομα δεν εχει παραχθει κατι τετοιο στο να βοηθα σε πραγματικες συνθηκες.
      μην μασας οτι θελουν να σου πλασαρουν.
      πρωτα ασε τους να το βαλουν στο συστημα μετα πηγενε αγορασε.. κατι που να λειτουργει 1000000% και να εχει τεχνικη στηριξη και να υπαρχει τεχνογνωσια σε αυτο πανω και να υπαρχουν λυσεις αν συμβει το οτιδηποτε…. πχ κεραυνος στο αμαξι το αυτονομο τηγανιζει η ρεμπουταρει ολο τον υπολογιστη για 1-10 δευτερα(αν ρεμπουταρει) εχεις ενα ανεξελενκτο οχημα…. η καποια ακουσια επιταχυνση που μπορει να επιφερει θανατο….. τι κανεις αν δεν εχει τεσταριστει το οχημα σε ολες τις συνθηκες? με καλη θεληση και το λεμε κανουμε επενδυσεις δεν σημενει κατι. το κανουμε πραξη σε πραγματικο χρονο θα σημενει πραγματικα κατι και εκει θα χρειαστεις 10-20 χρονια να το δεις σταδιακα να εξαπλωνετε σιγα σιγα…..

    • BMW/VOLVO/TESLA/MERCEDES/TOYOTA και ολοι οι αλλοι..πατα εδω στην μπαρα search ”αυτονομα” και θα το δεις μονος !!!
      σου λενε ολοι οτι μεσα στην 10ετια που θα ερθει θα αρχισουν στα ακριβα μοντελα !!!!
      τωρα ολα τα αλλα που λες ειναι θεωριες για ποιον λογο απλα δεν τα θελεις !!

    • hellboy

      απλα λενε.
      τι αλλο λενε εδω και 15χρονια τα οχηματα βετζινης θα εχουν εκλειψει απο το 2005 και μετα απο το 2010 και μετα απο το 2015 και μετα απο το 2020 και μετα.. και ενω στην πραγματικοτητα θα εκλειψουν τα ηλεκτικα οχηματα…
      τρανο παραδειγμα οτι τσιμπας μαρκετινγκ. απλα.
      οταν δεις κατι οργανομενο και σωστα οργανομενο οπως στο περιγραφω παραπανω τοτε να πιστεψεις αυτο που σου λενε.
      1 τεχνολογια
      2 τεχνογνωσια
      3 εμπειρια
      4 πραγματικες καθημερινες συνθηκες με μεγαλο αριθμο οχηματων εν κινηση
      αυτα ειναι τα πραγματα που θα σου φερουν το αυτονομο… οχι τα λογια.
      οτι ο προεδρος οχι το Brand.
      αλλα η πραγματικη κινηση για να γινει πραγματικοτητα.
      κανεις δεν το πραττει αρα ειναι παραμυθακια απλα….

    • ποτε δεν θυμαμαι ναεχω διαβασει οτι το 2005 θα τελειωνε η βενζινη !!! αλλα θυμαμαι που εχω διαβασει κατα καιρους εκει στο 2040 που θα εχουμε προβλημα !!
      αν εχεις διαβασει κατι αλλο πολυ ευχαριστως να μου το θυμισεις !!!
      αντιθετα βεβαια διαβαζουμε το 2017 για τον θανατο των ντιζελ εκει στο 2025 !!! αντε να δουμε !!

      απο τη στιγμη που λειτουργουν τα πειραματικα…….πιστευω ειναι θεμα μερικων χρονων να γινει η παραγωγη τους απλα μαζικη !!!

    • hellboy

      κανεις πως δεν καταλαβες..
      οτι τελειωνει το οχημα με βετζινη.. ηλεκτρικο μελλον..
      μονο που το μελλον δεν ειναι ηλεκτρικο…… και ουτε αυτονομο για 70 χρονια ακομα. δυστυχως.. αλλα καταρα σου δινω μακαρι να ζεις να με βριζεις που σε εδωσα την καταρα να δεις αυτονομο οχημα στα 100+ χρονια σου….. χαχαχααχαχαχαχαχαχαχαχ!

    • hellboy

      συμπληρωμα.
      θα δεχτεις να γινεις πειραματοζωο χωρις
      δεδομενα
      χωρις αλλη ασφαλεια στο αν συμβει κατι.
      χωρις τεχνογνωσια
      και χωρις την τεχνολογια που πρεπει να υπαρχει.
      αφου λειτουργει το προτυπο…. απο το 1988 η vw εχει το συστημα drive by wire…..ετοιμο αλλα δεν το εχω δει ακομα… στα αυτοκινητα…. 20χρονια σχεδον μετα το μονο που ειδα και ειναι καπως αλλα δεν ειναι το αυτοματο φρεναρισμα στα 50 χλμ ανα ωρα….. αλλα καμια σχεση με τον αισθητηρα που που που που και κρατα σταθερη πορεια το οχημα.. κτλπ…
      γιατι σου λεω δεν εχεις την τεχνολογια.
      γιατι δεν την εχεις οταν βλεπεις καυκαλα πανω στο αμαξι.
      εχεις μια πρωτη δοκιμη.. ενα δοκιμαζουμε ετσι για το καλο.. μελεταμε ακομα κατι που δεν μπορει να αναπαραχθει μαζικα λογο κοστους λογο οτι δεν υπαρχει τεχνογνωσια και δεν υπαρχει τεχνολογια…….
      παραδειγμα..πως λειτουργει η τεχνολογια και τεχνογνωσια.——–>
      αεροσκαφος…πρωτα σχεδια ναβιντσι μη λειτουργικα.. η ιδεα υπαρχει απο το 1500 δηλαδη….. προσπαθειες 400 ετων πετυχαν αρχικα στο 1903 και σιγα σιγα με την τεχνολογια που αναπτυχθηκε ξεπεταχτηκε….
      η τεχνοτροπια του 1903.. και οι ιδεα αυτη κρατησε μεχρι τα μεσα του 1930… δηλαδη περιπου 30 ετη μελετων(κατασκευες ξυλου και καραβοπανου)μεταπηδησαμε σε αλλες τεχνοτροπιες με χρηση μεταλων και αλουμινιου…… εξελιχθηκε μεσα στον πολεμο… και μεσω αυτου απεδωσε τον τζετ κινητηρα……και η εξελιξη του αεροσκαφους σημερα του ασφαλους αεροσκαφους του οικονομικου που μπορει να μεταφερει πολυ κοσμο σε τεραστιες αποστασεις χρειαστικε χοντρικα 70 χρονια…. με το ποιο ασφαλες 747 Β….
      αρα υπολογιστικα τεχνολογικα και τεχνοτροπικα να το πας στα 70 χρονια εισαι μεσα. -_-

    • hellboy

      επισης
      τα θρησκευτικα = το οπιο του λαου…..
      τα καλλιτεχνικα= απλα αποσχολουμε καποιον δασκαλο..
      υπαρχει σεξουαλικη διαπεδαγωγηση?! αν ναι δεν ειχα ποτε στο σχολειο δεν το ξερω… εχουμε ειδικευμενους δασκαλους στο θεμα αυτο.. ?!
      και ναι νουμερο ενα μαθημα πρεπει να ειναι οδηγικη συμπεριφορα και συμπεριφορα πεζων στο οδοστρομα(να συμπληρωσω) καθως και γενικα συμπεριφορα……. αλλα δυστυχως εδω οι γονεις ειναι το μεγαλο προβλημα. το παιδακι θα τους λεει τι εμαθε και αυτοι θα του λενε μην πιστευεις οτι σου λενε οι δασκαλοι ο πατερας/μανα σου ξερει καλυτερα τοσα χρονια οδηγος δεν εχω τρακαρει βλεπεις?! μια χαρα ειμαστε.. θα του λενε.. -_-
      ολα ξεκινανε απο το σπιτι….. παντα.

    • αυτο με το σεξ τωρα η ξεκινησαν να το κανουν…η θα το κανουν απο του χρονου !!!

    • hellboy

      οχι…….-_- αυτο ειχε αναγκη ο ελληνας.. που δεν μπορει καλα καλα να συντηρησει τον εαυτο του σημερα. -_-

    • LEO

      Απολύτως απαραίτητο. Το 35% μεχρι 16 ετων έχει κάνει τουλάχιστον 1 έκτρωση. Σε πιο μεγάλες ηλικίες ξεφευγουν τα νούμερα. Μην πούμε για κονδυλώματα κλπ.

    • hellboy

      σαν πρωτη επιλογη… μαθημα.
      απο το 1980 επρεπε να γινετε τετοιο μαθημα καθως και οδηγικης παιδειας και να μην τα σκεφτομαστε καθε φορα που κατι τραγικο συμβενει.. (το 2ρο κυριος) το πρωτο ειναι βασικα η υπερβολικη εκθεση των παιδιων στην τηλεοραση και γενικα στα μιντια που τα κανει να ανακαλυπτουν τον κοσμο ποιο γρηγορα απο οτι οι ποιο παλιες γενιες.. με οτι κακο η καλο συνεπαγετε..

    • TBock

      Κανένας μαθητής δεν έγινε ποτέ θρήσκος επειδή έκανε θρησκευτικά στο σχολείο. Είναι άλλο πράγμα η θρησκοληψία και άλλο πράγμα η θρησκευτική αγωγή. Δεν έχουν καμία σχέση. Ή, για να το πω σωστότερα, η θρησκευτική αγωγή διορθώνει/ θεραπεύει/ προλαμβάνει την θρησκοληψία (τουλάχιστον έτσι θα έπρεπε).

      Επίτρεψέ μου: Αν η θρησκεία είναι το όπιο του λαού τότε το οπαδιλίκι και ο φανατισμός στα γήπεδα τί είναι;

    • hellboy

      σου επιτρεπω ελευθερα και απανταω : καλα αυτο ειναι η πρεζα(πλουσιοι/προεδροι πληρωνουν 10-30 ατομα και φανατιζουν αλλους 10δες μαζι με τις φυλαδες και εχουν ετσι εναν δικος τους ιδιωτικο στρατο που ειναι ικανος να σκοτωσει στο ονομα της ομαδας….. μεγα θεμα δυστυχως το αφηνουμε εδω)…. -_-

      Aν ηθελε να επιμορφωνει να διορθωνει με συνχωρεις αλλα επρεπε να σου διδασκει τι ειναι και οι αλλες θρησκιες….οχι περιληπτικα…. να ξερει τι ειναι και ο βουδισμος και ο ισλαμισμος.. αφου δεν τα κατηχει τοτε γιατι οι ιερεις οταν τεθηκε τετοιο θεμα(οπως αυτο που γραφω παραπανω) καθησαν και ειπαν οτι θα διωξει τα παιδια απο τον χριστιανισμο και τις αρχες του να ειναι καλοι χριστιανοι και χρησιμοποιηθηκε αυτο σαν οπλο αμυνας να μεινουν τα θρησκευτικα στα σχολεια οπως εχουν.

      Aρα συνεπως συμφωνεις να γινει 1 ωρα την εβδομαδα μαθημα και οχι ιδιαιτερης βαρυτητας και η μια η δυο ωρες που περισεβουν στο προγραμμα να χρησιμοποιηθουν για σεξουαλικη διαπαιδαγωγηση και για οδηγηκη ασφαλεια/οδικη παιδεια που ειναι μειζων θεματα στην σημερινη κοινωνια…..και ετσι θα εχεις ανθρωπους ποιο σωστα δομημενους για το μελλον

    • TBock

      Επειδή είμαστε στην Ελλάδα, η εκπαίδευση είναι ελληνοκεντρική.Όπως δεν μαθαίνουμε στα σχολεία τη γλώσσα και την ιστορία την Κίνας ή της Νότιας Αφρικής αλλά την ελληνική (Γλώσσα και Ιστορία) έτσι και η θρησκευτική εκπαίδευση είναι πιο πολύ επικεντρωμένη στη θρησκεία που έχει επηρεάσει περισσότερο τον ελληνικό χώρο. Και όπως σε κάθε μάθημα υπάρχει μια σπιροειδής ανάπτυξη της ύλης η οποία ανταποκρίνεται στην πνευματική/ψυχολογική/ συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών. Διδάσκονται δλδ το ίδιο πράγμα στην Ε Δημοτικού, στην Β Γυμνασίου και στην Β Λυκείου αλλά με διαφορετικό τρόπο (περισσότερη εμβάθυνση/ ανάλυση) αλλά και διαφορετικό βαθμό πρόσκτισης της γνώσης από τους μαθητές (σε διαφορετικό βάθος καταλαβαίνει ένας μαθητής Δημοτικού ένα θέμα και ένας μαθητής Λυκείου)

      Κατά τα άλλα συμφωνούμε. Ίσως πρέπει να γίνει μια ανακατανομή των ωρών και να εισαχθούν κάποια μαθήματα (όπως η οδηγική αγωγή ή η σεξουαλική αγωγή- το θέμα των εκτρώσεων έχει λάβει διαστάσεις γενοκτονίας στην Ελλάδα). Ακόμα και μαθήματα που θεωρούμε άκρως απαραίτητα θα μπορούσαν να μειωθούν. Τι χρειάζεται πχ οι μαθητές που τελειώνουν Γενικό Λύκειο να ξέρουν να λύνουν ολοκληρώματα όταν στην πραγματική τους ζωή δεν θα τους χρειαστούν πουθενά; (σαν προβληματισμό το καταθέτω. Όχι σαν άποψη)

      ΥΓ: Συγγνώμη για το μακροσκελές και “off τopic” μήνυμα.

    • hellboy

      5-10 ευρο προστιμο και καθαρισες.. απλα.. χαχα!

      θα ηθελα να δω και ιστορια της ευρωπης… να σου πω στα μαθηματα ιστοριας. καλο θα εκανε…να γνωριζαμε μεγαλες μαχες και ανθρωπους που κανανε την διαφορα στην ευρωπη η στον κοσμο.. και οχι μονο μυθολογια… αρχαιοτητα…βυζαντιο και μετα τι?! repeat…
      οι αμερικανοι γιατι μαθενουν για ελλαδα για αιγυπτο για ευρωπη και την δικη τους φυσικα μικρη ιστορια των 300-500 ετων..
      καλα σοφα ειπες για τα ολοκληρωματα… 1000% συμφωνω.. οπως το 50% της διδακτεας υλης σε αρκετα μαθηματα επρεπε να γινει ελαφρυνση.. με μαχαιρι… δεν μπορει μαθητης 1 λυκειου να κανει μαθηματα που εξω κανουν στα πανεπιστημια…. δηλαδη.. οκ καπου ξεφευγει το θεμα.
      οπως και στα αρχαια…. να τα κανουν κατανοητα και λογικα να μπορει να διδαχθει καποιος… οχι παμε ετσι με την μια ετσι κλεινετε αυτο skip και καπακι τον βαζεις να κανει μεταφραση.. ειναι σαν να μαθενει καποιος μια νεα ξενη γλωσσα…λενε οι εξυπνοι.. μα ο εγγλεζος ερχετε και μιλα αρχαια ελληνικα καλυτερα απο εμας.. ναι ερχετε μιλα αλλα αυτος αυτα ξεκινησε με μια βαση απο το Α εως το Ω να τα μαθαινει σαν μια νεα γλωσσα σταδιακα οχι αρπα-κολα και μετα τραβα φροντιστηριο μπας και μαθεις η παρε το βιβλιο σημειοσεων μου(του καθηγητη) πηρε σωστη βαση..
      βασικα το θεμα ελλαδα παιδεια και βιβλια που διδασκονται ειναι τραγικοτερα απο τραγικο..
      δηλαδη απο το 1997 μαζικα κανεις δεν μαθενει στο σχολειο… περαν 100-1000 ατομων(την χρονια) που ειναι η πραγματικη εξερεση ολοι πανε και πληρωνουν φροντιστηρια μπας και περασει σε καποια σχολη το παιδι.. και το παιδι που ειναι σε φαση δημιουργικη και μπορει να μαθει με σωστη βαση πραγματα που θα τον βοηθησουν κλεινετε σε ενα 12ωρο η και 14ωρο ουσιαστικης σκλαβιας για να παει σε μια σχολη που οι καθηγητες ουτε που νοιαζονται να γινει σωστα το μαθημα τους.. και αλλοι κοβουν χωρις να κοιτανε γραπτα…κτλπ ..
      το σταματαω εδω το παμε αλλου το θεμα.. χαχα!

    • TBock

      Χαίρομαι γιατί συμφωνούμε.
      Ιστορία Ευρώπης γίνεται στην Γ γυμανσίου και Β Λυκείου.
      Ξέχασα να γράψω πριν ότι με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών (από φέτος) τα μεγάλα θρησκεύματα διδάσκονται από Α και Β΄Γυμνασίου (όχι Β Λυκείου, που ήταν ως τώρα).
      Πρέπει να γίνει στο σύστημα Εκπαίδευσης αποσύνδεση των μαθημάτων με την εισαγωγή στη Γ/Βάθμια εκπαίδευση. Τα μαθήματα για τα παιδιά αποκτούν νόημα και ενδιαφέρον εφόσον σχετίζονται με την είσοδό τους στη Γ/Βάθμια. “Γιατί να μάθω ευρωπαϊκή Ιστορία” (σου λέει ο πιτσιρικά στη γ γυμνασίου); “Αφού εγώ θέλω να πάω στη τάδε κατεύθυνση”. Και βλέπεις να ασχολείται μόνο με τα 3-4 μαθήματα που τον “ενδιαφέρουν”.
      Γι’αυτό έγραψα σε μήνυμα (είναι λίγο παρακάτω) ότι οποιοδήποτε θέμα (οδηγική αγωγή κτλ) μάθημα μπει σαν οργανωμένο μάθημα μέσα στο σχολικό πλαίσιο, τα παιδιά θα το απορρίψουν γιατί δεν θα το βλέπουν ως “χρήσιμο” (=βοηθητικό για να περάσουν στο Πανεπιστήμιο).
      Το σχολείο πρέπει να προσφέρει Παιδεία και όχι να ετοιμάζει εισακτέους για τα Πανεπιστήμια.

    • hellboy

      αυτο που αναφερεις δνε το ηξερα παραπανω!
      επισης ναι γιατι να ταλαιπωρηθουν τα παιδια με 12-16 μαθηματα ενω στην ουσια θελουν μολις 3-4 για να πανε μετα σε μια σχολη. καπου χανει την ουσια του ολο το λυκειο.. και η εκπαιδευση..

    • Renesis1

      Πολύ καλά τα λες, αλλά στο θέμα των αυτόνομων πιστεύω οτι δεν λύνουν πραγματικά το πρόβλημα. Το θέμα είναι να υπάρχει καταρχάς παιδεία (η μητέρα όλων των λύσεων στα κοινωνικά προβλήματα εντός και εκτός δρόμων), που οδηγεί και στην οδηγική παιδεία. Αυτό πρέπει να αλλάξει και να εδραιωθεί σε όλους.

      Τα αυτόνομα απλά ρίχνουν τη σκόνη κάτω από το χαλάκι.. Δεν πρέπει να βλέπουμε την αυτονομία ως λύση στη γυφτιά, των εγωισμό, τα νεύρα και την αγένεια, η παιδεία πρέπει να είναι παρών, για να λύνει τα προβλήματα εντός αλλά και εκτός δρόμων.. Εκεί είναι πραγματικά το πρόβλημα και εκεί θα πρέπει να υπάρξει λύση. Οι οικογένεια μπορεί να μεγαλώσει σωστά η να καταστρέψει (ηθικά) ένα παιδί, το οποίο με τη σειρά του θα διαιωνίσει το πρόβλημα μέσω των απογόνων. Και το πρόβλημα δεν είναι ορατό μόνο εντός των δρόμων. Είναι ορατό σε συμπεριφορές μέσα στο σπίτι, συμπεριφορές στη γειτονίαση, στη δουλειά, στη παρέα, στις ουρές στα πολυκαταστήματα παντού..

      Εδωπέρα καταντήσαμε να τρακάρει κάποιος, να εγκλωβίζεται, και οι διερχόμενοι αντί να σπεύσουν να βοηθήσουν να βγάζουν πρώτα το κινητό και να καταγράφουν η να βγάζουν selfie.. Το έχω δει σε πολλά βίντεο κυρίως από Αμερική, που υπάρχουν στο Youtube και έχουν παίξει και στο Autoblog. Αμόρφωτα ζώα.. Η αυτονομία φίλε Μπάμπη, δεν το διορθώνει αυτό. Μόνο η παιδεία..

    • τα αυτονομα να το π διαφοερτικα…..τα βλεπω σαν τα ηλεκτροφορα συρματα που βαζαν οι αγγλοι καποτε στα γηπεδα !!!!!
      ηθελαν ακραια μετρα που λεει ο λγος….και δες που ειναι σημερα !!!!! :-D

  • Grekko

    Δυστυχώς όλα αυτά τα στρατηγικά σχέδια που θέλουν κ όλοι οι τρόποι μείωσης των ατυχημάτων θα μείνουν στα χαρτιά κ στα λόγια, δεν υπάρχουν χρήματα για να υλοποιηθούν, δεν υπάρχουν πόροι κ δεν υπάρχει θέληση.
    Στην καλύτερη να αυξηθούν τα μπλόκα κ οι έλεγχοι για 1-2 το πολύ 3 μήνες, μέχρι να ξεχαστεί δηλαδή το σκηνικό με την Porsche κ μετά όλα καλά, θα έχει έρθει κ καλοκαίρι …

  • Christos F4

    γιατι ειμαστε ζωα γι αυτο! δεν ανατρεφουμε σωστα τα παιδια μας να ειναι σωφρωνες ανθρωποι και μεγαλωνοντας αυτα αρπαζουν το τιμονι και θεωρουν οτι ειναι προεκταση του μοριου τους. και οχι μονο στα 18 οταν παρουν το διπλωμα, αλλα και στη μετεπειτα πορεια της ζωης τους, για να μην επανελθω στην τεραστια συζητηση για τον βακακη τζουνιορ.

    15 χρονων ρε φιλε, 15 γ@@ω τη μου!! ποιος εγκληματιας δινει το αμαξι τυ στον 15χρονο – 16χρονο -17χρονο γιο του?? τοση αναγκη για φιγουρα εχουν πια ορισμενοι γονεις η τοσο πολυ θελουν ξεφορτωθουν τα παιδια τους???

    θα μπορουσα να πω παααρα πολλα αλλα οπως ειπα δεν θελω να επανελθω σε καταστασεις “βακακη” για αυτο ας αποδεχθουμε το στατιστικο αυτο, οπως και το γεγονος οτι δεν προκειται ΠΟΤΕ να γινουμε ανθρωποι.

    • Anestis Genk

      Γενικά ανατρεφόμαστε ώστε να αντιμετωπίζουμε σχεδόν κάθε καταναλωτικό αγαθό σαν προέκταση του μορίου, αλλιώς θα λέγαμε “δεν το χρειάζομαι, έχω ένα παλιότερο, θα δανειστώ κτλ”.

    • Christos F4

      ακριβως! αν πραγματικα αγοραζαμε η χρησιμοποιουσαμε αυτο που
      χρειαζομασταν τιποτα δε θα συνεβαινε. αυτοκινητα, κινητα, ρουχα, ακινητα
      και οτιδηποτε αλλο προσθεσεις ειναι καταναλωτικα αγαθα που χρησιμοποιουμε για να κανουμε επιδειξη στους αλλους και ΚΥΡΙΩΣ στον εαυτο μας.
      παραδειγμα, ποιος ο λογος να εχω 3 αυτοκινητα ενω δεν εχω οικογενεια με αναγκες και συγχρονως μια καθημερινοτητα που δεν μου επιτρεπει να χαρω ουτε το 1, ουτε καν μια κυριακη πρωι

  • freedoom1013

    Όσο δεν διδάσκεται η σωστή οδηγική συμπεριφορά στο σχολείο, όσο λαδώνονται οι εξεταστές για να μοιράσουν διπλώματα, όσο λαδώνονται τα ΚΤΕΟ για να περνάνε κάγκουρες τα φτιαγμένα αυτοκίνητά τους από έλεγχο, όσο δεν υπάρχουν πίστες για να ξεκαυ*νει ο κόσμος, όσο…, όσο…, ε θα συνεχίσουμε να θρηνούμε θύματα, τραυματίες, ανάπηρους, κτλ.
    Δυστυχώς, οδηγική συμπεριφορά ΔΕΝ έχουμε, καλούς δρόμους σε αστικά περιβάλλοντα ΔΕΝ έχουμε, οπότε ζούμε καθημερινά σε μια κατάσταση επιβίωσης στην άσφαλτο.
    Υ.Γ.: Πριν λίγο καιρό, αντίκρισα βανάκι να κινείται στην εθνική οδό Κορίνθου Πατρών, με το λάστιχο στον μπροστά δεξιά τροχό να μην υπάρχει και τη ζάντα να τρίβεται στο οδόστρωμα βγάζοντας σπίθες. Με ταχύτητα παρακαλώ…

    • Anestis Genk

      Υπάρχει και η άλλη οπτική, η “business as usual”, αν παίρναν δίπλωμα μόνο οι σωστοί θα είχαμε πολύ λιγότερους οδηγούς, πολύ λιγότερα αυτοκίνητα, πολύ λιγότερες βλάβες, πολύ λιγότερα συνεργεία και άρα πολύ λιγότερη οικονομική δραστηριότητα, κάτι που απευχόμεθα! Κάτι παρόμοιο γίνεται και με τους πολέμους.

  • Anestis Genk

    Νομίζω πως διαφωνώ με το άρθρο αλλά τώρα ξύπνησα και ίσως δεν διάβασα καλά κάτι.
    Αν ο παρακάτω σύνδεσμος είναι σωστός
    http://demetriospogkas.com/traffic-accidents-greece-data-journalism-methodology
    τότε τα χρόνια του μνημονίου, δλδ από το 2010 και ένθεν, έχουν μειωθεί τα θανατηφόρα αλλά έχουν αυξηθεί τα ατυχήματα. Αυτό εγώ το εκλαμβάνω πως ποιήσαμεν την ανάγκη φιλοτιμίαν και οδηγάμε πιο συγκρατημένα και δώσαμε τις πινακίδες από το μεγάλο/γρήγορο και πάμε με τον κουβά, αλλά μέσα στην παραζάλη που έχουμε και με τα ασυντήρητα αμάξια κάνουμε περισσότερα μικροατυχήματα.

  • TBock

    Όλα τα μαθήματα έχουν τη θέση τους στο σχολείο και χρειάζονται. Το πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη οδηγικής/ σεξουαλικής/ θρησκευτικής παιδείας αλλά η έλλειψη Παιδείας. Σκέτο. Και η παιδεία δίνεται πρωτίστως από το σπίτι-οικογένεια. Ποιος σας είπε ότι αν μπει η οδηγική αγωγή σαν μάθημα στο σχολείο, θα γίνεται σωστά και θα αποφέρει καρπούς (=συνειδητοποιημένους οδηγούς); Έχουμε πολλά παραδείγματα από μαθήματα που θεωρητικά είναι πολύ χρήσιμα και καλά και μόλις μπουν με τη μορφή οργανωμένου μαθήματος στη καθημερινότητα των μαθητών γίνονται απλά ένα ακόμα μάθημα στο οποίο οι μαθητές βαριούνται (για να το πω ευγενικά). Αναφέρω πχ: ΣΕΠ, Αγωγή Υγείας, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Ιστορία, Ξένες Γλώσσες και πάει λέγοντας.

    • πολυ σωστος !!! μπορει να γινοντε ολα σωστα στο σχολειο…..και μετα να μπει το παιδι στο πισω καθισμα…και να δει τον πατερα του να τραμπουκιζει στον δρομο εναν που δεν αναψε πχ το φλας και τον τρομαξε……
      ολη η δουλεια του δασκαλου πηγε στραφι…….

    • TBock

      Ο δάσκαλος στην εποχή μας δεν είναι ” ο σημαντικός άλλος” για το παιδί. Δηλαδή δεν είναι αυθεντία. Ο πιτσιρικάς πάει στο σχολείο και τα ξέρει όλα από την τηλεόραση, το διαδύκτιο, τους γονείς. Ειδικά σε θέματα Παιδείας (ηθικής, κουλτούρας, στάσεων και αξιών) ο δάσκαλος δεν μπορεί να προσφέρει σχεδόν τίποτα. Το παιδί από τη στιγμή που γεννιέται μέχρι τα 5-6 που θα παέι στο σχολείο εχει ήδη διαμορφωθεί κατά 80%.