Τον Δεκέμβριο του 2013 η Ιαπωνική εταιρία παρουσίασε το Mazda2 Range Extender, το οποίο φορούσε έναν λιλιπούτειο περιστροφικό βενζινοκινητήρα χωρητικότητας μόλις 0,33-λίτρων απόδοσης 26 ίππων, που λειτουργούσε με σταθερές στροφές 2.000 σ.α.λ. Αυτός τροφοδοτούσε με ρεύμα τον 75 kW (102 ίππων) ηλεκτροκινητήρα του plug-in υβριδικού Mazda2, αυξάνοντας την αυτονομία του αυτοκινήτου στα 400 χλμ.


Σήμερα, όμως, μαθαίνουμε ότι η Mazda αναζωογονεί την βασική ιδέα του παραπάνω concept, πατεντάροντας τις τελευταίες τροποποιήσεις στο αμερικάνικο γραφείο ευρεσιτεχνίας. Το πρώτο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας είναι αρκετά απλό και περιγράφει ένα range-extended ηλεκτροκινητήρα, παρόμοιο με αυτό του i3 της BMW. Έτσι, στο μπροστινό μέρος βρίσκεται ένας ηλεκτρικός κινητήρας που κινεί τους μπροστινούς τροχούς, ενώ στο πίσω μέρος υπάρχει ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης, που τροφοδοτεί μια ηλεκτρική γεννήτρια. Στο κέντρο υπάρχει μια μπαταρία ιόντων λιθίου, για την αποθήκευση και την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας.

Η δεύτερη πατέντα αφορά ένα σύστημα start-και-stop του κινητήρα, ειδικό για περιστροφικούς κινητήρες. Το σύστημα έχει σχεδιαστεί ώστε να σβήνει τον κινητήρα όταν δεν χρειάζεται, όπως συμβαίνει και με τους συμβατικούς κινητήρες εμβόλων. Επίσης, σταματά τον ρότορα σε τέτοια θέση που κλείνει το στόμιο της εισαγωγής για να διασφαλιστεί ότι δεν θα επιτρέψει τις εκπομπές καυσαερίων ή καυσίμου να βγουν από το στόμιο εισαγωγής. Αυτό είναι απαραίτητο, καθώς όπως γνωρίζεις οι wankel κινητήρες δεν διαθέτουν βαλβίδες, με τον αέρα και τα καυσαέρια να κυκλοφορούν μέσω των θυρών που “ανοίγει” και “κλείνει” ο ίδιος ο ρότορας. Η πατέντα περιγράφει επίσης τη δυνατότητα της ανάφλεξης του μπουζί, μετά την διακοπή παροχής καύσιμου, ώστε να εξαλειφθούν τυχόν εναπομείναντες εκπομπές καυσίμων.

Το σύστημα αυτό αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά την οικονομία καυσίμου του περιστροφικού κινητήρα, μειώνοντας σημαντικά και τις εκπομπές, δηλαδή τις δύο σημαντικές αδυναμίες των wankel. To ότι η Mazda κατέθεσε τις συγκεκριμένες πατέντες σημαίνει ότι ψάχνει τον τρόπο να φέρει το σύστημα στην αγορά, χωρίς ωστόσο κάτι τέτοιο να θεωρείται δεδομένο.

  • Anestis Genk

    hmmmm not impressed, περίμενα κάτι καλύτερο, αλλά τουλάχιστον δεν έχει ξεχάσει τον Φέλιξ!

  • val.bouk

    αρχικά τον αναποδογύρισαν για να ανταλλάξουν θέσεις οι πολλαπλές, μπήκε και ο άμεσος ψεκασμός που μάλλον είναι το #97 (?) στην φωτο στην θέση των ψεκαστηριων της omp, κάτι λέγαν και για λέιζερ ανάφλεξη αντι για μπουζί… Άντε μπήκε και το σταρτ στοπ τώρα…
    απορεία για κάποιον πιο διαβασμένο στους ρότορες για κάτι που σκέφτομαι εδώ και καιρό… ο κινητήρας δεν γίνεται να δουλεύει διακεκομμένα? σε φάση, η μια πλευρά του ρότορα να δέχεται καύσιμο και να γίνεται η ανάφλεξη με το μπουζί, και η επόμενη πλευρά που ακολουθεί να μην παίρνει ουτε καύσιμο ούτε ανάφλεξη δηλαδή να προσπερνιέται… αυτό δεν θα βοηθούσε στα προβλήματα του βάνκελ?

    • Nikos Schinas

      σαν απενεργοποίηση κυλίνδρων ακούγεται …

    • val.bouk

      περίπου… δεν απενεργοποιείται όμως ο 2ος ρότορας… με την εναλλάξ λειτουργία πιστεύω εκτός απο κατανάλωση που μειώνεται θα μειώνονται λογικά και οι θερμοκρασίες καυσαερίων, και το φορτίο των coils και των μπουζί που θέλαν αλλαγή κάθε τόσο και στο τέλος όλα αυτά του βγάλαν το όνομα

    • val.bouk

      περίπου… δεν απενεργοποιείται όμως ο 2ος ρότορας… με την εναλλάξ λειτουργία πιστεύω εκτός απο κατανάλωση που μειώνεται θα μειώνονται λογικά και οι θερμοκρασίες καυσαερίων, και το φορτίο των coils και των μπουζί που θέλαν αλλαγή κάθε τόσο και στο τέλος όλα αυτά του βγάλαν το όνομα

    • sergio360

      Και η λιπανση πως θα γινεται?Αφου με το καυσιμο μειγμα λιπαινεται ο Wankel.

    • DJ_D

      Λέει η mazda ότι πρέπει να βάζεις λάδι μέσα στο καύσιμο;

    • sergio360

      Αυτο κανει απο μονο του.Οπως τα ”καλα” διχρονα μηχανακια που εχουν ξεχωριστο δοχειο λαδιων και κανουν μιξη μονα τους.Αφου σου εχει και λυχνια στο καντραν να συμπληρωσεις λαδια,σαν της βενζινης.

    • val.bouk

      βλέπω κάπου το χεις χάσει… τα λάδια δεν τα ανακατέβει με την βενζίνη… αλλά στέλνει λάδι της μηχανής to oil metering pump (omp) σε μπεκ που το ψεκάζει στην επιφάνεια του ρότορα https://uploads.disquscdn.com/images/2669b238c673f1ab8802d5df8b371acd6e2029aa787103f285a8850cd6f6daf4.jpg

    • sergio360

      Το ιδιο πραγμα λες.Η ”μιξη” γινεται στην ουσια μεσα στον θαλαμο καυσης.Αν δεν εκανε μικη με το καυσιμο,τοτε δεν θα τα εκαιγε κιολας.

    • val.bouk

      την απάντηση την βρήκες ήδη… η μίξη που λες γίνεται ΜΕΣΑ… άρα τα μπεκ λαδιού μπορούν να συνεχίσουν να δίνουν λαδάκι για την λίπανση και τα καυσίσμου να μην ψεκάζουν ;)

    • sergio360

      Σε καθε κυκλο,ενα μερος απο αυτο το λαδι θα καιγεται.Αν δεν κανεις καυση οπως λες,θα συγκεντρωνεται μεγαλυτερη ποσοτητα οποτε μετα δεν θα περναει τεστ εκπομπων,θα εχει προβληματα με τα μειγατα κλπ κλπ.

    • val.bouk

      εεεε εντάξει μέχρι εκεί δεν έφτασα :P ριξτε ιδέες

    • sergio360

      Πιστευω οι μηχανικοι της mazda θα εχουν δοκιμασει οτιδηποτε τρελο,προχωρημενο,μαλακια μπορουμε να γραψουμε εδω εμεις και για να μην προχωρησε απλα καπου υπηρχε προβλημα…Ισως και για καποιες ιδεες απλα να μην υπαρχουν τα υλικα η πχ μπουζι με λειζερ για να προχωρησει το σχεδιο…Περιμενουμε και θα δουμε…Ουτως η αλλως εγω μηχανικος δεν ειμαι ουτε εχω σπουδασει κατι σχετικο,απλα απο χομπι το ψαχνω….

    • val.bouk

      μέχρι το 04 που βγήκε το ρχ8 εξελίχθηκε αρκετά, άντε μέχρι και το 08 που βγήκε το φεισλιφτ ρχ8… απο τότε όμως το RnD για τον βανκελ είναι ελάχιστο, με την στροφή τους στους skyactive, και θυμάμαι σε παλιότερο άρθρο που έλεγε οτι έμειναν καμια χούφτα τακούμι να εξελίσσουν τον κινητήρα…

    • Renesis1

      Επίσημα όχι.. Κάποιοι καταφεύγουν στο premix, αλλά και αυτό έχει τα αρνητικά του.. Προσωπικά βάζω 100αρα καθαρή, χωρίς premix, και στα 10 χρόνια χρήσης δεν έχω δει κανένα πρόβλημα..

    • anagnwsths

      Ένα απο τα πλεονεκτήματα του Βανκελ είναι η δυνατότητα να καίει καύσιμα με μειωμένα οκτάνια. Ψάξ’ το και σίγουρα θα το βρεις. Τώρα όποιος σου λέει για 100ρα στον Βάνκλελ είναι καραγκιόζης. Για μένα , βάλε την απλή και τα επιπλέον λεφτά ρίχτα σε λίγο λαδάκι σαν τα δίχρονα στο ντεπόζιτο. ΠΡΟΣΟΧΗ όχι υπερβολές. αναλογία 1/70 1 λίτρο λάδι στα 70 λίτρα βενζίνης ή 0.5 λίτρο λαδιού στα 30-35 λίτρα. Ο Βάνκελ θα σε ευχαριστεί.

      Υ.Γ
      Στα 2-3 τεπόζιτα θέλει το σκίσιμο του (πάνω απο 5-6 χιλιάδες στροφές ) για κανα 30-40 λεπτο να καθαρίζει τον καταλύτη απο τη λαδίλα.

      Υ.Γ 2
      Η αναλογία για τα δίχρονα είναι 1/50 αλλά εσύ δεν θέλεις να λιπαίνεις ρουλεμάν και χιτώνια. Απλά ένα μικρό φίλμ λαδιού κατά τη φάση της εισαγωγής και της συμπίεσης όπου πονάει ο βάνκλελ.

      Υ.Γ 3
      Απο θέμα ρύπων θα είσαι παράνομος αρκεί να βρούνε μηχάνημα να σε μετρήσουν ;)

    • val.bouk

      λέει δε λέει, κακό δεν κάνει λίγο δίχρονο ;)

    • val.bouk

      μα εκτός απτο λάδι που στέλνει η omp και με το κάυσιμο όπως λες… για να καταλάβεις πως το εννοώ απτις 3 πλευρές του ρότορα αντί να έχω ανάφλεξη συνέχεια, θα έχω στις πλευρές 1, προσπερνάω την 2, ανάφλεξη στην 3, προσπερνάω την 1, ανάφλεξη στην 2 κτλ κτλ…

    • sergio360

      Η θεση των ports δεν επιτρεπει αυτο που λες γιατι αντε και εγινε στην θεση 1 καυση και γυρισε κανονικα ο ροτορας.Στην θεση 2 εκεινη την στιγμη θα ειχες εξαγωγη και στην θεση 3 εισαγωγη μειγματος.Αν περασεις την θεση των ports της εξαγωγης που θα εκτονωθει?Ασε που και να γινοταν αυτο χανει το νοημα του γιατι μετα θα εχει 1/3 της αποδοσης λιγοτερο.

    • val.bouk

      Αυτό που λες δεν το πιασα ακριβώς… αν εννοείς το overlap των ports εξαγωγής αυτό γινόταν στον 13β του ρχ7 που είχε την εξαγωγή στο κυκλικό κομμάτι του housing… στον ρενεσις του 8 που μπήκαν στα πλάγια είμαι κατά 80% σίγουρος οτι δεν γίνεται αυτό

    • sergio360

      Η διαφορα του ρενεσις με τον 13Β ειναι οτι τα ports ειναι στα πλαγια για να μην εχουν αυτο το κενο στην επαφη τα blades του ροτορα.Εκεινο το σημειο ηταν η αχιλλειος πτερνα γιατι χανοταν η λιπανση(μιλαμε για κλασματα δευτερολεπτου και υπολογισε το στο αλλο που σου ειπα για την λιπανση)και αυξανοταν τοπικα οι θερμοκρασιες.Ο ”χρονισμος” κατα τα αλλα ειναι ιδιος….

    • DJ_D

      Αυτό που λέει αν κατάλαβα καλά είναι π.χ. η καύση γίνεται στην μπλε πλευρά (3), εξαγωγή στην κίτρινη (1), εισαγωγή στην κόκκινη (2). Όταν τελειώσει η μπλε και πάει στην εξαγωγή, η κόκκινη θα τελειώνει την συμπίεση και θα αρχίζει την καύση και η κίτρινη θα αρχίζει την εισαγωγή. Αντί η κόκκινη πλευρά να κάνει καύση, να την προσπεράσουμε κόβοντας καύσιμο και ανάφλεξη και να αρχίσουμε πάλι όταν είναι η σειρά της κίτρινης πλευράς. Μετά θα προσπεράσουμε την μπλε και θα ξαναρχίσουμε με την κόκκινη κ.ο.κ.
      Όντως σαν cylinder deactivation ακούγεται.
      https://uploads.disquscdn.com/images/51ed2fbe6baad5c652a5d636915be8ce3d3d3616ea9e2b5381381eb8c8e29b9b.jpg

    • sergio360

      Μα το ειπαμε…Θα μαζευεται πολυ λαδι μεσα και τα μιγματα θα ειναι αλλου.θα εχει επικαθισεις και ειστε σιγουροι οτι θα μπορει να διατηρει την στροφορμη του ο ροτορας και δεν θα ρεταρει?Απενεργοποιηση κυλινδρων ειναι χονδρικα αλλα στην ουσια αυτο που λετε ειναι σε εναν 6κυλινδρο κινητηρα να τον κανουμε να δουλευει με 2 πιστονια σε καθε χρονο.Οι κραδασμοι και η μη σωστη λειτουργια δεν νομιζω οτι μπορουν να ξεπεραστουν ετσι ευκολα αλλιως θα το ειχαν κανει τοσα χρονια.

    • val.bouk

      αυτό ακριβώς λέω… :)

    • anagnwsths

      Αν γίνει αυτό που λες τότε θα χαθούν τα πλεονεκτήματα.
      Στην ουσία το τρικ του Βάνκελ είναι ακριβώς αυτό. Χρησιμοποιεί έναν χρόνο (αν μπορούμε να το πούμε έτσι) και εκτελεί τρεις. Πέραν του οτι θα αρχίσει να τρέμει, να ψύχεται ανομιόμορφα χειροτερέυοντας κατανάλωση , ρύπους και απόδοση

      Μην παιδεύεσαι ο Βάνκλελ όπως και να το δεις είναι καμένο χαρτί. Μέχρι τη δεκαετία του 60-70 είχε λόγο ύπαρξης σε σπορ μοντέλα. Πλέον , βάζεις μια τουρμπίνα με μεταβλητά πτερύγια , άμεσο ψεκασμό και έχεις ροπή ηλεκτροκινητήρα , ισχύ βενζίνης περισσότερων κυβικών και μακροζωία τιμωρούμενων των αναλογίων.

      Υ.Γ
      Το RX8 κατα τη γνώμη μου θαύτηκε εμπορικά απο τον βάνκελ και την επιμονή της Μάζντα. Το σασί του μπορούσε άνετα να παίζει με 240-265 τουρμπάτα άλογααπο έναν δίλιτρο 4 κυλίνδρο και στην ίδια τιμή θα ήταν μεγάλος μπελάς για τον ανταγωνισμό. Όσο για την μεταπωλητική του αξία θα ήταν περισσότερο αξιοπρεπής απο τα 3 χιλιάρικα για 10 ετών αμάξι

    • Renesis1

      Το αρχικό project ήταν 260 άλογα με σαλίγκαρο, αλλά τους έφαγε τελευταία στιγμή η νομοθεσία περί ρύπων.. Και έπρεπε να τα αλλάξουν όλα την τελευταία πραγματικά στιγμή, με αποτέλεσμα τα 231 ατμοσφαιρικά άλογα και (δώρο) ένα μπλέξιμο με την τοποθεσία εξόδου των καυσαερίων και την εκτεταμένη θέρμανση του κινητήρα κυρίως το καλοκαίρι (μέσα στη κίνηση 1η-2α)..

      Ο Βάνκελ είναι βιτσιόζικος κινητήρας με τα + και – του, ή τον αγαπάς εξ αρχής, ή τον μισείς θανάσιμα μια ζωή. Αυτά που πρέπει να λύσουν για εμένα είναι, 1ον την εκτεταμένη θέρμανση του κινητήρα, (τα ελληνικά καλοκαίρια μέσα στη κίνηση 1η-2α, είναι δολοφονικά για πολλαπλασιαστές, βαλβίδες παλμικού αέρα, κλπ) με καλύτερα συστήματα ψύξης. 2ον, σούπερ ντούπερ αναβαθμισμένο καταλύτη και 3ον, μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο.

      Χώρια από αυτά, γεγονός είναι οτι ο Βάνκελ πίνει σαν μπεκρής, επομένως στη μοντέρνα εποχή των υβριδικών / μπαταριών και πράσινων αλόγων, δεν έχει θέση δυστυχώς. Το αγοραστικό του κοινό είναι πολύ μικρό και η εταιρεία πρέπει να σκεφτεί με βάση το κέρδος και όχι με το συναίσθημα (ξαναμανά δυστυχώς). Το RX9 μας τελείωσε, και οι τωρινοί ιδιοκτήτες μάλλον είμαστε οι τελευταίοι των Μοΐκανών, σε μια εποχή οικονομίας, υβριδισμού και πρίζας. Όλα τα άλλα είναι να έχουμε να λέμε..

    • val.bouk

      το δέχομαι αυτό που λες για το πλεονέκτημα του και οτί σε τέτοια λειτουργία θα χει μειωμένη δύναμη… τουλάχιστον θα μπορούσε να δουλεύει έτσι είτε σε πρόγραμμα επιλεγμένο απ τον οδηγό, είτε μέχρι κάποιες στροφές και σε μερικό φορτίο…Για τις δονήσεις μάλλον θα έλεγα οτι θα έφτανε τα συμβατικά μοτέρ :P …για τα υπόλοιπα δεν νομίζω να συμβεί κάτι τέτοιο, το αντίθετο πιστεύω, βελτιόνωντας και τα προβλήματα που λέει και ο @Renesis1:disqus

    • manowar

      Ναι και γαμω τα σασι εχει αλλα το βαρος του 2λίτρου η των αλλων μοτερ θα χαλαγε αυτην την ελαφριά αμεση συμπεριφορά που εχει το αυτοκίνητο γιατι ενα μεγαλο ατου του συγκεκριμενου ρενεσις ειναι και το βαρος ε μιλαμε πουπουλο ο
      <>

    • Renesis1

      Όπως τα λες είναι. Το μικρό βάρος του Βάνκελ μετατρέπει το αυτοκίνητο σε ένα εξαιρετικά ζυγισμένο και καλοστημένο πισωκίνητο κουπέ με ισορροπία 50-50. Με τα πιστόνια, αυξάνεται σημαντικά το βάρος και η όλη εξίσωση πάει περίπατο..

      Προσωπικά στα RX προτιμώ 1000 φορές το Βάνκελ. Είναι μικρός, πολύστροφος, έχει ιδιαίτερο ήχο, δεν έχει τριβές και είναι ένα πλέον σπάνιο και ξεχωριστό μοτέρ που κάνει όλο το αυτοκίνητο ιδιαίτερο. Στο κάτω κάτω RX και Βάνκελ πάνε πακέτο, δεν αλλάζει πλέον. Με τα + και – του, εμένα μου αρέσει το όλο σύνολο και το τελικό αποτέλεσμα στο δρόμο, είναι απολαυστικό..

  • Κυριάκος

    όλα καλά, αλλά είναι εναπομείνασες εκπομπές καυσίμων, όχι εναπομείναντες!

  • ναι καλό το κόνσεπτ από το rx-7 να μπαίνει ο ρόταρυ σε σκούπες σκουπάκια και μίξερ. ευχαριστούμε μάζντα.

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Ωραία κυρία μου. Αφού κατέθεσες πατέντες που διορθώνουν τα προβλήματα των wankel, βγάλε επιτέλους ένα νέο RX-7 να γουστάρουμε!!!! Εντυπωσιακό το τελευταίο concept, μη μας τα χαλάτε ότι δε θα βγάλετε. Άντε μπράβο!

  • mother1russia

    Αιντε παλι, ποτε ξανα ενας τοσο προβληματικος και σαπιος κινητηρας δεν απασχολησε για τοσο πολυ. Μαλλον ολα αυτα τα κανει η Mazda για διαφημιση, ειναι αδυνατον να εξακολουθει να πιστευει στους Wankel