Τα πρώτα αναλογικά διόδια θα τεθούν σε εφαρμογή από τον Σεπτέμβριο, όπως προγραμματίζει η κυβέρνηση. Η αρχή θα γίνει με την Κορίνθου – Πατρών καθώς είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος, στον οποίο είχε προβλεφθεί στο χρηματοοικονομικό μοντέλο το υβριδικό σύστημα πληρωμής διοδίων. Για τους υπόλοιπους οδικούς άξονες θα χρειαστεί επαναδιαπραγμάτευση με το υπουργείο Υποδομών, συζήτηση που έχει εξαγγείλει ουκ ολίγες φορές, ο υπουργός Χρίστος Σπίρτζης.

Το νέο σύστημα προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία με την ολοκλήρωση της περιόδου κατασκευής (Τ1), όπως προβλέπει η σύμβαση, η οποία επικυρώθηκε και στο μνημόνιο συναντίληψης μεταξύ παραχωρησιούχου και δημοσίου το περασμένο καλοκαίρι.

«Είναι ο μόνος αυτοκινητόδρομος που έχει προβλεφθεί από την επανεκκίνηση των έργων του 2013 η εφαρμογή του υβριδικού μοντέλου, το οποίο μάλιστα έχει κοστολογηθεί σε 10 εκ. ευρώ. Σε καμία άλλη παραχώρηση δεν έχουν συμφωνήσει οι τράπεζες στην μείωση των διοδίων», αναφέρουν και τονίζουν ότι μπορεί να γίνει μείωση εφόσον υπάρχουν ανταλλάγματα όπως είναι η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης.

Βασική προϋπόθεση για να λειτουργήσει το υβριδικό σύστημα διοδίων είναι οι χρήστες να είναι κάτοχοι πομποδέκτη. Το σύστημα απαιτεί την τοποθέτηση κεραιών στις εισόδους και εξόδους των δρόμων αλλά και καμερών που θα φωτογραφίζουν τις πινακίδες για ταυτοποίηση των στοιχείων. Στόχος είναι να αναγνωρίζεται από που μπήκε ο χρήστης, ο οποίος θα πληρώνει όλο το κόστος της διαδρομής αλλά εάν βγει νωρίτερα σε μία έξοδο, τότε αυτόματα θα αναγνωρίζεται από το σύστημα και θα του αφαιρείται το ποσό από τον λογαριασμό. Για το σύστημα εκτιμάται ότι δεν χρειάζεται να τοποθετηθούν κεραίες σε όλο το δίκτυο αφού υπάρχουν έξοδοι και είσοδοι με χαμηλή κυκλοφορία που θα ήταν ανώφελο να επενδύσουν οι παραχωρησιούχοι.

Advertisement

1Όχι σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους

Το υβριδικό σύστημα χρέωσης προβάλλει σήμερα ως το πιο ενδεδειγμένο μοντέλο χιλιομετρικής τιμολόγησης για τους αυτοκινητοδρόμους καθώς με ελάχιστες επενδύσεις μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα από τους παραχωρησιούχους, εφόσον φυσικά καταλήξουν σε μια συμφωνία και με τις τράπεζες. Σύμφωνα όμως με έμπειρα στελέχη του κλάδου, η αναλογική χρέωση δεν μπορεί να επεκταθεί σε όλους τους οδικούς άξονες.

Για παράδειγμα, στον Μορέα (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα) που έχει υπεραστική κυκλοφορία, το υβριδικό σύστημα δεν έχει εφαρμογή. Όπως σημειώνουν, στελέχη των εταιρειών παραχώρησης, η αναλογική χρέωση εξυπηρετεί αυτοκινητόδρομους όπου γίνονται πολλές τοπικές μετακινήσεις και οι οδηγοί δεν διασχίζουν μεγάλες χιλιομετρικές αποστάσεις.

Στην ίδια κατηγορία ανήκει και το Αθήνα-Σκάρφεια της Ιόνιας Οδού, για το οποίο όμως δεν υπάρχει συναίνεση των τραπεζών για να μειωθούν τα διόδια. Το επιπρόσθετο αγκάθι στο συγκεκριμένο οδικό άξονα, είναι οι προβλέψεις της σύμβασης για δύο πλευρικούς σταθμούς διοδίων σε Άγιο Στέφανο και Βαρυμπόμπη, το χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης των οποίων από το 2008 έχει γίνει λάστιχο. Πριν λίγες ο κ. Σπίρτζης στον απόηχο του αρνητικού ψηφίσματος του Περιφερειακού Συμβουλίου για τα διόδια, επανέλαβε ότι δεν θα λειτουργήσουν οι νέοι σταθμοί και ότι θα ξεκινήσει από το 2018 η αναλογική χρέωση.

Advertisement

2Οι επιπτώσεις

Στις εταιρείες παραχώρησης υποστηρίζουν ότι οι επιπτώσεις από την μείωση των διοδίων αποτελούν μία σύνθετη άσκηση. Για παράδειγμα στην Ολυμπία Οδό εκτιμάται ότι τα αναλογικά διόδια μπορεί να μειώσουν πάνω από το 5% τα σημερινά έσοδα από τα διόδια. Όμως οι απώλειες αυτές, ίσως καταφέρουν να περιοριστούν καθώς ένας αυτοκινητόδρομος μπορεί να κερδίσει χρήστες από την εφαρμογή μίας δικαιότερης χρέωσης. Στην Ολυμπία Οδό, δείχνουν πάντως επιφυλακτικοί σχετικά με τον χρόνο εφαρμογής του υβριδικού συστήματος, αναφέροντας ότι υπάρχουν ακόμη θέματα προς επίλυση με το δημόσιο και οι επιπτώσεις στα έσοδα είναι ένα από αυτά. Επί του παρόντος πάντως, η Κορίνθου-Πατρών δείχνει να κερδίζει τους χρήστες αφού σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο του ημιτελούς άξονα, εμφανίζει αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 10%.

  • George Irene Ferrari

    Εγω δλδ που μενω Κιατο και τα διόδια ειναι 500μ πριν την εξοδο ρι θα γίνεται??θα πληρώνω 2,80 (δεν θυμαμαι ποσο ακριβως) και θα βγαινω μεχρι να κουμπωσω 3η.Εκει ποσο πληρώνω?????!!!!!

    • Nikolas Karampelas

      αν εφαρμοστεί σωστά θα πληρώνεις ελάχιστα

  • Anestis Genk

    Στην Ιταλία παίρνεις χαρτάκι στην είσοδο, το δίνεις στην έξοδο και πληρώνεις αναλόγως απόστασης και αν έχεις μεγάλη μωτ τρως και κάνα πρόστιμο.

    • rantaplan

      Αυτό είναι το καλύτερο σύστημα.

    • anagnwsths

      Επειδή ξέρω απλά ρωτάω για να μάθουν και οι άλλοι.
      – Τι τέλη πληρώνει ένα 2λιτρο του 2008?
      -Πόσο είναι ο φόρος πολυτελείας ?
      -Τι τέλη ταξινόμησης έχουν οι γείτονες Ιταλοί?
      – Μήπως εδώ προπληρώνουμε τα διόδια μέχρι το τέλος ζωής του οχήματος ? –
      – Μήπως το οδικό δίκτυο είναι πληρωμένο είδη απο τα τέλη κυκλοφορίας των παππούδων μας?

      Μερικά ερωτήματα που πρέπει να μπουν στη διαβούλευση , αλλά ξέχασα και αυτή για τα μάτια είναι αφού η διοίκηση αποφασίζει αντίθετα απο τις προτάσεις όση πλειοψηφία και να συγκεντρώνουν

    • antonis

      Στην Ιταλία τα τέλη δν πανε ανάλογα τα άλογα;

    • anagnwsths

      Συνδυασμό ίππους-ρύπους έχουν . Αλλά ένα μοντέλο του 08 στοιχίζει λιγότερο ειδικά αν είναι 2.0λιτρο και πάνω.

    • antonis

      Εγω ξερω οτι από τα 250 πς κ πάνω πληρώνεις 1 € για κάθε ένα ίππο λογικά σε συνδυασμό όπως λες κ με ρύπους. Για ένα gtr τα τέλη ειναι περίπου 6000€ από ´τι εχω δει γεια αυτό παρά πολλοί ιδιοκτήτες σουπερκαρ στην Ιταλία τα κυκλοφορούν με Ελβετικές πινακίδες.

    • anagnwsths

      Ε καλά τώρα , εδώ πληρώνει 600ρια ο συνταξιούχος με το Tucson για τον κάτοχο γκοτζίλα θα κλάψουμε? Προφανώς ρε φίλε αμάξι με 250+ άλογα να πληρώνει. Εδώ μαδήσανε και τα 1600ρια .

    • Anestis Genk

      Χώρες που παράγουν αμάξια τις συμφέρει να είναι φτηνά, εμάς που μας χαλάνε το εμπορικό ισοζύγιο, όχι. Έχει αρκετές χώρες με υπερφορολογημένο αυτοκίνητο (πχ Δανία), δεν είμαστε η μόνη.

      Το κακό με τα τέλη κτλ είναι πως δεν πάνε για δρόμους κτλ αλλά πάνε στο κράτος γενικά, είναι απλά ένα ακόμη χαράτσι.

    • anagnwsths

      Αυτό είναι η μισή αλήθεια. Η Τσεχία παράγει αυτοκίνητα αλλά κανείς δεν εγγυάται οτι με την χαμηλή φορολογία ο Τσέχος θα αγοράσει Skoda και όχι Porsche. Ομοίως η χαμηλή φορολογία των Ιταλών δεν ωφελεί τα μικρά της FIAT . Όσο για το εμπορικό μας ισοζύγιο , όταν εισάγεις λεμόνια και κρεμύδια δεν φταίνε τα αυτοκίνητα.

    • Anestis Genk

      Πολύ σωστά αυτά που λες γι’αυτό ο Grillo είναι τόσο δημοφιλής. Η Ιταλία έχει αυτή την φορολογική παράδοση από όταν τα γερμανικά είχαν δασμούς. Τώρα τα ιταλικά μένουν απούλητα με όσες συνέπειες έχει αυτό. Θα μου πεις να γίνουν ανταγωνιστικοί…ε τότε θα μείνουν απούλητα τα γερμανικά με όσες συνέπειες έχει αυτό. Κάποιος θα την φάει δλδ.
      Τα αγροτικά είναι εντάσεως εργασίας, δλδ παίζει πολύ μεγάλο ρόλο το εργατικό κόστος. Αν η αγροτιά έδινε μισθάρες και καλό επίπεδο ζωής, δεν θα παίρναμε αλλοδαπούς, αλλά στην Ελλάδα η αγροτιά είναι παρακατιανή. Κάποτε δεν εισάγαμε λεμόνια, αλλά πάντοτε εισάγαμε αυτοκίνητα.

    • anagnwsths

      Αφήνω Grilo και λοιπά και εστιάζω στο τελευταίο . Η Γερμανία κατάφερε να βάλει εμπόδια σε ανταγωνιστικά μοντέλα απο Ιαπωνία και Αμερική. Ποιός θα αγόραζε το 2002 316 με 30.000 ευρώ την ώρα που το Altima στις ΗΠΑ με τον V6 3,5 της Νισσαν κόστιζε 25.000 δολάρια ? Ποίος θα έδινε 50.000 για A6 1,8T όταν με τα ίδια λεφτά αγόραζες Lexus με V8 και τόννους πολυτέλειας? Ποιός θα έδινε 50.000 ευρώ για 520 (με κινητήρα 2.200 κυβικά) όταν με 35000 δολάρια έπαιρνε Cadilac STS με τόννους ροπής?

      Εν ολίγοις , η Ευρώπη μπορεί εύκολα να αγοράζει αγγουράκια και ντοματούλες , βαμβάκι και λάδι απο τρίτες χώρες όπως Τουρκία , Αλγερία , Αίγυπτο κτλ αλλά στα συμφέροντα των Γερμανικών εταιριών υπάρχουν προστασίες ..έστω και άτυπες . Είδες πολλά ψυγεία general electric στην Ευρώπη?

      Η Ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία έσβησε ακριβώς για τον ίδιο λόγο που έσβησε η Ελληνική βιομηχανία. Είχε όλες τις υποχρεώσεις που απορρέουν απο την Ε.Ε χωρίς καμία όμως προστασία . Η Fiat κατασκεύαζε φθηνά μικρά αυτοκίνητα . Οι Ιάπωνες , Κορεάτες κτλ κατάφεραν χωρίς πρόβλημα να εισέλθουν στην Ευρωπαϊκή αγορά την ώρα που τα εργοστάσια της Φιατ στην Ευρώπη πλήρωναν μισθούς Ευρώπης , τηρούσαν τις νόρμες για διαχείριση αποβλήτων , κατασκεύαζαν τεράστιους βιολογικούς , χρησιμοποιούσαν οικολογικά χρώματα κ.ο.κ

      Ας μην αναφερθώ στο τραπεζικό τους σύστημα που άμα πας με μια βαλίτσα λεφτά αγοράζεις σπίτι χωρίς να σε ρωτήσουν καν το ονομά σου όταν εδώ πας τράπεζα και σου ζητάνε χαρτιά μέχρι τρεις γεννιές πίσω. Αν θες μπορώ να στο αναλύσω

    • Anestis Genk

      Ναι ανάλυσέτο σε παρακαλώ αν δεν βαριέσαι.
      Δεν κατάλαβα που διαφωνούμε(;)
      Η χαμηλή ή η στοχευμένη φορολογία εξυπηρετεί κάποιους καλύτερα από κάποιους άλλους.

    • anagnwsths

      Πουθενά δεν διαφωνούμε , κουβέντα κάνουμε. Χοντρικά περιέγραψα πως έθεσαν υπο περιορισμό τους ανταγωνιστές τους εντός Ε.Ε . Το τραπεζικό τους απο την άλλη είναι η όαση του μαύρου χρήματος που κυνηγημένο απο το νότο βρίσκει καταφύγιο εκεί. Για να καταλάβεις την ώρα που εδώ ή στην Ιταλία γίνεται κυνήγι μετρητών και χρυσού , σε ορισμένα – επιλεγμένα κρατίδια μπορείς να πας με μια βαλίτσα μετρητά , ράβδους χρυσού κτλ και με ένα κλείσιμο του ματιού στον εκεί συμβολαιογράφο να αγοράσεις νεόδμητη πολυκατοικία, χωρίς καν να δώσεις όνομα . Δεν εξετάζω το ηθικό μέρος , άλωστε στις μπιζνες δεν υπάρχει ηθική, αλλά το πως εδώ κυνηγάμε το 500ρικο ή το πλαστικό χρήμα κόβοντας παράλληλα μισθούς και συντάξεις , αυξάνοντας φόρους την ώρα που λίγα χιλιόμετρα βορειότερα χτίζονται εστιατόρια απο τη μαφία , υπάρχει η βιομηχανία χρυσού , τα ακίνητα πολλαπλασιάζουν την αξία τους και γενικά υπάρχει όργιο μαυρου χρήματος.

      Υ.Γ
      Μην διανωηθείς σε κρατίδια όπως το Εσσεν να ζητήσεις απόδειξη ή να πληρώσεις με κάρτα. Παίζει να σε δείρουν ή θα σου πουν με αυστηρό ύφος να πληρώσεις μετρητά και θα έχεις έκπτωση

    • apostolos32

      Επίσης σε μεγάλο μέρος της Σερβίας καθώς και της Πολωνίας.

    • Nikos

      Στην Ιταλία το 2009 πηρα χαρτάκι στην είσοδο της autostrata (18 χλμ μετα την Ανκονα)κ εξοδο μετα απο 450χλμ(δεν σταματάς πουθενά εκτος για καφέ αν θέλεις ) κόστος 23 € δηλ
      0.05 λεπτά /χιλιόμετρο …σήμερα το 2017κοστίζει 0.07 λεπτά το χιλιόμετρο.
      Αθήνα -Θεσσαλονίκη κόστος σήμερα 0.06 λεπτά/χιλιόμετρο με 11 στάσεις!!για διοδια.

  • evoluzione

    Υβριδικο εδω τα χανετε ακομα στα atm και στα pos…..
    1.Αγορασαμε ηλεκτρονικα διοδιο τα οποια ειναι και τα μοναδικα μαλλον στην Ευρωπη που δεν δινουν ρεστα (Γαλλια πετας σε μπασκετα και γουσταρεις που τα δινεις κιολας)
    Και φαντασου βγαζει ρεστα μαγεια για τους Ελληνες ή για γαλλακια 5 χρονων.
    2.Το υβριδικο λοιπον θα κοστισει 10 εκ απο τα οποια μαλλον τα 9 αντε 8 ξερουμε ολοι που θα πανε παλι.και μετα θα ερθει το “δεν πληρωνω”, “παμε” και τα σχετικα.
    3.Φτιαχνουμε ακομα διοδια σε αυτοκινητοδρομους που δεν υπαρχουν.
    4.Με το επιπεδο που εχουμε συνολικα ως λαος νομιζω το χωματοδρομος μας παει καλυτερα.
    Ετσι και αλοιως αυτο εχουμε μεσα στις πολεις γιατι οχι και στις εθνικες;
    Η Ohlins τσαμπα ειναι,τοσο και τα Yokohama αμα σκασουν.
    Βεβαια αν συμβει αυτο σε υποαναπτυκτες χωρες οπως Σλοβακια Πολωνια κτλ πεσεις σε λακουβα ή φυγεις μεσα στην πολη με χιονι η αποζημειωση ειναι σχεδον αμεση (1.5-2 μηνες)
    Και πληρωνει η εταιρεια συντηρησης του δρομου………….got it?
    5.Παρολα αυτα το συνολικο κοστος κινησης με αυτοκινητο σε αυτην την χωρα αναλογικα μπορει και να ειναι το υψηλοτερο της Ευρωπης.
    6.H τελευταια παραγραφος του αρθρου αυτου δινει και τα ρεστα της.
    Σας εχω επιβαλει αναλογικα την ακριβωτερη βενζινη σε ολην την Ευρωπη ως κυβερνηση σας εστειλα και Capital Controls σας κοροιδευω καθημερινα οτι οι δανειστες ζητουν οτι ζητουν (ναι ξερω χεστηκα) εξαθλιωσα την μεσαια ταξη για να ταιζω χαραμοφαιδεςοι ιδιοι οι υπουργοι μου ζητημα εαν ξερουν να διαβαζουν και θα παρετε και ρεστα!
    Αναολογικα ρεστα ξερετε σα τα αντιμετρα!
    Δικα μου ερωτηματα:
    Ποσες λακουβες αποφυγατε σημερα;
    Θα σταματουσατε στη μεση του δρομου ακομα και της μεσαιας για να ελενξετε το αμαξι σας μετα απο λακουβα μεσα σε πολη παντα με τριγωνο βεβαια; (εγω πλεον το κανω και θα παιξω και ξυλο αμα χρειαστει μιαου!)
    Επισης σταματατε σε διαβασεις πεζων;(ενοοω οχι τις σβησμενες αυτες δεν τις βλεπω επισης δεν βλεπω μηχανακια χωρις κρανος….dont like dont ride or i will ride you)
    Οταν καποιος πιο μπροστα βγαλει φλας τον αφηνετε να μπει;Εγω προσπαθω για το καλυτερο.(ειμαι καλο παιδι θα με κερασω μια παστα αργοτερα)
    Αν σας κοψει πεζος τι κανετε;( ειμαι ο john wane αλλα μπορει να γινω και κλιντ ιστγουντ)

    Και επειδη η Αθηνα εχει γινει εδω και καιρο far west κατεβαινα σημερα “κυρια” να παω το οχημα μου στον φανοποιο μου για κατι ψηλοπραγματα μπορω να πω οτι οσοι κινιοσασταν στο τοξο μεσογειων-καλλιρροης μεταξυ 8-9 και κανατε μλκιες μπροστα μου πλαι μου η πισω μου ειστε απλα τυχεροι και οχι ιδιαιτερα εξυπνοι γιατι υπαρχουν θερια και δαιμονες εκει εξω που αν πειραξετε θα πεσουν να σας φανε αλλα ως βλακες νομιζετε οτι ολοι ειμαστε το ιδιο(οχι φιλε ειμαι παρανοικος ειδικα με το αμαξι μου και αν το πειραξεις θα σε πειραξω αλοιως)
    Εγω λοιπον σημερα ενοιασα ξανα βιασμενος απο αυτο που εζησα και προτιμω να το ξεχασω ή να το προσπερασω με μια καλη παρεα και ενα καλο κρασι!(βλεπετε εχω προβληματα)

    ΕΠΟΜΕΝΩΣ
    Τι να μου πουν τα σχεδια του κυριου αυγολεμονου απο την κοκκινοσυκια που δεν ειχε παρει ουτε γαιδουρι για βολτα στη ζωη του.
    Ενας τιμιος petrolhead ή οπως λεει και ενας καλος φιλος petroldead!

    The end

  • Yiannis P

    Το Scania στη φώτο πάντως γ@μεί

    • evoluzione

      Κατουραμε και τους αμερικανους μαυτο its enough to produce wonders!

    • Yiannis P

      Ισχύει!! Σειρά Τ αν δεν κάνω λάθος..

  • evoluzione

    Πρωτοποριακα δεν ειναι τα αναλογικα διοδια πρωτοποριακο θα ηταν να καναμε αν οχι υπουργο υφιπουργο εναν καταξιωμενο οδηγο αγωνων ή καποιον που εχει σχεση με την αυτοκινηση εκει να δεις θαυματα αν τον αφησουν.
    Εδω παρκαρουμε ακομα πανω στα αρχαια στο θησειο χωρις να ανοιξει μυτη τα διοδια θα μας εκπολιτισουν!